Hjälp, vad har hänt eller vad är fel??

Molin

Trådstartare
Hejsan!

Jag fick ett mail utav min medryttare idag om att min häst har
fruktansvärt ont i kroppen sin.

Jag har alltid kollat rygg och ben innan och efter ridning
för att jag alltid oroar mej för mycket. :P
Men hon har inte reagerat någonting för mej då jag känt och klämt
på henne.

Pillan är ett 4årigt vblsto som rids varje dag nu men endast
i lätt ridning, skritt och trav och lite tölt.
Jag håller på med att träna in gångarterna igen då hon varit under
sommaren på bete hos min kompis och där har hon blandat ihop
gångarterna helt så hon blandar dom vid ridning, inge kul.
Därför avstår jag från galloppen just nu och kör skritt och trav, ibland tölten.

Sedan jag fick tillbaka henne från min kompis har hon bara blivit
mer underlig och konstig. För det första så har hon varit riktigt orolig
i boxen vilket har börjat gå över, sedan så är hon orolig vid hantering och helt konstig vid ridning.

Varför jag kollar hennes kropp innan och efter ridning är för
att hon har börjat med dumheter innan ridningen.
Hon backar och vänder och hoppar en 50-60cm upp, försöker
ställa sej och ja enbart jätte konstig, hon har aldrig nå öron bakåt
eller är dum utan hon vill inte ut, och då börja jag fundera på om det
var nått i kroppen men jag hittar verkligen inget fel.
Min kompis trodde att det hade med trotsåldern och göra och att
testa vem som bestämmer och så men jag tycker det börjar
bli värre men man får iväg henne till slut när man vunnit som sagt och då är hon enbart framåt och verkligen vill med ut på ritt så jag fattar ingenting.

Här är iaf mailet jag fick av min medryttare och jag är riktigt orolig.
Jag ska ut imorron så då ska jag kolla igenom henne riktigt noga.
Har dessutom beställt tid för en massör och sedan får man väl
longera, tömköra, köra och kanske rida riktigt lätt i ca 10-20min?

Jag vet inte riktigt därför skriver jag här oxå, jag är ledsen för hon
är ju bara 4år och har aldrig hållt på så här, en gång förut när vi
bodde i Falun men det sluta hon med.

Här kommer mailet iaf...
-----------------------------------------------------------------

Jag kan börja med att jag inte har ridit Pillan i dag heller. Gått en långpromenad. Pillan har ont i sin kropp, hon reagerar kraftigt på olika delar, både på bägge fram boggarna och även bak på höfterna. Kan ha sprungit och ramlat omkull i hagen eller ja vem vet....Någonting är iallafall inte riktigt som det ska vara.

Medans jag höll på att göra pillan i ordning i dag så kom Elinor in i stallet och bara frågade hur det var och om Pillan var lugn. Hon var inte så lugn, trampade runt runt. Då berättade hon att hon hade varit välldigt orolig kvällen innan oxå i sin box(antagligen senare när jag hade åkt därifrån) hon tyckte sig kunna se att det då var någonting som besvärade henne. Hon började att känna lite på pillan och när hon kände och tog lite på henne så markerade hon tydlig på att hon hade ont. Ellinor som hon heter ägaren till de två svarta i hagen är tydligen väldigt duktig och har hållt på mycket med hästar och just när hästar har ont.

Hon provade att stretcha henne lite alla ben. Efter min promenad och Pillan var lite varm så stretchade hon henne igen pluss att hon även masserade pillan. Detta i syfte för Pillans skull. Nu kommer du säkert tänka att dem har ingenting med min häst att göra, men när man står där och ser att hon verkligen har ont och någonting har hänt med henne så vill man ju att det skall bli bättre så allt detta är för att se om hon kan bli lugnare av massage och att vi strechar henne efter att vi har ridigt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tacksam för hjälp..
Kan tilläga att veterinär kommer att tas in om hon inte blir
bättre av massage och lugnare tillstånd.

Ps, ska hon ställas i egen hage eller ka hon fortfarande gå med
busarna hon går med? Dom håller väl sig lugna tror jag men ibland
kan det bli räjs.

Förresten kom på en sak nu..
För en vecka sedan så kom två nya hästar vars ägare som
kollat igenom Pillan. Det vart slagsmål i hagen och Pillan hamna emellan alla och fick sej ett märke på benet i fram, inget som ömmar eller är sårigt, kan det hänt nått mer där efter tro?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, vad har hänt eller vad är fel??

Hola,
Jag tycker att det låter som att du agerar vettigt genom att leta efter ev problem som ligger bakom din hästs beteende. Ofta säger ju hästar till genom att bli "trotsiga" vilket kanske inte alltid är fallet.

Börja du med equiterapeuten, massage, stretching etc. Och som du redan tänkt, koppla in vet om du inte ser någon förändring inom de närmaste veckorna. Det är alltid svårast att komma på vad som felas ens häst när man bara har "trots" och inget handfast som en tex en hälta.

Det lät som att du har någon kunnig "gammal i gården" hästägare i stallet. Om du har förtroende för personen så be gärna om hjälp med råd på plats när du åker dit imorgon.

kram Eva
 
Sv: Hjälp, vad har hänt eller vad är fel??

Personligen skulle jag ta ut en vet. först för att kunna fastslå att det inte är något allvarligt fel på hästen innan jag började med equiterapetuer och annat.

WB
 
Sv: Hjälp, vad har hänt eller vad är fel??

Du ska alltid ta ut veteinär först. Sen kan man börja med massage och kiropraktor och sånt.
Varför töltar du med henne?
 
Sv: Hjälp, vad har hänt eller vad är fel??

Tackar för era svar.
Så jag ska alltså ta ut vet först och sedan ev en massör? Det är en del som tycker jag ska ta dit en massör först och om det inte blir bättre ta dit en vet, jag vet inte alls jag.

När jag fick hem ehenne för snart ett år sedan så var hon omusklad
och inte i topp och mager som en sticka, då reagerade hon på sin rygg
en hel del men efter lite longering och prommenader och klättring så byggde hon på sej muskler även i ryggen så hennes reaktioner på ryggen försvann och gissa om att hon var glad att få komma ut och rida
då =) Men sen fanns det dagar på slutet innan jag skicka iväg henne på bete till min kompis som hon höll på lite men det gick över.

Någon månad innan hon åkte till min kompis så hade hon ej blivit riden
så mycket dels för att hon tappat en sko och hovisen tyckte att vi skulle invänta tills hela skoningen istället för att slå på en tappsko, hon skulle skos om helt ca 2-3v efter tappad sko så då invänta vi väl och longera henne mest och tog lite prommenader.
När hon väl vart omskodd så vart det inte mycka rida då det var slutet i skolan och den höll på och ta död på mej och min medryttare som hade hjälpt mej en del hade precis slutet dels för hennes ekonomi samt att hon inte mådde nå bra, så jag fick hjälp av kompisar i stallet men dom hann inte alltid rida henne.

Så när hon for iväg till min kompis så var hon inte direkt i topp och skulle behövas sättas igång lite försiktigt med tanke på ålder och allt. Jag fick sedan 3dagar efter veta att kompisen hade ridit ut och sedan 4-5dagar efter hoppat med Pillan en ca 60cm och då sa jag till om det och hon snäste ifrån att "vem var det inte som skulle tävla henne i 1m" men det är en helt annan grejj för då var hon i topp och allt, så irriterande men jag sa till iaf.

Sen hade dom ställt henne på bete ca 1v efter i en veckas tid för sedan red dom ut långritt tillsammans med en hel massa andra ridtjejer plus häst och vagn, kommer je ihåg hur många mil det är men en hel del. Oh dom ställde alltså henne på bete i 1veckas tid dom red henne inte med annat ord och sedan tar dom en sådan låång ridrunda, och det är inte bara skritt den där rundan för jag har själv varit med för något år sedan.
Kompisen sa väl att det enbart reds i skritt, tss säger jag aldrig.. Visst dom red det över en helg men aldrig att dom red enbart i skritt.
Men ja redan där hade hon väl försökt att ställa sej upp osv men det la hon väl av med efter en sväng, jag och kompisen trodde åter att det var "vem som bestämmer och trotsåldern" men jag vet inte.

Dom hade en vet där som dom känner och hon kika lite (Då hon fick vacc) och inget var väl fel där.

Ang tölten, hennes släkt rids i tölt oxå det är hon enbart som
inte visa tölt förens en stund när hon kom till mej, och ägaren tyckte det var lite kul då dom inte trodde på att hon gjorde det.

Hon gillar tölten och tar det fint så varför inte? Jag rider inte
tölt så mycket det är som sagt mest skritt och trav som gäller då
jag vill ha ordning på gångarterna igen.

Ska ringa en vet och se vad dom säger, vill hon/han komma först
så får det bli så. Jag kan ingenting om sådant här.

Ja den där nyinflyttade tjejen verkar kunna en del men jag fick
inte det bästa mötet med henne, hon snäser rätt mycket. Men jag
ska tala med henne ikväll om hon är där ute, jag vill helst ta in en riktigt skicklig massör och jag betalar gärna för Pillan är min bebis.
Men är tjejen duktig och kan sitt som det låter så är ju det bra för då har jag henne nära.
 
Sv: Hjälp, vad har hänt eller vad är fel??

Min personliga åsikt är att varmblod inte töltar. I de fall de ändå väljer att ta sig fram i tölt beror det på att de saknar förmågan att ta sig fram på annat sätt. Detta beroende på långvariga hältor som gjort att muskulaturen i kroppen blivit så ansträngd att kroppen inte längre kan använda sig av de gångarter som är naturliga för denna hästtyp. Har tidigare träffat på en töltande häst via mitt arbete som fick stå på smärtstillande ( butta ) en tid innan hältutredningen kunde påbörjas. Detta för att få musklerna att återhämta sig och sedan kunna avvakta tills preparatet lämnat kroppen och sedan utreda hältor. Den här hästen hade sprungit in en halvmiljon på travbanan vilket gjorde det uppenbart att töltandet handlade om ren smärta.

Lycka till med hästen!
 
Sv: Hjälp, vad har hänt eller vad är fel??

Aaah, jag förstår. Nej alltså hon har aldrig varit halt eller haft några problem eller skadad överhuvudtaget, så något sådant tror jag inte på och hon tar ju traven och galoppen fint, ja iaf innan jag skicka iväg henne på bete till min kompis.

Men som sagt, jag användermej mest av skritt och trav nu, hon har blandat gångarterna några ggr så jag vill ha ordning på det där. Jag hade gärna vela bygga mera muskler på henne åtmintone runt rygg och så, men det finns inget och klättra i där jag har henne nu :(

Finns det nå mer sätt? Som sagt inge vidare på sådant här, ska börja rida inför intruktör i dressyr men jag vill att Pillan blir frisk först för vad hon nu har, stackare.

Kan försöka hitta någon bild på henne som jag tagit relativt nyss.


Min personliga åsikt är att varmblod inte töltar. I de fall de ändå väljer att ta sig fram i tölt beror det på att de saknar förmågan att ta sig fram på annat sätt. Detta beroende på långvariga hältor som gjort att muskulaturen i kroppen blivit så ansträngd att kroppen inte längre kan använda sig av de gångarter som är naturliga för denna hästtyp. Har tidigare träffat på en töltande häst via mitt arbete som fick stå på smärtstillande ( butta ) en tid innan hältutredningen kunde påbörjas. Detta för att få musklerna att återhämta sig och sedan kunna avvakta tills preparatet lämnat kroppen och sedan utreda hältor. Den här hästen hade sprungit in en halvmiljon på travbanan vilket gjorde det uppenbart att töltandet handlade om ren smärta.

Lycka till med hästen!
 
Sv: Hjälp, vad har hänt eller vad är fel??

%7B58A759BC-D671-4B2A-8B33-0A6CBB691A1A%7D.jpg


%7B16503516-BAF7-445C-B0FA-D35E2F6768A6%7D.jpg


%7B348FCC74-040C-4667-BC6E-50D8AEFE22DB%7D.jpg


%7BA3F0A449-2E64-4349-9074-94E612A9E631%7D.jpg


%7B0D0E7F8C-EB16-49B6-B56B-53755485ED34%7D.jpg


Lite bilder iaf.. :P
 
Sv: Hjälp, vad har hänt eller vad är fel??

ser ut att vara en fin och trevlig häst!
 
Sv: Hjälp, vad har hänt eller vad är fel??

Oooh ja, verkligen en underbar häst =)
Ångrar inte att jag tog henne.

Kan berätta att jag kollat igenom Pillan när jag ut och
jag pratade med någon vet i telefonen strax därefter och förklarade
läget.
Vi kollade även tempen och hon fick 37.6, men då hade hon haft regntäcke på sej och sedan ätit ute i hagen, så det var ingen fara.

Det är så att hon har enbart ont vid mankpartiet och jag har testat
en ny sadel som verkligen såg ut att passa på Pillan, men vi kom fram till att så var nog inte fallet, den har nog legat på och klämt vid manken när jag suttit i sadeln och ridit, jag har ridit 2ggr i den och
min medryttare som är lite större än mej 1gång.

Så jag ska be en massör komma och massera henne, vi upptäckte att hon var lite sväld vid oj hur ska jag förklara, vid halsen ner mot frambenen :S Hon reagera inte mycket och sedan även lite stel i bogarna tror jag.

Vi har rätt mycket asfalt ute där hon står, hon är inte direkt van vid att rida på så pass mycket asfalt, kan det vara något som gjort
henne lite stel i bogar och svält där upp vid halsen början av benen?

Jag och ena tjejen i stallet stod och diskuterade detta lite och kom fram att det kanske kan ha lite med det och göra.


ser ut att vara en fin och trevlig häst!
 
Sv: Hjälp, vad har hänt eller vad är fel??

Testa med massör du. Hoppas det blir bättre men du att tänka på till nästa gång. Låt ingen strechta din häst när hon är kall. Alltså när hon inte redan är riden eller masserad och sedan promenerad en stund. I värsta fall kan man slita av muskelfiber då.
 
Sv: Hjälp, vad har hänt eller vad är fel??

Ja jag ska ta dit en tjej snart.

Ang strechningen så gjorde ju den där tjejen det när ingen var där samt när min medryttare hade gått en promenad med Pillan.

Jag själv vet att man inte ska strecha när hon ej blivit riden eller
fått sej en promenad, jag ska säga det även till min medryttaren
vet inte riktigt om hon vet det.

Idag hade hon iaf tagit min tös på promenad och efter det
hade hon masserat och strechat henne.

Tackar :D


Testa med massör du. Hoppas det blir bättre men du att tänka på till nästa gång. Låt ingen strechta din häst när hon är kall. Alltså när hon inte redan är riden eller masserad och sedan promenerad en stund. I värsta fall kan man slita av muskelfiber då.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 528
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 720
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 731
Senast: MiniLi
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp