Hjälp med ridbanan..

Linnea123

Trådstartare
Hejsan.

Har lite panik just nu eftersom underlaget till vår ridbana snart kommer och vi står här som frågetecken.

Grävmaskinen har gjort sitt, schaktat, dränerat och gjort iordning. Vi bor som på en "sandås" så just nu är det sand som ligger som grund.
Vi har beställt gummiflis ( ja miljövänlig och godkänd av vår kommun) . Fick på mail att det ej ska ligga ensam som toppskikt utan att det ska blandas med grus, stenmjöl eller sand.

Till min fråga då, vi står här nu med en grund av faktiskt väldigt fin sand som ska paddas till ordentligt, vad bör vi göra sedan? Guslager? Makadam? Och mellan vilka lager lägger man markduken?

Hoppas ni kan hjälpa oss så vi får en bra ridbana.

/ Linnea
 
Jo tack, har sett den. Men känner att vi behöver tips för just våran bana just nu. Vad folk här inne tror blir bäst att göra och vad man själv gjort.

Sambon har en idé om att slänga på markduken nu, på med grus, sedan topplagret som blir gummi o stenmjöl... ?
 
Jo tack, har sett den. Men känner att vi behöver tips för just våran bana just nu. Vad folk här inne tror blir bäst att göra och vad man själv gjort.

Sambon har en idé om att slänga på markduken nu, på med grus, sedan topplagret som blir gummi o stenmjöl... ?
Men alltså jag förstår inte ? Har ni alltså beställt en massa material utan att samtidigt få insikt i /råd på dimensioner ang blandning av material, och i vilken ordning ni lägger markduk ?
Allt står ju även i dokumentet från ridsportförbundet så det är väl ett oerhört tillförlitligt verktyg att ta med i beräkningen snarare än att jag eller ngn annan här ska ge råd utan att veta exakt vad det är för dimensioner på tex blandmaterial/inte känna till vad som ni beställt osv ?
 
Hejsan.

Har lite panik just nu eftersom underlaget till vår ridbana snart kommer och vi står här som frågetecken.

Grävmaskinen har gjort sitt, schaktat, dränerat och gjort iordning. Vi bor som på en "sandås" så just nu är det sand som ligger som grund.
Vi har beställt gummiflis ( ja miljövänlig och godkänd av vår kommun) . Fick på mail att det ej ska ligga ensam som toppskikt utan att det ska blandas med grus, stenmjöl eller sand.

Till min fråga då, vi står här nu med en grund av faktiskt väldigt fin sand som ska paddas till ordentligt, vad bör vi göra sedan? Guslager? Makadam? Och mellan vilka lager lägger man markduken?

Hoppas ni kan hjälpa oss så vi får en bra ridbana.

/ Linnea
Säger som @mackan att ni borde kunna använda de tre konkreta förslagen på ridbaneuppbyggnad i ridsportsförbundets brochyr. Tänk bort topplagret och använd deras förslag fram till topplagret. Sen borde ni kunna använda ridbanan en tid utan topplager tills den satt sig. Dvs om belastningen inte är för stor (utgår från att det är en bana för hemmabruk). Det är enklare att bedöma hur mycket topplager man behöver på det viset, risken är annars att man lägger på för mycket och får en tung/djup bana. Personligen skulle jag dock diskutera banans uppbyggnad med nån grävfirma på plats som har byggt andra banor i trakten och vet vad som funkar på er mark.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 485
Senast: warg
·
Anläggning Hejsan. Ska lägga ridbaneunderlag nu och undrar om någon har erfarenhet av träullit som toppskikt? Ser väldigt ljust och trevligt ut...
Svar
4
· Visningar
3 948
Senast: Snurre
·
Anläggning Hej! Vi håller på att anlägga en ny ridbana på gården. Platsen för ridbanan ligger ganska högt då vår mark sluttar en del. Grävaren har...
Svar
2
· Visningar
1 502
Senast: Elinbeyla
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 881
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp