Bukefalos 28 år!

hjälp fort ormbett!?

J

jollan

Min katt har fått en konstig svullnad under ena ögat. Man ser även ett litet sår. Jag har pratat med veterinären och hon tycker jag kan avvakta till i morgon?! Men tänk om det är ett ormbett då??
 
Sv: hjälp fort ormbett!?

Ormbett kan vara allvarligt på katt och om du misstänker det bör du inte avvakta tills imorgon.

Men hur ser såret ut? Storlek? Vätskar det sig? Hur och var är katten svullen?
 
Sv: hjälp fort ormbett!?

han har som en en liten puckel under ögat och ögat kan han knappt öppna. Såret är minimalt.. svårt att se om de vätskar sig då han har såpass ont så han blir arg när man håller på med honom, men det sitter mitt på kinden nedanför ögat.

Rent spontant känns de inte som att de är ett ormbett för vad jag minns så brukar de svullna mycket mer. Men man kan ju aldrig veta... han har iallafall fortfarande matlust..

Ja tror att det kan vara ett getingstick eller liknande.. åtminstone hoppas ja verkligen inte att det inte är nåt ormbett:crazy:

jag har betapred hemma men veterinären tyckte inte att ja skulle ge det..:confused:

Men jag förstår inte hur en veterinär vågar ta risken att be mig avvakta... har fått en tid i morgon 9.30.
 
Sv: hjälp fort ormbett!?

hursomhellst har jag väldigt stor respekt för svullnader i ansiktet ... så de inte blir så att de sprider sig ner till andningsvägarna..:crazy: men ja får hålla koll på honom . Men jag är himlans orolig för honom:(
 
Sv: hjälp fort ormbett!?

Det är ovanligt att ormbett förorsakar svullnad i andningsvägarna. Om svullnaden tilltar och du inte har möjlighet att ta dig till vet skulle jag ändå ge Betapred. Det har ingen effekt på ormgiftet, men minskar svullnaden om den sitter illa till. Man rekommenderar annars inte kortison vid ormbett längre.

Det är ju svårt att gissa vad det är, ormbett, getingstick, böld, rotspetsabscess. Lycka till hos vetten imorgon!
 
Sv: hjälp fort ormbett!?

idag så har svullnaden minskat med ca 99% så jag har faktiskt avbokat tiden. Men tack och lov att det gav med sig:love: Tack för TantEsters stöd:)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 219
Senast: MJLee
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 545
Senast: monster1
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
337
Senast: Jeps
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
531
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Hiss och diss del 5
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp