Bukefalos 28 år!

Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Ok, ska bli spännande att se vad de säger när jag mailade och frågade var märket på sadeln är ?
De kallar den Westernsadel Dakota.

Så är det en skitsadel då?
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Gör ett nytt försök då.

Är 3900 ett bra pris för denna, som jag tycker är ganska snygg.

30605026.jpg


30605036.jpg


30605040.jpg
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Den där sadeln du la in bilder på först är inte överhuvudtaget en märkessadel och ska kort och gott bara kallas westernsadel.
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Det står westernsadel Dakota ( USA ) och ett serienummer 3780494

Jag som har noll koll, tror ju naturligtvis att det är ett märke.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Ta mitt svar med en nypa salt nu för jag är inte så insatt, men den första sadeln du lade in liknar inte de Dakota sadlarna jag har sett och jag tycker inte den ser så välgjord ut, jag skulle inte satsa på den, men jag är som sagt inte så insatt heller.
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Fick svar från säljaren att sadeln är en äldre modell och att flärpen där märket satt är borta och därför är den billig.
På under sidan står det graverat Dakota och serienumret, och att hon sökt och fått fram att det är en Dakota med ralide pat bom.
Men hon var inte 100 % säker.
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Oj tråden tog en annan vänding men det är kul med fler frågor...följer nyfiket...

men om jag får fortsätta fråga lite.....

så det är stört omöjligt att hitta en tillräckligt kort w sadel till min häst då? jag kan lika gärna ge upp nu direkt?

så det är ingen mening att kolla på tex börjes w sadlar i str 13-14 tex?

jag har redan en bomlös sadel kan inte hitta någon typ av bomsadel som hittils har passat hans rygg men tänkte att kanske går det med en westernsadel....han slutar trava när sadlarna(bom) blir för långa med typ 1cm men det kan kanske bero på att han tidigare haft bossor på bomsadlarna och de trycker kanske mer än vad en w sadel gör där man paddar upp mer, känns som att det blir mjukare.

är w sadlar bättre för hästarnas rygger övrlag??? har hästar med w sadlar mindre ont i ryggarna/skador i ryggarna eller det är samma som med alla andra sadlar?

jag ska som sagt inte rida w utan tänkte enbart försöka få tag i en bomsadel som kan funka på min mini häst o tänkte då som sista utväg en w sadel att variera med så att trycket på hans rygg blir olika...

men vilken typ av bomvidd ska man välja då och hur passar jag ut en w sadel?
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Ja, jag snodde din tråd lite :)

Som du märker är jag ingen expert på westernsadlar, men det jag förstått är väl att det är svårt att hitta en som är kort och samtidigt så bred som man behöver till en islandshäst.
Jag har en relativt kort kallblodstravare, men gränsen går ändå vid 60 cm som ju är en kort sadel.
Och Börjessadlarna kan inte vara nåt vidare i kvaliten till det priset..
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Förresten, passar inte islandssadlar på din då?
De är väl korta?
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Förresten, passar inte islandssadlar på din då?
De är väl korta?

Nej herregud tyvärr de är extremt långa och egentligen alldeles för långa för islandshästar.

därför fler o fler gått över till dressyr sadel som rider islandshäst.

Men inte ens en jättekort dressyr sadel funkar på min häst, han klarar max 35cms tyngt:crazy:

om jag nu skulle testa en börjes sadel de har en bom av glasfiber är det dåligt eller? någon som vet?
2års garanti på sadeln frågan är vilken bomvidd det är för det har de inte skrivit...hm...men tror de fanns normal och vid heter det så på w sadel?
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Fast jag tror inte att de är nåt vidare. Har känt på liknande sadlar och de känns som stel kartong.
Och sen har jag en känsla av att de små sadlarna är till nättare ponnys, plus att de är nog väldigt små i sitsen och har för korta stigläder.
Har för mej att 15" är upp till ca 38-40, så 14 borde ju vara till barn.

Men, maila dem och se vad de säger. De vet ju mer än mej :)
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Jo exakt det måste ju bli en barn sadel i så fall annars verkar den ju vara för stor för min b-ponny islandshäst.
skitdumt detta för det är nog inte meningen att vuxna ska rida på b-ponnys nej;)

jag kan kanske trycka ner mig i en 14...bomlösa sadeln jag har nu är väldigt liten med men den sitter jag bra i. har mätt det sätet till runt 23 där man sitter sen åker ju baken upp lite som i en western sadel alltså lutas emot bakvalvet inte hänger över haha...

men w sadlar är gjorda för smala stora hästar egentligen va? typiskt...
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Vad har du för bomlös då?
Barefoot har ju bomlösa westernsadlar där sadeln är 53 cm och sitsen 34 cm upp till stl 40.
Finns ju i olika modeller och priser.
Min granne har en till sin arab med kort rygg, i syntet som hon gav runt 3000 för.
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Vill bara knyta an till den billiga sadel som säljaren kallade Dakota. Kan berätta att Dakota inte ha serienummer på sina sadlar utan endast modellnummer som står på flärpen som nu tydligen var borta. Den påstådda Dakotasadeln är en fejk.
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Oj tråden tog en annan vänding men det är kul med fler frågor...följer nyfiket...

men om jag får fortsätta fråga lite.....

så det är stört omöjligt att hitta en tillräckligt kort w sadel till min häst då? jag kan lika gärna ge upp nu direkt?

så det är ingen mening att kolla på tex börjes w sadlar i str 13-14 tex?

Ja du får förmodligen ge upp. Om du inte av en händelse skulle få tag på en Youth-sadel möjligen. Vet att bla Tumbleweed tog in 13,5 -14,5 tums Dakota. De kanske skulle passa i längd. Men om hästen kräver en väldigt vid bom kan det skita sig i alla fall....

Börjes Westernsadlarna i de storlekarna går fetbort.

Varför måste du ha en extra sadel att varva med? Ligger den han har illa?

//Waern
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Vad har du för bomlös då?
Barefoot har ju bomlösa westernsadlar där sadeln är 53 cm och sitsen 34 cm upp till stl 40.
Finns ju i olika modeller och priser.
Min granne har en till sin arab med kort rygg, i syntet som hon gav runt 3000 för.

jag har en London dressyr bomlöst barefoot i str 0 dvs den är 46cm lång totalt och 23cm i sitsen, det kortaste hittils ja hittat som jag får plats i.

tack för tipset men det är inte själva w sadeln jag vill åt utan en sadel med bom.
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Ja du får förmodligen ge upp. Om du inte av en händelse skulle få tag på en Youth-sadel möjligen. Vet att bla Tumbleweed tog in 13,5 -14,5 tums Dakota. De kanske skulle passa i längd. Men om hästen kräver en väldigt vid bom kan det skita sig i alla fall....

Börjes Westernsadlarna i de storlekarna går fetbort.

Varför måste du ha en extra sadel att varva med? Ligger den han har illa?

//Waern

Jaså vad tråkigt att höra jag trodde att w sadlar är byggda/ligger på ett annat sätt så att en kortryggad häst kanske klarar av dem bättre om de är lite för långa än en tex dressyr sadel.

oj okej hur ska man å tag på den sadeln kan tänka mig att den är svindyr med?
när jag tittar på bom, hur vet jag vad som är den vidaste bommen för det är väl bäst att titta på den vidaste kan jag tänka
hästen är ju liten men utan manke och blir ju därmed bred över ryggen.
men han är nog inte i stil med en fet bruks nordisk kanske.

men varför går börjes sadlarna fetbort? varför har alla något emot dem? kan man inte ge dem en chans?

jo den han har ligger jättebra och är det bästa jag hittat hittils men den är bomlöst och jag skulle gärna haft en sadel med bom som jag kunnat variera med. det är alltid bäst med variation vad gäller sadel, träns, ryttare osv allt då skadar man inte hästen i längden på samma sätt som ensidighet.
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Vill bara knyta an till den billiga sadel som säljaren kallade Dakota. Kan berätta att Dakota inte ha serienummer på sina sadlar utan endast modellnummer som står på flärpen som nu tydligen var borta. Den påstådda Dakotasadeln är en fejk.

Var väl för bra för att vara sant! :)
Jag kollade efter Dakota innan jag skrev här och tyckte oxå att det var konstigt både med pris och att inget märke syntes, men å andra sidan är det en liten affär som inte normalt håller på med western.
Men nu blir det ingen sadel alls från det stället.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
370
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 760
Senast: Mogge
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 336
Senast: Oknytt
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp