Bukefalos 28 år!

Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

L

LinneaAntonsson

hej

Har sedan en kort tid tillbaka fått en ny häst. 13 år gammal.
Hon är lugn och trygg på banan. Och jag känner att hon är perfekta hästen som kan lära mig hoppa och att jag vågar göra det med min rygg. innan jag fortsätter ska ni få veta lite om min historia så ni kanske kan se det ur min vinkel.

Min historia: Har ridit i 11 års tid. Varav mest inriktning på skog och dressyr. Haft relativt lätta hästar att rida, lagom frammåt men relativt lätta att rida i rätt form.
Trillade av för ett år sedan ca. och skadade ryggen något, vilket jag känner av änn idag (under året som gått har jag även blivit påkörd av en annan bil bakifrån som i sig kanske inte gör saken bättre). När jag en tid senare kom upp på ryggen igen var jag med om en låång skentur vilket kanske satt sina spår då jag efter det inte fick chansen att rida min älskling många flera gånger då fången kom svårt och I våras var jag tvungen att avliva min livs pärla (ängel, kompis mitt allt). Efter det gick en tid då jag inte red alls innan jag hittade zetta.

Nu till saken (när ni vet lite om min historia).
Zetta är som sagt hur go som hellst på banan. Hon har framförhållning och trampar på bra. Men hon behövs drivas mer än vad jag är van vid sedan tidigare för att gå i rätt form (en utmaning för mig). Lugn och trygg som sagt men utan att vara tråkig. (Blev både rädd och försiktig när jag skadade ryggen). därför känns det bra med zetta.

Men när jag rider ut är mitt dilema.

Hon är pigg och frammåt och har aldrig varit dum. blir hon rädd så springer hon inte iväg utan hoppar till och kollar vad det farliga är, vilket är skönt. Men när jag ska galoppera blir hon gärna snabb (inte riktigt som att sticka iväg men nästan) och när jag vill sakta av saktar hon av galoppen men hon bryter inte av till trav. Hon galopperar saktare och saktare går fint i form tills hon nästan galopperar på stället innan det tillslut går att bryta av till trav.
Vet inte om detta är vad man kallar att hästen pullar?? Jag vet inte hur jag ska få henne att sluta med detta.

Har ni tips på hur jag ska få henne att sluta göra det hon gör i galoppen så skriv jätte gärna alla tips är välkomna. Sedan jag skadade ryggen känns det viktigt att jag har kontroll på hästen. Jag vill ha kontrollen och kunna känna att jag kan slappna av till 100% med hästen. Hon rids på ett tredelat vanligt tränsbett kan tilläggas. (förra ägaren hade martingal, men det anser vi att det inte behövs då hon inte håller på med huvudet.)

Har ni något tips på hur man blir av med sina spöken i huvudet. är ni också välkomna att ge tips. Minnerna har väl satt sig i huvudet det ska jag inte neka till, men jag kämpar för att få bort dem. Jag är rädd för att skada ryggen mer och trilla av och få samma smärta genom kroppen igen och inte kunna andas. Därav kanske jag vill känna att jag kan sakta av henne precis när jag vill även ute i skogen. Så Snälla hjälp mig! (Dumma påhopp ombedes gå någonannan stans. jag har erkänt min rädsla så acceptera det!)

tacksam för hjälp tips och råd.
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

hej

Har sedan en kort tid tillbaka fått en ny häst. 13 år gammal.
Hon är lugn och trygg på banan. Och jag känner att hon är perfekta hästen som kan lära mig hoppa och att jag vågar göra det med min rygg. innan jag fortsätter ska ni få veta lite om min historia så ni kanske kan se det ur min vinkel.

Min historia: Har ridit i 11 års tid. Varav mest inriktning på skog och dressyr. Haft relativt lätta hästar att rida, lagom frammåt men relativt lätta att rida i rätt form.
Trillade av för ett år sedan ca. och skadade ryggen något, vilket jag känner av änn idag (under året som gått har jag även blivit påkörd av en annan bil bakifrån som i sig kanske inte gör saken bättre). När jag en tid senare kom upp på ryggen igen var jag med om en låång skentur vilket kanske satt sina spår då jag efter det inte fick chansen att rida min älskling många flera gånger då fången kom svårt och I våras var jag tvungen att avliva min livs pärla (ängel, kompis mitt allt). Efter det gick en tid då jag inte red alls innan jag hittade zetta.

Nu till saken (när ni vet lite om min historia).
Zetta är som sagt hur go som hellst på banan. Hon har framförhållning och trampar på bra. Men hon behövs drivas mer än vad jag är van vid sedan tidigare för att gå i rätt form (en utmaning för mig). Lugn och trygg som sagt men utan att vara tråkig. (Blev både rädd och försiktig när jag skadade ryggen). därför känns det bra med zetta.

Men när jag rider ut är mitt dilema.

Hon är pigg och frammåt och har aldrig varit dum. blir hon rädd så springer hon inte iväg utan hoppar till och kollar vad det farliga är, vilket är skönt. Men när jag ska galoppera blir hon gärna snabb (inte riktigt som att sticka iväg men nästan) och när jag vill sakta av saktar hon av galoppen men hon bryter inte av till trav. Hon galopperar saktare och saktare går fint i form tills hon nästan galopperar på stället innan det tillslut går att bryta av till trav.
Vet inte om detta är vad man kallar att hästen pullar?? Jag vet inte hur jag ska få henne att sluta med detta.

Har ni tips på hur jag ska få henne att sluta göra det hon gör i galoppen så skriv jätte gärna alla tips är välkomna. Sedan jag skadade ryggen känns det viktigt att jag har kontroll på hästen. Jag vill ha kontrollen och kunna känna att jag kan slappna av till 100% med hästen. Hon rids på ett tredelat vanligt tränsbett kan tilläggas. (förra ägaren hade martingal, men det anser vi att det inte behövs då hon inte håller på med huvudet.)

Har ni något tips på hur man blir av med sina spöken i huvudet. är ni också välkomna att ge tips. Minnerna har väl satt sig i huvudet det ska jag inte neka till, men jag kämpar för att få bort dem. Jag är rädd för att skada ryggen mer och trilla av och få samma smärta genom kroppen igen och inte kunna andas. Därav kanske jag vill känna att jag kan sakta av henne precis när jag vill även ute i skogen. Så Snälla hjälp mig! (Dumma påhopp ombedes gå någonannan stans. jag har erkänt min rädsla så acceptera det!)

tacksam för hjälp tips och råd.



Jag har samma problem, bara det att min går inte att korta upp alls ibland.. Så jag tkr att du ska galoppera korta, korta sträckor. Bara nåra språng, och sen bryta av direkt så att hon inte hinner sticka iväg. Tillslut kanske du kan pröva att galoppera längre sträckor igen.
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

Jag hade provar att göra lite "dressyr-jobb" ute i skogen, ex fatta galopp galoppera tre steg sen saktar du av osv. Sen kan du ju öka på sträckan efter hand som du känner att du har kontroll? Eller strunta i galoppen ute ett tag till du känner dig helt trygg med hästen och vet hur hon beter sig i alla situationer, du har all tid i världen till att galoppera sen!

Vet själv hur j*vligt det är att vara rädd, jag får panik, blir kallsvettig och kan knappt andas så fort jag ska rida över en asfalterad väg!

Har haft hästen i ett halvår nu och vi gick omkull på vägen när jag hade haft henne i en månad. Det är först nu jag vågar rida över vägen och det endast på ställen där man bara ska rida rakt över! Annars hoppar jag av och leder henne över. Hästen i sig är hur cool som helst men det sitter i huvudet på mig..
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

Håller med :D

Ibland får man sig tom ett oväntat skratt när man tar i för kung och fosterland utan att upptäcka pensionärerna som plockar svamp en bit in i skogen :angel:
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

Visst, men det är en bonuseffekt! :D
Svampplockare är ju annars rätt lömska där de sitter och trycker ute i terrängen.
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

tack för tipsen. ska hålla dem i åtanke.
hinner inte ut på vardagarna så det få bli att prova till helgen.
fortsätt gärna ge tips å förslag

*glad jag blir att så många bryr sig*

Kram till alla er
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

Jag tror du "tjuvhåller" för att du är osäker.
När du ska sakta av så flytta din egen vikt bakåt i sadeln, dvs räta upp dej i sadeln (även om du står) och gör små förhållningar men häng inte kvar i tygeltaget utan våga lätta emellan. OCh använd rösten. Eftergift direkt den travar eller går ner i skritt.
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

En variant jag använder när min buse ökar på är att försöka hålla takten från början så att han inte ökar alls. Rid ihop ordentligt hela tiden och låt inte hästen galoppera iväg från det tempo du satt från början.

Tipsen om korta galoppsträckor rekomenderas också varmt!
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

kan så vara. Men jag har svårt att tro det för jag är väldtigt noga med att ta ock lätta i tygeln. Annars har jag en häst som bara stretar. Det som är så konstigt är att hon är inte alls sån på banan som hon är ute i skogen. Och ändå tycker jag att det är lättare att rida henne i form ute i skogen! Märkligt va? alla andra hästar jag ridit tycker jag varit lättare på banan, så jag är lite smått förbryllad också. Men jag ska försöka tänka ännu mera på att ta och lätta och se om det kan ge någon skillnad med. Påminna mig själv. Det är lite konstig. För nu vill jag ut och galoppa i skogen efter alla tips.. så jag hoppas att något hjälper.. eller en kombination av allt. Kanske med lite bättre självförtroende?
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

Men rösten då? Lyssnar hästen på den? Det tycker jag är underskattat som hjälp, dvs att använda rösten.

Och vikten, hjälper du till med att räta upp dej och flytta vikten bak?
Bara frågor, hoppas du inte tar illa upp:)
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

nej nej jag tar inte illa uåå snarare tvärtom. Jag vill ju ha hjälp :D

Räta upp mig gör jag. var och red islandshästar för ett tag sedan. så där lärde jag verkligen vikten av att sitta rätt. först där har jag fattat vad det betyder med vikten och sitsen. Han som hade turen var hur duktig som hellst. Så jag lärde mig jätte mycket där. Det där med rösten är väl lite värre. men jag tycker inte att hon har lyssnat på mig när jag proar. Det gick lite bättre sist jag red. Men jag ska se om det hjälper och jag verkligen förtydliga det. Hon ska få vila idag. så jag ska se imorgon :D
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

Håller med :D

Ibland får man sig tom ett oväntat skratt när man tar i för kung och fosterland utan att upptäcka pensionärerna som plockar svamp en bit in i skogen :angel:

hahahah ;) Ja jag brukar också sjunga :D
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

Håller med :D

Ibland får man sig tom ett oväntat skratt när man tar i för kung och fosterland utan att upptäcka pensionärerna som plockar svamp en bit in i skogen :angel:

hahaha! Det brukar jag också göra. Men brukar det inte vara pensionärer utan hotellgäster xD
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

nej nej jag tar inte illa uåå snarare tvärtom. Jag vill ju ha hjälp :D

Räta upp mig gör jag. var och red islandshästar för ett tag sedan. så där lärde jag verkligen vikten av att sitta rätt. först där har jag fattat vad det betyder med vikten och sitsen. Han som hade turen var hur duktig som hellst. Så jag lärde mig jätte mycket där. Det där med rösten är väl lite värre. men jag tycker inte att hon har lyssnat på mig när jag proar. Det gick lite bättre sist jag red. Men jag ska se om det hjälper och jag verkligen förtydliga det. Hon ska få vila idag. så jag ska se imorgon :D

Egentligen menar jag inte att ptroa utan att använda ord som den akn från arbetet då man tömkör,longerar osv Som "skritt" "trav" osv det är väldigt bra att kunna använda även när man rider, främst på en ung häst tex (eller som i ett fall när jag red en hingst som kunde bli stissig och takta och hoppa för att han ville hem till stona under betäckningstider tex Innan han och jag lärt känna varandra var de orden väldigt bra att ha)

Samt prata öht med hästen.

Ang isisar så menar jag eg inte som man måste göra på såna, sitta, utan att stå i lätt sits och flytta vikten bak, då har man bättre inverkan. Många tror inte på det och blåsitter :cool: och vissa hästar ökar bara mer av det. Vi har haft lite kul ibland åt "ridhästfolk" som rider fullbloden och gör så och hästen bara ökar......(Jag är själv "ridhästfolk" för att undvika missförstånd, och självklart har vi sagt till när det hänt så inget farligt händer)
Många har lärt sej att sitta ner och bromsa men det fungerar inte alltid bäst.

På isisar är det annorlunda:D Om du har sån är det en annan sak.
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

Galoppera korta sträckor på ställen som inte inbjuder till att öka tempot.

Rid henne inte helt rak hela tiden utan flytta henne lite undan ena skäkeln speciellt i avbrotten till trav.
Aktivera henne men dressyrövningar hela tiden när du rider så att hon har en uppgift under ritten. Tex övergångar, skänkelvikning, skolor mm.

Sedan kan du även sjunga under tidan för att slappna av, det brukar även jag göra:bump:.
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

Ang isisar så menar jag eg inte som man måste göra på såna, sitta, utan att stå i lätt sits och flytta vikten bak, då har man bättre inverkan. Många tror inte på det och blåsitter :cool:

Förut trodde jag också att det blev bättre av att sätta sig ner :cool:, men en dag så skrek min tränare att jag skulle stå upp och bara skjuta fram höften...vips så satte sig hästen på bakbenen! :idea:
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

Ja du, jag har varit med om lite allt möjligt...pensionärer, joggare, skogsarbetare, mina föräldrar (!) m.fl :o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

Man sjunger! :D
Det funkar faktiskt ganska bra - man får annat i tankarna och kan inte hålla andan och bli spänd.


Oj det är precis vad jag brukar göra, men jag brukar mest prata en massa med hästen - lugnar både mig själv OCH hästen (det är jag säker på), så det är ett bra tips! :bow:

Annars med galoppen, ta det lugnt och galopperna ytterst korta aträckor i gången så börjar känslan säkeret infinna sig inom kort!:banana:
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

Jag skulle vilja säga att man ska undvika att prata med hästen i "onödan". Hästen kan inte människospråk utan det är bättre att använda sig av väl valda röstkommando i väl valda situationer så att hästen kopplar samman en väl utförd handling med tex ett "BRA!". Eller lugn, sakt av, ptroo...annars är man bara som en bandspelare som maler på och hästen kopplar nog mer bort än lyssnar skulle jag tro.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 056
Senast: mamman
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 048
Senast: mily
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp