Bukefalos 28 år!

hjälp! sjuk häst! långt

Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Jo, om det är såpass sjukt eller skadat att det inte finns något annat alternativ.

30 § Påträffas ett djur så svårt sjukt eller skadat att det bör
avlivas omedelbart, får en veterinär eller en polisman och i
brådskande fall någon annan genast avliva djuret.

Den som har avlivat djuret skall underrätta ägaren eller
innehavaren av djuret om detta. Om detta inte kan ske, skall
polismyndigheten underrättas.

(Djurskyddslagen)
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Jo, om det är såpass sjukt eller skadat att det inte finns något annat alternativ.

30 § Påträffas ett djur så svårt sjukt eller skadat att det bör
avlivas omedelbart, får en veterinär eller en polisman och i
brådskande fall någon annan genast avliva djuret.

Den som har avlivat djuret skall underrätta ägaren eller
innehavaren av djuret om detta. Om detta inte kan ske, skall
polismyndigheten underrättas.

(Djurskyddslagen)

Jag menade mot ägarens vilja. Jag var otydlig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Förstod det egentligen. ;) Ville bara förtydliga för säkerhets skull. :)
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Idag ska vi till vetten!
han har nu ont i ryggen och ser halt ut på mer eller mindre alla 4... så som distriktarn såg honom när hon var här och bedövade ryggen...


önska oss lycka till och håll tummarna för oss!
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Satt precis o undra hur det gått för er.. En fråga.. läste lite annat här på buke, är han kollad för Borelia o Elichias? Bara en tanke o kanske ett långskott.. :grin:
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

japp det har vi kollat... 2 ggr tillomed :crazy:

men jag hoppas han är lika dålig där som han är hemma... för offtast blir de ju lite piggare och gladare när man kommer bort tyvärr.... det blir ju lite missvisande...
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

nu ska jag hämta hästen i hagen! vi har tid kl 14....
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Nu är jag tillbaks!

han hade en till inflamation i det andra bakknät, så vi behandlade 2 bakknän idag, sen kollade vi på tänderna för sjuttioelfte gången och hittade rejäla hakar och ett sår som var 5 cm långt :eek:

hur har distriktarn kunnat missa detta?! han hade oxå fickor i tandköttet och vi har slipat tänderna och behandlat med antibiotika...

blodprov för att kolla infektionsbild och protein i blodet är oxå tagna.

nu känns det som vi börjar komma nånvart!
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Vad skönt att ni äntligen hittade något!

Som jag sa när jag var in med tanten,"hellre att dom hittar nått riktigt illa som inte ens är värt att behandla,än att dom inte hittar något alls..."

Nu hade hon "bara" artros i ett framknä,och går nu som sällskapshäst/lättare ridning.
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Ja det känns faktiskt bra!

och det var bara saker som man kan åtgärda oxå :banana:
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

nu har vi fått svar på blodproven oxå!

alla blodprover var helt normala! :banana:
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Vad skönt att det går framåt!!

Har ni kollat om det kanske är magsår? Måste gå ner med gastrosopi(stavas?) för arr upptäcka det.
Läs denna artiklen

har själv haft en häst med magsår, upptäckte det tyvärr försent.
han var fin i hullet, blank i pälsen men preserade sämre på tävling.
han hade ett ordentligt magsår i öppningen till tarmen, som hämmade tarmens rörelse vilket ledde till att magsäcken blev full och sprack.

Om ni inte kollat det är det kanske ett allternativ att kolla upp just med att han har svårt med hullet.

Hoppas det löser sig för er!!
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Bara för att det är bra värden på höt behöver det inte betyda att hästens energi/näringsbehov är tillfredsställda i relation med vad den förbrukar i sitt arbete. Dessutom har ju inte olika hästar samma behov så att jämföra hästar och vad de klarat sig på för foderstat är inte så relevant.

Hoppas att det löser sig med din pålle!
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

med tanke på att han står så tror jag absolut att hans behov är tillfredställt!

nu har han börjat få lite blubb mage! bara hålla tummarna för att han lägger på sig fett och inte bara en gräs mage oxå!
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Jag tänkte mest på att du i början av tråden pratade om att tävla på elitnivå utan kraftfoder och att det funkade eftersom din andra häst funkat så... En häst som står är en helt annan sak.

Skönt att han lägger på sig lite!
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

för att den andra funkade på det? då har du nog läst lite galet :D

han funkade på det innan detta... men nu har jag ju fått lite klarhet i det...
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

med den foderstaten? jag gissar på ( igentligen vet eftersom min förra häst gick på den foderstaten förutom att ha ite fick lusern, och han tränades mkt mkt hårt) att jag skulle kunna tävla en häst på elitnivå med bra värden på höet och bara ge hö! ingen häst behöver kraftfoder om värdena på höet är bra och om hästen är frisk.

Det var det här jag tänkte på....

Men strunt samma, skönt att det verkar bättre nu!
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

ja jag har ju haft en häst till... men denna häst har ju oxå gått på en sån foderstat länge, och innan detta funkade det ypperligt!

kraftfoder kommer han få när han går hårt, men inga mängder...
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

tänkte uppdatera för er som är nyfikna, han är nu behandlar 2 ggr i i ena knät och 3 i det andra, nu har han även reaktion på haslederna så vi har behandlat båda haserna oxå.

vi har fixat tänderna igen och nu är han helt normalviktig, en framgång iaf.

hältan känns som den bara går runt runt, jag tror vi kommer hitta nåt som är allvarligare, hittils har alla röntgenbilder sett bra ut!

känns som att allt bara går runt runt...

återbesök om 3 veckor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 744
Senast: Lhas
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 127
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp