Bukefalos 28 år!

Hjälp! Rädsla för vatten, större problem än trott

K

kaktusen

Min häst hatar verkligen vatten och lera, när jag fick honom tänkte jag inte mycket på det, han undvek ju vattenpölar och så men det var inte värre än det.

Jag har nu haft honom nästen hela slaskperioden (från november), mer eller mindre varje dag har vi tagit oss igenom gegpölar, leriga ridbanor och liknande. Han har desutom en lerig hage som han går i varje dag. Inget tycks hjälpa... :(

Senaste gången jag red på banan var det katastrof, (halva banan lerig/pölar, från medellinjen till långsidan). Han vägrar först gå dit ibland kastar han sig runt och drar iväg åt andra hållet,
sen i själva leran springer/hoppar/kastar han sig fort oftast i nån blandning av diverse gångarter,
sen när han kommit mot slutet av gegan fullkommligt rusar han en lång bit efteråt som att vattenpölen sitter fast i svansen....eller följer efter honom :eek:

Som ni förstår blir ett antal träningar förstörad pga det här, då både han och jag tappar självförtroende och allt samspel....

Det går bra att spola honom, men det går varken att gå i genom gega om jag leder eller en annan häst går före... :crazy:

Jag funderar på att hitta någon NH tränare eller liknande, som liksom kan ta igenom problemet på relativit kort tid.

Vad tycker ni? Det här förstör ju så mycket....
 
Sv: Hjälp! Rädsla för vatten, större problem än trott

hästarna ser ju bara vattenpölar som svarta hål, de kan inte avgöra hur djupt det är..jag skulle skaffa en NH tränare, lycka till! :)
 
Sv: Hjälp! Rädsla för vatten, större problem än trott

Ett fel som många gör att när de leder hästen så kräver de att hästen skall gå i vattenpölen men de själva skall springa vid sidan om. -lite dubbla signaler...
Prova att gå igenom vattenpölen själv och stanna där, och se hur hästen reagerar.
 
Sv: Hjälp! Rädsla för vatten, större problem än trott

Jag håller på och försöker lära min 3 åring att man inte ramlar ned till Kina då man går i vattenpölar.
Tålamod är verkligen nyckelordet. :crazy:
Jag ställer mig i vattenpölen och till sist kommer han ut, på grundaste stället, och efter mycket tvekan.

Jag tror att detta är mycket lättare att jobba på ifrån marken än då man rider, hästen följer ju gärna sin ledare och blir inte gärna lämnad kvar vid kanten på vattenpölen.

Då han väl kommer blir det mycket beröm och ibland en morot eller några havrekorn. Jag fick ut honom i en stor pöl för första gången i Torsdags, med stor tvekan och öronen rakt ut åt sidorna smög han sig fram till mig. :D
 
Sv: Hjälp! Rädsla för vatten, större problem än trott

Min andra häst var vattenpölsrädd förut. Helt plötsligt hoppade han ut på åkern och efter ett tag förstod jag att han väjde för vattenpölar:rofl:

Det gick dock över efter x antal uteritter tillsammans med min första häst som går fram överallt. Han väjde fortfarande men kastade sig iaf inte av vägen och senare så hade han inga problem att gå rakt igenom dem heller.

Men att gå före själv i vattenpölarna är också en mycket bra idé.
 
Sv: Hjälp! Rädsla för vatten, större problem än trott

Som någon sa innan, hästen har ingen aaaning om hur djupt hålet är, och när du tvingar honom igenom det blir han så rädd att han inte kan lära sig att han överlever även om han går igenom.
Varje gång du tvingar honom till detta sjunker hans tillit till dig, och både ditt och hans självförtroende åker i botten.

Ta hjälp av en NH-tränare som kan visa hur du får tillbaka din hästs förtroende.
Tänk dock på att det finns mycket folk som kallar sig NH-tränare som kör med hårda metoder där hästen tvingas springa tills den ger sig, det är inte ok enligt mig, och jag skulle vända mig till en annan tränare då.
Tänk på att tränaren måste kunna förklara sitt handlande så att du förstår varför man gör som man gör, och att det känns bra för dig. Annars kommer ni inte lyckas när ni är ensamma igen.

Lycka till!
Och välkommen in på PNH-tjatter tråden, där finns många kloka som säkert gärna hjälper dig hitta en bra tränare eller bara vill ge goda råd :idea:
 
Sv: Hjälp! Rädsla för vatten, större problem än trott

Jag går Alltid igenom vattenpölen, jag brukar stå käkandes på en morot i mitten men efter 20 min ger jag upp. Det slutar med att han backar/kaster sig bakåt fast han står på torr mark eller går/springer stressat längs kanten på pölen. Jag har även prövat att läsa bok för honom. Och äta morot....
 
Sv: Hjälp! Rädsla för vatten, större problem än trott

Jag tror faktiskt att det bästa vore att visa honom att du är en bra ledare han kan lita på i andra situationer först.
Just nu är han säkert övertygad om att du tänker dränka honom :crazy:

Du kommer att få bra hjälp i andra tråden om vad för saker man kan träna på :idea:
 
Sv: Hjälp! Rädsla för vatten, större problem än trott

Min häst blev jättestressad av att gå i vatten/lera förut, men det har med stort tålamod blivit bättre och bättre.

Jag fick tipset att gå i vatten med helt fast botten först. Just lera får dem ännu osäkrare eftersom de sjunker ner.

Fick min häst att skritta på lång tygel runt, runt i ett vattenhinder i somras :) Vi har fortfarande problem att gå genom rinnande vatten, men jag tar en sak i taget. Det hjälper absolut inte att stressa honom, för då blir han bara blockerad och fastfrusen. Dock har vi inte haft problem vid blött underlag på ridbanan.
 
Sv: Hjälp! Rädsla för vatten, större problem än trott

Känner igen problemet, min häst hoppar över vattenpölarna om jag envisas... Jag försöker träna de gånger jag hittar tillräckligt sotra pölar som inte går att hoppa över.
 
Sv: Hjälp! Rädsla för vatten, större problem än trott

som liksom kan ta igenom problemet på relativit kort tid.

Tycker inte att du ska planera att detta ska gå fort.

Jag hade ett arabsto som verkligen flög över vattenpölarna. Hon var rädd för allt annat i världen också men just vattenpölar o liknande dynga var livsfarligt.
Men det gäller att ha tålamod o träna träna. En dag i sender.
Tar hästen en hov i vattenpölen, så mkt beröm! Mer kanske inte behövs den dagen.

Jag gick alltid i vattnet o skiten själv, går så mycket bättre då. Tränade givet detta från marken!

Tog ett tag eftersom hon ansåg att dessa pölar var livsfarlig!! Men vi tränade på- tycker sånt är roligt att träna också.
Tillslut simmade vi långt ut på sjön ;)

Träna träna, tålamod, steg för steg och mkt beröm så skall detta gå vägen:)!
 
Sv: Hjälp! Rädsla för vatten, större problem än trott

Det är bara det att just nu är det vatten precis överallt; lera, snö, is, vattenpölar och sankmarksgräs... Det finns liksom ingenstans där gränsen går mellan torrt och blött....:(

Om man kommer till ett längre område med mestadels vatten (sett ur hästens ögon som ett hål) så tar han flera stora hopp istället för ett, så det spellar ingen roll hur stor den är... Om han inte börjar stegra sig och så förstås :angel:. Det gjorde han alltid i början när jag fick honom...

Imorn får jag helt enkelt hoppa över ridningen :crazy:
 
Sv: Hjälp! Rädsla för vatten, större problem än trott

kl

Min Häst har varit likadan(och lite fortfarande).Men jag tränar NH och min häst och jag byggde upp en fin komunication och vi loiteade på varann,så vi började vatten träna,jag gick med henne från marken i vatten pölar och longerade henne igenom,och denna häst har varit extremt rädd altså!så de är ett bevis att hon litar på mig!så vatten träna lite!:)
Hoppas de går bra!/becca
 
Sv: Hjälp! Rädsla för vatten, större problem än trott

kl

Jag har samma problem med min medryttarhäst. Vi bor bara ett par km från havet och min dröm är att kunna rida ut i havet innan det blir ridförbud på stranden i maj.

Är det för mycket att hoppas på det eller kan det gå? Hur ska jag isf gå till väga?

Hästen har blivit mkt bättre med vatten, tidigare ville hon inte gå igenom sankmark vilket inte är något problem längre, likadant med mindre vattenpölar, hon går inte igenom dem men blir iaf inte rädd bara av att passera jämte pölarna längre:smirk:

Det verkar som om det är vågornas brus som hon är mest rädd för, självklart rider jag bara när det blåser lite men hon blir ändå stressad bara av att gå på stranden 5m från vattnet:crazy:

Har läst de andra inläggen i tråden och ska försöka börja med lite vattenträning.
Men hur ska jag gå tillväga just med havet? Jag behöver inte få henne att gå i vattnet skulle gärna bara kunna rida på den hårda strandkanten men hon blir stressad så fort jag försöker styra henne lite närmre vattnet bara.
Det är lite långt att gå till havet, tar nog iaf minst en halvtimme och jag vågar inte hoppa av henne där för jag är inte säker på om jag skulle komma upp igen då:crazy:
Så går det att lösa det från ryggen skulle det va bra!
 
Sv: Hjälp! Rädsla för vatten, större problem än trott

puttar upp den här tråden

Skulle verkligen bli tacksam om det finns någon som kan ge mig lite bra råd!
 
Sv: Hjälp! Rädsla för vatten, större problem än trott

Min mamma lärde sig vattenrädda valack att det inte var farligt genom att hoppa jämfota i stora vattenpölar så att det stänkte! :rofl:

Funkade utmärkt, kan tilläggas! :D
 
Sv: Hjälp! Rädsla för vatten, större problem än trott

Försök ta med en annan häst att gå i svansen på. Styr in hästen på vattnet, ge sen lång tygel och driv. Ha tålamod. Ge beröm för minsta framsteg, som att hästen intresserar sig för vattnet genom att exempelvis nosa på det eller sträcka fram huvudet emot det. Välj att gå ner till stranden en vindstilla dag, så att vattnet är lite "lugnare". Välj ett ställe med absolut fast botten. :)

Lycka till!
 
Sv: Hjälp! Rädsla för vatten, större problem än trott

Tycker inte att du ska planera att detta ska gå fort. :bow:


Träna träna, tålamod, steg för steg och mkt beröm så skall detta gå vägen:)!
:bow:

Jätteklokt sagt! Urusta er med tålamod. Om hästen är stressad så låt det få ta tid så att den känner förtroende.
 
Sv: Hjälp! Rädsla för vatten, större problem än trott

Det är ungefär så jag har försökt hitills. Tog med en annan häst sist men det var nog lite för blåsigt för även den hästen som brukar vara lugn ville inte gå i vattnet och de stressade bara upp varandra. Men vi kommer iaf närmre vattnet när vi har sällskap.

Ska försöka öva på mitt tålamod nästa gång. När man är 5 meter från vattnet och hon börjar tramsa tappar jag lätt tålamodet och börjar driva för mycket och då blir hon liksom blockerad. :crazy:
 
Sv: Hjälp! Rädsla för vatten, större problem än trott

Ganska likt min häst. Han blir också blockerad efter en stund när han stressat färdigt och då går det absolut inte :(
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 818
Senast: scizofren
·
T
Ridning Vi har fastnat och jag vet inte hur vi tar oss vidare. HJÄLP! Vi köpte i jan/feb ett litet russ. Jättesnäll och en helt fantastisk...
Svar
8
· Visningar
1 466
Hästhantering Vet att vissa här har följt alla (skräck)historier om min häst genom åren och, well, här kommer en till. Och ja, det är som vanligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 798
Senast: Cornelius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp