Hjälp mej !

S

Solov

Hoppas jag kommer rätt nu visste inte var jag skulle skriva riktigt. iaf jag är en tjej på 15 år. Jag har ridit ponny i snart 11år har aldrig haft någon egen har bara varit sköt/foder/medryttarhästar. Nu är jag trött på alla ägare som springer efter mej och dreglar en i nacken och säger till en vad man får och inte får göra. Okej, det är bra att ha några sköt/foder/medryttarhästar innnan man köper egen. Och det har jag haft och det är jag glad över för jag har lärt mej mycket av det. Men jag tycker att det räcker nu. Jag vill ha MIN egen häst som jag bestämma själv över, Hur jag rider och när jag rider. Jag har tänkt igenom detta väligt noga och jag är berädd att ta ansvaret och jag vet vad det innebär. Problemet är bara att mina föräldrar inte tror att jag kan ta detta ansvaret. Jag vet inte vad jag ska säga till dom. Hästarna betyder allt för mej och jag orkar inte med alla dessa sköt/foder/medyttarhästarna. Hjälp mej ! :cry:
 
Sv: Hjälp mej !

Jag har precis samma problem! Håller på att bli mad snart ! älskar hästar och vill inget annat än att ha en egen! men föräldrana är alltid problemet om de inte själva är intresserade . Vet inte vad jag ska säga till hjälp mer än attt jag är i samma situation:S hoppas det löser sig! / Campella
 
Sv: Hjälp mej !

eller ja mina är intresserade av hästar iaf:P
 
Sv: Hjälp mej !

Det du ska börja tänka igenom är om ni har råd i din familj att ha häst.
I Land nr 18 finns två kalkyler på vad det kostar första året om köper en ponny.

Nummer ett som är en uppskattad kalkyl på köp av C-ponny
Inköpspris 20 000 - 40 000
Utrustning sadel m m 10 000
Hovslagare 4 000 - 6 000
Veterinär 2 000
Stallhyra 18 000 - 36 000
Försäkring 3 000 - 5 000
Två lektioner per vecka 20 000

Summa räknat på maxbeloppet 119 000

Nymmer två de faktiska kostnaderna föe en familj som köpt en ponny

Ponny med sadel och träns 36 000
Täcken vojlockar m m 5 000
Hovslagare 4 000
Veterinär 1 800
Stallhyra 35 000
Maxförsäkring 3 800
Lektioner 25 000
Begagnad transport 64 000

Summa för första året 174 600

Visst en del av detta kanske du inte behöver men det är en del pengar det rör sig om. Så tänk efter om ni har så mycket pengar att avstå var månad i din familj. Har ni inte det så kanske du kan förstå varför dina föräldrar inte kan köpa häst till dig.
Mina föräldrar kunde inte det så jag fick spara till hästen själv och sedan jobba av stallhyran i stallet när jag skaffade min första egna häst.
 
Sv: Hjälp mej !

Det är så att det handlar inte om pengar utan om anvar och tid. Jag tror att mina föräldrar är villig att köpa en häst till mej om jag kan bevisa på något sätt att jag kan ta ansvaret.
 
Sv: Hjälp mej !

Att spara ihop till hästen själv är ju ett sätt att visa att man verkligen är intressserad av att ha egen häst.
 
Sv: Hjälp mej !

Så gjorde jag. Har köpt tre hästar allt som allt och har aldrig fått någon av mina föräldrar. Alltid mina egna pengar. Men då har det ju inte blivit ridlektioner för 25.000:- om året, och inte heller några stallhyror på 3000:- per månad, och inte vojlockar m.m. för 5000:- första året, utan jag har fått ta lite i taget. I perioder har jag haft råd att träna för instruktör, och någon gång vartannat år har jag haft råd att köpa nya vojlockar och benlindor, men fortfarande inte för flera tusen.

Tjejen i Land-tidningen har ju ett drömscenario, hennes familj är engagerad till tänderna och hon själv är för ung (12 år) för att tjäna några egna pengar, så hon har ju inte den pressen på sig. Jag har alltid varit den enda i familjen som tyckt om hästar, och jag har fått tjata varenda gång jag skulle få hjälp med fodringar och tävlingar. Och inte fick jag någon transport för 65.000:- av min pappa heller, som tjejen i tidningen fick, utan jag fick köpa en själv, för mina sparpengar.

Men min poäng är att man måste inte ha 120.000-170.000:- första året man skaffar häst, även om det underlättar. Men det man däremot måste är att orka, vilja och våga. Framförallt måste man våga säga till sina kamrater att man inte kommer kunna gå på café varje eftermiddag och ut på bio varje fredgakväll, för man har dels inte råd och dels inte tid, eftersom man har sin häst. Det är en uppoffring för vissa, men en självklarhet för mig!
 
Sv: Hjälp mej !

Allt detta HAR jag tänkt på och vi har diskuterat även det. Dom är som sagt villiga att köpa och betala det mesta tills jag jobbar och kan betala själv. : ) Problemet är att jag måste kunna bevisa att jag kan ta ansvar !
 
Sv: Hjälp mej !

Det har varit precis likadant för mig! Jag har sparat ihop till min egen häst och mina utgifter är inte ens i närheten av de som precenterades! Jag tror att om man vill något så himla mycket, så lyckas man tillslut spara ihop till det man vill ha, det gjorde iaf jag (fick hem min första häst igår!!=) )och jag tror nästan det är det bästa man kan göra, då tar man inget för givet. I ditt fall tror jag dock att det räcker att du pratar ut ordentligt med dina föräldrar, men du vet nog kanske bäst själv vad som krävs. Lycka till!
 
Sv: Hjälp mej !

Men du har ju haft sköthästar och dylikt, kan inte ägarna till dem prata med dina föräldrar då och tala om för dem hur ansvarsfull du är? För har du skött dig med deras hästar, så borde ju dem kunna bekräfta för dina föräldrar att du kan ta anvsvar och är mogen för en egen häst. Jag skaffade min första häst från en tjej vars andra häst jag haft på foder i cirka 6 månader. Hon (och hennes syster) talade om för mina föräldrar att jag säkert kunde ha en egen häst, och då fick jag lov att köpa en! :)
 
Sv: Hjälp mej !

Det var ju faktiskt en bra idé. Ska prova det.
 
Sv: Hjälp mej !

Solov skrev:
Allt detta HAR jag tänkt på och vi har diskuterat även det. Dom är som sagt villiga att köpa och betala det mesta tills jag jobbar och kan betala själv. : ) Problemet är att jag måste kunna bevisa att jag kan ta ansvar !

De kanske bara är lite rädda för att du skall tröttna om några år, tror inte det är så att de inte litar på dig, men du vet ju inte om du får andra intressen om några år.:smirk:
Men gör så som i tidigare inlägg, be din medryttarhästs ägare diskutera med dina föräldrar, denne kan väl berätta lite om hur det är att ha egen häst, för det är inte samma sak som att ha medryttarhäst, ni kan väl diskutera tillsammans, så dina föräldrar blir insatta i vad det innebär att vara hästägare. Lycka till :banana:
 
Sv: Hjälp mej !

Fråga dina föräldrar rakt ut vad de saknar hos dig eller vad de vill att du ska uppfylla för att få en egen häst!:idea:
 
Sv: Hjälp mej !

är inte dina föräldrar villiga att dela ansvaret kan du inte skaffa häst - de får ju betala,köra om det skulle vara ngt

MEN fråga föräldrarna vad det är dom är rädda för
 
Sv: Hjälp mej !

Solov skrev:
Nu är jag trött på alla ägare som springer efter mej och dreglar en i nacken och säger till en vad man får och inte får göra. ...... Jag vill ha MIN egen häst som jag bestämma själv över, Hur jag rider och när jag rider. .....Hästarna betyder allt för mej och jag orkar inte med alla dessa sköt/foder/medyttarhästarna. Hjälp mej ! :cry:
Jag är förälder.
Och jag är hästägare som har haft 15-åriga medryttare.
När jag läser det som du har skrivit här ovan så blir jag litet frågande till vad problemet egentligen är.

Jag skulle nog inte tycka att någon som känner så är riktigt mogen att ha en egen häst.
För de ansvarsfulla som sköter sig och kan sina saker, dem behöver jag inte "springa efter och dregla i nacken", utan de sköter sig liksom alldeles själva.
De som jag måste hänga efter och hålla reda på, det är de som hittar på en massa tok.

Vad är det som du vill göra och som du i dagsläget inte får/kan göra?
 
Sv: Hjälp mej !

Nej, det är ju inte riktigt så jag menar. Jag menar att det är så jobbigt att alltid tänka på att är det nu okej att jag gör så här ?Tänk om jag kommer olägligt nu ? Sånna grejjer. Min nuvarande tränare säger att jag är duktigare på att ta ansvar än vad vissa andra är ., men jag gillar inte känslan av att det är någon annan som bestämmer över denna hästen i stort sätt och att man måste ta hänsyn och fråga om det mesta ..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 782
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 137
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 889
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp