Bukefalos 28 år!

Hjälp! Löss på dagis

Mirre

Trådstartare
Hur stor är eg risken att lilleman får det? :eek:
Har aldrig haft det och vill absolut inte att nån av oss får det!!:crazy:
 
Sv: Hjälp! Löss på dagis

på det dagiset min son går på nu så är det både löss och springmask på hans avdelning, har varit så nu i 1månad och vi har inte åkt på det.
 
Sv: Hjälp! Löss på dagis

varför skulle det vara så hemskt om han får löss? det låter som att det är hiv eller nåt du pratar om:crazy:

Löss hoppar enkelt mellan olika värdar, och får man det så behandlar man bara håret. Dvs har i lusschampoo.
 
Sv: Hjälp! Löss på dagis

Minst en gång om året är det något barn på min sons avdelning som har löss.
Min äldsta son har haft löss en gång, när han var ca 2 år. Nu är han 9.
Yngsta har aldrig haft.
Klart ingen vill få löss, men det är inte så svårt att bli av med dem om man ändå råkar ut för det. Det finns inte mycket mer att göra åt saken än att inte låna mössor osv.
 
Sv: Hjälp! Löss på dagis

Ungefär lika stor risk som bli smittad av allt annat som vandrar runt på dagis... ;) Löss är inte särskilt besvärligt att bli av med, men bra att hålla koll så det inte sprids i onödan. Jag brukar luskamma mina ungar varje dag när det går för att inte vi ialla fall ska sprida det vidare. :D
 
Sv: Hjälp! Löss på dagis

Äh! så farligt är det väl inte?
Luskamma varannan dag. Skicka inte barnet till förskola/skola OM du upptäcker minsta lilla lus.
Lusmedel finns att köpa, och är en lätt behandling.

Löss kommer med jämna mellanrum, och får jag välja så tar jag hellre löss än magsjuka, som också kommer med jämna mellanrum.

Kom ihåg! löss är INTE skamligt!!!! det finns barn som inte får berätta om löss för någon....
Men samma barn kan berätta om kackerlackor som följt med hem från senaste semesterresan:crazy:

* Jenny *
 
Sv: Hjälp! Löss på dagis

Det har gått i ca 4-5 gånger sedan min dotter började dagis och vi har klarat oss hittills, så risken verkar vara ganska liten (det har flera gånger varit mer än bara något enstaka fall).

Någon skrev om luskamning och att det är enkelt, men har man ett barn som vårt som vägrade vanlig kamning/borstning så hade luskamning varit en verklig pina...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 282
Senast: aglaonema
·
Hästvård Jag var och hälsade på i ett stall som verkade vara jättetrevligt. Så stod jag och stallägaren och pratade vid en hylla med kraftfoder...
Svar
15
· Visningar
1 491
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 134
Senast: Amha
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 434
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp