Bukefalos 28 år!

Hjälp mig tänka

Veterinären ringde och sa att han tyvärr har lite tungt för att andas. Det kan ha blivit vätska i buken och det kan ha blivit en infektion. Men än så länge lever han (veterinärens ord).
Han hade haft en 5 cm reva i diafragman och både magsäck och njurar och även något mer som jag inte minns var uppe i bröstkorgen. Herregud.


Jag håller tummarna för din också @cirkus skönt att det blodet "bara" var en uvi i alla fall.
 
Jag håller tummarna för din kisse som bara den!

Min är hemma och har fått antibiotika - jag tror det är på rätt håll nu. Även om han inte försökt att kissa än.
 
Usch usch usch!
Imorse ringde veterinären och sa att han mådde bra och troligtvis skulle få komma hem redan idag dom skulle bara tömma ut lite luft ur brösthålan.
En stund senare ringde hon och sa att han mådde sämre igen och hade riktigt svårt att andas och om det inte skulle bli bättre skulle hon avliva honom.
Och nu ringde hon just och sa att han mår något bättre igen.
Det kan vara så att det är stressen som gör det svårt att andas för honom, stressen av dom håller på och hanterar honom och undersöker honom. Men dom vet inte. Kan vara lite allt möjligt tydligen och för att få veta vad det är så måste dom hantera honom ännu mer och riskera att stressa honom ännu mer.
Men usch och fy, det var ju själva operationen som skulle vara svår, inte eftervården :(
 
Åh, men fine kissen då. Hoppas verkligen att det löser sig.

Jag kände lite likadant då min katt verkar ha tagit op bra men fått UVI och det var den han mådde dåligt av. Nu har han både druckit och kissat utan att skrika
 
Tack snälla ni.

Nu är han stabil iaf, andas något förhöjt men bra ändå och sitter upp och så. Han ska få vila och ta igen sig till imorgon innan dom börjar försöka undersöka honom igen.
 
Skönt att det verkar gå på rätt håll!


Min hade problem igen igår, det kom pyttelite kiss och lite blod när han försökte, nu grät han dock inte längre varje gång. Sen drack han bättre och inatt och imorse har han kissat bättre. Dock ointresserad av maten, synd för det är i den vi smyger ner medicinen (kanske hänger det ihop :p ) tur att han har en hel del att ta av...
 
Nu är lillhjärtat hemma. :love: Mycket piggare än jag hade förväntat mig. Han blev så glad av att se matte så han har farit runt lite mer än vad jag tycker han borde. När vi kom hem så fick lite räkor, drack massor med vatten och Sen blev han väldigt trött och har sovit lugnt.
Hu vad han ser tanig ut när dom har rackar bort allt fluff från magen och sidorna.
Veterinären sa att han har haft förhöjd andning och att jag skulle hålla strikt koll på det, det har dock varit väldigt bra, det har legat på den frekvens hon sa var önskvärd så det kanske bara var stressen av att vara på sjukhuset.


@cirkus Heh, ja men det är väl klart, man kan ju inte äta medicinförorenad mat :D. Hoppas han börjar äta iaf, dom behöver ju energin för att läka.
Lilleman slutade äta efter olyckan i somras och det blev bara skinn och ben av honom. Men det tog sig bra ganska fort igen när han började äta och så bytte jag till ett kraftigare foder.
 
Min kisse åt 1/4 tetra mjau sill-i-sås eller nån annan delikatess i morse och lika mycket på kvällen, nu känns det som att han är på väg åt rätt håll. Kisseriet verkar fungera okej. Fortfarande så ser såret bra ut. Hoppas att han fortfarande är bra smärtlindrad av plåstret och att han får ett nytt plåster på ÅB i veckan. Han blev kass i magen av Metacam så det kan vi inte ge honom.
 
Gud vad skönt @cirkus


Lilleman mår riktigt bra idag, sover mycket förstås men det är ju bara bra. Äter bra men har inte bajsat än. De andra gångerna han har varit skadad har han också slutat bajsa så då har jag fått hjälpa honom med olja, hoppas på att slippa det då han verkligen avskyr det.
Plus att det blir så jobbigt om det blir löst/diarre istället som fastnar i pälsen för är det nått han verkligen hatar så är det att bli tvättad i rumpan.
Andningen har varit riktigt bra idag och legat på runt 25, han rosslar lite emellanåt dock.
Han har varit så go och kelen idag och tom gillar när jag kammat honom vilket han vanligtvis inte brukar uppskatta. Fast vanligtvis brukar jag inte behöva kamma honom heller han är så fin i pälsen ändå. Men nu är han stripig och tovig och kladdig.
Gullefjun med plåster på magen.
dsc01772_542fd7d92a6b2233cc5d1531.jpg
 
SkorpSmuanvändapost: 16643744 skrev:
Gud vad skönt @cirkus


Lilleman mår riktigt bra idag, sover mycket förstås men det är ju bara bra. Äter bra men har inte bajsat än. De andra gångerna han har varit skadad har han också slutat bajsa så då har jag fått hjälpa honom med olja, hoppas på att slippa det då han verkligen avskyr det.
Plus att det blir så jobbigt om det blir löst/diarre istället som fastnar i päör är det nått han verkligen hatar så är det att bli tvättad i rumpan.
Andningen har varit riktigt bra idag och legat på runt 25, han rosslar lite emellanåt dock.
Han har varit så go och kelen idag och tom gillar när jag kammat honom vilket han vanligtvis inte brukar uppskatta. Fast vanligtvis brukar jag inte behöva kamma honom heller han är så fin i pälsen ändå. Men nu är han stripig och tovig och kladdig.
Gullefjun med plåster på magen.
dsc01772_542fd7d92a6b2233cc5d1531.jpg
Ett tips är att använda lactulos istället för olja för att få igång magen. Dels är det lättare att dosera så att det slipper bli diarre och dels minskar risken att få ner det i lungorna. Eftersom oljan inte smakar något så är tyvärr risken stor att katten inte känner att hen har fått något i munnen och därmed sväljer utan att oljan istället kommer ner i lungorna och där orsakar livshotande lunginflammation. Lycka till både till dig och till @cirkus
 
Nu är jag äntligen hemma efter en orolig vecka på annan ort. Jag måste ju säga att min 19-åriga son har vuxit rätt myckte som människa när han har fått sköta katten - han har gjort det med bravur.

Kattpojken är mycket bättre. Han äter bra nu men dricker dåligt så jag blandade ut blötmaten med vatten och det gick ner. Han kissade två gånger som jag såg, tyvärr så missar han lådan. frambenen är i men inte bakdelen O_o så vi får tävtta handdukar rätt frekvent, men hellre det. Hans Fentanylplåster bör sluta verka imorgon så nu smärtstillar vi med Metacam som han slickar i sig från en sked - skönt att han gillar det. Pencillinet är dock äckligt och måste sprutas in men det går bra. Det är skönt att han är en lugn katt iom att han helst inte ska röra sig alls.
 
Skönt att vara hemma igen @cirkus
Aw, man gör så gott man kan. Lilleman missade också lådan en del när han varit skadad men hellre det än att inte göra alls.
 
Lilleman tycker nu att Lilleman är så pigg så att Lilleman kan gå ut. Faktiskt!
Han tappade dock rösten under operationen också och står bara och piper lite förtvivlat :D Nästan tack och lov för det för annars kan han prata ganska högt.
Han har också tyckt att matten har varit världens tråkigaste matte som sovit (nåja) hela natten så han har legat och petat mig i ansiktet precis hela jäkla natten. Det är tur han är så gulli.
dsc01776_543198889606ee1f7c8ea46b.jpg
 
@SkorpSmulan - är din kisse utan tratt?

Min har lite ont när han försöker att resa sig och gå, det ser lite vingligt ut, men det är nog som det ska. Nyss var hela han på lådan, men det kom inget...:( jag önskar verkligen att han bara blev frisk nu på en gång

Ärret är superfint - plåstret är smärtis som vi tar bort senare idag

10723798_1470853336509796_76343364_n.jpg


På något sätt så känns det skönt att få göra er sällskap i denna tråd.
 
@cirkus Ja han har plåstret på magen som ett slickskydd och om plåstret skulle trilla lös så har vi en tratt att sätta på men det verkar sitta som berget.
Å andra sidan är det först igår som han har börjat bearbeta det, jag antar att det har börjat klia en del där under.

Ja visst vill man att dom ska bli frisk nu genast. Jag blir lite orolig över vissa saker ibland men får då påminna mig själv om att det är ganska normalt när man gått igenom en så stor operation.

Ja det är skönt att få dryfta lite när det är jobbigt.

Ärret ser jättefin ut på din, kommer han att behöva nå sjukgymnastik eller så framöver?
 
Ärret ser jättefin ut på din, kommer han att behöva nå sjukgymnastik eller så framöver?

Ja han behöver sjukgymnastik redan nu. Försiktigt som attan så böjer och sträckr jag hans ben några gånger om dagen, mest för att inte lederna ska stelna. Inte som stretching utan precis bara se till att lederna är rörliga. Nästa vecka ska vi till sjukgymnasten och få ett program
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 250
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 259
Katthälsa Min älskade älskade katt började plötsligt kräkas och få minskad aptit för två veckor sen. Efter jagande av veterinärer lyckades vi få...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: cambodia
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 549
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp