Bukefalos 28 år!

HJÄLP med RAS! Fördelar/nackdelar (liten ras)

Smurfoff

Trådstartare
ska köpa hund till sommaren, har varit inne på dvärgpinscher ett bra tag men vill höra fler tips om fördelar/nackdelar även om andra raser. Är fortfarande lite osäker om vilken ras jag verkligen vill ha..

Här är några jag har spanat in. skriv gärna typ 3 (eller fler!) fördelar/nackdelar

Dvärgpinscher
Italiensk vinthund
English toy terrier
Jack russel
Petit Brabançon

vill ha en hund som funkar till de mesta, som lydnad, agility, promenader, gärna också att följa med på ridturer.
 
Sv: HJÄLP med RAS! Fördelar/nackdelar (liten ras)

ska köpa hund till sommaren, har varit inne på dvärgpinscher ett bra tag men vill höra fler tips om fördelar/nackdelar även om andra raser. Är fortfarande lite osäker om vilken ras jag verkligen vill ha..

Här är några jag har spanat in. skriv gärna typ 3 (eller fler!) fördelar/nackdelar

Dvärgpinscher
Italiensk vinthund
English toy terrier
Jack russel
Petit Brabançon

vill ha en hund som funkar till de mesta, som lydnad, agility, promenader, gärna också att följa med på ridturer.

Italiensk vinthund, dert jag har erfarenhet av då är väl inte nån hund jag skulle ha med mig utpå ridtur först för deras jakt lust då som de flesta vinrhundar så vet man inte om dom sticker eller ej om det kommer nå intressant djur att jaga:P

Sen visst det går alltid lära dom lydnand/agility men ja de är ju inte alltid lätt lärda, gör gärna mer som dom själv vill.

Annars så är det en helt underbar hund som verkligen är sprallig och hittar på nya bus dagligen;)
 
Sv: HJÄLP med RAS! Fördelar/nackdelar (liten ras)

Jag vet inte om du vill ha fler alternativ till din lista, men du har inte övervägt dansk-svensk gårdshund?

Inte lika intensiv som dp:n och jack russeln, lite mer robust är italiensk vinthund och english toy terriern och lite sötare (:p) än brabanconen.

Har hört att det ska vara en närapå idealiskt stallhund och stämmer lite överens med den typ av utseende du gillar om går utifrån dina andra alternativ.

:)
 
Sv: HJÄLP med RAS! Fördelar/nackdelar (liten ras)

Dvärgpinscher - funkar till det mesta. Kan dock vara lite för skarp. Jag hävdar att pinscher är skarpare än en JRT.

Italiensk vinthund - fina hundar, men alldeles för klena. Fryser på vintern, har i vissa fall så tunna öron att de måste ha mössa på vintern. Lite för hariga för min smak.

English toy terrier - jag vet nog inte tillräckligt mycket om rasen för att uttala mig seriöst.

Jack russel - jag har ju själv JRT och tycker att det är en ultimat ras. Hänger med på ALLT och är tåliga. Roliga hundar med hjärtat på rätt ställe. Dock en hund som kräver aktivering och motion.

Petit Brabançon - supermysig hund som är så söt! Jättetrevlig, men jag som har JRT tycker inte alls att rasen är tillräckligt aktiv. Dessutom är de i minsta lagret för att hänga med ordentligt på ridturer.
 
Sv: HJÄLP med RAS! Fördelar/nackdelar (liten ras)

jag är väldigt inne på dvärgpinscher.. men vet inte om den är för vass för mig.. umgås med mycket folk osv och åker iväg mycket, hunden måste kunna "stå ut" med främlingar utan att vara aggressiv.
 
Sv: HJÄLP med RAS! Fördelar/nackdelar (liten ras)

Som du säkert redan vet så huserar två DP-grabbar här hemma.

+ En aktiv hund som hänger med på det mesta.
+ Väldigt arbetsvilliga och lättlärda.
+ I regel en tydlig on/off-knapp.

- Tenderar till att vara vaktiga.
- Dom vill väldigt mycket, vilket kan vara både positivt och negativt.

Vad man bör tänka på gällande Dvärgpinscher är att det är viktigt att man är konsekvent och tydlig med vad som gäller. Åtminstone mina är lite av "ge lillfingret så tar jag hela armen"-hundar. Men jag älskar rasen, det är otroligt roliga hundar.

(OT: Hur gick besöket hos uppfödaren?)
 
Sv: HJÄLP med RAS! Fördelar/nackdelar (liten ras)

Jack russell

Hänger med på ALLT (som nån annan skrev). Super mysiga hundar ligger lika gärna i soffan som dom är ute i skogen och spriger. det enda jag kan komma på är att "min" fryser super lätt om hon inte har täcken. Men hon är släthårig, vet en kompis JRT som är strrävhårig och han fryser inte.

Dom jag har träffat har inte jätte stort behov av motion, går bra att bara släppa ut dom på en stor gård. Fast dom orkar super mycket och älskar all form av motion och aktivering.
 
Sv: HJÄLP med RAS! Fördelar/nackdelar (liten ras)

jo de gick bra hos uppfödaren, hade alla hundarna i knät men dom var VÄLDIGT skälliga, kunde knappt resa sig upp utan att dom sprang mot en och skällde ut en hehe. men de kan bli så när dom är i flock
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 359
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 382
Senast: inverterad
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 840
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 924
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp