Bukefalos 28 år!

Hjälp mig välja häst!

Sv: Hjälp mig välja häst!

Jag hade INTE sålt din nuvarande häst, tänk om hon blir en vandringspokal och om inte du kan rida henne hur ska någon annan kunna göra det?
Kanske därför som hon inte töltar, för att det ligger mer skador osv bakom det.
Det snällaste mot hästen är att avliva, hör med veterinären, jag hade nog inte kunnat göra det om det varit min häst men jag hade försökt tänka på hästens bästa och inte på mig själv.

Sen hade jag gjort en rejält nogrann veterinär besiktning med spattröntgen osv av turridningshästen som du gillar och går den igenom och inte är för gammal? hade jag köpt hästen jag älskar.

Den nya hästen kan ju va ett kul protjekt men det protjektet kan du ju "träna" fast du har egen häst.
Men fäst dig inte vid den om du inte har råd när priset på henne kommer höjas avsevärt pga din träning och du kan inte lita på att du får henne billigt bara för att det är genom vänner absolut inte, många som blivit lurade sådär.
i så fall får ni skriva kontrakt innan om en summa som gäller för dig även efter träning.
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Jag tror du har svaret själv, det gäller bara att våga.

Hjälp vad betyder det?!*ler*

Pratade nyss med stoägaren, då jag bestämde mig att "varför inte prova iaf". Då hade hon ändrat sig och ville inte ha Stjärna som sällskapshäst. Villket jag förstår då hon har en sonn på 6 år, och en bebis kommer i november, så hon har nog bestämt sig att inte ha några hästar hema, vilket jag verkligen förstår varför. Så där föll ju hela grejen lite.. Känns dumt att sälja/avliva sin häst, för att ha en på lån, iof kan jag ju köpa henne, för hon går på annons när som helst om jag inte tar henne. Hon är ju ett lovande bra sto, utan tvekan.
Idag red jag turridningshästen, var läänge sen nu. Flyttade super för vä skänkel, behöver nästan bara tänka då jag fått igenom det första gången, höger är värre, även om han gör det med övertalning. Idag ville han INTE stå still, och han drog tyglarna ur händerna på mig, irriterande, det brukar han inte göra. Det här är en sån här häst som jag kommer kunna rida barbacka i repgrimma på, mysa och ha kul med. Men kanske inte åka på kurser och rida på bana, då han på jobbet strejkat fullständigt då de försökt få honom att gå lektion.. Men å andra sidan så rider jag mer i skogen än på bana, så kanske ska man prioritera det... En bra kompis..
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Ett krux med Stjärna är att hon har beskällarsjuka, och ska därmed gå på semin, om man är seriös, vilket jag försöker vara i det mesta.

Jag har då aldrig hört att man måste seminera efter EHV-3. Det är mycket få hästar som blir kroniska smittspridare. Är hon testat fler gånger?
Inom halvblodsaveln har vi alltid betäckt när blåserna var bort, ca 3 veckor.
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Hon är aldrig testad alls faktiskt, vem kan göra det? Vilken vanlig vet som helst? Man vet ju ladrig när det blossar upp, så risken finns ju att det kan blossa upp hon hingst o då sprider hon ju smittan till hingsten, som i sin tur sprider det vidare till de andra stona, mindre kul scenario. En kompis har jobbat på seminstation, och hon trodde inte ens att de tog emot ston på semin med EHV, beskällarsjuka.. Så dörför tänkte jag att det är ju jätteallvarligt, om de inte ens vill ha in dem på en station..
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Hjälp vad betyder det?!*ler*

Pratade nyss med stoägaren, då jag bestämde mig att "varför inte prova iaf". Då hade hon ändrat sig och ville inte ha Stjärna som sällskapshäst. Villket jag förstår då hon har en sonn på 6 år, och en bebis kommer i november, så hon har nog bestämt sig att inte ha några hästar hema, vilket jag verkligen förstår varför. Så där föll ju hela grejen lite.. Känns dumt att sälja/avliva sin häst, för att ha en på lån, iof kan jag ju köpa henne, för hon går på annons när som helst om jag inte tar henne. Hon är ju ett lovande bra sto, utan tvekan.
Idag red jag turridningshästen, var läänge sen nu. Flyttade super för vä skänkel, behöver nästan bara tänka då jag fått igenom det första gången, höger är värre, även om han gör det med övertalning. Idag ville han INTE stå still, och han drog tyglarna ur händerna på mig, irriterande, det brukar han inte göra. Det här är en sån här häst som jag kommer kunna rida barbacka i repgrimma på, mysa och ha kul med. Men kanske inte åka på kurser och rida på bana, då han på jobbet strejkat fullständigt då de försökt få honom att gå lektion.. Men å andra sidan så rider jag mer i skogen än på bana, så kanske ska man prioritera det... En bra kompis..

Jag tycker lite det låter som att alla alternativen är lite "sådär" ingen av hästarna är ju en "självklarhet" kanske är det bäst om du åker runt och provar hästar som är till salu istället och inte "jag kan kanske nöja med mig det och det" för då kanske det blir likadant som med ditt sto.

Fundera Ut exakt vad du vill ha ut av din häst, ålder, kön, kapacitet, lynne, ska den avlas på? ska den tävlas på hög nivå? osv...

Om den tex inte skall avlas på och du är helt 100 på det så kan du ta en valack...billigare och mer jämn i temperamentet.

Ett tips, ta inte en för gammal häst tex fd tävlingshäst...tyvärr brukar de ofta vara slut i kroppen och det är du som får ta kostnaderna för alla skador förre ägaren ridit fram.

Max 10år hade jag nog rekomenderat dig...
och vill du tävla ska du ta en med bra kapacitet för får du mersmak är det inte så kul om den inte når så långt som du vill med det menar jag att den inte är helt kass men den behöver ju inte ligga på 100 tusen kr nivån precis.

Mycket kan man utveckla tillsammans med hästen om du väljer en häst med kapacitet som inte blivit tränad så mkt för då kan du komma undan billigare.

Jag personligen tycker INTE att utav bilderna att dömma, att stoet(fuxen) ser ut att ha någon kapacitet faktiskt men som sagt bara bilder men jag ser direkt att steget finns inte där, exteriören är inte den bästa.
Men visst med en duktig ryttare massa träning osv så kanske det kan tränas fram men bättre om de har det naturligt när man longerar de sådär även om de är tjocka osv.

Välj inte den stoet bara för att, välj en häst du verkligen vill ha denna gången och hellre betala lite mer för en frisk häst med tölt än en sjuk utan.

Har du inte stora planer på framtida avel hade jag rekomenderat valack om du trivs med det.

dock vet jag inte riktigt om turridningsvalacken passar heller, exteriören är inte den bästa, han ser ut att kunna dra på sig förslitningsskador, vara väldigt lättfödd och ja exteriören gynnar inte att han bär sig rätt eller töltar lätt kanske har han i värsta fall spatt därför svårtöltad.

köp en lätttöltad häst, med en känd bra stam, en bra hållbar exteriör. ett bra lynne snäll och trevlig med lagom motor beroende på hur pigg du vill ha men har förstått det som att du tycker ditt sto är för pigg?
Men jag anar att hon springer undan arbetet pga smärta(innan det blev konstaterat).
sen blir det en vana...

och ett väldigt bra tips...röntga för spatt och gör en grundlig veterinärbesktning på klinik så du inte råkar ut för samma sak igen.
känns hästen spänd, underhals, nervig, dåliga ryggmuskler, galliga ben, mager/väldigt tunn/svårfödd(tänder) dålig benställning, stryker sig, kliar sig, osv då har den troligen någon form av skada/sjukdom eller kommer dra på sig det.


mycket går att träna upp men man skall vara noga med varningstecknen...

När du åker och kollar på häst, välj inte första bästa, var kräsen och ta med någon kunnig/bolla med.

fråga om stam, ta reda själv på stam för att kolla noga tillbaka i släkten efter spår av eksem, spatt, istadihet,fång och andra sjukdommar/problem.

Man måste vara väldigt noga och kräsen när man letar en frisk häst, och absolut inte lita på det säljaren säger men man kan lyssna med halva örat.
Ta reda på mkt själv, Lita på magkänslan.
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Hon är aldrig testad alls faktiskt, vem kan göra det? Vilken vanlig vet som helst? Man vet ju ladrig när det blossar upp, så risken finns ju att det kan blossa upp hon hingst o då sprider hon ju smittan till hingsten, som i sin tur sprider det vidare till de andra stona, mindre kul scenario. En kompis har jobbat på seminstation, och hon trodde inte ens att de tog emot ston på semin med EHV, beskällarsjuka.. Så dörför tänkte jag att det är ju jätteallvarligt, om de inte ens vill ha in dem på en station..

vad är det för någon sjukdom har faktiskt inte hört så mkt om det är det en könssjukdom lr?
Hur har hon fått det? hur syns det? konstaterat av veterinär?
Går det inte att bota med tex en pencillin kur?

Det låter tyvärr inte som att det är mycket som är bra med henne:cry:
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Det är sällan de blir kroniska smittbärare. Utan de blir sjuka och sen läker det och man ser bara vita prickar (är) rund könsorganen.

Sjukdom är inte ens anmälningspliktig.

Man kan ta ett blodprov om jag inte mins fel, och hon måste ju blivid smittat, har hon varit hos hingst eller gått med valack som betäckt?

Sjukdomen heter godartad beskällarsjuka och är inte helt ovanlig men läker som sagt för det mesta utt, förutom några få som blir kroniska smittbärare.

www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Infektionssjukdomar/Beskallarsjuka

Jag tycker du ska ta ett blodprov på henne om du vill vara säker men EHV-3
är mycket vanligt och inte ens säker att man upptäcker det alltid. Det finns många hästar som har pigmentförändringar som tyder på att de haft sjukdomen.
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Gullan du har helt rätt i allt du säger.. ett krux för att hitta den perfekta hästen är ju ekonomin.. Tjänar inte jättebra och har inga pengar sparade. (idiotiskt då man snart är 30)
Jag vet ju egentligen inte vad Stjärna har bakom sig, var ju mkt stressad under ryttare då jag fick henne. Spattröntgade henne gjorde jag. Så där ska hon va ok. Såvida inte vet ljög då, vilket inte är omöjligt då det var hennes vet, och inte min så att säga.. EHV3 är herpesvirus. Könssjukdom alltså. Då det blossar upp får de smärtsamma vattenblåsor som spricker, och när de har blåsor smittar de, ananrs inte. På Stjärna syns det genom att hon är "fläckig" runt slidan. Inte så svart som hon borde. Särar man och tittar är där som små "vårtor". Hur hon fått det vet jag inte då hon enligt uppgift aldrig haft föl. men gissar att betäckande valacker oxå kan ge det. Att hon hade detta visste jag inte då jag köpte henne, vetbes sade inget och försäljaren sade inget.
Ibland känns det så, att det inte är mkt som är bra med henne...
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Jag tycker du först ska bestämma dig vad du ska göra med din häst, vad du vill med henne och framtiden, först därefter är det dags att eventuellt välja ut en ny häst.
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Jag håller med Lobelia, bestäm vad du ska göra med hästen du äger idag i första hand.

I mina ögon ( öron ) ser det ut som att du redan har bestämt dig för att inte ha kvar henne och då gäller det bara att fundera på vad du ska göra med henne, sälja, ge bort , avliva eller sätta ut på foder.

Det finns nog många som skulle kunna tänka sig att ha henne som sällskapshäst, jag har själv önskat köpa en häst som i första hand håller för skritturer med sonen 10 år på ryggen så att han kan följa med mig ut och är hon en sådan häst tror jag absolut att du kan få henne såld till någon familj med barn.
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

jag kommer nog som sagt inte att behåla henne, inte som det verkar nu. Alternativen är att sälja henne, eller få henne utdömd, möjligen triangelmärkt och sen sälja. Foder känns inte så aktuellt, då jag om jag ska köpa ny häst behöver få loss lite pnegar. Ibland har jag lövervägt att inte ha ridhäst alls, utan satsa på shettisar, och körning, men vet jag skulle sakna ridbiten då..

Det ÄR ju vanligt att sälja henne, jag vet ju det... Därför jag drar mig för det. jag tror säkert hon kommer kunna hålla för rätt mkt i ridningen. Fången är ju hennes största problem. Som barnponny vet jag inte om hon passar, hon är ju rätt pigg, och kan stressa upp sig om hon ser ngt ute i skogen, men i hanteringen är hon ju gudasnäll. Idag har jag syskonbarnen här, och de har skrittat på henne och shetttisen, iof ledde jag, men det gick ju kanon!
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Med tanke på det du skriver så går det säkerligen att sälja henne dock rätt så billigt.

Att hästen är gudasnäll i hanteringen tycker jag är jätteviktigt om det finns barn runt omkring en och jag tror att det kan vara rätt så bra att påpeka i en annons.

Trinagelmärker du henne får du nästan skänka bort henne, då blir det svårt att sälja henne men du kanske får ut mer på försäkringen om du trinagelmärker henne än om du säljer henne.

Att ringa och rådfråga en veterinär som vet vad hon gått igenom är inte helt fel i detta läge, dom kanske anser att det är dags att låta henne somna in.
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Usch, ser jag skriver helt fel! Märks jag är trött! Tyvärr finns det ingen vet som har en helehetssyn på henne. Vetten på klinikien slutade, så nu vid sista besöket fick jag en ny, som jag inte gillade nåt vidare. Överväger att åka till axvalla nästa gång, de får ju tag i journalerna och så, och förhoppningsvis så läser de lite i dem innan jag kommer.. Förra vetten var helt nollställd, hade inte ens öppnat jorurnalerna tror jag.
Ska boka klinikbesök för att ta reda på hur det ser ut allting!
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Jag tror att det är smart att börja i den änden och sedan se vad som händer.
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Idag jobbade jag, och så skulle turen stanna vid receptionen, jag ser min lilla älskling på håll, går mot honom, och ser hur han lyfter huvudet, och jag ser att han vet precis vem jag är, hansögon började lysa, han såg riktigt glad ut, jag smälde totalt. Gick fram, kramade om hans huvud så gott det gick, han skulle hela tiden pussa på mig, pluttungen!
Lettir är en sån häst jag känner att jag "connectar" med, ungefär som hästarna man skötte när man var liten, man får en viss känsla för dem, och inser att de har en viss känsla för en själv oxå..
Mer än bara häst -ryttare/skötare.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig välja häst!

Om det är du på bilderna med turridningshästen hade jag definetivt köpt honom om jag var du..

Det ser ut som :love:

Och det är det viktigaste, sen kan man lära sin häst att allt i livet är inte jättekul men man måste ändå som det tex med banan och det låter ju inte som du tänkt rida på banan 7 dagar/vecka 365 dagar om året heller så.

Du får helt enkelt göra arbetet på banan roligt för honom och inte uttråka honom där så tror jag du kan få honom att stå ut med banan ibland så du kan träna och åka på kurser då och då.
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Nu tänker jag vara lite tråkig....
Om jag vore som du skulle jag be arbetsgivaren att få prova hästen i andra situationer (vad jag läst hittills har du mest ridit honom i jobbet, dvs på tur med andra och oftast tom sist) tex prova att rida ut själv, kolla hur han är på ridbanan ensam med dig och vad det går att göra på ridbanan utan att han surar ihop totalt.

Även om du tycker att han är underbar kommer du vara less om ett år eller så om du måste leda honom den första kilometern varje ridtur eller inte kan gå kurser (de är ju oftast av praktikska skäl på en ridbana) osv.

Min erfarenhet att om en häst är så pass tjurig att den knappt följer andra hästar är det ruskigt svårt att rida den själv.

Nu är det inte säkert att denna häst är sådan, jag bara gissar från den info man fått i tråden.

Mitt råd är i alla fall - Prova mer innan du bestämmer dig och provrid hästen som en "vanlig" provridning, inte bara jobb ridning!

Lycka till vad du än hittar på. jag tycker du har varit mer än rimligt otursförföljd med ditt sto och hoppas verkligen du får en häst som du kan ha kul med!
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Pulkaskurk: Ja, det är jag på bilderna, och det ÄR:love::love:. Blir som sagt som en liten pussglad fjortis då jag ser hästen!

Mist; jag har provat, en gång att rida ut på honom helt själv. Det gick faktiskt bättre än väntat. Inte problemfritt, men heller inte katastrofalt. Stannade då och då, och växte fast, men efter lite övertalning gick han vidare. Stencool även då han var ute själv. Satte en gång iväg i en spontan galopp, lite kul. Inte så lång, men ändå! Lånade honom en helg oxå, red på de vanliga ställena ungefär, ihop med andra hästar, de 8 av 10 kom från jobbet, 2 abndra hästar. Han var SKITPIGG hela helgen, fast på söndan var han så trött så han nästan föll ihop stackaren, inte för att jag red särskilt "hårt, utan för att han SJÄLV ville hålle det tempo han gjorde. Han var så lycklig! Det är från den helgen bilderna kommer.
Vi brukade rida över en stor väg, i två led. 5 först, och 5 efter. Jag låg i bakkre ledet. Vi töltade över, pga dålig sikt. En gång när vi red över, känner jag hur lettir bara laddar gärnet, när vi kommer över, hugger han den ena hästen i skanken, och den andra som var framför honom bet han i rumpan, slickar öronen bakåt, trycker sig emellan i galopp, Så fort han låg först så kom öronen fram, kan ge mig sjutton på att hästen SKRATTA`DE åt sin tilltag! han rullade på i lugn, jämn galopp och jag hade hellång tygel, det var underbart. Han är en busig skitunge!
Idag blev han ensam i hagen. Hoppade över staketet o stack upp till det stora stallet, han gillar INTE att va ensam!
Funderar lite på om jag skall fråga chefen om jag får låna honom till vägtölten som är i höst. Inte för att han töltar nåt vidare, men får väl ställa upp i tvågång eller nåt, bara för att se hur han reagerar! han KAN ju tölta, riktigt bra dessutom! Tror det är viljan som sviker lite mest. med ovana män på ryggen töltar han nästan jämt klockrent! Hur det nu kan komma sig..?

Ja, det känns som jag haft lite otur.. Födelen med turridningeshästen är att det definitivt bör hålla, inte vart halt en dag senaste två åren som jag jobbat där. Så hållbar är han absolut.
Blä, så svårt!
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Hur gammal är han turridningshästen?
man får tänka på att de slits ut rätt snabbt med tunga ovana gubbar som vinglar hit och dit på ryggen.
Hur högt är han?

hade jag varit du hade jag gjort en omfattande veterinärundersökning på klinik om du tänkte köpa honom så han absolut inte är sjuk.

sen så låna han på vägtölten är en bra ide och kanske ha han lite på halvfoder så att du kan rida honom några dagar i veckan och själv mkt så du märker hur han egentligen är för han verkar ju inte helt rolig emellanåt kanske, turridningshästar blir rätt köriga att rida själva om de inte rids själva.
och du lär väl säkert rida mest själv sen kan jag tänka mig.

testa rida i ridhus/ridbana osv.

inte kul om han inte kan stå ensam heller visst de ska inte behöva stå ensamma men på tävling tex så kanske du bygger en provirsorisk liten hage utan el den får han ju absolut inte rymma från även om han är själv.

och visst, det kvittar om han så töltar som en gud i skogen eller med tjocka gubbar men töltar han inte ordentligt när du rider eller inte på träning/tävling så är det jättetrist, tro mig...har exakt en sådan häst. fast tjocka gubbar hör inte in i sammanhanget på min häst.

Vad vill du med din häst? skriv ner det....sen matcha häst efter vad du vill..
ibland kan man bli kär i en häst som inte passar än annat för att kela med, det har jag med råkat ut för...och det funkar inte o betala på en sån häst om man vill mer. om man inte är rik då.

Det bästa är ju en häst man är kär i som är gudomlig att rida i alla lägen:)
Det finns en sån häst för dig och till ditt pris...tro mig....alla bra hästar passar inte alla människor och man behöver inte köpa en gammal utbildad häst utan man kan köpa en som inte är grundriden tex eller inte inriden heller för den delen men då vet man inte hur den är att rida.
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Jag tror turridningshästen säkert är en enmanshäst egentligen som så många andra och kan säkert bli betydligt bättre om han får gå med en och samma ryttare, så jag skulle helt enkelt be din chef att få ha hästen på prov/foder 1-3 mån där bara du rider honom för att känna hur han verkligen är..
Så får både du och häst en ärlig chans att se vad ni går för och vad ni vill..

Om du inte satsar på att typ vinna SM eller så så tror jag faktiskt att kärleken till den hästen är viktigare än ev tävlingsresultat..
Så jag skulle gå efter hjärtat hursomhelst men det är jag det..
Jag har gjort tabben en gång att köpa häst med hjärnan istället för den hästen som hjärtat talade till och jag har ångrat mig bittert i närmare 10 år nu och det är verkligen värdelöst...
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag ska nu sälja mitt 12 åriga sto, islandssto , fin stam dock inte själv visad. Gett en avkomma, en hingst som blev jätte fin i sin...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 556
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 694
Senast: Lobelia
·
Träning Hoppas någon orkar läsa, och att jag lagt tråden rätt. Hoppas moderatorn kan hjälpa mig att lägga den rätt annars...
2
Svar
32
· Visningar
3 202
Senast: flashlight
·
Avel Snälla kära bukare med avelsvana, det vore verkligen supersnällt om ni kunde svara på mina frågor för nu är jag en ruskigt orolig...
Svar
14
· Visningar
2 268
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp