Bukefalos 28 år!

Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

Känner igen mig i det du skriver. Blev oxå rädd för att rida själv ute ett tag efter ett par incidenter. Mycket handlar om att få tillbaka självförtroendet! Det verkar som om du ändå vet att du har en häst som inte sticker och det är jättebra! Att hon sen är lite "olydig" får ses som att hon är levnadsglad och det gäller som sagt bara att träna, träna och träna. Om du inte har säkerhetsväst, skaffa, för det ökar självförtroendet och minskar rädslan.

Jag håller med övriga talare att träna start/stopp är jättebra. Gärna i samband med något röstkommando de har nämligen funkat jättebra på min pålle. Han är som din, vill gärna springa på och rösten minskar stoppsträckan betydligt. Jag skulle ändå vilja lägga till att låta henne få galoppera ur sig ibland. Få sträcka ut ordentligt för att sen träna lydigheten. Ibland är min omöjlig, då är det bättre att han får springa av sig (dock kontrollerat, vill säga det!) för att sedan träna tempoväxlingar eller vad det nu kan vara. För mycket inneboende energi ibland!
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

Tack återigen för alla synpunkter.
Det där md att stå och fördela vikten bakåt har jag aldrig hört talas om. Men Det är väl värt att pröva.

Att hästen ska få sträcka ut. Ja visst. Men det är just det jag vill undvika ute i skogen just nu. Vill få lite självförtroende och lite respons från Zetta först.

Jag tror som (du med kattbilden) sorry glömde bort vad du kallas.
att hon är levnadsglad häst.
Där hon bodde förut reds zetta 6-7 dagar i veckan. Varav nästan alla dagar på banan. Dressyr och hoppning.
Då jag själv sagt attjag är dressyr människa tycker ni kanske det är konstig att jag har en hopphäst/allroundhäst. Men det är ska jag förklara för att jag har i mål med att komma över nervositeten kring hoppning. Och med zetta känner jag verkligen att hon gör det hon ska över hindret (hoppat henne tre gånger sen jag fick henne) och det har gått så otroligt bra så jag känner att hon kan hjälpa mig med det.

I alla fall nu hinner jag/vi (jag och min skötare) bara rida henne upp till 4-5 gånger per vecka. Och på vardagarna är det mörkt så då blir det banan och när vi väl då kommer ut i skogen har hon kanske lite överskott (har dragit ner på energin i fodret men har väldigt bra hö). och då är det kul att komma ut och röra på sig och ännu roligare för henne att få komma ut i skogen. jag tror det är en bidragande faktor till att hon vill galoppa utan att bryta av. Hade hon inte saktat ner temop som sagt så hade jag nog get upp redan. Hade nog blivit så rädd vid detta laget om hon inte var så duktig som lyssnar på att jag vill korta tempot. men sen kanske det är jag som gör att hon inte riktigt förstår att hon ska bryta av. Vi känner som sagt inte varandra så bra ännu. Den gamla ägaren kanske red på sitt eget sätt, jag vet faktiskt inte riktigt. Men jag ser positivt på det här med att galoppa ute tack vare er. Ni får det att kännas som att jag inte är ensam. Det krävs bra att hon och jag ska hitta ett sätt som fungerar för oss båda. och den knappen har jag inte hittat ännu.
- Rom byggdes ju inte på en dag. -

Så det kommer :) det tar bara lite tid. tack igen.
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

sen har det kanske att göra med fullblodet i henne. Hon är korsning fullblod/halvblod. Men fått halvblodets psyke. men fullblodets takt. Så det kan ju även ha med det att göra :P
Jag ska rappotera hur ritten går imorgon. så kanske ni kommer med fler tips! kram kram
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

uppdatering:

Kom precis hem från stallet.
Zetta var fantastisk idag!
Gjorde som ni sa.
Galopperade bra en kortbitca 6 språng.
och sa traaaavaaa och ställde mig lite uppoch lutade mig bakåt
och vet ni:D Det funkade det funkade!!!!

efter två såna galopper kände jag att det funkade och jag ville
bara galoppa mer å mer :D mentar det lugnt frammåt så totalt sett blev det fyra korta galopper.
Och jag känner mig sååå stolt :D

Tack alla. Jag ska fortsätta bygga på detta. så är förkoppningsvis mina fåglar i huvudet borta sedan.
Men jag va lite nervös innan jag galoppade ska jag erkänna så jag satt å nynnade lite för jag kände att jag bara laddade och laddade. men det hjälpte precis som ni sa att göra något annat. jag blev mer avslappnad.

Sen tror jag att jag har byggt på det där med att galoppa i mitt huvud så det har nog gjord att jag att jag hållt i henne förmycket. Idag var det inte alls så. Jag accepterade farten hon har naturligt. Missy (min förra) hade mycket mindre steg så det kanske är det som har gjort det.

En super lyckad ridtur.. åååh jag e såå glad

tack tack..
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

Vad roligt!! Grattis! :banana::D

Det var nån som skrev tidigare att man inte ska prata eller sjunga i onödan, att hästen kopplar bort ens röst då (ja, nåt sånt). Men man behöver ju inte sjunga så hästen hör. Som TS skrev så sitter mkt i skallen på en själv och då är det bättre att sjunga/nynna/prata för sig själv så att man börjar tänka på något annat istället för att sitta och ladda inför galoppen.

Sen att man så småningom slappnar av och börjar sjunga så det ekar i hela skogen...det är en annan grej :angel:
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

haha ja precis..

jag pratar med hästen men jag begränsar det jag säger. jag väljer ord när jag pratar med hästar. sen är det en annan sak när man står i stallet å borstar.. då kan jag prata på precis som om min kompis skulle stå jämte och lyssna. men hon är ganska söt. för hon brukar stäcka på halsen å bara vrida huvudet på sne precis som om hon säger. vad sa du? hihi
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

Vad roligt:banana:

Fortsätt så bara!

Ang att prata är det skitsnack att det inte betyder något (om nån säger det)
Man behöver inte babbla oavbrutet, men rösten kan göra hela skillnaden ibland, om en häst är orolig tex. Ett braaaaa kan göra en spänd häst avspänd, tex. Använd vissa kommandon som du gör från marken, även när du rider.
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

Vad roligt:banana:

Fortsätt så bara!

Ang att prata är det skitsnack att det inte betyder något (om nån säger det)
Man behöver inte babbla oavbrutet, men rösten kan göra hela skillnaden ibland, om en häst är orolig tex. Ett braaaaa kan göra en spänd häst avspänd, tex. Använd vissa kommandon som du gör från marken, även när du rider.

Tar åt mig lite där då det var jag som skrev att man inte ska prata oavbrutet MED HÄSTEN. Detta för att vårt och hästens språk skiljer sig helt och hållet från varandra. Men jag är helt för, som du skrev, att vissa kommandon som man använt sig av vid vissa situationer kan hjälpa hästen att slappna av. Skrev det med, vill jag minnas.

Sen att man pratar oavbrutet tyst för sig själv (eller sjunger!) för att själv slappna av o gilla läget, jaa, det är ju en helt annan sak!

Till TS! Så roligt att höra att din ridtur gick bra! Är man spänd känner ju hästen oftast det direkt. Bättre då att släppa lite och ta det lite för vad det är. Det är ju säkert så som du säger med att hon är ju en helt annan häst än din förra, en del kan helt enkelt bara vara en vanesak!
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

Hej :D

Tack! Men det tar nog ett tag innan jag inte tänker på om jag ska galoppa eller inte. Det tar nog ett tag som sagt. Men jag har i alla fall börjat :D

Jag ska fortsätta med dessa tips som jag har fått det kan jag lova :D Ska ut i skogen på onsdag igen är ledig hela dagen då.
Hoppas att det går lika bra då som i södags :P tihi.

see ya!
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

Gick det lika bra idag? *nyfiken* :)
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

suck idag var det så hårt i backen så att det inte gick göra annat än att skritta å det e såååå trååkigt att inte kunna göra något. har inget ridhus så det är bara ute eller på banan som gäller och banan var lika hård :( men annars va hon snälle..
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

Det där låter ungefär som min häst i traven :p
Att hästen saktar ner motvilligt vid förhållning men aldrig bryter traven tills det i princip är trav på stället :crazy:

Om det är någon tröst så är jag ännu mer fegskit. Galopperar sällan på uteritter, isåfall bara på hästar jag känner mig trygg med i situationen.

Mitt råd är väl egentligen att försöka galoppera på ställen där hästen får bränna på lite till en början, t ex en lång dryg uppförsbacke- att du får den långa bromssträckan du behöver. Eller det rakt motsatta, att man kräver att det alltid är lugn galopp som gäller redan från fattningen. För att sen släppa på lite successivt när hästen känns koncentrerad och lydig.

En sak man kan tänka på angående avbrotten är att galoppen har en ganska speciell rytm. Många hästar bryter av bara för att ryttaren ändrar sin rytm. Jag brukar tänka motsatt hästens rytm om man vill vara extra tydlig vid ett avbrott när tempot redan är rätt lågt, om hästen först för fram höger framben och därefter vänster (lättast att fokusera på frambenen) så kramar jag i tyglarna och vrider lite i kroppen i motsatta takten.
Inte optimalt om man vill få snygga avbrott, men kanske ett sätt att få den förstå när du inte vill ha galopp längre.?
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

Hej alla här kommer lite uppdateringar.
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

har varit ute å ridit en del själv sista tiden. och har inte hunnit skriva här så mkt pga. omständigheter som hänt mm. våran gamling (26 år om två veckor) har fått senskada så vi har varit iväg med henne på djursjukhuset m.m.

I alla fall det har blivit ensamridning i skogen. och det har gått bra. trots blåst halka å snöoväder. Men jag tror såhär.
Jag tror på det ni sagt till mig att göra och fått självförtroende på det viset. eftersom att detr funkade första gången.
Nu är jag inte längre nervös innan jag ska galoppa å benen är inte längre spagetti eftergaloppen. så jag har vunnit självförtroende även om det kanske inte är på topp..

Å igår när jag va ute va hon jätte pigg. men jag galoppade ändå (hade nog inte gjort det innan) å det gick bra. visst hon ville inte riktigt sakta av men hon är inte alls sån som hoin varit innan. visst hon galoppade på några extra steg men jag kände att jag hade kontrollen. så en KLAR förbättring!
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

Kul att det känns bättre! :)
Ofta tror jag att man kan "lura hästen" att man har kontroll helt enkelt genom att få bättre självförtroende. Även om man i praktiken inte rider särskilt annorlunda.

Keep up the good work! ;)
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

hej alla... ska uppdatera lite tänkte jag... har en as go bild att lägga ut... för att visa hur bra det har gått med alla era tips! ska se om jag kan lägga in den
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

33998_1206459946.jpg
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

yes d funkade :P inte så bra på dethär mä att lägga in bilder å så..

Ser ni?!?!

Galoppar till å mä på en äng :D

Stolt!

Å vet ni.. har nog inte galoppat på en äng på 4-5 år! så snakca om att d va skoj å gav en kick. Ängen är inte så hemskt stor men tillräckligt så när jag vände så kände hon väl på sig att hon skulle få galoppa å hon laddade å det kändes tro det eller ej till å mä kul!!

Åh stolt jag e. Vi har kommit varandra mycket närmre efter allt som varit. Det känns... Tränat en hel del på banan och nu känner jag att jag hittat alla spakar som jag tidigare saknat. (har inte haft henne jätte länge heller ju så det känns skönt att banden är starka).
vill ni se fler bilder så heter jag Jolian på bilddagboken och även bilder på http://jolian.pixbox.se

Tack alla :D jag e så glad!
 
Sv: Hjälp! Problem med galopp ute. "Rädsla" lång

Korta galopper och skänkelvikning vid avbrottet. Om hästen tycker det är tråkigt med s-vikning. Försök fatta galopp eller en rejäl travökning som avslutning till s-vikningen.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 016
Senast: mamman
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 500
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: mily
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp