Bukefalos 28 år!

Hjälp mig välja häst!

Sv: Hjälp mig välja häst!

Sm blir det definitivt inte för mig! Såna ambitioner finns ute, ambitionerna är mer små vägtölter, mindre lokala tävlngar, kurser och så..

Just nu lutar det åt att jag blir med sto ett tag.. Så får vi se sen!
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Har du tittat på Stormhestar?

Är på tyska och brukar inte så ofta dyka upp om man söker via google. Finns bilder och info inkl bedömning. Dock är inte den databasen lika bra och komplett som world fengur men är gratis och man kan hitta en hel del bilder på stormhestar

Härstamning på Björk och bara att klicka sig vidare.
http://www.stormhestar.de/german/horse_pedigree.asp?ID=131336
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Vart hittar men bedömningarna?
Bra sida! Men kan ju tvärr ingen tyska då..
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Kan bara skoltyska men mkt kan man lista ut vad det är

Abstammung = Härstamning
Nachkommen = Avkommor
Prüfungen = Bedömning
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Ja det klart, kan man ju göra! Då är inte mamman bedömd? Har för mig jag läste på nån sida att hon fått typ 8 för tölt, men det verkar ju inte så, för det står ju inget om det där iaf..
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Hämtningen av Björk och fölet gick bra! stog snällt i släpet, och ihopsläppet med dem övriga flocken gick bra! Skönt!! Ska bli spännade och se vad det blir av det här! Ägaren till övriga hästar tyckte Björk var fin, mkt lik hennes eget första sto, som hon i princip byggt upp sin avel på, så det var ju kul! Tyckte hon hade vackert huvud och bra hals, bog, manke.
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Ja, precis, det är fuxstoet!
Hon har ett föl tidigare, efter Ypsilon. Finns bild på den då den är 4 år, en såå läcker bild! Morgonsol heter det fölet. Riktiga lyft ser hon ut att ha! Så hon kan nog ge rätt bra avkommor!

Igår körde jag iväg Stjärna, min lilla tös till sin fodervärd. Hon var JÄTTEduktig att lasta! Från att ha tagit 3 tim o 40 min första gången tog det nu 3 minuter typ. Så stolt över henne!
Väl hos fodervärden fick hon gå ut i hagen rätt omedelbart. Brunka och hon nosade på varandra, gick sen åt varsitt håll och åt. Vi gick o lämnade av utrustning,medtaget hö mm. När vi kom ut igen stog de och kliade varandra! Tog inte ens 10 min! Känns lite ovanligt, men bra att de fann varandra.
Nu hoppas jag hon klarar sig från fång igen bara! Är sjukt orolig!
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Arma häst! Vore helt klart bättre att ta bort både ditt sto och den stackars valacken. Sådana hästar blir oftast vandringspokaler.

35 tusen är i vilket fall alldeles för mycket att ge för en sån häst. Det rätta priset ligger mer runt 15-20 tusen. Du kan få en bättre häst för dom 35 om du letar lite till.
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Stoet Stjärna är absolut INTE ett sto att avla på. En uppfödare som vill vara seriös avlar inte på ett 3-gångssto och med dom övriga problem som hon har.'
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Jag kan hålla med om att det bästa vore gentligen att ta bort Stjärna, OCH att hon inte är nåt att avla på. Hade vart nåt att avla på hade jag kanske tagit ett föl. Men just att hon är tregångare hade inte hindrat mig. Hon HAR tölt. Min tränare som red henne i 20 min max sade att det finns MKT värre hästar att töltsätta än Stjärna. Men iom fång så är det ändå inte bra. Ligamentskadan är ju just en skada så den skulle heller inte hindra. Men EHV:n är ju lite jobbig, även om det inte påverkar fölungen.

Avliva valacken? Varför säger du så? För att han är envis? Håller med om att 35 kanske är mkt för honom, därför jag lånat stoet ett tag får vi se. För det var Lettir du tyckte var "dyr" gissar jag? Och vem av dem är "arma häst"?
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Hoppas det går bra med stoet du lånat nu när du valt den lösningen.

ska bara säga det med när det kom upp...att man kan hitta en väldigt fin bäst till billiga priser med.
alltså för tex 35 tusen kan du köpa ett jättefint föl som är mycket lovande.
eller en 3-4åring som är väldigt fin med med lovande gångarter oinriden sen lägga de pengar du tänkt lägga på töltträning av stoet på att låta någon kunnig rida in hästen åt dig om du inte vill det själv.
Eller så rider du in den och sen lämna iväg på töltsättning.

ett alternativ bara men nu har du ju stoet med föl.
har det gått att lösa hur ni ska göra om fölet blir sjuk/vem betalar fölets mat när de börjar äta? osv.
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Jag tycker det är beklämmande att man vill använda en häst i ridskola och turridning som så klart visar att den inte är med på noterna.

Det är tråkigt när nån som så gärna vill köpa häst blir mer eller mindre lurad antingen av säljaren eller av sin egen känsla. Det brukar aldrig sluta lyckligt, man blir bara så oerhört ledsen när det inte funkar.

Hoppas det går bra med stoet, men tänk på att hon får inte motioneras för mycket eftersom risken att hon sinar är stor. När ett sto ska bli av med sin mjölk börjar man motionera henne så det är nåt du bör tänka på. Dessutom bör inte fölet följa med på några längre turer.

Att avla på ett sto som har svårt med tölt är nåt man absolut inte rekommenderar. Det blir ju köparen av avkomman som drabbas i nästa steg. En islandshäs ska ha lätt för sina gångarger. Tölten är ju unik för islandshästen.
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Tack för alla synpunkter och åsikter. Vi vet att Vlacken i fråga inte trivs, därför de överväger att sälja, men han beter sig bra oftare än dåligt. Om det nu har med saken att göra!*ler* han är bara underbar den härliga lilla killen!

Stoet går nu på bete med andra fölston, och kommer så att göra september ut, kanske en bit in i oktober. Då flyttas de närmare stallet, och därefter kom lätt motion att göras. Fram till dess får hon vara mamma!

Fölis går med mamma sålänge, och när han är stor nog så kommer han, om han inte blir såld, att betalas av sin ägare. Dvs han har ett eget stallhyrakontrakt så att säga! men vi hoppas att han kanske blir såld, ananrs får han gå kvar och ägaren betalar hans omkostander, vilket nu ocxå är fallet. Blir stoet sjukt hamnar det på mig, blir fölis sjukt hamnar det på ägaren. Har ju eg stoet på foder, sen hänger han med så att säga.

Och ja, det finns många fina hästar för en rätt billig peng, och jag tror och hoppas att denna är en av dem! De som sett henne hitintills talar gott om henne och hennes rörelser. Jag ska grundrida henne mer tänkte jag, gå en hel drös med kurser och se lite hur långt vi tar oss ihop. Finns behovet så lämnar jag iväg henne för träning. Men jag tror hon har så lätt för sig så att vi kommer hitta tölten ändå. Har ju rätt kunnig hjälp i stallet faktiskt! De har hållt på i ettt antal år, och är duktiga. Så det känns jätteskönt att ha lite backup så att säga!

Men det klart, det finns andra hästar och i slutänden så kanske det blir nån helt annan. Vi får se!!

Dessutom har de själva ston som går vid sidan som är enbart grundridna, som oxå skalla sätttas igång då fölisarna börjar bli mer självständiga, så då har man nån att stämma av tempot med hela tiden, Jag är ju iof sån som alltid går för långsamt fram, men kan va bra o ha nån som "puschar" lite lagom oxå.
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Man kanske inte får lägga ut fakta så från annan sida där det krävs inloggning?
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Det är inga större problem, faktan är inte direkt hemlig, bara man inte lägger ut hela datbasen.
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag ska nu sälja mitt 12 åriga sto, islandssto , fin stam dock inte själv visad. Gett en avkomma, en hingst som blev jätte fin i sin...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 556
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 693
Senast: Lobelia
·
Träning Hoppas någon orkar läsa, och att jag lagt tråden rätt. Hoppas moderatorn kan hjälpa mig att lägga den rätt annars...
2
Svar
32
· Visningar
3 202
Senast: flashlight
·
Avel Snälla kära bukare med avelsvana, det vore verkligen supersnällt om ni kunde svara på mina frågor för nu är jag en ruskigt orolig...
Svar
14
· Visningar
2 268
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp