Bukefalos 28 år!

HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

Sen, om du inte vill ha ungar skulle jag skaffa en annan finkart, faktiskt. Zebrafinkar är väldigt lätthäckade och får gärna ungar i bur om de mår bra. Skaffar du en annan art (finns massor av jättetrevliga praktfinkar) så är det mycket mindre chans att de ens vill häcka, och vill du inte ha ungar är ju det bara en bonus. Dessutom kan du få mer variation färgmässigt, beteendemässigt och sångmässigt i buren.

Zebrafinkar är bra nybörjarfåglar, men framförallt om man inte vill ha ungar finns det många andra arter som passar bättre.

Jag gör mig aldrig av med djur. Förutom i nödfall.
Så, nej, att bara "byta art" är inget för mig. Däremot kan jag tänka mig andra fåglar tillsammans med dem, som variation. Vi har funderat på vaktlar. Men just nu är livet alldeles för komplicerat och snurrigt på andra håll för att orka sätta igång.
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

Jätte fint!
Är buren i en stallbyggnad eller inomhus?

Frågar för jag är lite småsugen att skaffa en stooor voljär någon gång i framtiden.

Mabuses förslag är ju smart och gratis, då blir det ju inga fler Pippifåglar. :D

Inte jättefint, ännu.... Men stort iallafall, flyga får de.

:p Buren är inomhus. När vi köpte vårt hus så såg jag (vi) möjligheten att göra om ett rum till djurrum, så vi delade på rummet och fåglarna har ena delen och våra två kaniner delar på andra delen (lösa)-.
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

Ang de små, som tråden ändå handlar om...

När jag kollade till dem kring lunch, så hade den ena krypit iväg en bit, och de andra fåglarna hade varit på boet :( . Så jag gjorde ett försök med att lägga boet i en liten korg för att hindra att de kröp iväg och för att mamma fink kunde försvara det.
Tyvärr så fattade inte mamma fink att ungarna låg däri.
Så när jag nyss kom hem så rörde de sig knappt... Skyndade mig till en varm lampa, då blev det rörelser igen. Visste inte riktigt hur jag skulle göra, kändes som att "allt eller inget" så jag fångade mamma fink, satt henne i en liten bur och lade in de små. Nu är det bara att hålla tummarna att hon kommer ihåg att de är hennes småttingar och att hon tar hand om dem... Känns lite hopplöst faktiskt. :(
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

Jag gör mig aldrig av med djur. Förutom i nödfall.
Så, nej, att bara "byta art" är inget för mig. Däremot kan jag tänka mig andra fåglar tillsammans med dem, som variation. Vi har funderat på vaktlar. Men just nu är livet alldeles för komplicerat och snurrigt på andra håll för att orka sätta igång.

Nu behöver du ju inte direkt göra dig av med dem för att byta art, zebrafinkar lever ju inte för evigt. Det finns väldigt många trevliga praktfinkarter man kan ha, och väljer man vänliga, inte alltför revirhävdande arter så trivs de bra tillsammans. Blir mycket roligare både att se och lyssna på med en blandad flock.

Vi har haft t ex

Spetsstjärtad bältfink
spatsstjartad-baltfink.jpg

Måsfink
masfink.jpg

Pärlhalsamadin
images

Gouldsamadin
gulhovedet%20gouldsamadin%20hun.jpg

Gråblå astrild
2872935780029524077yKNVFw_th.jpg

Gråastrild
astrild-gra.jpg

St Helenaastrild
commonky5.jpg

Fjärilsfink
Fjärilsfink_norm.jpg


Mycket trevliga fåglar alltihop, och går bra att ha ihop med sebrafinkar. Förutom måsfinkarna är de betydligt mindre häckvilliga.

Att skaffa en flock zebrafinkar, inte vilja ha några ungar och därför tvinga dem att sova på pinnar för att man tycker det är jobbigt att plocka ägg är i mina ögon bara grymt. Vill man inte ha ungar är det schysstare mot fåglarna att ta konsekvenserna av det och skaffa en art som inte är lika häckvillig. Alternativt se till att fåglarna kan få ett bra liv ändå och ge dem bon, inte tvinga dem till ett artvidrigt beteende för att man själv ska ha det bekvämt.
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

Ang de små, som tråden ändå handlar om...

När jag kollade till dem kring lunch, så hade den ena krypit iväg en bit, och de andra fåglarna hade varit på boet :( . Så jag gjorde ett försök med att lägga boet i en liten korg för att hindra att de kröp iväg och för att mamma fink kunde försvara det.
Tyvärr så fattade inte mamma fink att ungarna låg däri.
Så när jag nyss kom hem så rörde de sig knappt... Skyndade mig till en varm lampa, då blev det rörelser igen. Visste inte riktigt hur jag skulle göra, kändes som att "allt eller inget" så jag fångade mamma fink, satt henne i en liten bur och lade in de små. Nu är det bara att hålla tummarna att hon kommer ihåg att de är hennes småttingar och att hon tar hand om dem... Känns lite hopplöst faktiskt. :(

Kan vara snällare att ha ihjäl dem faktiskt. Det normala är ju att hanen och honan hjälps åt när de är så små, de behöver nån som värmer dem hela tiden, och mamman kan ju inte sitta på dem dygnet runt. Fåglar tänker ju inte så mycket när det gäller ungar, utan agerar på instinkt. Så hon gör nog "sin del", utan att fatta att det inte finns nån pappa som kan göra den andra delen.

Det låter däremot väldigt märkligt att de andra fåglarna attackerar boet och ungarna?? Vi hade praktfinkar i 15 år, och fick många kullar under den tiden, men har aldrig varit med om att de var aggressiva mot ungar.

Hur mår flocken annars, är de aggressiva och plockar varandra, eller är de snälla och fredliga?
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

Har varit (är) lite sugen på måsfinkar faktiskt.

Vart har jag skrivit att jag tycker det är jobbigt att plocka ägg? :confused:
trodde jag var tydlig när jag skrev att jag trodde det stressade fåglarna att få så många ägg.

Just nu så har jag och sambon funderat på hur vi ska kunna göra några bo-byggplatser, där fåglarna ska kunna bygga sina egna bon, men det ska vara enkelt att ta loss och hälla ut de ägg som kommer. För jag vill helst inte köpa färdigbyggda bon, tycker det är bäst att de får göra sina egna :). Men då måste det lösas på ett sätt så man kan ta ur äggen utan att förstöra deras byggen.

Du behöver inte trycka ner mig så bestämt! Förutom att de inte kan bygga bon så har mina fåglar det bra! De flesta fåglar får bo i trånga små burar. Jag har iallfall avsatt ett helt (halvt) rum åt dem! Byggt och lagt ner pengar på virke och material. Jag köper bra foder åt dem, och ser till att de har vatten och badkar. I sommar ska jag bygga en "sandlåda" åt dem så de kan sandbada, och förhoppnignsvis bygga en utevoljär alldeles utanför fönstret.
Var arg på de folk som inte kan ta hand om sina fåglar istället.
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

Kan vara snällare att ha ihjäl dem faktiskt. Det normala är ju att hanen och honan hjälps åt när de är så små, de behöver nån som värmer dem hela tiden, och mamman kan ju inte sitta på dem dygnet runt. Fåglar tänker ju inte så mycket när det gäller ungar, utan agerar på instinkt. Så hon gör nog "sin del", utan att fatta att det inte finns nån pappa som kan göra den andra delen.

Det låter däremot väldigt märkligt att de andra fåglarna attackerar boet och ungarna?? Vi hade praktfinkar i 15 år, och fick många kullar under den tiden, men har aldrig varit med om att de var aggressiva mot ungar.

Hur mår flocken annars, är de aggressiva och plockar varandra, eller är de snälla och fredliga?


Hon har klarat av att uppfostra ungar förut. Men jag tror att det var de här omständigheterna som gjorde att hon tappade greppet.

Jag vet INTE (och du vet säkerligen inte heller) om de andra fåglarna attackerat boet. Men, det såg ut som att de varit på och hämtat material i det. Om de attackerat boet, eller ungarna har jag ingen aning om, kan inte sitta och glo på fåglarna hela dagarna.


I övrigt är de fredliga. En enda gång har jag haft oenigheter. Det var för ett år sedan då de bodde i en mindre bur, och jag lade in bomaterial. Då var dem oense om materialet.
Hanarna sjunger och inte en enda är plockad. Eventuellt så saknar en hona några fjädrar i nacken, jag tror att det är honan som jag fick åka och hämta när en familj tröttnat på na, så jag har ingen aning om ålder.
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

jag kan inget om fåglar men ts har ju gjort en god gärning vad jag förstått och tagit han dom fåglar som ingen velat ha eller kunnat ha kvar.
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

Hon har klarat av att uppfostra ungar förut. Men jag tror att det var de här omständigheterna som gjorde att hon tappade greppet.

Jag vet INTE (och du vet säkerligen inte heller) om de andra fåglarna attackerat boet. Men, det såg ut som att de varit på och hämtat material i det. Om de attackerat boet, eller ungarna har jag ingen aning om, kan inte sitta och glo på fåglarna hela dagarna.


I övrigt är de fredliga. En enda gång har jag haft oenigheter. Det var för ett år sedan då de bodde i en mindre bur, och jag lade in bomaterial. Då var dem oense om materialet.
Hanarna sjunger och inte en enda är plockad. Eventuellt så saknar en hona några fjädrar i nacken, jag tror att det är honan som jag fick åka och hämta när en familj tröttnat på na, så jag har ingen aning om ålder.

Du behöver inte bli upprörd, jag förstod det på dig som att ungarna inte fick vara ifred för de andra fåglarna. Det var därför jag undrade om de var aggressiva mot varandra också.
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

jag kan inget om fåglar men ts har ju gjort en god gärning vad jag förstått och tagit han dom fåglar som ingen velat ha eller kunnat ha kvar.

Men även om man gör en god gärning kan man väl ge fåglarna möjlighet till ett artriktigt liv, eller? Skaffar man bosovare, oavsett anledning, så tycker jag det är slött att inte ge dem bon att sova i eller bomaterial att inreda med för att man själv inte vill plocka ägg. Då låter man ju sin egen bekvämlighet gå ut över djurens välmående. Och det är i mina ögon alltid trist.

Ungefär som att inte låta hästar gå ut i hagen för att man inte orkar borsta lera, det blir ju inte mer ok för att man tagit hand om hästar ingen vill ha.
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

Men även om man gör en god gärning kan man väl ge fåglarna möjlighet till ett artriktigt liv, eller? Skaffar man bosovare, oavsett anledning, så tycker jag det är slött att inte ge dem bon att sova i eller bomaterial att inreda med för att man själv inte vill plocka ägg. Då låter man ju sin egen bekvämlighet gå ut över djurens välmående. Och det är i mina ögon alltid trist.

Ungefär som att inte låta hästar gå ut i hagen för att man inte orkar borsta lera, det blir ju inte mer ok för att man tagit hand om hästar ingen vill ha.

jag förstår inte vart du har fått det att jag inte orkar plocka ägg? Vart någonstans har jag skrivit det, eller ens antydigt det? Citera gärna så jag vet hur jag INTE ska uttrycka mig senare för att slippa bli missförstådd.


Ang om man har hästar ute i hage, mina hästar går båda på lösdrift och jag är GLAD när stoet rullar sig eftersom hon inte gjort det förr pga av ryggont. Anledningen till att jag kommenterar hästarna är att just mina hästar är hästar jag också tagit mig an av olika anledningar. Just lösdrift har kommit av att ena hästen får kolik om han inte har fri tillgång på grovfoder, vatten och stor hage. Det är ett jäkla krångel att arrendera mark, bygga ligghall, och se till att maten kommer ut till hagen, så det är inte ett val som förenklat för mitt hästägande, förutom att jag slipper ringa ut veterinären varje senvinter. Det jag försöker säga, är att varenda djur jag har, försöker jag göra mitt bästa för, försöker verkligen få dem att leva ett så "naturligt" liv som möjligt, med de knappa resurserna jag har.

Fåglarna jag tagit hand om, där ägarna ville bli av med dem, så har inte en enda av dem haft bon att sova i. Om man ser krasst på det, är det bäst för fåglarna att bo i små burar utan bon, eller en stor bur utan bon?
Jag trodde att stressen över alla ägg var värre än att sova utan bo. Det är jobbigt att behöva förklara sig gång på gång, och det verkar som att du tror att jag inte "orkar" ta hand om mina djur pga bekvämlighet. Känns som att jag måste försvara mig mot att jag inte tar hand om mina djur, när jag egentligen tror att de har det rätt bra.
Nu håller jag ju på och försöker fundera ut en lösning, satt som senast vid lunchen och skissade på möjlighet att bygga bo-grunder till fåglarna.
Men jag hinner inte göra allt optimalt på en dag! Har massor av andra saker jag måste sköta för att vardagen ska gå ihop, tyvärr.
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

jag förstår inte vart du har fått det att jag inte orkar plocka ägg? Vart någonstans har jag skrivit det, eller ens antydigt det? Citera gärna så jag vet hur jag INTE ska uttrycka mig senare för att slippa bli missförstådd.

Såhär skrev du:

"jag vet att de sover i bon, men jag vill inte ta bort handratals ägg varje månad."

Anledningen var att du trodde att de blev ledsna över att bli av med äggen - vilket de absolut inte blir. Fåglar agerar på instinkt, de förstår inte ens att det blir ungar om de lägger ägg. Med andra ord så låter du ditt förmänskligande av fåglarna ("fåglarna längtar efter små ungar, och blir ledsna om man tar deras ägg"), vilket gör det jobbigt för dig att ta bort äggen, gå före fåglarnas behov av bon. De struntar nämligen i äggen, men blir däremot stressade över att inte få ha bon att sova i. Tänk lite logiskt - höns tar man ju också äggen för, inte blir de ledsna över det?




Ang om man har hästar ute i hage, mina hästar går båda på lösdrift och jag är GLAD när stoet rullar sig eftersom hon inte gjort det förr pga av ryggont. Anledningen till att jag kommenterar hästarna är att just mina hästar är hästar jag också tagit mig an av olika anledningar. Just lösdrift har kommit av att ena hästen får kolik om han inte har fri tillgång på grovfoder, vatten och stor hage. Det är ett jäkla krångel att arrendera mark, bygga ligghall, och se till att maten kommer ut till hagen, så det är inte ett val som förenklat för mitt hästägande, förutom att jag slipper ringa ut veterinären varje senvinter. Det jag försöker säga, är att varenda djur jag har, försöker jag göra mitt bästa för, försöker verkligen få dem att leva ett så "naturligt" liv som möjligt, med de knappa resurserna jag har.

Hästarna var bara en liknelse, jag har ingen aning om du huruvida du har hästar eller inte. Om du vill dina fåglars bästa ger du dem bon och bomaterial. Bomaterial kan du hitta gratis i naturen, så det behövs ju inga stora resurser till det precis.

Fåglarna jag tagit hand om, där ägarna ville bli av med dem, så har inte en enda av dem haft bon att sova i. Om man ser krasst på det, är det bäst för fåglarna att bo i små burar utan bon, eller en stor bur utan bon?
Jag trodde att stressen över alla ägg var värre än att sova utan bo. Det är jobbigt att behöva förklara sig gång på gång, och det verkar som att du tror att jag inte "orkar" ta hand om mina djur pga bekvämlighet. Känns som att jag måste försvara mig mot att jag inte tar hand om mina djur, när jag egentligen tror att de har det rätt bra.
Nu håller jag ju på och försöker fundera ut en lösning, satt som senast vid lunchen och skissade på möjlighet att bygga bo-grunder till fåglarna.
Men jag hinner inte göra allt optimalt på en dag! Har massor av andra saker jag måste sköta för att vardagen ska gå ihop, tyvärr.

Jättebra om du ordnar bon åt dem. De flesta sebrafinkar är inte så skickliga bobyggare att de bygger bra bon själva, utan oftast behöver de färdiga bon som de sen inreder. Även om det finns enstaka individer som kan bygga egna som håller.

Självklart är det snällt av dig att ta hand om fåglarna och ge dem en stor bur, men om jag tittar på hur du inrett den (inga bon, inga pinnar högt upp, stegar som de inte vill ha), så ser det inte ut som du har riktigt koll på vad finkar behöver och uppskattar. Utan större kostnad (köp bon istället för stegar, t ex) så skulle du kunna få en bur som dina fåglar trivs bättre i. Det är väl inte så hemskt, eller?

En stor bur är förståss bättre än en liten bur, men vad har det med bon att göra? Boet och den stora buren uppfyller ju helt olika behov - boet ger trygghet, den stora buren möjlighet att flyga runt. Fågeln behöver bägge delarna.
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

Har varit (är) lite sugen på måsfinkar faktiskt.

Vart har jag skrivit att jag tycker det är jobbigt att plocka ägg? :confused:
trodde jag var tydlig när jag skrev att jag trodde det stressade fåglarna att få så många ägg.

Just nu så har jag och sambon funderat på hur vi ska kunna göra några bo-byggplatser, där fåglarna ska kunna bygga sina egna bon, men det ska vara enkelt att ta loss och hälla ut de ägg som kommer. För jag vill helst inte köpa färdigbyggda bon, tycker det är bäst att de får göra sina egna :). Men då måste det lösas på ett sätt så man kan ta ur äggen utan att förstöra deras byggen.

Du behöver inte trycka ner mig så bestämt! Förutom att de inte kan bygga bon så har mina fåglar det bra! De flesta fåglar får bo i trånga små burar. Jag har iallfall avsatt ett helt (halvt) rum åt dem! Byggt och lagt ner pengar på virke och material. Jag köper bra foder åt dem, och ser till att de har vatten och badkar. I sommar ska jag bygga en "sandlåda" åt dem så de kan sandbada, och förhoppnignsvis bygga en utevoljär alldeles utanför fönstret.
Var arg på de folk som inte kan ta hand om sina fåglar istället.

Måsfinkar är snälla och fina, men köp inte såna om du inte vill ha ungar. De är också väldigt lätthäckade.

Som sagt är sebrafinkar inte särskilt bra bobyggare, och om de mot förmodan lyckas bygga helt egna bon så kommer du inte kunna ta ut äggen utan att förstöra boet. Så det är betydligt enklare att köpa färdiga bon. Fåglarna blir absolut inte ledsna över att inte behöva bygga själva.

Jag tror säkert att du gör ditt bästa med dina fåglar, det jag blev lite irriterad över var att det inte verkade som du ville lyssna på råd, utan var helt fast i att de absolut inte skulle ha bon eftersom du trodde att de blev stressade av att man tog äggen.

Inget illa ment, men det verkar inte som du har jättekoll på hur finkar funkar beteendemässigt - alla är vi barn i början. Men om man inte vill lära sig, så kan man ju inte komma vidare.
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

återkommer med bättre bild, så ser du att det inte är lika hemskt som du tror ;)

Jag har inte stegar till mina fåglar för att de ska få klättra på dem, utan de sitter på varsin pinne (ovan/under varandra). Sitt-stege alltså!


ang detta:
"jag vet att de sover i bon, men jag vill inte ta bort handratals ägg varje månad."

Jag menade inte att JAG tyckte det var drygt att ta bort ägg, utan att jag trodde det var jobbigt för fåglarna att kläcka ur sig så många ägg. (ja... mina fåglar lyckas verkligen med så många, jag skämtar inte).


duktiga Bobyggare är mina, eller har varit iallafall, när de får möjligheten. De har många gånger lyckats med att göra riktigt fina stabila byggen. De får då olika material, och det blir så fina bon.

Börjar vi förstå varandra snart :) ?
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

Den här tråden har börjat få mig att fundera lite över finkungar.
För det första så tycker JAG att det är helmysigt med småttingar. Men mitt problem är att jag har svårt att lämna ifrån mig djur, för att jag är så rädd att de inte får det bra hos andra människor. Nu menar jag inte att jag är en perfekt människa och att mina djur har det perfekt hos mig, men de har det bra iallfall. Det finns onekligen människor som faktiskt tar hand om sina djur, men det finns även folk som inte gör det.
För det andra så tror jag mina finkar skulle bli nöjda att få pippa lite.

OM jag skulle låta finkarna häcka och få sig några ungar. Hur hittar jag bra köpare?
Finns det ett behov av zebrafinkar? Är zebrafinkar värda något för folk eller räknas de mest som slit-o-släng fåglar?
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

Äntligen fick jag städa buren. Tänkte även passa på att ta ett kort på hur den ser ut i dagsläget. Men så dör kameran, så det blev en suddig bild med mobilen istället.

fgelrumemt.jpg


Mer till höger finns det fler olika sittpinnar. Jag tror även trädet syns dåligt, men det är grenar i olika höjder från golvet upp till taket.
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag tog över en hankanin, tog den till veterinären för kastrering, veterinären sa att han redan var kastrerad, köpte två honor…NU är han...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: fejt
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 945
Senast: Linda_A
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 348
Senast: Wille
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 747
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp