Bukefalos 28 år!

Hjälp mig spekulera! Märklig hälta..

annalingon

Trådstartare
Det hela började i höstas, min häst (som har fungerat klanderfritt i flera år) blev halt på ett framben och behandlades i kota och hovled för ledinflammation. Röntgades även och inga förändringar påvisades. Blev efter några månader friskförklarad och ungefär i samma veva började hon bete sig märkligt med bakbenen...

Började snubbla med VB, ställde även in detta benet under magen när hon stod på gången. För en vecka sedan snubblade hon 2-3 gånger när vi var ute på promenad och sedan den dagen är hon halt på andra bakbenet, HB alltså. Till en början var hon så halt att jag åkte in akut och röntgade, utan att hitta några "fel". Veterinären kliade sig i huvudet och sa typ "vila lite och kom tillbaka om tre veckor".

Saken är att hon är helt ohalt i skritt (även enligt vet) men 3 grader halt i trav. Tyckte att hon blivit lite bättre i veckan, ringde vet och han sa att det kan röra sig om en rejäl sträckning. Men idag när jag kollade henne så är hon rejält halt i trav, snubblar med VB och hältan är olika från steg till steg. Fortfarande helt ohalt i skritt, äter som vanlig, ingen feber.

Kan tilläggas att vid det akuta veterinärbesöket hittade vet ingen svullnad eller värme någonstans på hela hästen. Hästen vänder på små cirklar ohalt (tänker närmast på att vid meniskskada brukar hästen vara halt vid vändning) och är pigg och glad för övrigt.

Självklart ska hästen tillbaka till kliniken, men tills dess, hjälp mig spekulera i vad det kan vara!
 
Sv: Hjälp mig spekulera! Märklig hälta..

Hälta som flyttar sig och ffa när hästen står med bakbenen under sig brukar tyda på ryggproblem. Min stod med benen under sig och hade hälta som pendlade mellan ena framknät (sekundär hälta) och rörelsehälta i båda bak. Hon hade en kraftig låsning i ena SI-leden.

Så en anlending kanske kan vara att din gått omkull i hagen om det kom plötsligt?

Eller bakknän brukar väl ge snubblingar har jag för mig..?

Kan tillägga att två olika klinikveterinärer på två olika kliniker hittade inte felet dvs låsningen utan behandlade som ledinflammationer i ena framknät, båda haserna, båda bogar och båda höfter, och blev inte bra.. Var ohalt då men rörde sig inte så kraftfullt, då kontaktades ET som gjorde henne frisk.

Men i ditt fall skulle jag börja med att röntga bakknän ev haser och disk ev SI-led med vet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig spekulera! Märklig hälta..

Hon är röntgad båda bakknän och haser, inga förändringar alls. Funderar på om hästen kan få akuta ledinflammationer, utan värme och svullnad? :confused:

SI-leden ska jag absolut diskutera vid åb, tack!

Jag tycker hon ser dubbelsidigt bakhalt ut, och det rejält. Vet på atg bedömde det som höger bak.

Någon som vet hur ligament- eller meniskskada yttrar sig?
 
Sv: Hjälp mig spekulera! Märklig hälta..

Bedövade man inte bak då du var in? Och om det gjordes, var det då bara ena som bedömdes som hälta?

Bor du i närheten av mig kan jag rek en suverän veterinär. Hon är väldigt grundlig och har själv ridit svårklass dressyr. Hon har bra öga för störningar och engagerar sig betydligt mer än många atg-vet gör.

Vandrande hälta brukar ju grundorsaken sitta högre upp än i själva benen. Då är benhältan sekundär. Och man bör behandla roten till problemet. Inte bara de vandrande hältorna. Ev får man lägga om träning med.

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Hjälp mig spekulera! Märklig hälta..

Och jag kan rekomendera i Skåne.

Har någon kiro/ET-liknande vet/i samarbete med vet tittat på hästen?
 
Sv: Hjälp mig spekulera! Märklig hälta..

Glöm inte bort ev förändringar som gäller hovar och skoning! Bytt hovslagare? Har man kanske ändrat något i skoningen? Ibland kan detta med hovar "spöka" en hel del innan någon veterinär begriper sig på det.
 
Sv: Hjälp mig spekulera! Märklig hälta..

Varit på kliniken igen: nu 2 grader halt i trav, ohalt i skritt. Gjorde rektalundersökning och kände efter eventuell bäckenfraktur -ingen reaktion.

Veterinären började då lägga bedövning i hoven, vilken släckte hältan till ca 80 %. Av med skon och in på röntgen för att ta ytterligare bilder på hoven (första bilderna hade ej visat något) och på en av ca 15 hovbensbilder ser man -kanske :confused: - en liiiiten linje som skulle kunna vara en spricka.

Behandlar nu detta som en misstänkt hovbensfraktur, ska tillbaka om två veckor och ta nya bilder. :(
 

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 559
Senast: Smulu
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 349
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 251
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp