Bukefalos 28 år!

Hjälp!! Sadeln har kommit !!! :-)

R

ramada

Så nu har äntligen sadeln kommit, hann bara kasta på den en första gång efter hovvis skott idag, lite kassa bilder tagna med mobilen i alla hast:
:banana:


Snälla igga att jag faktiskt la på schabraket fel väg i all iver att se hur sadeln skulle se ut på min kille...:o



Mitt första intryck är att den ligger lite i bakvikt, men jag överlåter detta till er som har mer erfarenhet av denna sort sadel att råda mig rätt, fixar bättre bilder imorgon med rätta kameran...:D
 
Sv: Hjälp!! Sadeln har kommit !!! :-)

är det en espaniola?

i så fall är det bara o ta longerlinan o sätta på sadeln och ut och prova ut den så att den passar rätt, flytta runt underläggen osv kan ta en 20 minuter ungefär. :)
 
Sv: Hjälp!! Sadeln har kommit !!! :-)

Okej, men hur ser jag att den ligger rätt?, vad ska jag söka efter ?djupaste punkten i sadeln?:crazy:
 
Sv: Hjälp!! Sadeln har kommit !!! :-)

D e ju lite svårt att säga, du måste helt enkelt provrida den lite försiktigt, sadeln formar sig när du sitter i den, för d e väl en Espaniola? Kolla när du sitter i den om du får in en hand under framvalvet, att kanalen över ryggraden går fri.
 
Sv: Hjälp!! Sadeln har kommit !!! :-)

Tycker den ser ut att ligga lite nära manken får du in en hand mellan då du sitter i sadeln? Tycker inte att den ser ut att vara i bakvikt..:banana:
 
Sv: Hjälp!! Sadeln har kommit !!! :-)

Jo den låg ungefär 2 fingrars höjd över manken, men jag tror att jag fick den direkt från det att den legat på ett kallblod och min häst är ju lite smalare så att säga så jag flyttade "panelerna" tätare ihop över hela och lite tätare ihop baktill, men jag ska försöka provsitta och fota fler och bättre bilder imorgon.
Men jag bör alltså se till att frigången är rejäl över manken och att det blir en bra kanal längs ryggen?
 
Sv: Hjälp!! Sadeln har kommit !!! :-)

Va roligt att den kommit! och efter att du passat in sadeln så hoppas jag du lägger in massa ridbilder:angel: :banana:
 
Sv: Hjälp!! Sadeln har kommit !!! :-)

Haha!! Ja det hoppas jag med, om sambon inte tröttnar på mina ständiga egotrippar....:angel:

hihi!
 
Sv: Hjälp!! Sadeln har kommit !!! :-)

Var noga att känna med handen längre in i kanalen (framifrån) när du sitter i sadeln. De "vanliga" espaniolorna lägger sig gärna på mankens bakre del. Själv måste jag rida med grandeur-pad för att det ska funka. På delux-varianten är den främre delen av kammaren längre (innan det börjar gå neråt). Har provsuttit en sådan på pållen och den gick inte i manken.


I övrig kan jag bara gratulera till en toppensadel!
 
Sv: Hjälp!! Sadeln har kommit !!! :-)

Okej, tack för tipset ska tänka på det idag när jag ska provrida den...:)
 
Sv: Hjälp!! Sadeln har kommit !!! :-)

hehe.. nejdå.. då får dra till med att HELA Bukefalos väntar på bilder, så det finns inget han kan göra åt det.. förutom att ta bilderna då förståss;):D
 
Sv: Hjälp!! Sadeln har kommit !!! :-)

Okej, här kommer en bildbomb!
Första gångn jag satte mig upp så la sig nästan framvalvet på manken och jag tippade framåt, så då var det bara in igen och lägga om och andra gången fick jag in hela handn platt under framvalvet och kanalen höll sig bred baktill också...





Här såg man ljuset från andra sidan kanalen..:D


forts....
 
Sv: Hjälp!! Sadeln har kommit !!! :-)





Den enorma magen gör tyvärr att sadeln glider fram lite, men förhoppningsvis har vi snart rått bot på det...:)


Åsså ett avtryck..


Nå vad tror ni ser det riktigt ut?:crazy:
Jämfört med första gången och andra gången jag satt upp så kändes det direkt att jag placerades på mina sittben, länge sen man satt så rakt på dem kan jag lova...:D
 
Sv: Hjälp!! Sadeln har kommit !!! :-)

Jag måste bara säga att jag är värdelös på sadelpassning så jag säger bara att jag längtar till ridbilder!

men du satt fint i den, och nu måste du sy ett schabrak som passar;)
han är så fin din pålle!:)
 
Sv: Hjälp!! Sadeln har kommit !!! :-)

Tackar!!

Ja det kändes automatiskt som att man hamnade i rätt position i sadeln. Ja nu ska vi ut och motionera bort magen lite och sätta igång med markarbete lite mer så kommer det fler bilder till häst!
:D
 
Sv: Hjälp!! Sadeln har kommit !!! :-)

Avtrycksbilden var lite svårtydd men det ser ut som att den legat hårt an bakom bogbladet?
Sen såg resten av avtrycket lite rufsigt ut, som att den inte legat still ordentligt. Men det kan ju bli så när man sadlar av.
/Migo
 
Sv: Hjälp!! Sadeln har kommit !!! :-)

Ja jag lyckades naturligtvis inte lyfta av schabraket ordentligt utan drog det av kan man säga...:o på andra sidan såg det ännu rufsigare ut, naturligtvis för att jag dragit av det mothårs på den sidan...:angel:
Det kan stämma det du skriver om att den verkar legat på framåt mot bogbladet kan det ha något att göra med att den glider lite framåt sadeln tack vare "kulan" han har nu?:confused:

Ska försöka tänka på att sadla lite längre bak och se om samma sak händer att sadeln glider framåt mot bogbladet.
 
Sv: Hjälp!! Sadeln har kommit !!! :-)

På första bilden i tråden var min första tanke att sadeln ligger alldeles för långt fram, och samma sak när jag läst hela tråden och kom till slutet, och bilderna där. Den bästa tycker jag är den från sidan där du sitter på.

Ett bra tips för att hitta hur långt fram du kan lägga sadeln är att ha handen på bogbladets bakersta del, rätt långt ner på sidan av bogen, lyft upp frambenet på samma sida och känn hur långt bak bogbladet flyttar sig.

Då vet du ungefär hur mkt frihet bogbladet behöver för att kunna röra sig fritt och utan tryck, längre fram än så bör inte sadeln ligga.

En anledning till att sadeln åker fram kan vara att den är för bred i framvalvet/panelerna ligger för brett.

Vad roligt att den känns bra! Jag är också på G att köpa sadel, och funderar lite på din sadel, eller kanske en Relvas. Vad gjorde att du köpte just den sadeln?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp!! Sadeln har kommit !!! :-)

Jo jag testade i förrgår och igår att sadla längre bak och dessutom flyttade jag ihop panelerna något, då blev det lite bättre, men sadeln gled ändå fram lite grand, men jag tror jag ska prova att sätta ihop dem ytterligare men tror ävn att magen gör sitt till i glidandet, men vi stretar på...:D

Jaaa jag kan inte riktigt säga exakt vad som gjorde att jag köpte just den, förutom att jag föll som en sten för just utseendet på sadeln och sen gillade jag tanken på att slippa ha en specialpad under och bomlöst var ett krav..:)
 
Sv: Hjälp!! Sadeln har kommit !!! :-)

lite OT men kan man ha svanskappa på espaniolan?

(Det finns ju lite olika åsikter om svanskappans varande/icke varande -jag lägger ingen vikt i vilket som är riktigt, men det kan ju hjälpa tills "kulan" är borta?)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 536
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 774
Senast: Rie
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 094
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp