Hjälp mig tänka

SkorpSmulan

Trådstartare
Kom precis hem från veterinären med ett svårt beslut att ta.
Min katt blev påkörd i somras, han överlevde och har piggat på sig och mått väldigt bra. Han är lite halt ibland och lite stel då han fick en lös benbit i ena knät.

Nu de senaste veckorna har han dock börjat rossla i andningen och i förrgår fick han en ordentlig hostattack efter att ha sprungit en bit. Så jag ringde veterinären och fick tid idag..
Nu fann dom att nånting, jag minns inte vad, hade lossnat inne i magen och då troligen redan vid olyckan i somras, så att tarmarna har farit upp och lagt sig vid lungorna och hjärtat.

Min första tanke och känsla var att gör operationen men då hon berättade att han har ungefär 60% chans att klara det blev det genast svårare.
Eftersom att tarmarna troligtvis har legat där så länge så kan dom ha växt fast vilket skulle komplicera operationen men det vet dom inte förrän dom har öppnat honom.

Jag älskar den här katten så otroligt mycket så jag kan inte tänka klart. Å ena sidan vill jag ge honom en chans, den chans han har. Men å andra sidan undrar jag om det är schysst mot honom att låta honom genomgå en stor operation som han kanske inte överlever ändå.

Utöver all ångest att inte ha upptäckt något tidigare, jag har ju sett att han andats lite tungt ibland och att jag inte har kollat upp det tidigare kommer jag aldrig förlåta mig själv, så måste jag försöka reda ut vad jag ska göra.

Fy fan :cry:
 
Kom precis hem från veterinären med ett svårt beslut att ta.
Min katt blev påkörd i somras, han överlevde och har piggat på sig och mått väldigt bra. Han är lite halt ibland och lite stel då han fick en lös benbit i ena knät.

Nu de senaste veckorna har han dock börjat rossla i andningen och i förrgår fick han en ordentlig hostattack efter att ha sprungit en bit. Så jag ringde veterinären och fick tid idag..
Nu fann dom att nånting, jag minns inte vad, hade lossnat inne i magen och då troligen redan vid olyckan i somras, så att tarmarna har farit upp och lagt sig vid lungorna och hjärtat.

Min första tanke och känsla var att gör operationen men då hon berättade att han har ungefär 60% chans att klara det blev det genast svårare.
Eftersom att tarmarna troligtvis har legat där så länge så kan dom ha växt fast vilket skulle komplicera operationen men det vet dom inte förrän dom har öppnat honom.

Jag älskar den här katten så otroligt mycket så jag kan inte tänka klart. Å ena sidan vill jag ge honom en chans, den chans han har. Men å andra sidan undrar jag om det är schysst mot honom att låta honom genomgå en stor operation som han kanske inte överlever ändå.

Utöver all ångest att inte ha upptäckt något tidigare, jag har ju sett att han andats lite tungt ibland och att jag inte har kollat upp det tidigare kommer jag aldrig förlåta mig själv, så måste jag försöka reda ut vad jag ska göra.

Fy fan :cry:

Usch, vad svårt. En sak är i alla fall säker: Du kunde inte ha upptäckt det tidigare. Då hade du ju agerat, eller hur? Så det är inte någon mening med att slå på sig själv för något man inte upptäckte.

Hur du ska göra med operation eller inte, måste du själv avgöra.
Men om jag försöker sätta mig in i det du beskriver, så skulle jag nog välja att låta katten somna in. En operation låter som en stor påfrestning och med oviss utgång för en katt som redan har det kämpigt. Men du känner din katt, du vet ju bäst.
 
Kämpigt vet jag inte om han har det. Han är inte direkt dålig annat än att han blir tungandad och rosslig ibland. Han busar och springer runt och är pigg och glad. Äter bra och så också fin i hullet.
Veterinären sa att det var ganska konstigt att han är så pigg.
Däremot så har han ju redan gått igenom väldigt mycket. Så han har ju definitivt haft det kämpigt.
 
Kämpigt vet jag inte om han har det. Han är inte direkt dålig annat än att han blir tungandad och rosslig ibland. Han busar och springer runt och är pigg och glad. Äter bra och så också fin i hullet.
Veterinären sa att det var ganska konstigt att han är så pigg.
Däremot så har han ju redan gått igenom väldigt mycket. Så han har ju definitivt haft det kämpigt.
Kan du höra med veterinären och be henom berätta mer om det där med att det är konstigt att han är så pigg? Kan hen ge en prognos? Är det en tidsfråga innan katten försämras?
Fy, jag lider med dig. Så svårt det måste vara.
 
Det lät som att det var en tidsfråga eftersom att han nu blivit sämre. Olyckan skedde i början på Juli. Men det är ju något att ta upp. Jag är inte säker. Hon sa även att eftersom han mått så pass bra så pass länge så var det inte direkt någon brådska med eventuell operation heller samtidigt som man inte vill att det ska växa fast mer om det växt fast.
 
Ett alternativ var att prova öppna honom och se hur det ser ut. Om det ser illa ut låta honom somna in.
Så gjorde jag med en katt som jag hade för många år sedan. Hon hade juvertumörer och det var omöjligt att säga om det spridit sig till andra inre organ utan att öppna. Veterinären kom ut under operationen och berättade hur det såg ut. Katten fick somna in. Jag grät floder fast att jag visste att det var rätt beslut.
 
Att jag tror jag kan gå lite längre än många andra när det gäller mina djur. Och då menar jag inte att andra släpper för tidigt, men att vi ser lite olika på var man ska dra gränsen.
 
Okej. Så är nog jag också. Men ibland undrar jag om jag håller fast lite för hårt, lite för länge. Jag vet inte riktigt så därför är jag väldigt tacksam för andras tankar.
 
Kan man be om ett annat utlåtande, eller fler utlåtanden rättare sagt? Jag känner inte alls till den här veterinären sen tidigare. Den veterinär som jag alltid hade förut och litade på har slutat. Man kanske borde kunna få prata direkt med kirurgen?
 
För mig skulle det nog inte vara någon tvekan, skulle absolut låtit veterinär öppna och göra nåt om det går.
Sen är det ju alltid en pengafråga tex. Är katten försäkrad? Hur gammal är katten?
 
På veterinären lät det lite som att kostnaden skulle vara en stor del i mitt val och att jag kanske skulle välja att avsluta på grund av detta då katten är oförsäkrad, jäkligt korkat jag vet, men för mig så är kostnaden en ickefråga. Visst svider det som fan men Jag blir faktiskt lite förolämpad då veterinärerna tar upp kostnaden som en del i utgången av beslutet.
Jag förstår att det är något dom måste ta upp och jag kan ha missförstått hennes mening.

Jag vet inte hur gammal han är, det är en hittekatt. Han är från Kattakuten. Min gissning är dock att han var runt 1 år när han kom till mig så nu kanske han är 5-6 år. Inte gammal iaf.
 
På veterinären lät det lite som att kostnaden skulle vara en stor del i mitt val och att jag kanske skulle välja att avsluta på grund av detta då katten är oförsäkrad, jäkligt korkat jag vet, men för mig så är kostnaden en ickefråga. Visst svider det som fan men Jag blir faktiskt lite förolämpad då veterinärerna tar upp kostnaden som en del i utgången av beslutet.
Jag förstår att det är något dom måste ta upp och jag kan ha missförstått hennes mening.

Jag vet inte hur gammal han är, det är en hittekatt. Han är från Kattakuten. Min gissning är dock att han var runt 1 år när han kom till mig så nu kanske han är 5-6 år. Inte gammal iaf.

Jag tror att det för de flesta med oförsäkrade katter ÄR en stor del i valet. Så jag tycker inte du ska ta det personligt, känn det istället som att du är en av färre (eller hur man ska säga) med oförsäkrade katter som inte fattar beslutet baserat på kostnaden och var stolt över det!!
 
Nu när jag har slutat grina så förbannat så tror jag att det får bli så att dom får prova. Det känns som att det är det enda alternativet för min egen skull även om jag faktiskt känner mig lite självisk. Han har fått gå igenom så mycket men samtidigt så har han ju visat vilket kämpe han är.
För 1.5 år sen så skadade han sig och blev förlamad i bakdelen men återkom, och sen detta nu i sommar. För att inte tala om vad han var med om innan han kom till mig mager och livrädd.
Älskade älskade katt. Livet är inte rättvist :cry:
dsc_2459_5359529eddf2b375eb21c65f.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 131
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 194
Katthälsa Min älskade älskade katt började plötsligt kräkas och få minskad aptit för två veckor sen. Efter jagande av veterinärer lyckades vi få...
Svar
12
· Visningar
1 940
Senast: cambodia
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 436
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp