Bukefalos 28 år!

HJÄLP! Larvig häst!!

ika77

Trådstartare
Jag har ett sto som är lite fjantig av sig. Hon är enormt löjlig om jag sätter på henne nånting på bakbenen. Larvar sig vid uppsittning ( slänger sig iväg) och hela ridturen blir "knas". Frambenen är NÄSTAN helt ok att linda eller dylikt. Men bak.. oj oj oj..
Kan man låta hästen gå lindad i hagen en stund per dag, eller hur tränar man bäst bort det obehaget hon känner??
Jag vet ju att det är en träningssak och jag är väl antagligen lite fånig, men hon blir verkligen hysterisk...
Hoppar och far ungefär som om hon tror att hon ska kunna sparka av sig dem.. :angel:


Skicka lite bra tips!!! // Monixx
 
låt henne gå med grejerna på i hagen, stå med dom i boxen osv.
Min häst gillar inte transportbenskydden på bakbenen.. hon har nu vant sig vid som låga, men blir nog "spännande" nu när jag ska köpa ett par höga.. :)
blir att låta henne ha dom på sig i boxen, knalla runt på gården i evigheter och göra markövningar när dom är på.
:banana:
 
Det bästa vore ju om du kunde låta hästen ha lätta, välpassande benskydd en stund i hagen varje dag, sedan lindor när den vant sig vid benskydden osv.
Tycker det är en klok tanke att vänja hästen vid att ha "kläder" på benen utifall att den skulle skada sig och vara tvungen att ha bandage, då vill man ju inte ha en häst som hoppar runt och försöker bli av med det.
 
Jag skulle nog börja med att ha vanliga benskydd på, i hagen och i boxen.
Eftersom lindor kan trasslas upp så skulle jag hellre ha benskydd.

När jag slängde på min pålle ett par höga transportskydd första gången vi skulle iväg, vägrade han gå. Jag fick han inte ur boxen :D
Han gick med frambenen, runt bakbenen, för han vägrade lyfta ett enda bakben :)
Men dom kortare tunnare skydden går bra. Så jag kör med dom, eftersom han ändå står helt still i transporten.

Som någon annan skrev, det är bra om du vänjer hästen vid lindor ifall något nån gång skulle hända så du måste linda benen på hästen.
 
Tycker inte att du ska linda benen i hagen! De kan trassals upp och hon kan bli ännu räddare!
Benskydd skulle jag rekomendera att ha en stund i hagen så hon vänjer sig.
 
Säkrar man lindorna med ett par varv eltejp över snöret/kardborrebandet är det nog ingen större risk att ha lindor än benkydd i hagen. Dock tror jag att lindor känns mer för hästen, många hästar verkar reagera mer på lindor än på benskydd (nu är jag mest van att använda senskydd dock så skillnaden där är ju att en linda täcker runt om, det kanske är det som gör att hästen reagerar mer).
 
Prova att bara sätta på vanliga låga strykkappor på bakbenen, de brukar vara lättast att vänja hästarna vid.

Sen är det bara att ha dem på i boxen, i hagen, när du är ute och promenerar, longerar osv... huvudsaken är att du inte ska se dem som ett orosmoment för då smittar det av sig på hästen.
 
Börja med att fråga dig själv om hästen verkligen behöver några skydd på bakbenen ?
 
Det första du ska göra är att kolla att du verkligen har satt på benskydden rätt och att det ALDRIG är grus eller liknande under. Samma sak med lindorna, har du verkligen lindat rätt så att det inte ska kännas konstigt. Sitter lindorna tillräckligt hårt/löst och är det rent under?

Sen får du försöka vänja hästen. Det tar nog lite tid, men det går. Se till att lindorna sitter bra varje gång, så att hästen inte känner något obehag (förutom att de sitter där) att ha lindorna på sig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 767
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 131
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 225
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp