Bukefalos 28 år!

Hjälp med stallplanering

classie

Trådstartare
Hej!

Jag och sambon har precis köpt oss en gård med en ladugårdsbyggnad som ska bli stall till sommaren :D. Det är nu jag behöver lite hjälp med tips och ideer om hur jag ska inreda mitt stall på det mest praktiska sätt.
Ni ser ju på bilden hur stallet är format, det är just de som trasslat till de lite i min hjärna :) Vill inte bli låst i en sort ideer utan vill höra vad ni andra tycker :)

Så kom gärna med tips och ideer på hur ni hade gjort :idea:
Det jag vill rumma i stallet är 4 st boxar, helst 12 kvm/st (minst) samt en spolspilta.
Ideer ngn? :)


30250000-
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Hej!

Jag och sambon har precis köpt oss en gård med en ladugårdsbyggnad som ska bli stall till sommaren :D. Det är nu jag behöver lite hjälp med tips och ideer om hur jag ska inreda mitt stall på det mest praktiska sätt.
Ni ser ju på bilden hur stallet är format, det är just de som trasslat till de lite i min hjärna :) Vill inte bli låst i en sort ideer utan vill höra vad ni andra tycker :)

Så kom gärna med tips och ideer på hur ni hade gjort :idea:
Det jag vill rumma i stallet är 4 st boxar, helst 12 kvm/st (minst) samt en spolspilta.
Ideer ngn? :)


http://www.pixbox.se/pic_show_id30250879.html
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Är det nedre utrymmet en sadelkammare eller ingår det i själva stallbyggnaden?
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Oj, kanske var otydlig med det. Dörren som är i den nedre delen av stallet leder till sadelkammaren. Så de som finns med på skissen är enbart själva stalldelen som ska rymma boxar :)
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Stämmer det att entrédörren bara är en meter bred?

Jag försöker klura lite på hur man kan tänkas inreda, men jag har ärligt talat otroligt svårt att se hur man skall kunna få in fyra 12kvadratsboxar + en spolspilta utan att behöva flytta på dörrar och dessutom få vettiga mått på stallgångar :confused:

Är ytterdörren som exempel bara en meter bred så behöver ni ju göra en bredare ingång, finns det möjlighet att isf flytta dörren?

*går och badar och funderar lite till*
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Du får inte godkänd stallgång om du ska ha in 4 boxar + spolspilta utan att flytta dörrar.

Men här är två förslag.
På den övre bilden har du tre stora boxar + spolspilta i "övre" delen och en stor box i nedre.
På den nedre bilden har du 2 stora boxar + 2 mindre i den övre delen och spolspilta i den nedre.
Gången kan väl som max bli typ 1,5 m. Godkänt är 2,5 m.
alt1.jpg

alt2.jpg
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Här är ett tredje alternativ. Om du sätter igen en dörr och kan använda samma dörr som till gödselstacken ut så får du tre stora + en mindre och godkänd stallgång. Spolspilta i nedre delen.
alt3.jpg
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Som sagt, det är ju ingen lätt byggnad att stallinreda... Skulle iaf sätta spolspiltan i nedre delen av stallet så att en häst inte behöver stå ensam i den delen.
 
Sv: Hjälp med stallplanering

ett tips: Klipp ut pappersboxar med de mått du vill ha där en centimeter motsvarar en meter - rita sen upp stallet med samma proportioner på ett stort papper och flytta runt dina "boxar" på alla möjliga sätt. Då får man en god uppfattning om hur det blir sen IRL. Så gjorde jag för att planera mitt stall i befintlig byggnad! Så svårt att sitta o skissa med linjal, sudda, rita nytt etc. Bättre att klippa o leka lite ;)
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Nu har jag klurat lite iaf.
Jag lyckades dock inte få till ngt vettigt med godkända mått utan att behöva flytta på både dörren till gödselstacken och entrédörren:

planering.jpg



Jag fick in i den övre delen tre stycken boxar om 12,6 kvadrat och en par/förlbox i den nedre delen om 15,5 kvadrat. Har man öppna fronter på boxarna så blir inte hästen i den stora boxen ensam, då ser den de andra hästarna om den tittar ut öve boxdörren.
Stallgången blir 3meter i den övre delen men tyvärr bara 185cm i den nedre, men kanske det går att få det godkänt iaf då det inte är boxar mittemot den boxen?

Golvbrunnen placerade jag vid fönstret i stallgången uppe. Min tanke var att om man har uppbindning där så bör det gå alldeles utmärkt att duscha hästen där bara man sätter upp ett stänkskydd på väggen under fönstret. Vill man vara extra försiktig så kan man ju dessutom sätta upp duschdraperi som man ramar in duschen med då man använder den. När det inte är dusch så blir platsen an vanlig skötselplats.
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Hej allihopa och tack för alla era tips och ideer :bow:

Det var först när ni skrev allt som jag insåg att det här nog kommer bli lite problem.
Har själv inte tänkt på att dörren var så pass liten som den var o att stallgången inte kan bli 2,5 m.
Så lätt att man bara jämnför med andra stall man stått i och har nu insett att knappt nått kan ha varit helt godkänt :crazy:

Dörren som är ingång till stallet går nog inte att flytta, kanske några cm men inte mer än det.
Visst är det 1,2 den måste vara för att vara godkänd?
Dörren till gödselstacken går ev att flytta ner till den nedre delen där -Catherine- ritat in par/fölboxen. Är ngt jag ska kolla upp :idea:
Dörren som sen leder in till sadelkammaren ställer ju egentligen till med problem så den är det väl ingen ide att flytta?
Har insett att de där me boxar på 12 kvm kanske bara är att glömma, de får bli dom mått som rymms. Dock naturligtvis godkända.

Jag ska titta igenom alla era förslag igen och sitta o klippa o klistra lite. (tack anni för tipset :)

Hur kinkiga brukar dom vara me måtten på tex stallgången. Låt säga om man har spolspilta och inte tänkt ha några uppbindningsplatser i stallgången, har inte heller tänkt att ha ngt annat på boxarna utom en krok för grimman. Den är endast till för att passera.
 
Sv: Hjälp med stallplanering

2,5 m gäller för stallgång utan uppbindning. Ska man ha uppbindning i stallgång måste den vara 3,5 m.

Jag vet inte alls hur "kinkigt" det är.. Men eftersom du bara har fem platser så behöver du inte göra förprövning för bygglov. Annars hade det skitit sig direkt för jag kan inte tänka mig att de ger bygglov för något som inte är godkänt.
Jag vet många stall där tex stallgång inte är godkänt, hittills inget problem men OM man råkar ut för kontroll så måste man förmodligen åtgärda.
Alltså skulle iallafall jag rekommendera att bygga lagligt från början.
OM du promt vill ha in 4 stora boxar så får du kolla vad som går att ändra i befintlig byggnad, om det går att bygga ut eller om ni helt enkelt ska ge upp denna byggnad och bygga nytt från grunden.
Efter vad jag har hört så är det inte alls säkert att det blir dyrare att bygga helt nytt då det annars i en befintlig byggnad kan bli dyrt med justeringar osv.

Här har du en länk med måttbestämmelser.
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Men om man gör fölboxen lite mindre, ca 13 kvm. Så blir ju stallgången 2,5m i nedre gången. Dock så är den ju fortfarande 185cm i "svängen" sas.
För då får du ju 4 boxar som är minst 12kvm stora, och gången är laglig förutom i svängen. Kanske man kan få dispans för svängen?!
Eller ta upp en dörr så pålle i nedre delen av stallet aldrig går igenom "svängen" där gången är för smal.
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Jag funderade över den biten jag också, att göra den boxen lite mindre. Nackdelen med att göra så är då att hästen i den boxen tappar kontakten med de andra hästarna i den övre delen, då väggen kommer att bli en stor skygglapp :(
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Vad finns det i det gulmarkerade området? Finns det möjlighet att utöka stallytan på det området?

30250879-copy.jpg


Isåfall får ni ju ytterligare nästan 28 kvadrat till och dessutom blir måtten på byggnaden mkt lättare att planera på :)
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Har pratat lite med min sambo nu ang att flytta dörren till gödselstacken. Och det skulle inte vara några problem att flytta den ner till nedre delen av stallet om det skulle underlätta :)

Har gjort ännu en skiss med lite mer på hela anläggningen som sagt allt detta är ju inte 100% spikat. Sadelkammaren måste inte vara exakt där den är om det är ngn som har en smartare lösning.

Tack line_n för länken. ska genast kika in o kolla där.

Nej dessvärre är det nog många stall som inte skulle bli godkända vid en ev kontroll. Men som du säger hade det varit skönt att göra det ordentligt från början. Nu bor jag ju dock i en liten stad lååångt ut på landet så risken att dom skulle komma är väl minimal men eftersom jag just sa så där så kommer dom garanterat dyka upp :)

Men vänta, nu fick jag i skrivande stund en liten ide. Om jag gjorde dörren till "sadelkammaren" större så hade jag ju kunnat ha ingången den vägen. Dvs den första ingången hade man kunnat sätta igen. Då kan man spåna vidare på line_ns ide som hon ritade tidigare, plus att man borde komma ifrån stallgångsproblemet. För där de bara är 1,85 brett är ju bara en halv meter långt. Borde väl inte räknas som stallgång? Snarare ingång..

Tänker jag fel eller hade detta kunnat funka? :)
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Sådär, här är en liten skiss till. Som sagt inte 100 procentiga mått överallt, men lite på ett ungefär. Man kanske är på rätt väg iaf :laugh:

Har försökt leta på internet nu och hittar bara de att boxdörrarna BÖR vara 1,2 meter, samma sak m stallgångarna. Att dom BÖR ha dessa mått men de står ingenstanns att dom MÅSTE för att vara lagliga.
Eller är de bara jag som vill tolka det som jag vill nu? ;)

nå, tankar och ideer om denna skiss :idea:
30266570.jpg
 
Sv: Hjälp med stallplanering

enligt mig skulle det funka, men boxen som är 3x4 hur mycket ska du använda den, jag tänker på boxen bredvid dens dörr kan vara störande om du ska ha ut hästarna men jag vet inte hur du har tänkt öppna de?. samt boxdörren till boxen som är 3,5x2,5 skulle också kunna vara på något mer optimalt ställe ex. snehörnan?

Bara lite tankar..
 
Sv: Hjälp med stallplanering

Jag kommer ju använda dem varje natt vintertid. Vår/sommar/höst går dom ju mesta dels ute 24/7 men visst blir det ju en hel del iaf.
Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på själva öppnandet av boxdörrarna.
Att öppna dem inåt kanske? Ngn som har erfarenhet av de? Bökigt?
Om man kanske öppnar boxen som är 3,75x3,25 inåt mot väggen som är 2m. Och sen 4x3 boxen öppnar man utåt mot väggen på 3,5x2,5

Varför jag satt dörren på box 3,5x2,5 som jag gjort är för att slippa ha så mycket öppningar mot mitten där det är mindre plats. Tyckte det skulle vara smartare att ha den där den är. Så ställer man upp boxdörren så har ju hästen raka vägen in när dom kommer genom stalldörren! :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 217
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 241
Senast: Bee
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 702
Senast: Ajda
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 671
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp