Bukefalos 28 år!

Hjälp med hingstval till mitt halvblodssto!

P

Pollux

Nu börjar planerna för mitt hingstval att ta allt mer form men jag vill gärna ha lite objektiv input för att ev komma in på andra spår ;)

Jag har redan några heta kandidater till mitt sto men då jag inte har världens bästa koll (fa på tyska hingstar) vill jag gärna höra era åsikter!:)

Hingsten jag söker ska vara av den mer moderna, högställda typen med lätt framparti och med hög ridbarhet.
Han får inte vara lång i ryggen och ska vara korrekt benad. Bra halsansättning och bogparti är ett måste.
En mankhöjd över 1,70 är inte önskvärt.

Härstamningsmässigt får han inte ha Bernstein/Napoleon för nära och helst inte Castello, Chagall, Marino allt för nära heller.
Hingstar som är kända för att ge skarpa och/eller alltför överreaktiva avkommor är inte så intressant.
Helst en hingst med egna tävlingsmeriter i dressyr.

Nå, vilken/vilka hingstar kan passa in på detta?

Jag har några förslag på både svenska och tyska hingstar men vill gärna ha era tips!
 
Sv: Hjälp med hingstval till mitt halvblodssto!

Nu börjar planerna för mitt hingstval att ta allt mer form men jag vill gärna ha lite objektiv input för att ev komma in på andra spår ;)

Jag har redan några heta kandidater till mitt sto men då jag inte har världens bästa koll (fa på tyska hingstar) vill jag gärna höra era åsikter!:)

Hingsten jag söker ska vara av den mer moderna, högställda typen med lätt framparti och med hög ridbarhet.
Han får inte vara lång i ryggen och ska vara korrekt benad. Bra halsansättning och bogparti är ett måste.
En mankhöjd över 1,70 är inte önskvärt.

Härstamningsmässigt får han inte ha Bernstein/Napoleon för nära och helst inte Castello, Chagall, Marino allt för nära heller.
Hingstar som är kända för att ge skarpa och/eller alltför överreaktiva avkommor är inte så intressant.
Helst en hingst med egna tävlingsmeriter i dressyr.

Nå, vilken/vilka hingstar kan passa in på detta?

Jag har några förslag på både svenska och tyska hingstar men vill gärna ha era tips!

Vad tänker du om gångarterna? Hur rör sig ditt sto?
 
Sv: Hjälp med hingstval till mitt halvblodssto!

Bra gångarter ska han naturligtvis ha. Mitt sto har enligt dressyrdomare 8-mässiga gångarter. Jag själv tycker inte att hon har speciellt utmärkande gång, skulle gärna vilja ha in lite mer luft och takt.
 

Liknande trådar

Avel Jag lär ju inte vara varken den första eller sista som skulle vilja ha lite spån över hingstval :cool::angel: och undrar om någon kanske...
Svar
11
· Visningar
1 974
Senast: Anzzie
·
Avel Hej! I vår ska mitt halvblods sto betäckas, om allt går väl blir det hennes första avkomma.. Spännande!:laugh: Nu vill jag ha lite...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 054
Senast: Charlottee
·
Avel Kan lika gärna slänga in en rad i år igen man brukar alltid få några matnyttiga tips. I år verkar det värre en vanligt annars brukar jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 459
C
Avel Pga en skada ska vi nu ev betäcka vårat 6-årssto.. Första gången för både sto o ägare! :o Så nu skulle jag gärna vilja höra lite tankar...
Svar
3
· Visningar
1 138
Senast: cool_soffi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp