hjälp med bett..

Sv: hjälp med bett..

Jag kom på en annan störig sak med bett i syntet och gummi, nämligen att de väldigt ofta verkar ha två pyttesmå "kanter" som löper längs med vardera sidan av bettet. Antingen tillverkas bettet av två bitar som sammanfogas eller så är det märken från gjutformen som inte tas bort. Värt att tänka på om man sätter det i en väldigt känslig mun!
 
Sv: hjälp med bett..

Kan vara nickelallergi. Är nickel i pirncip i alla bett utom Sprengers Auriganbett. Prova ett sånt och se om det är skillnad.
 
Sv: hjälp med bett..

Okej ja då är du en erfaren ryttare då :). Men jag menade mer att någon väldigt erfaren ryttare som ridit på hackamor och som är vana vid känsliga hästar. Men jag tycker du kan testa. Vissa hästar blir mer känsliga, andra mindre. Vissa går som på räls och andra avskyr det. Så har du någon du kan låna av så kan du ju testa ett kort pass på banan med det :)
 
Sv: hjälp med bett..

Låter som min som är nickelallergisk, du måste låta det läka ut helt och hållet = ett par veckor helt utan bett, huden måste få både läka och bli starkare innan den utsätts för någon belastning alls.
Syntetbett odyl klarar min inte alls.
Nästan alla mässingsbett är nickelfria (guldbetten är inte mässingsbett) bla hansbos mässingbett är nickelfria. För övrigt är det bla sprengers aurigan bett man kan använda MEN inte de med silvriga bettringar som många av dem har för där är nickel i bettringarna.
 
Sv: hjälp med bett..

Att hästen har rosa hud på mulen, lär inte ha samband med att den får sår i (?) munnen av betten.

Hoppas TS är ett troll, förresten.
 
Sv: hjälp med bett..

Du kan prova med ett ganska tjockt bett. Min erfarenhet är att de ger mindre skav. Bättre på en unghäst också så att den vågar ta mer stöd istället för ett smalt som är ganska skarpt.
 
Sv: hjälp med bett..

Bättre på en unghäst också så att den vågar ta mer stöd istället för ett smalt som är ganska skarpt.

Jag upplever det tvärt om, att unghästar trivs bäst med relativt smala bett. Jag har kört tunnt bridongbett och grimma vid invänjning av tränset och sen gått upp några i tjocklek när tyglar/tömmar börjar användas. Jag tycker att det går fortare för dem att vänja sig vid att ha ett bett i munnen och att de snabbare kommer till ro när de inte behöver ha så mycket tungt skrot i käften. Jag tycker att man får fin kontakt med munnen ganska snabbt, och det lilla stöd jag vill ha i tygeln spelar ingen större roll i anläggningsyta om jag har ett tunt eller tjockt bett.
 
Sv: hjälp med bett..

Lägger inte vanligt tränsbett på henne då det är det som skadar henne mest. Rakbet skadar henne minst och hon förstår signalerna mycket bättre på ett raktbett. Plus det många som skolar och rider unghästar på rakabett nu om dagar Danmarks bästa Unghäst utbildare rider och skolar på rakabett :)

Även raka bett är tränsbett...
 
Sv: hjälp med bett..

I en gammal bok som heter Träna Hästen för hoppning av Anthony Palhman hävdar han att det går alldeles utmärkt att utbilda en unghäst på ett Kimblewicke (jaktstång) utan kindkedja och tygeln fäst i övre öglan om hästen inte gillar ledade bett. Han har under 40 år utbildat hoppryttare i många olika länder så lite erfarenhet bör han nog ha.....
 
Sv: hjälp med bett..

I en gammal bok som heter Träna Hästen för hoppning av Anthony Palhman hävdar han att det går alldeles utmärkt att utbilda en unghäst på ett Kimblewicke (jaktstång) utan kindkedja och tygeln fäst i övre öglan om hästen inte gillar ledade bett. Han har under 40 år utbildat hoppryttare i många olika länder så lite erfarenhet bör han nog ha.....

Med tygeln fäst i översta hålet på ett Kimblewick och utan kedja finns ingen som helst hävstångs- eller hisseffekt utan bettet fungerar som ett Baucher, eller kanske snarare mer som ett fullcheek med korta "skänklar". Som egentligen är utmärkta unghästbett.

I undre ringen eller stora ringen och utan kedja blir det ett hissbett, typ som ett Pessoa. Inte ett bra bett för någon häst, men framför allt inte för en unghäst.
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp med bett..

Kan du förklara hur ett kimbelwick kan bli ett hissbett? Vad jag kan se på alla hissbett och det jag lärt mig med hissverkan är ju att de har "lösa" bettringar vilket inte kimbelwick har. I mina ögon borde ett kimbelwick bli som ett fast rakt bett med tungfrihet. Det kan omöjligt bli hissverkan då bettringen inte kan strama åt bettet med nackstycket och på så sätt inte på någon hissverkan.

Men jag kan ha fel. Förklara gärna så jag kan förstå hur du menar. Gärna bilder då det kan bli tokigt annars :p
 
Sv: hjälp med bett..

I undre ringen eller stora ringen och utan kedja blir det ett hissbett, typ som ett Pessoa. Inte ett bra bett för någon häst, men framför allt inte för en unghäst.

Rent generellt kan man säga att alla bett där man fäster tygeln i samma höjd som mundelen fungerar ungefär som ett tränsbett. Med mer eller mindre halfcheek-, fulllcheek- eller baucher-funktioner.

Sätter man tygeln "under" mundelen höjdmässigt, ingen kedja finns och sidostycket sitter fast i en egen ögla har man ett hissbett, typ Pessoa. Mardrömsbettet för hästtandläkare.

Sätter man tygeln "under" mundelen höjdmässigt, med kedja eller motsvarande rem och sidostycket sitter fast i en egen ögla så har man ett hävstångsbett. Förutom att man blir väldigt mycket starkare så får det även en annan inverkan där nackstycket trycker mot hästens nacke, kedjan trycker mot undersidan av käken.

Med tygeln fäst så att det det går en rak linje mellan ryttarhanden och mundelen på bettet känner hästen samma tryck i munnen som ryttaren känner i handen. Väl värt att tänka på när man rider.

Om tygeln sitter fast på samma avstånd från mundelen som det är mellan mundel och kedja blir varje tygeltag man tar dubbelt så starkt mot det vanliga tränsbettet. Sätter man fast tygeln på dubbelt så långt avstånd som det är mellan kedja och mundel är man tre gånger så stark och så vidare. Så om man mäter upp avståndet mellan kedja och mitt på mundelens tjocklek och sen räknar man hur många sådana avstånd det är från mundelen till tygeln. Man blir så många gånger starkare som antalet sådana avstånd man kan mäta upp mellan mun till tygelfäste.
 
Sv: hjälp med bett..

Kan du förklara hur ett kimbelwick kan bli ett hissbett? Vad jag kan se på alla hissbett och det jag lärt mig med hissverkan är ju att de har "lösa" bettringar vilket inte kimbelwick har. I mina ögon borde ett kimbelwick bli som ett fast rakt bett med tungfrihet. Det kan omöjligt bli hissverkan då bettringen inte kan strama åt bettet med nackstycket och på så sätt inte på någon hissverkan.

Men jag kan ha fel. Förklara gärna så jag kan förstå hur du menar. Gärna bilder då det kan bli tokigt annars :p

Kika på Kimblewick från sidan. Mundelen sitter lite ovanför mitten, sidostycket sitter fast i en ögla i överkant och tygeln sitter fast nedanför mundelen (om man inte sätter i översta öglan, för då blir tyglarna i linje med mundelen när ryttaren fattar tyglarna).

Om du nu tar i tygeln kommer Kimblewickskänkeln att vridas bakåt. Om det finns en kedja kommer den nu att "stoppa" vridningen av bettet genom att ta i under käken på hästen, vilket i sin tur gör att mundelen trycks mot hästens laner och tunga med ett högre tryck än ryttaren har i handen.

Men vi tar bort kedjan, och vad händer nu när skänklarna dras bakåt? Jo, sidostycket skjuts framåt och mundelen bakåt uppåt - hissas. Precis samma funktion som på ett Pessoa, om än ganska milt. Bara att bettringarna ser annorlunda ut.

Kimblewick finns dessutom som ledat, så det kan bli hur Pessoa som helst! ;)
 
Sv: hjälp med bett..

Ett kimblewick bett blir aldrig ett hissbett då tänker du helt fel, ett hissbett måste löpa på skänkeln i höjdled annars får du aldrig hiss effekten. Ett kimblewick höjs inte i munnen hur mkt du än tar i det utan det ligger statiskt på samma ställe och tippar runt bara.
 
Sv: hjälp med bett..

Ett kimblewick bett blir aldrig ett hissbett då tänker du helt fel, ett hissbett måste löpa på skänkeln i höjdled annars får du aldrig hiss effekten. Ett kimblewick höjs inte i munnen hur mkt du än tar i det utan det ligger statiskt på samma ställe och tippar runt bara.

Eftersom bettet har skänklar både uppåt och nedåt med fast mundel och sitter fast i sidostycket så kommer det hissas uppåt utan kedja. Bettet sitter inte fast i munnen i höjdled utan det kommer utan kedja att vridas uppåt bakåt runt sidostyckets fäste när skänklarna dras bakåt. Och alltså hissas upp i munnen. Testa!

I extremfall (inte riktigt möjligt fullt ut med Kimblewick) där bettet dras till max har mundelen hissats så högt upp i munnen att den är i samma höjd som sidostyckets fäste. Det är rätt mycket högre upp i munnen än det ligger i viloläge!
 
Sv: hjälp med bett..

Jag har testat massor av gånger, bettet hissas inte en mm det rullar bara runt på samma plats. Du får ingen hisseffekt bara för att det sitter en ring ovanför som du fäster sidostycket i det enda denna gör är att fixera bettet ännu mer stilla i munnen än vad en rörlig bettring gör. Därav bla tänket i hangcheek som är att bettet skall ligga så still som möjligt i munnen för hästar som är oroliga i handen.
Så jag säger tvärtom gå du ut och testa så skall du se själv.
 
Sv: hjälp med bett..

Min gamle arabhingst har under alla år ridits med Kimblewicke utan kindkedja, eftersom han hatar ledade bett, ett sk Magic bradoon är ok , men aldrig tänkt på att det skulle vara ett hissbett.
ps. min syster i England har under 18 år ridit jakt på ett anglosto med Pessoagag och nu när hästen är 24 är hon som en unghäst.Nog borde hon vara totalt förstörd?ds.
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp med bett..

Du får ingen hisseffekt bara för att det sitter en ring ovanför som du fäster sidostycket i det enda denna gör är att fixera bettet ännu mer stilla i munnen än vad en rörlig bettring gör. Därav bla tänket i hangcheek som är att bettet skall ligga så still som möjligt i munnen för hästar som är oroliga i handen.

Ja, som jag skrev förut fungerar Kimblewick utan (eller med också, egentligen) kedja och med tygeln i övre ringen som typ ett Baucher med halfcheek eftersom hävstångseffekten där är 0 med kedja på.

Det handlar inte om att sidostycket sitter i en ögla. Det handlar om att sidostycket sitter i en ögla och tyglarna samtidigt sitter i en annan ögla som, relativt fästet för sidostycket, sitter nedanför munstycket. Som ett Pessoa. Ett Pessoa där man sätter tygeln i den stora ringen har ingen hissfunktion utan blir ett Baucher mer eller mindre. Fäster man en kedja mellan sidstyckesöglorna på ett Pessoa blir hissfunktionen marginell trots att bettet rör sig fritt på den stora ringen.

Ett bett som med kedja fungerar som ett hävstångsbett och som har ringarna för sidostyckena högre än mundelen blir automatiskt ett hissbett när man tar bort kedjan. Något annat är rent fysiologiskt omöjligt om man nu inte räknar med att hästen skulle hålla fast bettet i höjdled eller att man har resårsidstycken.

För att ta ett extremfall då: Vi har ett Kimblewick utan kedja och med tyglarna i lägsta hålet. Innan vi tar tyglarna ligger skänklarna i princip i linje med hästens mun. Nackstycket går i en rak linje nacke-sidostyckeögla-munstycke.
Hästen drar plötsligt upp huvudet och sticker så vi blir rädda och drar hejdlöst i tyglarna. Eftersom hästen har huvudet nedåt kan vi till och med dra skänklarna i en vinkel större än 90 grader från munnen. Med skänklarna i den vinkeln från munnen så hamnar fästet för sidostyckena under mundelen till och med (närmare nosen än öronen relativt munstycket).
Så har bettet med en viss längd på sidostyckena sitter på en specifik höjd i hästmunnen och sidostycket sitter ovanför munstycket så måste antingen sidostyckena bli längre eller bettet flytta sig högre upp i munnen om sidostyckesöglan ska komma längre från hästens öron än munstycket (skänkeln är dragen i mer än 90 graders vinkel från hästens mun).

Extremfall, javisst, men samma gäller i mindre skala när gradskillnaden är mindre. Om man tittar på hästhuvudet från sidan så att man kan dra en lodrät linje mellan nacke och genom sidostyckesfäste, munstycke och tygelfäste. Dra ett horisontellt streck genom munstycke och ögla för sidostycke. Vrid på bettet (dra i tygeln) och rita nya streck genom samma punkter. Avstånden mellan de nya strecken är mindre än de gamla. Den avståndsskillnaden måste ta vägen någonstans.

Kimblewick är rätt snällt. Formen på småöglorna gör att tyglarna inte kan snurra runt eftersom de är smala. Formen på stora öglan gör att tyglarna ligger där de (med kedja) inte har någon hävkraft alls när hästen går normalt med huvudet. Så det är i verkligheten rätt omöjligt att dra det några 90 grader. De flesta har inte så lång "hals" från mundelen till sidostycket. Lång hals - mera hiss.
 
Sv: hjälp med bett..

Min gamle arabhingst har under alla år ridits med Kimblewicke utan kindkedja, eftersom han hatar ledade bett, ett sk Magic bradoon är ok , men aldrig tänkt på att det skulle vara ett hissbett.
ps. min syster i England har under 18 år ridit jakt på ett anglosto med Pessoagag och nu när hästen är 24 är hon som en unghäst.Nog borde hon vara totalt förstörd?ds.

Om hon är "förstörd" eller inte vet väl hennes hästtandis i så fall? Vissa hästar har utrymme för lite hiss rent tandmässigt. Vissa ryttare behöver aldrig någonsin ta så hårt i sin häst att bettet hissas upp mot tänderna. Jag skulle gissa att jag kan cykla ett par mil i rätt hård trafik på motorvägen utan att bli "förstörd". Med en smula tur skulle det kunna gå till och med fem gånger i veckan i 30 år utan att få en enda skråma, bara en jävla massa skäll? Bra för mig i så fall, men jag vet inte om det betyder att det är riskfritt.

För min del får du rida på Pessoa eller andra hissbett hur mycket du vill. Det är inte mitt beslut att ta för jag vet ingenting om dig, din häst eller din syster. Är hästen, du och tandis nöjda, så varför ändra ett vinnande koncept.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 072
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 864
Senast: Aconite
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
896
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
744
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp