Bukefalos 28 år!

Ätit ekollon eller hästkastanj

Hans allmäntillstånd bedömdes ju helt ok igår på Djursjukhuset.

Idag äter han absolut ingenting. Till skillnad från igår då han i alla fall åt Mush. Han är slakare och tröttare också. Går lite i dvala liksom. Dricker dock OK.

Jag har kletat in gommen med gastrofodret och han spottar inte i alla fall. Men protesterar när jag öppnar munnen. Får i honom max en tesked i taget ungefär, varannan timme.
Han gillar inte de fyra gångerna med Andapsin heller. Men han har inget val. Envis ägare.
Jag ska tvinga i honom lite socker/salt vatten också för att se som det kan pigga upp honom nu när han svälter sig.

Däremot har han slutat kräkas. Vet inte om det är ett framsteg. Tror att jag bestämmer mig för att det är så.

Han bajsade vid sjukhuset igår och den avföriingen såg nu helt ok ut.
 
Jag har inte koll på vad han får äta och inte (noterar diet- och gastrofoder i det du skriver), så detta kan vara helt irrelevant och då är det bara att strunta i. Jag vet en papillon som vägrade äta nånting alls, förutom möjligen om den fick leverpastej. Magrande och kräkningar. Till slut fick ägaren tips om Royal Canin Exigent, och det var väl en fodertyp som ägaren inte var så sugen på, men testade, och se på tusan, hunden åt, kom upp i normalhull och fick det fodret resten av livet.

För egen del fick jag stopp på en gallkräkande period med tillhörande matolust hos hunden förra sommaren genom att ge torkad lunga som lite "mellanmål". Det luktar satan däremot, och jag erkänner att jag kastade det när hunden blev bättre. :D
 
Hans allmäntillstånd bedömdes ju helt ok igår på Djursjukhuset.

Idag äter han absolut ingenting. Till skillnad från igår då han i alla fall åt Mush. Han är slakare och tröttare också. Går lite i dvala liksom. Dricker dock OK.

Jag har kletat in gommen med gastrofodret och han spottar inte i alla fall. Men protesterar när jag öppnar munnen. Får i honom max en tesked i taget ungefär, varannan timme.
Han gillar inte de fyra gångerna med Andapsin heller. Men han har inget val. Envis ägare.
Jag ska tvinga i honom lite socker/salt vatten också för att se som det kan pigga upp honom nu när han svälter sig.

Däremot har han slutat kräkas. Vet inte om det är ett framsteg. Tror att jag bestämmer mig för att det är så.

Han bajsade vid sjukhuset igår och den avföriingen såg nu helt ok ut.
Jag hade nog gett pro-kolin så att magen återställer sig lite kvickt och "tvingat" i hunden lite mat flera gånger över en dag.

Hundar som varit riktigt dåliga i magen kan lägga av att äta helt -av okänd anledning- och bli allmänt lite apatiska och det blir lätt en ond cirkel.
 
Jag hade nog gett pro-kolin så att magen återställer sig lite kvickt och "tvingat" i hunden lite mat flera gånger över en dag.

Hundar som varit riktigt dåliga i magen kan lägga av att äta helt -av okänd anledning- och bli allmänt lite apatiska och det blir lätt en ond cirkel.
Han får fortiflora när jag klarar att tvinga i honom det. Och så kletar jag dietmat i gommen flera gånger om dan

Men det som gjort skillnad är salt/sockervattnet jag sprutar i munnen.
Han är inte alls lika apatisk som i förmiddags.

Nu ikväll har han petat i sig en mush-bulle. Vilket gläder mig oerhört.

Jag känner lika - han måste äta nåt för att inte bli kvar i självsvälten
Jag jobbar på...
 
Han får fortiflora när jag klarar att tvinga i honom det. Och så kletar jag dietmat i gommen flera gånger om dan

Men det som gjort skillnad är salt/sockervattnet jag sprutar i munnen.
Han är inte alls lika apatisk som i förmiddags.

Nu ikväll har han petat i sig en mush-bulle. Vilket gläder mig oerhört.

Jag känner lika - han måste äta nåt för att inte bli kvar i självsvälten
Jag jobbar på...
Istället för sockerlösning hade jag alla gånger gett nutriplus gel eller liknande. Energy booster och elektrolyter I spruta I mun eller nåt.
 
Han får fortiflora när jag klarar att tvinga i honom det. Och så kletar jag dietmat i gommen flera gånger om dan

Men det som gjort skillnad är salt/sockervattnet jag sprutar i munnen.
Han är inte alls lika apatisk som i förmiddags.

Nu ikväll har han petat i sig en mush-bulle. Vilket gläder mig oerhört.

Jag känner lika - han måste äta nåt för att inte bli kvar i självsvälten
Jag jobbar på...
Kan du inte be djursjukhuset om recept på Cerenia mot illamående?
 
Kan du inte be djursjukhuset om recept på Cerenia mot illamående?
Han fick medel mot illamående på djursjukhuset och efter det rapar han och hulkar lite ibland men kräks inte. På kvittot står det Prevomax. Vilket jag googlat mig fram till är mot illamående och kräkning,

Nu på morgonen ville han ha mat och fick Mush. Det åt han. Halleluja. Nu ska jag försöka få honom att äta lunch på magfodret. Plus Fortiflora. Wish me luck...
Men han är piggare och t.o.m. lite glad och busig även om han inte är sitt vanliga jag än.

Jag har av alla hundar jag haft genom åren haft tre stycken som varit dåliga på att äta/kräsna. Men ingen med så uppenbara magproblem. De har bara varit kräsna. (min första flat lärde vi kommandot "ät"...) Så jag har liksom ingen egen erfarenhet att luta mig mot. :(
 
Han fick medel mot illamående på djursjukhuset och efter det rapar han och hulkar lite ibland men kräks inte. På kvittot står det Prevomax. Vilket jag googlat mig fram till är mot illamående och kräkning,

Nu på morgonen ville han ha mat och fick Mush. Det åt han. Halleluja. Nu ska jag försöka få honom att äta lunch på magfodret. Plus Fortiflora. Wish me luck...
Men han är piggare och t.o.m. lite glad och busig även om han inte är sitt vanliga jag än.

Jag har av alla hundar jag haft genom åren haft tre stycken som varit dåliga på att äta/kräsna. Men ingen med så uppenbara magproblem. De har bara varit kräsna. (min första flat lärde vi kommandot "ät"...) Så jag har liksom ingen egen erfarenhet att luta mig mot. :(
Hur är det med resten i kullen?
 
Han fick medel mot illamående på djursjukhuset och efter det rapar han och hulkar lite ibland men kräks inte. På kvittot står det Prevomax. Vilket jag googlat mig fram till är mot illamående och kräkning,

Nu på morgonen ville han ha mat och fick Mush. Det åt han. Halleluja. Nu ska jag försöka få honom att äta lunch på magfodret. Plus Fortiflora. Wish me luck...
Men han är piggare och t.o.m. lite glad och busig även om han inte är sitt vanliga jag än.

Jag har av alla hundar jag haft genom åren haft tre stycken som varit dåliga på att äta/kräsna. Men ingen med så uppenbara magproblem. De har bara varit kräsna. (min första flat lärde vi kommandot "ät"...) Så jag har liksom ingen egen erfarenhet att luta mig mot. :(
Det är samma aktiva substans i prevomax som i cerenia. Eftersom han inte vill äta fortsatt tänker jag att det vore bra om han kunde få fortsätta med medicinen några dagar tills han är på banan igen. Injektion verkar bara i 24 timmar. Ring och hör med dom!
 
Min maghund har fått utskrivit MCP AL för illamående som jag har hemma och kan avgöra själv när hon bör få det.
 
Hur är det med resten i kullen?
Jag har bara sporadisk kontakt med uppfödaren. Hört av mig efter patella-op, och efter BPH. (Som gick utmärkt eftersom han är lite autistisk och inte reagerade med rädslor. Men heller inget föremålsintresse eller matintresse :D ) Tror den andra hannen är "helt normal".

Jag har inte velat börja gräva. Han kan ju vara tikens eller hanens måndagsexemplar.
 
Det är samma aktiva substans i prevomax som i cerenia. Eftersom han inte vill äta fortsatt tänker jag att det vore bra om han kunde få fortsätta med medicinen några dagar tills han är på banan igen. Injektion verkar bara i 24 timmar. Ring och hör med dom!
Tack för att du engagerar dig. :heart

Idag har han ätit lite så jag har gott hopp. Gladare och piggare också. Fortsätter med andapsin och Fortiflora.. Och håller tummarna.
 
Jag har bara sporadisk kontakt med uppfödaren. Hört av mig efter patella-op, och efter BPH. (Som gick utmärkt eftersom han är lite autistisk och inte reagerade med rädslor. Men heller inget föremålsintresse eller matintresse :D ) Tror den andra hannen är "helt normal".

Jag har inte velat börja gräva. Han kan ju vara tikens eller hanens måndagsexemplar.
Jag tänker att det är av största vikt att uppfödaren och de andra ägarna till syskon får veta hur han mår. Det är ju inget man vill ha i avelsmaterial
 
Har sagt det förut, bara för att 1 avkomma blir "skräp", så diskvalificerar det vare sig tik eller hane från vidare avel, ens med varandra.
Ja, det är ju vad jag skrev - att han kanske är föräldrarnas misslyckade avkomma.

Som man säger i hästavel - man tar det bästa och parar med det bästa. Och hoppas på det bästa :D
 
Det beror ju på. Jag hade nog varit skeptisk. Speciellt med såna här saker (svår mage, stress osv)
Fast det behöver ju inte vara ärftligt heller. Om jag inte minns fel så hämtades Torsten från uppfödarens hundflock när han hunnit bli några månader och hade bristande socialträning och problem redan vid inflytt med stress. Jag upplever att de ggr jag tagit äldre "valpar" är att de har haft något svårare att ställa om sig än en åtta veckors valp.

Att utesluta avelsmaterial pga att en enstaka avkomma fått nåt problem där det inte ens säkert att det är genetiskt känns lite drastiskt. Då skulle många avelsbaser smalna av oroväckande fort för jag vet få hundar som är helt felfria. Därmed är det helt klart nåt att ha koll på och följa upp hurvida andra avkommor har likartade besvär.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 476
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 906
Senast: Madick
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 428
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp