Bukefalos 28 år!

Hjälp mig att lära mig rida lätt igen!

LinnK

Trådstartare
Ja, som rubriken säger - hjälp mig att kunna rida lätt igen! :)

Känner mig så fruktansvärt svag och stel i höfterna, orkar inte 'resa' mig upp i lättridning och det är precis som att kroppen helt glömt bort hur den ska göra eftersom jag senaste åren stått eller suttit de få sträckor jag travar med mina islandshästar (rider helst i de andra gångarterna då traven gjort ont för mig).

Har för några år sedan varit med om en ridolycka som gjort att både rädslan och kroppen fick sig en ordentlig törn, har kommit till bukt med rädslan och kan nu rida mina hästar utan att känna mig spänd eller rädd.

I samband med olyckan fick jag mycket problem med värk och låsningar i kroppen som fortfarande håller i sig, jag blev orörlig under lång tid pga dessa orsaker och gick därför upp en del i vikt (vilket jag försöker jobba bort, men det tar sin lilla tid då jag inte direkt bantar, utan bara försöker få tillbaka rörelsen i min vardag genom gymträning/grupp-pass och ridning o hundpromenader).

Jag har börjat få tillbaka lite balans, styrka o smidighet igen, även om det är en del kvar att önska. Min PT på gymmet förstår nog inte riktigt hur jag behöver bli tränad just för att klara av lättridning igen (han är ju ingen ryttare, och därför är det ju inte så logiskt för honom, även om jag försökt visa vad det är jag vill klara av, därför försöker jag få tips här :))

Vad är det som behövs i min träning? Höftlyft? strech? (isf vad och hur?) core/yoga/pilates/body balance? Andra övningar?

Dessvärre är traven inte helt hundra taktfast och "perfekt" i övningssyfte på våra islänningar, men jag tänker att ju mer rätt jag klarar av att göra, desto stadigare blir de i traven hoppas jag.

Jag har inte möjlighet att rida så mkt för instruktör i dagsläget, går kurs fyra gånger om året ungefär, och då fokuserar vi mest på lösgjordehet, samling, form, lydnad och töltträning eftersom traven varit så förknippat med smärta i mina höfter..
 
Sv: Hjälp mig att lära mig rida lätt igen!

Om du har tillgång till en häst med stor, jämn trav som riktigt går upp/ner/upp/ner om du förstår vad jag menar, så är det lättare att få in takten och det blir mer naturligt att rida lätt då, än när en ponny pinnar på i kortare steg.
(Slänger alltid upp nybörjare på min stora vita, då det blir en tydligare och långsammare lättridning än på de mindre ponnyerna på ridskolan.)
Vet inte riktigt vad du bör sträcka och värma upp, detta är enda tipset jag kan ge.
 
Sv: Hjälp mig att lära mig rida lätt igen!

tänkte precis samma, jag har en gammal halvblodsvalack som nog nästan är omöjlig att inte rida lätt i takt på för han skjuter upp ryttaren från ryggen i varje steg... (och nej, jag kan inte sitta ner på honom heller :p fast jag rider bara för sjukgymnastikens skull numera så det gör inget)

Och till TS - visa din sjukgymnast en film på någon som rider lätt så han kan se vilka muskelgrupper det är som är aktiva och kan hjälpa dig att hitta övningar för detta.
 
Sv: Hjälp mig att lära mig rida lätt igen!

Träna balansen till att börja med Linn!!!

När jag hade taskig balans klarade jag inte av att rida lätt överhuvudtaget, det gick bara inte!!! Nu när balansen blivit bättre så fixar jag det lättare. Hade en dam ( islandshäst ) med stort travsteg och grejade ändå inte att rida lätt på henne i början men innan jag sålde henne funkade det bättre och då hade jag bara tränat upp min balans.
 
Sv: Hjälp mig att lära mig rida lätt igen!

Jag håller precis på att öva lättridning med min Centrerad Ridning-tränare så jag har färsk erfarenhet av olika övningar :)

Ett bra tips är att börja i skritt, gärna medan någon leder hästen så att du helt kan koppla bort styrning m.m. Känslan i lättridningen ska vara att det är magen som leder rörelsen och att underbenen/hälarna strävar bakåt mot hästens svans. Du kan tänka att du har en fjäder fäst i skärpspännet som drar dig snett uppåt-framåt. För att få in känslan kan man prova att ställa sig upp så att skrevet hamnar framför sadeln, ovanför manken. Det känns rätt läskigt om man inte är van och kan bli farligt om hästen hittar på bus, så det är bäst att ha ledare då. Men jag har gjort övningen själv nyligen och tyckte den var toppen för att hitta balansen och känslan av att magen ska fram och benen ska tänka bakåt.

Därefter kan man öva på att stå upp i skritt och att mjukt sjunka ner i sadeln. När du gör de här övningarna kommer du att märka att låren vrids om något inåt när du ställer dig upp. Knäna kommer alltså att peka ännu mera framåt. När du sätter dig ner öppnas knäna igen. Det handlar om små nyanser och absolut inte om att man ska knipa med knäna när man reser sig. Tyngden ska vara på fötterna, som ska stå stadigt i stigbyglarna.

För att du ska klara av att rida lätt tror jag inte du behöver vara särskilt stark. Det viktiga är att man är rörlig i höfterna, eftersom höftleden måste klara både att öppna sig och vrida sig när du ställer dig upp. Bålstabilitet behöver du så klart också, som i all ridning, så att du inte kollapsar.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig att lära mig rida lätt igen!

Har du varit hos kiropraktor/naprapat?
Har du tillgång till en balansbräda?
 
Sv: Hjälp mig att lära mig rida lätt igen!

Du kanske kan testa bodypump i kombination med yoga eller pilates. Bodypump ger en jättebra styrka och sen kombinera med smidighetsträning. På Friskis och Svettis har de nåt som heter Flex som är ett komplement till annan träning och bara går ut på att träna smidighet i kroppen. Du kan gå in på deras hemsida och läsa om det och se om det finns några liknande pass på ditt gym.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
674
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 806
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 198
Senast: Liten
·
Kropp & Själ Jag behöver få bolla lite tankar och skriva av mig lite, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Jag har haft problem med rygg...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
18 674
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp