Hjälp! Godaste gluten & mjökfria köttbullarna!

Diabetikern

Trådstartare
Har fått i uppdrag att fixa fram köttbullarna till julbordet som måste vara gluten &mjökfria. (Mjölkprotein) Har googlat recept men eftersom jag aldrig gjort något liknande tänkte jag att någon här inne sitter inne med ett dunderrecept :D

Tips på vad man ska tänka på? Tänkte göra dem i ugn istället för att steka.

Några kryddor som gör dem godare? Alla tips mottages tacksamt! :bow:
 
Receptet som jag brukar använda har mosad potatis istället för ströbröd eller havregryn, så om du hittar ett recept du gillar borde det gå att byta ut enligt det. Ev. vispgrädde kan du ju ersätta med mjölkfritt alternativ.
 
Jag har bara använt köttfärs, finhackad gul lök och ett ägg. Tycker inte det behövs något mer.
Kryddpeppar är klassiskt i köttbullar till jul.

Så hade jag tänkt göra men glömde skriva att det absolut inte får vara ägg i :(
Kryddpeppar tack!
 
Jag kör mosad potatis med Imat men du borde ju kunna byta ut det mot ett sojaalternativ. Lite kalvfond, salt, peppar och lök. 2 potatisar blir lagom till 400 g kött.
 
Första testet blev katastrof. Fifasen smakade inget vidare.

Tog ett recept från nätet bytte ut ströbrödet mot glutenfritt, vispgrädde mjölkfritt och vatten. Salt, vitpeppar och kryddpeppar. 50% nötfärs och 50%blandfärs samt massa riven gul lök. sen in i ugn.

Blev helt ok. Lite snål med saltet tyckte ändå jag hade i mycket. Vet att jag över lag är dålig på att salta.

Tack alla för tips. Nu hoppas vi att de går hem imorgon också :D
 
Har fått i uppdrag att fixa fram köttbullarna till julbordet som måste vara gluten &mjökfria. (Mjölkprotein) Har googlat recept men eftersom jag aldrig gjort något liknande tänkte jag att någon här inne sitter inne med ett dunderrecept :D

Tips på vad man ska tänka på? Tänkte göra dem i ugn istället för att steka.

Några kryddor som gör dem godare? Alla tips mottages tacksamt! :bow:

Jag gör alltid på någon form av färs, lite senap, honung, salt, peppar, lite vatten och japansk soya.
Sen krydda efter humör.
 
Jag fattar inte ens problemet. Jag har aldrig haft vare sig mjölk eller mjöl i köttbullar. Valfri färs, finhackad lök (rå eller stekt) och torkade eller färska kryddor. Kanske lite finhackade hasselnötter i juletid.
 
Jag har aldrig haft ströbröd i köttbullar :yuck: alla i min familj har potatis eller potatismos i.
+ Ett ägg, riven lök, en liten skvätt Laktosfri grädde Och salt och peppar såklart ^_^.
Väldigt enkla och blir superdupergoda (i alla fall när mamma och mormor gör dom ;))
 
Om man vill ha riktigt saftiga köttbullar går finhackad svamp bra att blanda ut färsen med också. :) Särskilt om man som jag enbart använder älgfärs. Den kan lätt bli lite torr och grynig utan bindning tycker jag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 246
Senast: mrkarisma
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 059
Senast: Josofinito
·
Kropp & Själ Jag tänkte att någon här kanske kan ha någon idé om varför det kan bli så, och om det finns något man kan göra åt det, andra mediciner...
Svar
11
· Visningar
2 693
Senast: SiZo
·
Hästvård Nu prövar jag att få lite kloka tankar från er andra! Vi har en riktig toppenponny som vi köpte för fyra år sedan och som dottern har...
2
Svar
27
· Visningar
4 182
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp