Bukefalos 28 år!

Hjälp med häst som vänder/vägrar gå fram?

J

JenniferH

Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är ganska "feg" när man rider ut, känns osäker, tittig och rädd för saker. Han stannar och vänder när han blir rädd för saker men jag brukar kunna vända honom igen och trycka förbi honom för det han var rädd för. Det har hänt någon gång att jag inte har kommit förbi.
Det känns som att han känner sig säkrare nu när vi rider ut, inte lika spänd, vi har kunnat gå förbi sånt som han inte gillade förut. Men just det här att han vänder när jag rider ut blir bara värre, de händer alltså fler och fler gånger per ridtur.
Han är en häst med ganska mycket humör när man väl kommer upp på ryggen på honom, känns som att han är väldigt stark mentalt och nu har han defenitivt övertaget.
Nu vänder han och vägrar gå framåt av dumhet, han är inte rädd. Sist jag red kom jag inte långt innan han tyckte att det räckte, stannade vände och slår med huvudet väldigt irriterat och började gå hemmåt. När jag då försöker vända honom igen så hoppar han bara uppåt i luften (reser sig lite, oftast inte så högt tillräckligt för att jag ska behöva hålla händerna runt hans hals) och vägrar gå fram. Vi kan stå och hålla på sådär hur länge som helst, jag kommer ingenvart och jag märker att han tycker verkligen att det är Han som bestämmer. Jag blir lite rädd när han beter sig sådär, det är obehagligt när han tvärnitar och reser sig.
Min kompis kom då ridandes på hennes häst förbi mig så jag red med henne en bit. Vi skrittade en bit, min häst gick frammåt ett tag men plötsligt tvärnitade han och slängde sig runt, hoppade rätt upp, slog med huvudet och skulle gå hem. Min kompis travade på frammåt så min häst följde till slut efter, så vi travade på en kort bit för att jag skulle ha lite "fart frammåt". Men han gör exakt likadant i trav - vi travar på och Helt plötsligt tvärnitar han och hoppar rätt upp, slänger sig runt, slår med huvudet i protest och vägrar gå åt mitt håll. Jag tappade räkningen på hur många gånger han gjorde så den ridturen, sjukt mycket var det i alla fall. Och vi kunde ju inte vara ute och rida hela dagen, så efter att han hade gått framåt en stund utan att bråka så vände vi och red hem. Och det är aldrig problem på hemvägen.

Han är kollad utav en kiropraktor och equiterapuet senast i januari och då var han helt fin och ren i kroppen, så jag tror inte att han har ont någonstans och han har en sadel som är stoppad efter honom.

Han tycker det är han som bestämmer, han har alltid lite humör när jag rider och slår och slänger med huvudet även på ridbanan i protest ibland och han känns väldigt irriterad. Han testar mig säkert, men det har gått överstyr nu.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, det går ju som sagt knappt att rida ut med andra hästar heller. Och jag vet inte om jag klarar av att visa att det är jag som är ledaren, han har sånt övertag, och hur ska jag visa att det är jag som är ledaren utan att han blir rädd för mig? Rädsla är inte respekt.
 
Sv: Hjälp med häst som vänder/vägrar gå fram?

Har du provat leda eller tömköra honom ute?? Jag hade gjort som så att, beroende på vad som känns minst läskigt, först hade jag promenerat med honom. När det fungerar bra och han följer utan att tänka bakåt hade jag tömkört förbi honom. När det fungerar utan problem, dvs att han går framåt dit du ber utan att tänka bakåt, kan man hoppa upp och rida. Fick göra så med mitt mycket bestämda sto då det kändes bättre för mig att lösa problemet från marken. Nu går hon utan problem dit jag ber henne. Hon har väldigt mycket nerver och är fruktansvärt tittig. Inte kul, men nu har vi inga problem längre.
 
Sv: Hjälp med häst som vänder/vägrar gå fram?

Min häst, ett sto på 8 år, som inte är jätte mycket riden i sina dagar pga hennes humör (hon är småsur när man rider och håller på med henne), hon stannar också sådär ibland. Mest om man ska rida på bana, då kan hon tvärstanna och verkligen VÄGRA gå framåt! Jag fick tipset att när hon gör så, så ska jag hoppa av och backa henne. Och inte bara några steg utan backa henne och backa henne. Och göra så varje gång hon stannar och vägrar gå framåt (man kan ju göra det från ryggen också, men min häst förstår inte det där med att rygga än.)
Jag har inte testat det än, så ska se om det fungerar att göra så.
Vet inte om det var jätte mycket hjälp men det kan du ju testa när han stannar i skogen!
 
Sv: Hjälp med häst som vänder/vägrar gå fram?

Ja, det verkar som om din häst verkligen har tagit kommandot. Hon påminner lite om min pappas förra häst, hon testade till tusen, var riktigt stöddig, faktiskt en komplett kärring!
Men det hjälper ju inte dej. För du behöver hjälp. Hur gammal är du? Är du vuxen? Spelar heller ingen roll, för du behöver låna ut din häst några gånger till någon som är betydligt stöddigare än vad du är. Inget illa menat, men din häst känner att du är rädd så fort du sätter ändan i sadeln. Det är helt naturligt, för det är banne mej inga kul grejer din häst hittar på. Har du provat att underhålla honom ute? Skänkelvikningar, halter, serpentiner, vad som helst, bara han går FRAMÅT!! För han måste röra sig framåt, han får inte vända!!!!!!!!! Vilket är jättesvårt, jag vet, men ack så nödvändigt! Han får stanna och vägra gå, eller tom backa, men inte vända!!!! Har du provat att lägga på spöt? Om inte, så gör det. Det ska mycket till innan han blir rädd för dej!! Men du måste för guds skull visa vem som bestämmer!!!
En annan sak, du måste vara steget före. Fokusera i varje steg på att han ska FRAM! Hitta på en massa saker innan han hinner göra det. Har han sina " favoritställen" så sitt av i god tid innan och gå.
Eller, det viktigaste rådet trots allt. Be om hjälp!!
 
Sv: Hjälp med häst som vänder/vägrar gå fram?

jag hade en liten fullblods dam som var väldigt tititg när man red ut. Hon kunde också få för sig att vända. vi hade en 7 km lång runda i skogen som jag brukade rida ut på. om jag skrittade så gick det inte alls, men om jag travade och red lätt och bara tänkte frammåt frammåt hela tiden så fungerade det ganska bra. jag brukade berätta historier för hästen också och sjunga för henne så att hon skulle bli lugn. så prata med din häst med lugn röst, och trava och rid lätt och tänk frammåt.

som någon annan sa, testa att leda hästen. detta fungerade dock inte med min häst men det kanske går med din.

sen så fattade jag inte riktigt om du hade en runda som du rider så att du kommer tillbaka utan att behöva vända, eller är det så att du måste vid en punkt vända och rida tillbaka samma väg? om det är så, försök att ta en annan stig tillbaka så att det inte är att du liksom vänder på spåret så att hästen vet att det betyder hem. förstår du hur jag menar? typ om du går på en raksträcka och måste vända, sväng av in i skogen och rid runt några trän och sen tillbaka på spåret i andra riktningen. för då är det inte som att du har vänt hästen på spåret, (så den associerar inte det med hem) utan du har gjort en liten runda. svårt att förklara men hoppas du fattar.

sen viktigast av allt, GE INTE UPP!!
 
Sv: Hjälp med häst som vänder/vägrar gå fram?

Jag har också en häst som kan vara besvärlig, speciellt vid uteritter. Hon stannar, vägrar gå, backar, bockar och allmänt trilskas - inte av rädsla utan för att testa. Även min är genomgången av ET enligt konstens alla regler samt nyligen vet.besiktigad inför köp så jag vet attd et inte är nåt fysiskt fel.

Jag har inte heller ägt henne så länge och jag har gjort så att jag löst det genom att alltid rida ute med sällskap. Det går framåt iaf, men det får väl ta den tid det tar. Alla hästar är helt enkelt inte så lättköpta eller vad man ska kalla det. Självklart ville jag kunna rida ute när jag själv kände för det men såhär får jag göra nu en period tills vi vet mer vart vi har varandra. Huvudsaken för mig är iaf att man fortsätter traggla. Jag rider ut henne så fort jag får chans till sällskap, både för att träna henne och mig i att det inte är nån big deal. Jag hoppas att det med tiden ger med sig...
 
Sv: Hjälp med häst som vänder/vägrar gå fram?

Glömde att tillägga att jag även rastar henne på ridbana/ridhus innan uteritt. Antingen uppsuttet eller i lina. Överskottsenergin är inget som gör saken bättre. Har dom fått landa lite är dom i regel mindre intresserade av att tjorva...
 
Sv: Hjälp med häst som vänder/vägrar gå fram?

1. Om hästen kastar med huvudet bor den nog kollas lite mer noga. Att den gör det i skogen är ju ren dominans, men om den även gör det på ridbanan så Låter det mer fysiskt (om du inte vet att det är ett ryttarfel).

2. Hästen är inte dum, den beter sig så för att den inte ser dig som en ledare.
Såna där problem är egentligen inte så svårlösta, utan det gäller bara att du som ryttare är snabbare än hästen.
Hästen får aldrig vända sig om. Det är ju där den får övertaget. Se till att vara reaktionssnabb och styr upp situationen innan hästen vänder(och Ja man får använda lite styrka om det krävs. Var bara noga med att inte ge dubbla signaler, använd EN tygel så du inte drar i båda och blir bromsande) . Det kommer garanterat bråka på andra sätt, exv backa men då får den väl göra det.
 
Sv: Hjälp med häst som vänder/vägrar gå fram?

Jag har inga problem att promenera med honom någonstans, men så fort jag rider ut och sitter på hans rygg så bråkar han.

Han slår med huvudet ibland på ridbanan när han blir sur och efter hinder, det är inget fel på honom, han är helt frisk.

Kan tillägga att det är riktigt svårt att vara snabbare än honom, har man lite högre tempo och han tvärnitar så flyger jag nästan över halsen på honom, inte en chans att jag hinner med där.

Jag kan ju ta hjälp av någon, att låta någon annan rida ut på honom några gånger, men jag undrar om han inte kommer fortsätta bråka med mig då ändå? Han kanske ger sig med en annan ryttare men han kanske fortsätter testa mig då?
 
Sv: Hjälp med häst som vänder/vägrar gå fram?

Jag vill i möjligaste mån inte använda spö på mina hästar, jag tycker man kommer längre med att använda huvudet och lura dom lite.
Du beskriver att du inte hinner med att parera hästen när den vänder, då skulle jag gjort så att när hästen har vänt, backa! Rygga hästen tills den får nog och VILL gå framåt, då ryggar du några steg till, sen vänder DU och börjar knalla igen. Funkar det inte, upprepa!
 
Sv: Hjälp med häst som vänder/vägrar gå fram?

För sin egen skull tror jag nog det är bättre att lösa problemet själv, för då vet man att man har tagit sig igenom det en gång om man får samma eller liknande problem framöver! : )
Annars kan det nog bli att man ojjar upp sig för att man inte vet hur hästen kommer reagera, om man själv har varit med hästen i hela processen förstår man bättre varför den gör si eller så tycker jag.

Men jag skulle inte helt utesluta att hästen har en fysisk anledning till hur den gör. Tänder och sadel kan om inte annat vara värt att kolla igen, samt att man inte själv skapar spänning i hästen genom sin ridning, hästar är ju olika känsliga, eller att man skapar obehag i ryggen genom att dunsa den i ryggen, men något sån uppenbart utgår jag ifrån att du skulle ha märkt.

Sen vill jag bara lägga till att om man fokuserar på att vara "snabb" så gäller det att se upp med att man inte blir ryckig/stressad i sina rörelser eller reagerar på hästen innan den egentligen gjort något (eller egentligen att man överhuvudtaget reagerar på hästen). Alltid en balansgång mellan vad som är bra och vad som blir fel även om man tycker att man gör det man skulle.
Själv brukar jag bara fokusera på att hästen ska stå stilla först och främst (inte försöka springa hem i ren reflex) nästa steg att den ska titta i rätt riktning men först om hästen är lite cool i skallen (inte för stressad/skraj) då väntar jag ut lite till först, ännu nästa steg försöka vända hästen åt rätt håll genom att böja halsen i sidled så det blir obekvämt, men den ska själv ta beslutet att vända. Sen får man ibland göra om proceduren med att bara lugnt och fint vända åt rätt håll igen om hästen fortfarande har betänkligheter, alt. sitta och vänta tills den bestämt sig för att det här var tråkigt, nu går vi. Även hästens beslut att börja gå med andra ord.
Men det är ju något som passar utifrån (kanske framförall) min skalle och just den hästen som ändå är ganska framåt men kan bli osäker ibland, särskilt på bortvägen eller om man inte gått åt det hållet på ett tag. Att bli arg eller börja bli ryckig eller försöka få hästen göra som jag vill (utan att den själv börjat coola ner och tar det beslutet) gör bara att den blir ännu mer anti att gå iväg nästa gång. Medans med denna metod blir det oftast bara en gång, sen går hästen framåt resten av vägen eller gör väldigt mindre ansatser till att vända så man bara lugnt kan förtydliga att "hitåt vill jag ha huvudet!".
 
Sv: Hjälp med häst som vänder/vägrar gå fram?

Jag tycker du ska sluta tänka på detta som en kamp mellan dig och hästen, hästen ser det inte så, den tänker bara att alltihop är jobbigt och frustrerande och vill komma ifrån problemet. Såna här problem eskalerar ofta just pga att folk gör det till en "maktkamp" och tror att hästen inte lyssnar för den vill bestämma, men oftast handlar det om att hästen tycker alltihop är jobbigt och frustrerande och bara vill därifrån. Sen blir det mer och mer befäst ju mer man "bråkar", människan förlorar alltid en sån strid, även om man skulle lyckas "tvinga" hästen till det man vill så har man förlorat hästens förtroende och respekt och problemet kommer att komma tillbaks.

Läs Totolas inlägg ordentligt, h*n beskriver på ett bra sätt hur man kan bemöta en hästs oro i såna här situationer tycker jag. Ta ner det på detaljnivå och jobba med en bit i taget, bestäm dig inte för att du måste "vinna" hela vägen på en gång, utan ta det stegvis.

Visa hästen att det enda du vill är att den ska följa dig och dina signaler. Tex vänder den åt vänster (hemåt) se till att den vänder tillbaks åt höger, kräv inte att den både ska vända och gå framåt på en gång, utan lägg det på hästens nivå och be bara om ett steg tillbaks åt höger, det räcker, byt inte sida, vänder hästen vänster så är det åt höger du ska vända tillbaks, om det så innebär att hästen går hela vägen hem innan den lyssnar och tar ett steg åt höger, men beröm då mycket, visa hästen att det är behagligt och trevligt att lyssna på dig, låt den få vila och slappna av, stryk den på halsen med långa lånsamma drag, visa den att du förstår dess frustration men att du är övertygad om att den kan komma över det.

Ledarskap handlar inte om att bestämma, utan om förmågan att visa hästen att allt är lugnt, allt är bra, bara följ mig så blir livet underbart.

Sen om detta "problem" har blivit ordentligt befäst så kanske ingenting av ovanstående fungerar, för om det ska fungera så måste man få hästen att sluta "reagera" och börja "tänka" istället. Det är därför det är så viktigt att aldrig börja en kamp, utan redan från början plocka ner det på en enklare nivå (så som Totola beskriver) för då får man aldrig dom här problemen öht.

Men ibland när något pågått en längre tid (det kanske inte ens är du som startat den här processen) kan det vara stört omöjligt att bryta mönstret. I det läget skulle jag ändra taktik helt, om hästen vill hem så skulle den få gå hem, men då blir det jobbigt. Då skulle jag visa hästen att OK kul du vill hem men då ska vi jobba, jag skulle vända hästen hem (helst innan den börjar krångla själv) och rida på i arbetstempo, hem till ridbanan, ängen, hagen, gårdsplanen eller nånstans där det går att "jobba" hästen och där skulle den få jobba sig riktigt trött, sen skulle jag vända tillbaks till problemstället och låta hästen vila där. Helt enkelt visa hästen att dess egen syn på saken inte är så smart. Jag skulle upprepa processen så många gånger som det behövs så att hästen slutar att "bråka" och försöka vända hemåt, bara stannar där (på problemstället som ju kan vara olika ställen hela tiden) och villar, slappnar av.

I det här läget handlar det bara om att bryta ett mönster, få hästen att börja tänka istället för att reagera instinktivt, så att man får ett bättre utgångsläge att jobba utifrån. Sen när hästen slutat tänka "jag vill hem" så fort den börjar känna frustration då kan jag börja om från början och ta det stegvis och därmed vinna hästens förtroende och respekt, ex på det sätt som Totola beskriver, lugn och metodiskt, steg för steg.
 
Sv: Hjälp med häst som vänder/vägrar gå fram?

Han var hos en tandläkare för bara några veckor sedan, så det är ingen fara där. Tvivlar starkt på att det är nåt fysiskt fel på honom, självklart kan jag inte vara 100% säker men han blev så himla nyligen kollad av flera människor
Som jobbar med hästar på nåt sätt.

Som jag skrev tidigare, han har mkt humör, och ibland verkar det som att han har dåliga dagar och bråkar mer då? Idag red jag ut med en annan häst, och han var snäll som ett lamm! Jätteenkel att rida idag.
 
Sv: Hjälp med häst som vänder/vägrar gå fram?

Ledarskap handlar inte om att bestämma, utan om förmågan att visa hästen att allt är lugnt, allt är bra, bara följ mig så blir livet underbart.

:bow: Kloka ord!

Oftast är det sig själv man måste jobba med för att hitta den där inre tryggheten som gör att hästen vågar lita på en.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 499
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 821
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 938
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 651
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II
  • Stripbete

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp