Bukefalos 28 år!

Hjälp mot sura uppstötningar?

skuggi

Trådstartare
(ja, vi har kontakt med veterinär, vill höra lite fler erfarenheter bara)

Verkar som att hunden har problem med sura uppstötningar med div problem som följd.
Till viss del beror det nog på stress, vi jobbar på den delen, men jag undrar också lite kring vad man kan/bör göra rent matmässigt?

En del jag pratat med säger "många mindre portioner, så att magen aldrig är tom" andra säger "snäll mat 2 ggr per dag på väldigt exakta tider, då stimuleras magsyran minimalt"

Så, vad har ni för erfarenheter? Blir magsyran mer stimulerad av många mål mat?
Personligen är jag ju lite av en magkatarrmänniska, och jag tycker ju att det är bättre med många mål mat. Men så är jag ju inte hund heller...

Att tugga på grejer måste väl också stimulera magsyran gissar jag? Så, ska jag ta bort alla tuggisar och bara ge sånt som han faktiskt kan äta att tugga på? Typ köttben.

Han äter idag Vom og Hundemats kyckling-korvar samt lite passerade grönsaker.

Veterinären pratade om att testa att ge Novalucol, någon som har erf av det?

Tacksam för era tankar :bow:
 
Sv: Hjälp mot sura uppstötningar?

Jag fick (av min veterinär) rådet att ge Risse en Pepcid när jag märkte att han hade problem. Det hjälpte riktigt bra.
Sen gjorde jag som på mig själv, fast han fick en knäckemacka för att göra magen snäll istället för mina mariekex som jag äter när det är som värst.
 
Sv: Hjälp mot sura uppstötningar?

Berätta gärna lite mer :bow:
Pepcid, det ges 1 ggr/dygn va? Dosering?

Knäckemacka till vanliga målet, eller som mellanmål för att stilla hungern?
Kan absolut tänka mig att en knäckebit då och då skulle vara poppis ;)
 
Sv: Hjälp mot sura uppstötningar?

halvt ot

Hur märkte du det? Och hur yttrar det sig?
 
Sv: Hjälp mot sura uppstötningar?

För att göra en lång historia kort så har det visat sig att han haft mkt kraftig tonsillit länge, ev 1,5 av hans 2 år långa lilla liv.
Detta behandlades och opererades.

Såhär efteråt, när man fattat(detta är första egna hunden) att klåda mot hals/ansikte/bog/armbåge, smaskande, slickande, gäspande och gräsätande KAN vara tecken på halsont så har man blivit extra uppmärksam.

Nu när det snart gått en månad efter op så har jag sett att han då och då blir irriterad i halsen(klåda, smaskande, gräsätande). Efter lite funderande kom vi fram till att det uppkommer efter stress(spunk-bus tex) eller när han varit tom i magen för länge.

Är väl pga detta som tonsillerna såg så illa ut, han har ju bränt upp dem :crazy:
 
Sv: Hjälp mot sura uppstötningar?

Nu när du nämner det så fick Hatjo Pepcid i samband med att han åt antibiotika för något år sedan. Nu minns jag inte hur mycket och sådär, men det verkade funka för honom i alla fall. Magen blev lite stabilare överlag då(den rasade helt av antibiotikan). Frågan är väl om det går att långtidsbehandla med det eller om man ska ge i kortare perioder? I vårt fall var det ju bara så länge penicillinkuren pågick.

F.ö. så har du full PM-box skuggi.. ;)
 
Sv: Hjälp mot sura uppstötningar?

Nä, jag tror också att vet menade att man bara skulle ge en begränsad tid. Får prova det, hon sa 1/2 novalucol morgon och kväll.

Såg det, fick ett mail :angel: är rensad nu.. :idea:
 
Sv: Hjälp mot sura uppstötningar?

Ingen egen erfarenhet (jo jag, inte hunden), att Losec/Omeprzol hjälper, vet kan nog doseringen.
 
Sv: Hjälp mot sura uppstötningar?

Min hund som har haft problem med sura uppstötningar bl a, äter flera små mål om dagen. Sista målet får han sent på kvällen så magen inte hinner bli tom under natten. Han äter dessutom 1/2 tabl Flagyl som är receptbelagt. Har dock hört att pepcid ska fungera bra.
 
Sv: Hjälp mot sura uppstötningar?

Här äter hunden fyra mål om dagen. Ett på morgonen, ett på lunchen, ett på eftermiddagen/kvällen och ett litet precis innan vi lägger oss.
Magen får aldrig bli tom, då får hon ont i magen och den blir sur och upprörd. Då ser hon ut som en kolikhäst, sträcker på sig, suckar, tittar på magen. Och då vill hon inte äta = ond cirkel.

Sen hon började få fyra mål om dagen har hon inte haft det problemet mer.
 
Sv: Hjälp mot sura uppstötningar?

Han fick en pepcid per dygn. Knäckemackorna får han kanske två om dagen. I perioder får han filmjölk på maten för att lindra lite.
Han står på rimadyl, därför den kassa magen...
Om nån funderar märker jag det på att Risse blir lite "surare" och äter gräs oftare än annars. Han verkar också hungrigare.
 
Sv: Hjälp mot sura uppstötningar?

Jag ska, på vets inrådan, ge en pepcid precis innan läggdags om han visar tecken på att ha lite sur mage. Han ska ha mat minst 3 gånger om dagen och ska ha nåt i skålen precis innan vi lägger oss och som de absolut första på morgonen.

Han väger ca 23 kilo och får en pepcid då och då vid behov.
 
Sv: Hjälp mot sura uppstötningar?

*delvis kl*

Läste lite i ett häfte på apoteket om novalucol vs pepcid typ. Novalucol verkar ha en mycket kortare verkningstid än pepcid, som ju ska verka typ 12 timmar.. Ska fråga vet idag om vad hon tror om pepcid.

Har hittills kört mat 3 ggr per dag plus lite mjukt bröd då och då när det verkar bli tomt i magen. Tar kanske ett litet tag innan man ser effekt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 113
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Torsten har matvägrat och kräkts en hel del. Numera kräks han även dagtid. Och han bajsar inne omnätterna.. Har varit lite förundrad...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 778
Senast: em-pirre
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·
Hundhälsa För ca två veckor sedan fick jag åka till veterinären med Ruben som hade ont i magen och vägrade äta. På djursjukhuset dukade de upp en...
Svar
8
· Visningar
1 808
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp