Bukefalos 28 år!

Hjälp med matteproblem - akut!

dotzie

Trådstartare
Jag har varit sjuk under veckan som gått och har inte haft möjlighet att fråga läraren efter lovet, om inte annat så trodde jag att jag hade koll..

Jag har alltså en matteinlämning som ska in snarast möjligt, och jag förstår ingenting! :eek: Jag har läst igenom allt material relaterat till detta men ändå känns svaren inte logiska oavsett vilken metod jag använder! Jag får halvt panik av att inte veta vad jag håller på med, så jag skulle vara otroligt tacksam om någon här vet hur jag ska gå tillväga och har tid att dela med sig. Jag har suttit otaliga timmar, men det hjälps inte när jag inte har någon att fråga.. Snälla Buke, hjälp! :bow:

 
1) Derivera funktionen.
2) Där derivatan är noll, har funktionen ett maximum, minimum eller en terrasspunkt.
3) Genom andraderivatan, dvs genom att derivera funktionens derivata och sätta in x-värdena för punkten, kan du sluta dig till vilken typ av punkt det är.

Har du verkligen ritat upp kurvorna, för då ser du direkt vilken typ av punkt det handlar om?
 
Tack för ditt svar @Liran!

Saken är den att de x-värden jag får fram ger väldigt stora siffror för y-värdena att jag undrar om punkterna jag får fram verkligen kan stämma. Vilken metod ska jag använda för att vara säker på att mina x-värden ger mig rätt svar i slutändan? För det verkar inte som att samma tillvägagångssätt för att lösa ut x-värdena kan appliceras på alla tre talen? Jag sitter antagligen med ett redigt hjärnsläpp. Det var ett bra tag sedan vi gjorde detta på lektion och jag har glömt av så mycket nu när det var dags för inlämning :crazy:
 
Rita upp kurvorna på rutat papper som det står i uppgiften. Då ser du var extremvärdena ligger, och får facit till dina uträkningar. En snabb blick på ekvationerna säger mig att det inte är frågan om några stora y-värden.
 
Men för att rita måste jag ju ha punkter att använda mig av? Uppgift 4 ger mig värden som jag verkligen inte kan tro stämmer.. :confused:
 
Du har "suttit i otaliga timmar", och ännu inte börjat försöka göra det som står först i uppgifterna, dvs säga att rita upp kurvorna=funktionerna? Du ska plotta y-värdena för olika x-värden som du väljer själv. Om du inte kan lösa de här basic-uppgifterna är det nog bra om du går om förra terminens matematik-kurs, och satsar på att verkligen förstå. Det kommer du ha nytta av i en väldig massa ämnen i dina vidare studier.
 
Vilka värden får du på uppgift 4 som inte kan stämma?
Det är svårt att hjälpa utan att lösa uppgiften åt dig utan att veta vad du själv gjort/kommit fram till? Vart sitter det egentligen fast?
 
Först deriverar jag ju funktionen, men kör fast när jag ska hitta värdena för nollutningspunkterna. Om jag kan lita på att de stämmer så är det ju inga problem att få fram y-värdena, och sedan bara rita funktionen tänker jag. Uppgift 3 anser jag vara löst, uppgift 4 får jag till ska ha både en terass- och maximipunkt? Uppgift 5 tycks jag inte komma någonvart med när det gäller att få fram extrempunkterna när jag sätter derivatan=0.. (y'=0 => -0,2-0,6x^2=0)

Undervisningen är upplagd så att vi tar anteckningar mer eller mindre hela lektionerna och sedan får vi 1-3 uppgifter att lösa hemma, nästa lektion går vi vidare med något annat. Igenkänningsfaktorn är mer eller mindre lika med noll, jag upplever att uppgifterna jag ska lösa inte riktigt stämmer med exemplen vi gått igenom i klassrummet. De andra ämnena går i megafart och jag som inte pluggat sedan 2011 har liksom svårt att hitta rutiner som funkar för att hinna lära mig allt.. Tack ni som står ut i alla fall!
 
Matte är ett färdighetsämne, det går inte att läsa sig till förståelse utan du måste räkna, räkna och räkna igen. Du ska läsa kanske en tiondel av tiden, och försöka lösa problem/räkna/rita kurvor 90% av pluggtiden.

Satsa nu på att rita de tre kurvorna, du måste lära dig att rita enkla polynomfunktioner, det är grundskolekunskaper. Du kommer märka att det är enkelt om du väl försöker. Du kommer också att märka att du ser exakt var punkterna som efterfrågas ligger, så att du kan lita på värdena. Uppgift 5 kommer att bli kristallklar när du ser funktionens kurva.
 
Matte är ett färdighetsämne, det går inte att läsa sig till förståelse utan du måste räkna, räkna och räkna igen. Du ska läsa kanske en tiondel av tiden, och försöka lösa problem/räkna/rita kurvor 90% av pluggtiden.

Satsa nu på att rita de tre kurvorna, du måste lära dig att rita enkla polynomfunktioner, det är grundskolekunskaper. Du kommer märka att det är enkelt om du väl försöker. Du kommer också att märka att du ser exakt var punkterna som efterfrågas ligger, så att du kan lita på värdena. Uppgift 5 kommer att bli kristallklar när du ser funktionens kurva.

Jag håller inte alls med. Matte är ett ämne som bygger på att man förstår det tidigare. Jag tycker för få människor läser och kanske framförallt pratar matte.

@dotzie Jag skulle börja med att sätta in x=1, se vad y blir, rita ut punkten, sätta in x=0, se vad y blir etc. Jag hade börjat med lätta x-värden, typ 0,1,-1, och därefter stega upp tills jag märker hur stora steg jag ska ta.

Och för att vara på mitt sätt, så hade jag nog deriverat och hittat nollställena, och därefter deriverat igen och fått max/min, och därefter ritat. Men det är ju jag...
 
Jag håller inte alls med. Matte är ett ämne som bygger på att man förstår det tidigare. Jag tycker för få människor läser och kanske framförallt pratar matte.

@dotzie Jag skulle börja med att sätta in x=1, se vad y blir, rita ut punkten, sätta in x=0, se vad y blir etc. Jag hade börjat med lätta x-värden, typ 0,1,-1, och därefter stega upp tills jag märker hur stora steg jag ska ta.

Och för att vara på mitt sätt, så hade jag nog deriverat och hittat nollställena, och därefter deriverat igen och fått max/min, och därefter ritat. Men det är ju jag...
Vad jag menar är att det inte räcker med att förstå teorin, utan det behövs mycket problemlösning och räkning för att fatta när och hur teorin ska tillämpas, och att den praktiken tar längre tid att lära sig, än själva teorin.
 
Jag har varit sjuk under veckan som gått och har inte haft möjlighet att fråga läraren efter lovet, om inte annat så trodde jag att jag hade koll..

Jag har alltså en matteinlämning som ska in snarast möjligt, och jag förstår ingenting! :eek: Jag har läst igenom allt material relaterat till detta men ändå känns svaren inte logiska oavsett vilken metod jag använder! Jag får halvt panik av att inte veta vad jag håller på med, så jag skulle vara otroligt tacksam om någon här vet hur jag ska gå tillväga och har tid att dela med sig. Jag har suttit otaliga timmar, men det hjälps inte när jag inte har någon att fråga.. Snälla Buke, hjälp! :bow:


Ett tips är att titta på instruktionsvideo på internet. Det finns många som lägger ut hur man deriverar och hittar punkter på kurvan. De brukar vara upplagda så att man hänger med och förstår vad de gör.
 
Vad jag menar är att det inte räcker med att förstå teorin, utan det behövs mycket problemlösning och räkning för att fatta när och hur teorin ska tillämpas, och att den praktiken tar längre tid att lära sig, än själva teorin.

Ja, det håller jag definitivt med om. Man jag tycker att räkning brukar man få ändå, i alla fall på grundskolan/gymnasiet.
 
Hoppas det går bra om jag lånar din tråd lite=)

Är det någon här som vet hur man löser följande problem? Jag har kört fast.

På linjen y = 2x - 5 ligger en punkt P i första kvadranten. Avståndet mellan
punkten P och origo är 10 längdenheter. Bestäm x-koordinaten för punkten P.
Svara exakt.
 
@zingoo
Avståndet mellan punkten P och origo = längden på ett rakt streck från origo till punkten, alltså hypotenusan med X- och motsvarande Y-värde som sidor.
Tips: Pythagoras sats.
 
Jag fattade inte när jag hade två okända (x och y), men sen slog det mig att y är ju 2x - 5. Så svaret är alltså x^2 + (2x - 5)^2 = 100.
 
@zingoo
Precis, sen får du ju lösa ut vad X blir bara.
Du kanske redan har koll men "svara exakt" brukar betyda att man inte ska avrunda ens lite utan bara förkorta så långt det går.
Tex X = 1/3 + sqrt(5).
 
Yes, det har jag koll på!

Fast ibland glömmer jag att läsa vad dom är ute efter egentligen, så då svarar jag på fel sätt eller på fel fråga.
 
Tack för alla svar, jag fick lämnat in uppgiften och matteläraren tyckte kurvorna såg mycket fina ut. :D

@zingoo Du får gärna låna tråden :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 685
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 789
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 183
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 890
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Mindre kombi?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp