Bukefalos 28 år!

Hjälp, vad händer med min häst!?

P

Precious

Hej!

Jag har en varmblodstravare, 13 år som används som ridhäst. Det nya året har varit en enda stor sjukdomshistoria för hans del, allt från diffusa hältor till magsår (pga finylbutazonet), svullet framben, vätskeansamlingar runt bringan och febertoppar.

När han var frisk i magen fick han som ett hematom mellan frambenen, det började som en knöl på halsen som vandrade nedåt. Vätskan försvann på ett par dagar och han kunde sättas igång.

När jag väl hade satt igång honom efter 3 veckor med skritt märkte jag att han började bli andfådd, svettig och skakig väldigt fort, han fick även en bula strax ovanför bogen till höger om strupen. Denna bula är väldigt hård och han ömmar något fruktansvärt när man tar på den. Han är väldigt besvärad av den då han väldigt ofta står och lyfter höger fram. Han har även fått vätskeansamlingar vid bringan och långt under buken.

Var inne på Skara hästklinik där lungröntgen gjordes. Det visade sig att han hade som en tjock "dimma" i lungan/lungorna. Körde dit honom måndagen efter då de ville göra en lungbiopsi på honom. De tog även prover på hans bula samt en massa olika prover som jag väntar svar på i veckan. Nu har hans vätskeansamlingar ökat för varje dag och han har som två halva fotbollar mellan frambenen + att han är rejält vätskefylld under buken. Han kan knappt gå :( Sen är han väldigt trött och slö och vinglig.

Veterinären har ingen aning om vad det här kan vara och ville inte behandla honom fören provsvaren har kommit. Men han lider något fruktansvärt och mår inte alls bra. Har funderat på att ta bort honom, men det är ju såklart det sista jag vill, men jag klarar heller inte av att se honom sån här :( Jag vill ju självklart vänta på provsvaren också. De tog även borrelia och erlichiosprov på honom innan han fick åka hem.

Någon som har en aning om vad detta kan vara!? All vätska han samlar på sig osv? Jag blir snart tokig, och jag har gjort allt vad jag kunnat känns det som. Veterinären säger att det kan finnas en liten risk att det är lungcancer, hur vanligt är detta. Snälla hjälp!
 
Sv: Hjälp, vad händer med min häst!?

Jag kan inte hjälpa dig med tips eller svar eller funderingar men jag håller en tumme för att det går fort för provsvaren.
 
Sv: Hjälp, vad händer med min häst!?

Ingen aning jag heller, men ang vätskan. Har man undersökt hjärtat på honom? Om hjärtat inte fungerar som det ska kan de samla på sig vätska, både i kroppen och i lungorna.

Håller tummarna stenhårt att du får provsvaren snart, att ni hittar felet och att det går att bota!
 
Sv: Hjälp, vad händer med min häst!?

Tack alla! Han står återigen på kliniken. Lungröntgen är ofärändrad, han har fortfarande kvar "dimman" i lungorna och provsvaren kommer imorgon :(

Veterinärerna har ingen aning om vad som är fel med honom, och hoppet känns snart ute:cry: De hade upptäckt lite vätska utanför lungorna nu också, men de vägrar ge honom behandling fören de vet vad som är fel, men han mår verkligen inte bra! :(
 
Sv: Hjälp, vad händer med min häst!?

Glömde tillägga att de har kollat hjärtat på honom, vet inte så jättemycket vad för prover och liknande dem tagit men alla blodprover är bra konstigt nog =/
 
Sv: Hjälp, vad händer med min häst!?

Tänker också på någon form av cirkulationsrubbning, alltså hjärtfel...

Håller tummarna för att de hittar felet och kan behandla.
 
Sv: Hjälp, vad händer med min häst!?

Läste om detta i en gammal hästbok för några år sedan, om ett tillstånd där hästen i fråga har problem med hjärtat och får vätskeansamlingar i bland annat buken och på andra ställen. Ska se om jag kan hitta boken någonstans.
 
Sv: Hjälp, vad händer med min häst!?

*delvis kl*

Jag skulle nog också gissa på hjärtat.
Våran hund fick ungefär samma symptom som din häst har, och då var det något fel med hjärtat (minns inte exakt vad det var :o).

Vätskeansamlingar, främst i buken, trött och flåsade mycket.
 
Sv: Hjälp, vad händer med min häst!?

Tack alla för era tips.. Vad jag vet så är det taget en miljard prover på honom men alla värden är som sagt hyffsade. Hoppas verkligen att de kollat hjärtat på honom (är fjärde gången på några veckor jag är inne för samma symtom), lyssnat vet jag att dem gjort men mycket mer vet jag inte.

Något jag inte förstår är vad dimman i hans lungor kan vara. Kan lungorna få en sådan bild av hjärtproblem?

Idag har dem även upptäckt att han har vatten runtomkring lungorna, inte mycket men litegrann. Han kissar inte som han ska heller. I helgen drack han hur mycket som helst och kissade bara ut lite koncentrerat kiss. Han är väldigt vinglig i sin gån och rör sig mycket stelt med korta steg. Det rinner även klar vätska ur näsan hela tiden som han fnyser ut.

För två år sedan blev han andfådd och trött när jag red, han hostade även upp slembollar. Tog ut distriktvet och de sa att han antagligen reagerade på pollen. Han fick medicin och blev frisk. Min vet jag har nu misstänker inte allergi, eftersom han inte är irriterad i sina luftvägar.

Hans bula på bogen misstänks vara en lymfknuta. Han står nu på kliniken och imorgon kommer biopsisvaren på lungorna. Är livrädd över att det är lungcancer :(
 
Sv: Hjälp, vad händer med min häst!?

Nu hittade jag boken.

"Sjukdomar i hjärtklaffar:

Förlopp: I vila är hästar med klaffel kliniskt opåverkade och de uppträder ofta helt normalt. När en hjärtklaff en gång börjat läcka eller svikta blir följden emellertid att ju mer arbete man begär av hästen, desto snabbare försämras klaffunktionen. Detta i sin tur ökar den mängd blod som läcker genom klaffen i varje hjärtslag.

(Bild på häst med kraftigt ödem (vätskeansamling) under buken och delvis i benen).
"Uttalat ödem under buken och delvis i benen, orsakat av fel på klaff i höger hjärthalva".

Låter dock som att din häst har något annat än just fel på hjärtklaffarna, men i mina öron är vätskeansamling ofta = hjärtfel av något slag.
Kan vara så att dimman man ser i lungorna är ödem (vätska) som ansamlas av liknande orsak som han har vätskeansamling i buken.
 
Sv: Hjälp, vad händer med min häst!?

Tack så mycket för hjälpen.

Jag håller med, tänker också på hjärtfel när det blir vätskeansamling. Har även funderat på om det kan vara ödem i lungorna, men borde inte veterinären kunna se om det är vatten eller något annat? Eftersom de kunnat konstatera vatten kring lungorna.. Jag vet inte.. Börjar bli helt galen utav att han står och samlar på sig vätska och veterinärerna står som frågetecken utan att kunna sätta in en behandling :( Vi får se vad proverna visar imorgon.

Sen har jag även funderat kring hjärtmuskelinflammation, eftersom han sattes igång och var så pigg, sen blev han hostig och lite slö..Sen gick det bara rakt utför :(
 
Sv: Hjälp, vad händer med min häst!?

Hjärtmuskelinflammation brukar kunna fastställas genom speciella blodtester och/eller EKG. Du kan ju fråga din vet om det är möjligt att genomföra något som av dessa.
 
Sv: Hjälp, vad händer med min häst!?

Absolut! Ska fråga henne när hon ringer. Sitter och väntar på att hon ska ringa upp och säga vad provsvaren visar :crazy:
 
Sv: Hjälp, vad händer med min häst!?

Min häst fick precis som du beskriver, ödem på undersidan buken och dessutom ojämna hjärtljud, det visade sig att han hade en stor tumör på ena njuren, han togs bort.
Men han var 26 år, din är ju ändå ganska ung:(.
 
Sv: Hjälp, vad händer med min häst!?

Håller tummarna för att det ska gå bra med din häst, verkligen inte roligt när ens hästar är sjuka:(

Har du fått veta något om provsvaren?
 
Sv: Hjälp, vad händer med min häst!?

Är också nyfiken hur det går med hästen och vad vet säger. Hoppas det löser sig till det bästa.
 
Sv: Hjälp, vad händer med min häst!?

Vad äter hästen? Det kan handla om en förgiftning. En bekants häst hade nämligen liknande: vätskeansamlingar i bulor på kroppen, främst under magen, trött, feber och gav helt enkelt upp. De fixade fram ett exemtäcke och böt hage, dessutom böt de till ett foder som rensar kroppen från allehanda underliga ämnen ämnen. Sakta blev hästen piggare och vätskeansamlingarna försvann. Vet. var ute hos deras i parti och minut men hittade inget, och här i Finland hör inte klinikbesök och röntgen till oss vanliga dödliga, om det inte är dyra tävlingshästar, så jag vet inte om det fanns något fel inne i kroppen på hästen.

Efteråt har hästen hållit sig frisk, den har inte fått gå i hagen den gick under sjukdomen, en skogshage, då ägarna och vet. antar att där växte något opassligt.
 
Sv: Hjälp, vad händer med min häst!?

Tack alla!

Min häst fick komma hem i fredags eftermiddag. Han var något piggare än han var när jag lämnade honom. De har tagit en biopsi på hans "knöl" på bogen, vilket veterinären tror är en lymfknuta.

Vätskan har minskat rejält, lite av den har dock börjat gå ner i höger framben och det är ganska tjockt. De har inte kunnat fastställa en diagnos ännu och vet inte vad som är felet med honom.

Nu ska han få en antibiotikakur (hippotrim) i dubbel dos i 14 dagar och se om det kan hjälpa. De misstänker även att min häst fått en trombos (blodpropp) i ett kärl så han ska även få lite blodförtunnande.

I lördags fick han självklart feber :( Men idag är febern borta. Antar att han reagerade på ingreppet av biopsin för det hade börjat blöd kraftigt så det fick sy dit en kompress:crazy:

Han ska skrittas för hand 10 min x 2. I lördags kom jag hundra meter sen stannade han och började skaka i hela kroppen, fick självklart gå hem direkt. Inne i stallet står han och skakar så mycket att hovarna klapprade mot golvet. Efter 2-3 minuter var skakningarna borta. Kan ju bero på att han inte kan syresätta sig, eller att han har så ont i höger framben att det var någon smärtreaktion. Riktigt mysko iaf.

Vi får se om antibiotikan kan hjälpa honom något. Det är tiden som får utvisa. provsvaren på biopsin kommer i slutet av veckan.

Det konstiga är (tycker jag) att det rinner massa klar vätska från hans näsborrar hela tiden. Värre blir det när han rör sig. Han andas ut ganska tungt och man hör du att det sipprar vätska i näsan på honom, låter lite som det bubblar. Sen kliar han näsborrarna och ögonen väldigt mycket. Så på ett sätt känns det som om han skulle reagera på något i luften, men de säger ju att han inte är allergisk eftersom han inte är slemmig i luftvägarna. Men ändå har han haft allergi innan mot pollen som hjälpt med medicin.

Jaja, vi får se helt enkelt.
 
Sv: Hjälp, vad händer med min häst!?

Kan tillägga att provsvaren på biopsin i lungan såg bra ut, inga fel hittades. Alla prover de tagit ser bra ut. Så enligt alla analyser är han frisk...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 884
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 300
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 369
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 253
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp