Hjälp, kattungen diar inte

MiaMaria

Trådstartare
Min katt fick för lite drygt två dygn sedan en kattunge. Jag har märkt att hon har problem med att dia och har nu börjat mata den lilla lite. Hon suger på sprutan så det verkar inte vara något fel på henne, hon kan dia och hon verkar pigg. Mamman slickar ungen och ligger hos den, men hon går också ifrån henne ganska långa stunder. Det känns som om hon har mjölk, och hon vill att ungen ligger vid hennes mage men det verkar inte fungera fullt ut. Har haft kattungar tidigare men aldrig råkat ut för detta. Finns möjlighet att ungen överlever? Någon annan som varit med om liknande? Vad kan jag mer göra än att mata ungen?
 
Jag vägde den först idag, den är väldigt liten men mamman är också liten. Ska fortsätta väga så att jag ser att den får i sig.
 
Jag vägde den först idag, den är väldigt liten men mamman är också liten. Ska fortsätta väga så att jag ser att den får i sig.

Hur har det gått??

Man bör väga kattungarna redan när de föds för att se att de framöver går upp i vikt som de ska (man räknar med ca 10g/dygn). Det är en enkel åtgärd för att se hur de mår.

Om kattungen går upp i vikt varje dag och den är tyst (sover)när mamman är i väg så skulle jag inte oroa mig.
Men man ska också vara medveten om att ensamma kattungar har sämre procentuell chans att överleva.

Hoppas dock att det gått bra för er!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: MissFideli
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
633
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 550
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 208
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp