Bukefalos 28 år!

Hjälp mig tänka

Eftersom han inte är äldre än 5-6 år så hade jag nog iallafall provat. Självklart beror det ju på vad kirurgen säger men ger hen en god prognos så hade jag velat operera. Säger kirurgen att det verkligen inte går så hade jag gett katten en så bra sista tid som det möjligtvis går att ge den.
Det hade varit skillnad om katten hade varit säg 15 år, då hade jag låtit den somna in när den började fara illa utav skadorna. Då hade jag inte opererat men kan du på något sätt få fram pengarna och prognosen är god så kör på. Be att få prata med kirurgen innan du bestämmer dig helt och fråga hur konvalescensen blir och hur han kommer må efteråt för det är ju också viktigt. Om det skulle visa sig att det är för svåra skador när de väl har öppnat honom så låt honom somna in på operationsbordet om du bestämmer dig för att operera. Då har du verkligen gjort allt i din makt.
Lycka till!
 
Eftersom han inte är äldre än 5-6 år så hade jag nog iallafall provat. Självklart beror det ju på vad kirurgen säger men ger hen en god prognos så hade jag velat operera. Säger kirurgen att det verkligen inte går så hade jag gett katten en så bra sista tid som det möjligtvis går att ge den.
Det hade varit skillnad om katten hade varit säg 15 år, då hade jag låtit den somna in när den började fara illa utav skadorna. Då hade jag inte opererat men kan du på något sätt få fram pengarna och prognosen är god så kör på. Be att få prata med kirurgen innan du bestämmer dig helt och fråga hur konvalescensen blir och hur han kommer må efteråt för det är ju också viktigt. Om det skulle visa sig att det är för svåra skador när de har öppnat honom så låt honom somna in på operationsbordet isåfall. Då behöver han ju aldrig lida utav att ni försökte. Då har du verkligen gjort allt i din makt.
Lycka till!
 
Ville bara säga att jag personligen skulle, med tanke på kattens ålder, operera och då höra veterinärens åsikt. Helt enkelt ge det en chans.
Så jag tycker att det låter bra det du planerar @SkorpSmulan , och jag hoppas verkligen att allt går bra!

Dock bara en liten fråga, jag hoppas att du inte tar illa upp - jag antar att katten är en utekatt? Då han verkar vara en liten olycksfågel kanske det vore bättre om han kunde få gå i en inhägnad istället?

Edit: Och han är väldigt snygg :love:
 
Jag tar inte illa upp, jag har ibland tänkt att jag skulle sätta honom i hundgårn. Fast där är ju hunden som äter katter (inte min hund).
Efter första gången han gjorde illa sig så ville jag spärra in honom på heltid men han trivs verkligen inte inne. Han blir mer eller mindre både galen och deprimerad.
När han blev påkörd nu i somras så sa veterinären att ja, trivs han inte inne så är det ju inget alternativ att ha honom inne. Livet ska vara roligt också inte bara levas.
Jag har även provat att bara rasta honom i koppel. Det hatar han. Sur som ättika.
En inhägnad vet jag inte, lite svårt för att tro att det skulle fungera känns som att det behövs en jäkligt stor en för att han ska vara nöjd, just nu är våran boeende situaton lite vajsing och jag har förhoppningsvis inte tänkt bo här så länge till men kanske på framtida boeende att det är nått att tänka på. Om allt nu går som det ska. Hursom så räknar jag med en lång konvalecens här framöver så han ändå måste vara inne.
 
Min hankatt ligger i denna stund på djursjukhuset efter att ha blivit påbackad av min sambo. Katten är normalt bara ute när vi är hemma men lyckades igår med konststycket att smita ut utan att vi märkte det. Han är opererad idag (i flera timmar med två kirurger) för ett komplicerat brott på lårbenet. En stav och en platta är ditskruvat. Han ska ha burvila i fyra veckor och får gå på promenader men absolut inte hoppa upp eller ner. Turligt nog var han välmusklad (pga alla hundpromenader han är med på) och det minimerade skadorna på muskelvävnaderna. Han är också en yngre katt - bara 3 år så jag hoppas att hans läkkött är bra och att han blir helt återställd
 
Tack så mycket @TinyWiny

Det kommer bli att dom får prova.

Tack alla ni som hjälp mig tänka.

Vad glad jag är att du har pengarna så att du kan låta dem genomföra operationen. För de flesta så hade det fallit på just pengarna. Inte för att de tycker att katten inte är värd det utan för att det helt enkelt är omöjligt att få fram dem.

En sak jag tänkte på är att det kan vara bra att berätta att katten inte är försäkrad. Det är väldigt vanligt att det finns en helt annan prislista för oförsäkrade djur nämligen.

Jag hoppas verkligen att din lille kisse blir återställd så att ni får många fler lyckliga år tillsammans :love:
Lycka till!
 
Min hankatt ligger i denna stund på djursjukhuset efter att ha blivit påbackad av min sambo. Katten är normalt bara ute när vi är hemma men lyckades igår med konststycket att smita ut utan att vi märkte det. Han är opererad idag (i flera timmar med två kirurger) för ett komplicerat brott på lårbenet. En stav och en platta är ditskruvat. Han ska ha burvila i fyra veckor och får gå på promenader men absolut inte hoppa upp eller ner. Turligt nog var han välmusklad (pga alla hundpromenader han är med på) och det minimerade skadorna på muskelvävnaderna. Han är också en yngre katt - bara 3 år så jag hoppas att hans läkkött är bra och att han blir helt återställd

Fy vilken extrem otur :( Det är min mardröm att något sådant ska hända. Jag håller verkligen tummarna för att din katt blir återställd också! Vilken tur i oturen att han både är ung och välmusklad. Det ökar ju säkert hans chanser att bli frisk något enormt.
 
Vad glad jag är att du har pengarna så att du kan låta dem genomföra operationen. För de flesta så hade det fallit på just pengarna. Inte för att de tycker att katten inte är värd det utan för att det helt enkelt är omöjligt att få fram dem.

En sak jag tänkte på är att det kan vara bra att berätta att katten inte är försäkrad. Det är väldigt vanligt att det finns en helt annan prislista för oförsäkrade djur nämligen.

Jag hoppas verkligen att din lille kisse blir återställd så att ni får många fler lyckliga år tillsammans :love:
Lycka till!
Det är inte direkt så att pengarna finns och kan plockas fram men det kommer att lösa sig. Jag har faktiskt en väldig tur på det området i alla fall.

Dom vet om att han är oförsäkrad, troligtvis så stod det i deras papper sen han blev påkörd i somras.

Tack så mycket :) det hoppas verkligen jag också.
 
Min hankatt ligger i denna stund på djursjukhuset efter att ha blivit påbackad av min sambo. Katten är normalt bara ute när vi är hemma men lyckades igår med konststycket att smita ut utan att vi märkte det. Han är opererad idag (i flera timmar med två kirurger) för ett komplicerat brott på lårbenet. En stav och en platta är ditskruvat. Han ska ha burvila i fyra veckor och får gå på promenader men absolut inte hoppa upp eller ner. Turligt nog var han välmusklad (pga alla hundpromenader han är med på) och det minimerade skadorna på muskelvävnaderna. Han är också en yngre katt - bara 3 år så jag hoppas att hans läkkött är bra och att han blir helt återställd
Åh nej!
Hoppas verkligen att allting går bra.
Varje gång jag sätter mig i bilen brukar jag tänka: bara jag inte kör på katten. Han har en tendens till att bli väldigt glad när han hör min bil och kommer alltid springande och ibland kasta sig på rygg framför bilen för att jag ska hoppa ut och klia honom på magen.
 
Jag skulle noggrant ta reda på hur konvalescensen skulle se ut efter en operation - alltså hur länge katten skulle ha ont eller må dåligt. Och sedan låta det avgöra.

Jag har alltid resonerat så att jag inte vill utsätta mina djur för lång och/eller svår konvalescens, för jag kan ju inte förklara för dem att lidandet är övergående.

När jag förlorade min andra katt hade jag åkt in med en katt som jag trodde var förstoppad - och kom hem med en tom bur. Det var totalt chockartat.

Röntgen och ultraljud visade på en stor tumör i magen, den satt troligen fast i tarmkäxet. Veterinären sa att de kunde söva honom på studs, öppna honom och bedöma om den gick att operera. Men chansen för det var liten, sa hon, oftast går det inte.

Så då beslöt jag inte göra det, jag ville inte utsträcka plågan för honom en enda minut för något väldigt ovisst. Han hade antagligen ont i magen, det var därför jag åkt in, han hade vägrat äta hemma och inte varit riktigt kontaktbar trots att han var klarvaken. Hos veterinären var han ju dessutom stressad och orolig bara över att vara där. Han fick somna in direkt, det var vidrigt men jag ville inte låta honom lida mer än han redan gjort.
 
Jag har fått prata med kirurgen nu och det lät ändå ganska positivt. Han sa att prognosen för en god återhämtning är god bara han överlever operationen. Dom kommer att ha kvar honom där första dygnet och ge honom dropp och se så han andas som han ska osv.

Den största risken är att han ska sluta andas under själva operationen (och då somnar han in av sig själv där och då) eller att det har växt fast för mycket så att det blir en blödning då dom försöker ta lös det. Det är även en risk att hålet i diafragman är väldigt stort men det ser dom först när dom öppnat honom, det och hur pass det har växt fast.

Han sa att själva operationen inte är avancerad i sig och att få tillbaka tarmarna som farit fel är ganska lätt om det inte är något oförutsett.
Han sa även att om det sker något under operationen som gör att det kommer bli svårt så ringer han mig men blir det så så kommer han att få somna in.
Så nu känns det bättre. Att han somnar in under operationen lider han inte av och vad jag förstod så bara allt går som det ska så kommer han att få ett gott liv efteråt och en inte allt för jobbig konvalecens.

Tack för ditt svar också @mandalaki
 
Åh nej!
Hoppas verkligen att allting går bra.
Varje gång jag sätter mig i bilen brukar jag tänka: bara jag inte kör på katten. Han har en tendens till att bli väldigt glad när han hör min bil och kommer alltid springande och ibland kasta sig på rygg framför bilen för att jag ska hoppa ut och klia honom på magen.

Låter ungefär som min pappskalle

Sonen är på väg för att hämta honom strax. Vi har köpt en jättebur på 176*80 som han ska få bo i. För tillfället är han smärtlindrad via ett plåster. Det räcker i en vecka. Vi får se om han behöver mera smärtis senare
 
@cirkus Ja kära nån, väldigt charmigt men mindre smart.
Så här gör han om jag inte kliver ur bilen nog snabbt
dsc00243_5349940cddf2b3539b975e9c.jpg

dsc00245_5349947dddf2b31924c59c01.jpg

Jaha, intressant, dom kan alltså få smärtstillande genom plåster?
Jag har redan en jättestor bur som jag kom på att jag använda tack vare ditt inlägg igår :).
 
Lilleman blev akut sämre under natten så dom tog in honom på morgonen.
Nu ringde dom just och berättade att operationen gått bra och att han ligger på uppvak just nu.

Jag håller dubbla tummar! En för din kisse och en för min.

Min kom hem från djursjukhuset igår och allt såg bra ut, men så satte han sig för att kissa och ingenting kom, fyra gånger försökte han - inget resultat - på morgonen var korgen blodig och kissig, han hade kissat på sig under natten - han fick åka tillbaka till djursjukhuset och det konstaterades att han har en UVI. Så nu är han på väg hem igen med rätt sorts medikamenter för det. Såret från op såg fint ut!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 250
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 259
Katthälsa Min älskade älskade katt började plötsligt kräkas och få minskad aptit för två veckor sen. Efter jagande av veterinärer lyckades vi få...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: cambodia
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 543
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp