Bukefalos 28 år!

Hjälp så jag inte ser ut som en mupp

R

Ricky

Hallojsan

Min första tråd här, som ni kanske ser. Jag känner att jag är ute på okänd mark lite här, men är ändå tacksam för all hjälp och tips jag kan få!

Det är nämligen så att jag planerar att gå en ridkurs/ridläger nu i sommar på min semester. Att rida är någonting jag alltid har velat prova på men, av olika anledningar, inte haft chans och mod att prova förrän nu. Så att ni vet är jag en kille på 32 år och uppvuxen i en klassisk "killar spelar fotboll"-miljö.

Men, men...thats history...Jag har lite funderingar som jag hoppas att folk här kanske kan hjälpa mig lite med och ge lite synpunkter. Kursen är på 3 dagar och kommer ske dels inslutning till stall, men senare även "turridning" i skog och mark. Uppenbarligen är det islandshäster de använder sig av.
På tal om...jag hoppas att de har en islandshäst som kan bära mina 86kg och 183 längd...

Hur som helst:

Hjälm - jag hittade en Jofa ridhjälp på en loppis för 100:-, typ denna: http://www.dalsjogard.se/butik/images/820000.jpg
Den borde väl ändå duga, eller? Jag gissar att det kanske inte är den mest fashionabla varianten som finns, men just där är jag inte så petig.

Ridbyxor - här är jag lite petigare :) Jag skulle gärna vilja ha ett par helskodda. Är detta att rekommendera med tanke på att vi ska ut i skogen också, och att det är islandshästar vi kommer använda oss av. Eller det har kanske inte med saken att göra? I någon tråd läste jag att det inte är lika vanligt att killar använder helskodda, men jag fick inte riktigt kläm på varför. Hur som helst, så hittar jag både knäskodda och helskodda för herr på nätet, även ifall det är svårt att hitta för herr överhuvudtaget. De jag hittat som jag kan tänka mig är:

http://horze.se/product_info.php?cPath=42_95&products_id=36447

och:

http://www.ridsportonline.se/product_info.php?cPath=21_25_92&products_id=264

De flesta svarta herridbyxor jag hittat, liknar något taget ur en OKEJ-tidning från 80-talet (och jag menar INTE det på ett bra sätt). Och vita lär ju inte hända...sorry :D
Om någon har någon bra länk till nån butik som säljer något snyggt, får ni *hemskt* gärna posta den!

Och så till det trejde och sista: stövlar/skor. Vad är mest lämpligt för islandshäst och naturridning? Jag har hittat ett par halv-höga stövlar (typ såna här: http://www.henrikssonsridsport.se/mhhighrider1.jpg)
Hade de fungerat, eller man kanske ska ha ridskor istället, om det kanske är "smidigare"? I värsta fall kan jag ta ett par av mina Doc Martens, heh...gammal svartrockare som jag är :laugh:

Hoppas att jag inte skrev för mycket nu så att ni orkade läsa ändå ner hit! Jag kommer säkert bolla lite av de här funderingarna med de som arrangerar ridlägret, men det är aldrig fel att höra med "folket".

Som sagt...tacksam för alla tips här...
 
Sv: Hjälp så jag inte ser ut som en mupp

Ska du beställa kläder, eller köpa direkt i butik, råder jag dig att köpa en hjälm därifrån.
INTE från loppis, du vet inte vad den har varit med om... :crazy:

Välkommen hit får jag väl ändå säga. :D :banana:
 
Sv: Hjälp så jag inte ser ut som en mupp

Hjälmen duger fint, bara den är hel och passar huvudet. :) Loppisfynd är väl inte att rekommendera då den kanske fått rejäla smällar och inte är säker längre. Men den modellen brukar inte kosta så många kronor ny heller.

De första brallorna tycker jag är snyggast på killar, det är sådana med "vanliga" byxben dvs lite utställda nertill (som vanliga bootcut jeans) och till såna har man inte stövlar utan skor, typ jodphurs eller andra kraftiga skor med klack funkar. Dessa brukar också "islandsfolk" använda.

Köper du "vanliga" ridbyxor, med smala ben nertill så är ridstövlar eller ridskor+shortchaps lämpligt att ha till.

Hööks har ridbyxor för killar, av båda de typer som du visade (även i svart om du vill ha det :)). De har butiker lite varstans. De har även skor och stövlar och allt annat man kan tänka sig.

Jag personligen gillar nog halvskodda ridbyxor mer då jag tycker att helskodda brukar begränsa rörelsefriheten lite och så kan man bli lite för fastklistrad i sadeln. Men det är en smaksak. Jag har både och.

Och din fråga om en islandshäst klarar att bära dig? Svar JA! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp så jag inte ser ut som en mupp

Först: Jag är kille, har haft egen islandshäst och väger ungefär som du. Det är inga problem att hitta en som kommer att orka bära runt dig.

När det gäller kläder: De första byxorna (från Horze) är den vanligaste typen bland de som rider islandshäst. Man ser inte heller lika muppig ut i dem om man är bland folk som inte rider (fast det är en vanesak, jag lovar). Obs att du INTE kan ha dem med stövlarna du länkade till! Utan du måste ha en lite grövre fritidssko med klack eller en s.k. jodhpur-sko som den här.

Jag har ett Pfiff ridbyxor som det andra paret du länkar till, fast oskodda. De är ovanligt stretchiga. Du kanske kommer att känna dig mer muppig i ett par sådana då de är tänkta att smita åt lite mer för att fungera som bäst...

Helskodda eller inte har inget att göra med hur mycket vaddering de har. Skoningen gör att man sitter stabilare i sadeln (större friktion mellan byxa och sadel). Ska man rida långt/länge så blir helskodda svettigare...

Personligen skulle jag aldrig köpa en begagnad hjälm, man vet aldrig vad den varit med om. Sen kan man faktiskt låna hjälm på flera ställen om man inte vill köpa en för bara en helg...
Jofahjälmen är skitvarm, jag skulle hellre satsa på nån som är ventilerad typ cykelhjälm.

Sutligen ett råd i all välmening: Tänk på kalsongerna! Ha ett par som håller "utrustningen" på plats (stilla alltså). Briefs alltså, absolut inga boxer. Riktiga cykelbyxor lär också funka har jag hört...
 
Sv: Hjälp så jag inte ser ut som en mupp

Fast ang. de där skorna, jag skulle nog tipsa om ett par Blundstone el. liknande. De där skulle nog jag vilja ha tillsammans med ett par stövelskaft, och det har jag då aldrig sett någon islandsryttare rida med, (om man inte har vanliga ridbyxor sas).
 
Sv: Hjälp så jag inte ser ut som en mupp

Jag läste ju inte hela inlägget tillräckligt noggrant. Doc marten är tänkt åt rätt håll, men om de är av svartrockartyp så är de nog för höga för att funka med jodhpur-ridbyxan. Och du vill definitivt inte kombinera dem med den andra typen av ridbyxor om du vill undvika att se ut som en mupp, tro mig...

Till jodhpurridbyxorna kan du ha ett par arbetskängor som de här (liknande finns på många ställen med arbetskläder, eller hos Lantmännen). De funkar ju att ha på sig även i helt andra sammanhang än hästar...
 
Sv: Hjälp så jag inte ser ut som en mupp

Kul att du ska prova på lite ridning. Fast är det som sagt en prova på kurs, så behöver du inte lägga ut en massa pengar på saker som du kanske aldrig mer kommer att använda.
Visst är det skönare att rida i riktiga ridbyxor än jeans, men jeans fungerar tills du vet att detta är något du kommer fortsätta med.
Likaså ett par rejäla skor med klack, typ arbetsskor. Medans ridstövlar kan vara lite överkurs o antagligen inget du använder vid annat tillfälle.

Såtillvida du inte känner att du har gott om pengar alltså.
Lycka till med ridningen
 
Sv: Hjälp så jag inte ser ut som en mupp

välkommen in i den bukliga värmen :D om jag var du skulle jag satsa på ett par ridbyxor av typen som din första bild och ett par ridkängor till. själv far jag runt i skogarna på min ponny i brorsans gamla gympadojor, superskönt, men det är väl inte att rekomendera ur säkerhets synpunkt :p det jag vill komma till är att skor är bra mkt skönare än stövlar (spec. i "sommarvärmen"...)

hjälm tkr jag du ska köpa en ny, det finns ju billiga på typ ÖoB som funkar finfint. garanterat hela och förhoppningsvis något friare från gammal svett och annat trevligt, som du kan råka på med en begagnad.

postorder kan vara förädiskt eftersom du aldrig vet hur grejorna sitter. inte så kul om byxorna är för långa, skorna för små och hjälmen sitter ovanpå huvet så du ser ut som ett päron. prova innan köp är alltså ett hett tips.

lycka till med allt :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp så jag inte ser ut som en mupp

Hej och välkommen både till buke och den underbara islandshästvärlden :)

Hjälmen är helt ok, troligen den vanligaste nybörjarhjälmen, den är prisvärd och tål en del stryk från pinnar i skogen etc.
Du kan ju byta till en nättare hjälm senare om du vill det.
Huvudsaken den är säker, skön och passar bra.
Kom ihåg att ALLTID byta hjälm om du åker i backen och den riskerar att ha slagit i oavsett om inget syns på den :idea:

Ridbrallor rekomenderar jag ridbyxor av "skoridbyxtyp"
dvs de som är lite utsvängda nertill och som man har skor till.
De är överlag vanligast i islandsvärlden, även om det finns de som använder vanliga och stövlar/skor+skaft också.

På HÖÖKS finns ett par herrbyxor för 699:-
men de var inte helskodda såg jag, men jag vet flera andra ställen där det finns i olika prisklasser så jag kan hjälpa dig att hitta åt.

På fötterna gillar jag ett par grövre Jodhpurskor eller typ lite lättare graningekängor.
Dessa från Mountain Horse har jag just nu,
de heter protective jodhpur och finns bla på Granngården.
http://www.lyckasridsport.se/mh_ridskor.htm

De gillar även min sambo, som inte rider så mycket men försöker komma ut ibland.

LYCKA TILL! :bump:
 
Sv: Hjälp så jag inte ser ut som en mupp

Jag snabbkikade lite på lite olika webbshopar och såg att ridsportonline hade rea på herr-islandsbyxor.
Du kan ju kika där iaf.
 
Sv: Hjälp så jag inte ser ut som en mupp

På Börjes finns billiga helskodda ridbyxor i herrmodell, både modell island och vanliga :) 300 spänn för vanlig modell.
Ang hjälmen är det bättre med en ny, finns billiga såna också. Börjes har av detta också *börjesmani* men finns ju även på ÖB och likn
Lycka till:banana:
 
Sv: Hjälp så jag inte ser ut som en mupp

Hallojsan :)

Jag tackar hemskt mycket för alla svar och tips!

Ramn: jag hade personligen inte brytt mig om vilken model, utan hade nog snarast gjort mitt val beroende på skodon och funktionalitét. Så länge "helheten" inte är helt off, hehe...

Nu blev det tyvärr inte av denna gången :\ Arrangörerna av ridlägret ville att man skulle ha åtminstone lite ridvana sedan innan, och föreslog privatlektioner. Helt OK för min del, men kruxet är att resvägen enkel-väg är tre timmar, eftersom jag måste förlita mig på kollektivtrafiken som tar 2-3 bussar på sig...
Säg 3 timmar dit + 1 timmes lektion + 3 timmar tillbaka + 1 timme till väntetider osv...då är jag uppe i 9 timmar, vilket är för mycket för min del, med tanke på jobb och så.

Enligt den skånska turistinformationen finns det inga andra alternativ (av 30 stycken!) i närheten av Malmö.

Jag verkar nog bli fast i storstadsdjungeln ett tag till...
 
Sv: Hjälp så jag inte ser ut som en mupp

Välkommen!
Du har Hööks och Eko vid Jägers där hittar du nog det du behöver!
Byxorna var snygga, stövlar behövs inte köp ett par grövre skor med klack, hjälmen vet inte hur man säger det lite snällt :eek:

Finns ställen i närheten av Helsingborg som har turridning på islandshäst. Vill du ha tips PM:a mig.
 
Sv: Hjälp så jag inte ser ut som en mupp

Många "vanliga" ridskolor brukar erbjuda att man får prova på 2-3 lektioner innan man bestämmer sig för om man vill fortsätta eller inte. Testa det till hösten, det finns ju några ridskolor i Malmö/Lundområdet. Sedan kan du ju också testa någon turridning på islandshäst om det är det som lockar dig mest.

Lycka till i hästvärlden!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 491
Senast: videnlis
·
K
Träning Hej! Jag har precis blivit medryttare på en arabvalack. Denna lille kille har haft dåligt med ryggmuskler och därför försöker jag...
Svar
2
· Visningar
1 012
Senast: KarinLundgren
·
Western Hej alla! Det är så att jag undrar om det finns någon tillräckligt kort western sadel för att passa denna kille: Han är en...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 458
Senast: gutenviks
·
Utrustning Jag tänkte köpa en lädergrimma (och ev. lädergrimskaft) till denna ponny: Vilken färg tror ni hon skulle passa bäst i? Brunt...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Pazuzu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp