Bukefalos 28 år!

Hjälp med tips! Storgalopperat havblod!

C

Covergirl

Jag skulle gärna vilja ha lite tips poå hur man kan hålla ihop ett storgalloperat halvblod! Hon kan inte galoppera t.e.x på volt på ridbanan!
Det vart typ 100 år sen jag red för en tränare och lite av ridningen har "sprungit iväg" :angel: från mitt huvud sen jag fick barn! haha!
 
Sv: Hjälp med tips! Storgalopperat havblod!

Jag skulle gärna vilja ha lite tips poå hur man kan hålla ihop ett storgalloperat halvblod! Hon kan inte galoppera t.e.x på volt på ridbanan!
Det vart typ 100 år sen jag red för en tränare och lite av ridningen har "sprungit iväg" :angel: från mitt huvud sen jag fick barn! haha!

Kanske ska tillägga att hon även är väldigt (!!!) stark i munnen och riden på gamantygel förut! (Vilket jag bara provar en gång för 7 år sen och inte riktigt gillade!)
Så kanske ett tips på Bett vore bra oxå! Rider just nu på 3-delat!
 
Sv: Hjälp med tips! Storgalopperat havblod!

Galopp bommar :idea: så hon måste rätta sig :)

Sen kan du prova med ett bett som har lite hävstångs effekt (Man får exprimentera med bett så prova dig fram vad din häst gillar)
 
Sv: Hjälp med tips! Storgalopperat havblod!

Galopp bommar :idea: så hon måste rätta sig :)

Sen kan du prova med ett bett som har lite hävstångs effekt (Man får exprimentera med bett så prova dig fram vad din häst gillar)

Ja det ska jag prova! ;) Att jag inte tänkte på det.... :o
 
Sv: Hjälp med tips! Storgalopperat havblod!

Rid svag öppna o tempoväxlingar.
Krama bara på ytter o ge den inget att hänga på. Den blir då kortare i kroppen.

Sen känns det mkt fortare än vad det är.
Den bör få galoppera på för att sen inte få dålig/ kort galopp.
Filma o se hur det ser ut. Känslan kan bedra.
 
Sv: Hjälp med tips! Storgalopperat havblod!

Att jobba mkt med galoppfattningar och kanske bara låta henne galoppera en kvarts volt innan avsaktning.
Då hinner hon inte dundra iväg och bli lång. Dom får fina muskler och lär sig sansa sig lite.

Jag jobbar mkt med detta på min valack som får lite cellskräck vid galopp innanför staket.
 
Sv: Hjälp med tips! Storgalopperat havblod!

Glömde det- visst.
att bara göra fattningar är ju sketabra:angel:
 
Sv: Hjälp med tips! Storgalopperat havblod!

Att jobba mkt med galoppfattningar och kanske bara låta henne galoppera en kvarts volt innan avsaktning.
Då hinner hon inte dundra iväg och bli lång. Dom får fina muskler och lär sig sansa sig lite.

Tack! Ett bra tips! :D jag har typ precis börjat rida hästen och har bara ridit ut på henne! Eftersom banan är så knöglig och fryst! Men nu när vädret (Förhoppningsvis) börjar förbättras så tänkte jag ta tag i träningen på bana!
Hon jobbar bra ute men är som sagt väldigt lån i galoppen och hård i munnen! Ägaren säger att hon är svår att galoppera inne på banan p.g.a detta, men jag ser det som en utmaning att hon ska klara av det! Hon är utbildad t.o.m LA och har gått 140 hoppning i sina yngre dagar!

Så jag ve tatt hon kan! Bara hon vill! ;)
 
Sv: Hjälp med tips! Storgalopperat havblod!

Samma övning i lina eller på tömm är också mkt bra....sketabra:D
 
Sv: Hjälp med tips! Storgalopperat havblod!

Jag skulle personligen inte byta bett utan jobba på lydnaden. Att sätta på ett bett med mer hävstång kan lätt resultera i att en storgalopperad häst faller in i fyrtakt eller lär sig bryta av när man tar en förhållning, mycket oönskat. Även bomövningar riskerar att resultera i att hästen bryter av så fort den ser bommarna.

Tycker att axel och aldente har bra tips!
 
Sv: Hjälp med tips! Storgalopperat havblod!

Jag rider ute mestadels, och det funkar väldig bra att köra fattningar, ofta har man hjälpa av mjuka grusvägar (tyngre;) )etc med, hos oss har vi även flera vändplaner som man kan göra voltarbete på. I början fattade jag galopp på väg ut ur volten, eftersom han själv inte verkade tro att det går att galoppera på volt...
På min häst har det snabbt gett resultat just att jobba med att växla gångarter på rakt spår, allt från halt direkt till galopp, några språng, samla in mjukt och bryta av, skritta några steg och så halt, galopp. Ger en smidig häst och jättefin rund galopp.
Jag rider på hackamore eller gummitränsbett, men har inga problem med framtung häst (welsh cob).
Sedan klättring, terränghinder och löshoppning ger ju mer fart på rumpan!!
 
Sv: Hjälp med tips! Storgalopperat havblod!

Jag skulle personligen inte byta bett utan jobba på lydnaden. Att sätta på ett bett med mer hävstång kan lätt resultera i att en storgalopperad häst faller in i fyrtakt eller lär sig bryta av när man tar en förhållning, mycket oönskat. Även bomövningar riskerar att resultera i att hästen bryter av så fort den ser bommarna.

Tycker att axel och aldente har bra tips!

Hon är riden med gamantygel innan och är väldig VÄLDIGT stark i munnen.. om man inte drar i henne så lyssnar hon inte och sticker! Vilket jag inte gärna vill göra, dra altså! och jag vill inte rida med graman....
men jag ska prova deras tips + att jag har tagit kontat med en dressyrtränare! ;) Så nu jäklar skla det galopperas! hehe!
 
Sv: Hjälp med tips! Storgalopperat havblod!

EN tränare skulle det ju vara!! :rofl:
 
Sv: Hjälp med tips! Storgalopperat havblod!

Provade fattningar och hon vart URSINNIG!! :eek: Fattade i hörnet eftersom hon har svårt att galoppera på böjt spår.. Så när jag kom ut på långsidan gick det i 190 och in i kurvan på kortsidan... Hon nästan låg ner, så fort gick det!!
och sen tog det tvärstopp när jag styrde in på volten för att få ner tempot och huvudet och frambenen for upp i protest!

Och jag som är sååå otränad hade inte ett skit att säga till om... :crazy: Inte kan man tor att kärringen (Hästen) är 20+ iaf...

Vet inte om jag vågra prova galoppbommar än förrän jag själv har lite mer muskler! haha!
 
Sv: Hjälp med tips! Storgalopperat havblod!

om hästen blev sur fick du iallafall en reaktion..de är positivt..
gäller bara att orka sitta emot och driva.

hur funkar hästen i skritten o traven då? för kan ju hända att hästen helt enkelt inte orkar och då är de kanska bättre att börja i skritt o trav innan galoppen.
 
Sv: Hjälp med tips! Storgalopperat havblod!

om hästen blev sur fick du iallafall en reaktion..de är positivt..
gäller bara att orka sitta emot och driva.

hur funkar hästen i skritten o traven då? för kan ju hända att hästen helt enkelt inte orkar och då är de kanska bättre att börja i skritt o trav innan galoppen.

I Skritten är det inga problem alls! I traven är hon väääligt skumppig :bump: och jag har lite svårt att rida med sittsen och spänner mig :angel: Men att gå på volt i traven är inga problem heller trots att jag sitter och skumpar på henne! haha! det är nog mest JAG som inte orkar! ;)
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 394
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp