Träullit till ridbanan?

Linnea123

Trådstartare
Hejsan.

Ska lägga ridbaneunderlag nu och undrar om någon har erfarenhet av träullit som toppskikt? Ser väldigt ljust och trevligt ut. Vill gärna ha lite svikt och att det ej blir för djupt. Men hur bör man bygga upp detta? Har varit i kontakt med en återförsäljare men dom vill ju inte råda för mycket kring det ifall att det inte blir bra..

Har grävt ur nu och dränerat, natursand är det som ligger i grunden nu så att säga, var det som låg under vår matjord. Jag tänkte lägga på markduken nu sedan ett lager med makadam för att stadga upp och därefter lägga stenmjöl som mellanlager. Vad tror ni? Läser på en hel del men det är supersvårt, och det kostar så oroligt om man gör fel eller ångrar sig..

/ Linnea
 
Har inte kollat upp materialet men jag tänker att allt sådant som har potential att suga upp vätska riskerar att bli rätt trist när det regnat mycket.

Min ridbana är byggd med natursand som grund, ordentlig dränering.
Väggrus som bärlager, travbaneblandning på toppen.
Fungerar hur bra som helst, blir aldrig djup eller tung.
Kan bli lite hård, kanske, när den är som torrast och helt perfekt när det regnat.
 
Okej, men har du något mellan lagren? Någon duk som skiljer de åt? Har du upplevt att det är stabilt och inte trampas igenom? Det är jag lite rädd för men har man 8-10cm topplager så borde det väl vara lugnt om lagret under är stabilt och stumt.
 
Okej, men har du något mellan lagren? Någon duk som skiljer de åt? Har du upplevt att det är stabilt och inte trampas igenom? Det är jag lite rädd för men har man 8-10cm topplager så borde det väl vara lugnt om lagret under är stabilt och stumt.
Jag har markduk mellan.
Inga problem med genomtramp, har 10 cm travbanegrus på toppen. Väggruset är 40-50cm tjockt, sanden jättetjockt (sandjord, höjdes ca 2meter från ursprungsnivå innan väggruset lades på).
 
Jag vet inte hur grunden för träuliten bör byggas upp men är ett underlag jag gillat mycket. Finns både i ridhuset och utebanan på en anläggning jag varit mycket på. Det är stabilt men sviktar bra, blir inte gropar när man hoppar. Upplever inte att utebanan blir dålig när det regnar.
 

Liknande trådar

Anläggning Hejsan. Har lite panik just nu eftersom underlaget till vår ridbana snart kommer och vi står här som frågetecken. Grävmaskinen har...
Svar
4
· Visningar
1 270
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Vi ska anlägga en ridbana i höst. Där ridbanan ska läggas är det prima lerjord men naturligtvis finns det även grässvål och matjord. Har...
Svar
7
· Visningar
2 101
Senast: anni0301
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp