Hjälp med hingstval

F

FTChick86

Jag sitter fast. Väldigt fast. Om ca tre veckor ska jag betäcka mitt sto och jag hoppar runt som en galen kanin mellan hingstar. Så nu sätter jag mitt hopp till alla er duktiga och avelskunniga bukefalister.

Mitt sto är ett anglo sto (50/50) som mest påminner om ett fullblod. OBS. Jag är inte ute efter en anglo utan vill ha en "halvblodshingst" till henne. Det negativa på damen i fråga är att hon har en lågt ansatt kort hals och något gracila ben. Hon är av kvadratisk modell och har ett trevligt temprament, kan dock bli lite uppjagad i stallet om någon av hennes vänner lämnar henne. Har normala gångarter, inget extraordinärt men helt ok. Hopptekniken lämnar lite att önska, hon är elastisk men var enbart dressyrtränad som ung så hon blir lite villrådig när hon hoppar och framförallt när det blir lite högre. Ja visst ja, kanske ska nämna att hon är 160 cm.

Tyvärr har jag inga profilbilder utan ryttare.
9947629.jpg


9947734.jpg


9947684.jpg


Fotocred: Mirre

Det jag vill ha är en allroundhäst till mig. Som jag främst kan tävla fälttävlan med men även hoppning och dressyr. Därför vill jag gärna bättra på både gången och hoppningen. Gärna runt 165 - 167 cm men så länge den förhoppningsvis håller sig över 160 är jag glad. Vill dock inte använda en hingst med dålig exteriör. Absolut inga 6or.

De hingstar jag tittar på just nu är t.ex. Careful 1112, Camaro M 979, Aerline H 949, Santa Cruz VDL 1043, Last Liberty 988. Men tar också gärna, gärna emot nya förslag.

Jag har säkert glömt någon viktig information nu men då är det bara att fråga.

Hoppas ni kan hjälpa mig innan mitt huvud sprängs. :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med hingstval

Careful skulle kunna ha 6or på benen, vet inte exakt.

Feliciano, men då måste du köra henne till Skåne..
Nobel är en ganska pooulär multitalang
Själv tycker jag Caressini L är superläcker, står för övrigt i Knivsta :idea: även om hans avkommor inte är så gamla...
 
Sv: Hjälp med hingstval

Hej

Har avkomma efter både A" Aerline H (1år)och S" Santa Cruz (3år) från samma mamma så jag kan se skillnader på dom rätt så bra. Är väldigt nöda med båda.
Båda har fått väldigt bra gångarter (mamman har rätt så ordinärar men med plus för galoppen) och hopptekniken är rätt lika men A" avkomman är lugnare i hoppningen, tänker till lite mer själv. Annars så ser jag väldigt potential inom hoppning.
Temprament så är A" avkomman väldigt mycket lugnare men S" skulle nog passa bättre som en svår klass tävlingshäst då hon lugnar ner sig när hon litar på människan men kan få det där extra trycket:grin:
Extriört så har har S" fått längre hals, båda väldigt högresta med bra halsansättning.
Mamman är väldigt mycket inåttåad men ingen av dom har fått med sig det. Mamman är 160cm. A" blir törre än S" (ant uppemot 167cm)
Men min erfarenhet av avkommerna så tror jag på en framtid för A" inom fälttävlan och S" inom hoppning, tror inte hennes nerver fixar pressen riktigt.
Glömde säga att stoet är lite som din att hon inte vill vara själv vilket S" har tagit efter mer än A"
Hoppas du fick någon info:grin:
Häls L
 
Sv: Hjälp med hingstval

Tack, jag ska kolla upp det där om Careful's ben.

Feliciano är inget alternativ då jag bara tänkte åka så långt som till min närmaste seminstation ca 15 min från stallet. ;)

Caressini L såg trevlig ut men jag vill nog ha mer gång.

Nobel däremot verkade riktigt intressant så honom måste jag nog kolla lite närmare på. :D
 
Sv: Hjälp med hingstval

Väldigt snällt av dig att orka skriva den där redogörelsen. Den var väldigt hjälpsam. Jag vill ju ha den mer fälttävlans inriktad så då kanske Aerline H som sagt är bäst av dem två för min Tossa. Usch. Hade jag vetat hur jobbigt det var att hitta hingst och vara nöjd med sitt val hade jag nog inte gett mig in på det. Men nu är ju bac. provet gjort och hästen behandlad så... Nä, skojar bara men jag har en mysko föraning om att det hela kommer sluta med ole dole doff... :)
 
Sv: Hjälp med hingstval

Jag såg Caressini live härom dagen, hade riktigt fin gång nu:d Passa på och åk och titta när han är så nära, tror inte du blir besviken:)
 
Sv: Hjälp med hingstval

Raderat........................................................................................
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med hingstval

Suck. Ok nu är jag på ruta 1 igen med ca en vecka kvar till inseminering. Gaaah!!!

Men nu vet jag kanske lite mer vad jag vill ha, eller inte.

1. Ingen skimmel!
2. Förhoppningsvis fälttävlansunge till mig.

Nya hingstar jag tittat på är framförallt Nintender och Guido.

Kollade även på Ludwigs Champion men är velig om jag verkligen tycker om honom eller inte.

*ynklig* Hjälp.... *gulp*
 
Sv: Hjälp med hingstval

Föll Nobel bort?
Lambourghini kanske eller varför inte Szkopul, den sistnämnda står ju dessutom inte särkilt långt ifrån dig!
 
Sv: Hjälp med hingstval

Föll Nobel bort?
Lambourghini kanske eller varför inte Szkopul, den sistnämnda står ju dessutom inte särkilt långt ifrån dig!


Nja, han finns fortfarande med i mixen men vet inte riktigt. Det klickar inte riktigt med honom. Han är både fin och duktig men jag vet inte.

Lambourghini, har tittat på honom men kommer inte ihåg vad det var jag backade på... Har inte hittat några videor på honom heller så man kan se hur han rör sig alt. hoppar. Vill gärna kunna se lite iaf.

Vad gäller Szkopul så står han på naturlig och jag har redan betalat stations och seminavgifterna. Och jag har flyttat men inte uppdaterat min bukeinfo. :o Inte för att jag flyttat sååå långt bort, bara lilla Malmköping. Annars måste jag säga att han ser riktigt fin ut men blup indexet ser inte så bra ut på gångartssidan. Men jag är inte så van att navigera via blupen så vet inte riktigt hur det bör se ut.
 
Sv: Hjälp med hingstval

Lambourghini står på Naturlig i Halland i år, så han är nog inget alternativ heller.

Jag är helfrälst i Nobel, så fantastiskt temperament och både rör sig och hoppar väl.
 
Sv: Hjälp med hingstval

Lambourghini står på Naturlig i Halland i år, så han är nog inget alternativ heller.

Jag är helfrälst i Nobel, så fantastiskt temperament och både rör sig och hoppar väl.


Det är det att jag inte hittat filmer på hur de hoppar. Lambourghini tycker jag överlag det är ont om info om. Vill se dem. :crazy:

Har kollat runt på åsikter här på forumet och det var några som var mja när det gällde Lamboughinis gång. Då jag inte kan bilda mig en egen uppfattning så böjer jag mig för bukarna. ::bow:

Nobel tycker jag om men jag vet inte vad det är som gör att jag tvekar. *suck*
 
Sv: Hjälp med hingstval

Har du tittat på Briar, Okeanos och Chirlon? Alla är multitalanger;)

Briar har jag tittat lite på men vet inte riktigt om han och Rossentossan matchar.

Okeanos kan jag erkänna att jag inte tittat på, tror jag. Jag har kollat på typ 200 st så till slut blev har jag blivit lite virrig.

Chirlon kollade jag på och var ett tag inne på honom men gillar inte hans hals och vill helst ha en bra hals. Hennes är kort med tendens till underhals.
 
Sv: Hjälp med hingstval

Vad menar du med mja för Lambourhginis gång?

Har själv en årig efter honom med luftiga, spänstiga gångarter, bättre än mamman. Han är långt ifrån den enda Lambourghiniavkomma jag sett med den gången.
 
Sv: Hjälp med hingstval

Förstår vad du menar med Nobel. Han verkar ha mämnat väldigt fina avkommor, men det ä något med honom som inte klickar hos mig heller. Lambourghini backade jag på eftersom han inte tävlas. Vill att hingstarna ska visa resultat på tävling.

Faustinus har bra hoppoäng från sitt tyska bruks och han borde nedärva bra halsansättningar och en lätt typ som borde passa fälttävlan. Okeanos är en favorit som rimligen borde ge mer massa men också bra hals och framdel. Lucky Point HE är en annan fin hingst med både bra gång och hopptalang. Har för mig att han har höga poäng på benen.
 
Sv: Hjälp med hingstval

Vad menar du med mja för Lambourhginis gång?

Har själv en årig efter honom med luftiga, spänstiga gångarter, bättre än mamman. Han är långt ifrån den enda Lambourghiniavkomma jag sett med den gången.


Jag har aldrig sett honom eller någon avkomma efter honom så jag kan tyvärr inte uttala mig om hans eller avkommornas gång själv men jag har hört flertalet bukefalister som har varit lite negativa om hans avkommor gångartsmässigt. Eftersom min lilla dam inte har världens bästa gång och kan bli lite markbunden så har jag varit försiktig med hingstar som jag inte kunnat se. Men det låter ju lovande att din har fått luftig gång. Det är ju vad jag eftersträvar. Eftersom du har en avkomma kanske du vet lite mer om honom. Har knappt hittat någon information annat än det lilla som står på Starbys (?) hemsida. Annars så måste jag säga att han ser himla fin ut på bilden, men jag hittar bara en där han hoppar. Ingen exteriör.
 
Sv: Hjälp med hingstval

Förstår vad du menar med Nobel. Han verkar ha mämnat väldigt fina avkommor, men det ä något med honom som inte klickar hos mig heller. Lambourghini backade jag på eftersom han inte tävlas. Vill att hingstarna ska visa resultat på tävling.

Faustinus har bra hoppoäng från sitt tyska bruks och han borde nedärva bra halsansättningar och en lätt typ som borde passa fälttävlan. Okeanos är en favorit som rimligen borde ge mer massa men också bra hals och framdel. Lucky Point HE är en annan fin hingst med både bra gång och hopptalang. Har för mig att han har höga poäng på benen.

Faustinus var ju svart. :love: Honom måste jag läsa på mer om ikväll, se om jag hittar lite avkommor.

Okeanos visste jag inte hade bra hoppoäng. Får kolla upp det.

Lucky Point har jag läst hade lite kort rygg så då försvinner han också.

Usch, jag är på tok för kräsen. Vet att det blir ett lotteri i slutändan men ingen kan säga att jag inte har efterforskat i alla fall. Ni ska se mina dokumentbuntar. :o Tur att jag har er som står ut med mitt velande, gudarna ska veta att min mamma tröttnade för några månader sedan.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 419
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Mitt barn vill mer än någonting annat ha en egen häst. Jag är dock ingen hästmänniska så jag vill gärna få så mycket information jag...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 549
Senast: Cattis_E
·
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 050
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp