Hjälp! Vattenpumpen "surrar"

En sugpump kan max suga upp typ 10 meter enligt fysikens lagar, pumpen måste vara nere på botten och trycka upp om det ska fungera.
Aha.

Fast då undrar man ju hur det kan komma sig att man inte satt i en sån pump från början. För det är en sugpump som funnits här "i alla tider". Enligt tidigare ägare.

Dessutom var han som byggde alltihop röris med egen firma.
 
Aha.

Fast då undrar man ju hur det kan komma sig att man inte satt i en sån pump från början. För det är en sugpump som funnits här "i alla tider". Enligt tidigare ägare.

Dessutom var han som byggde alltihop röris med egen firma.

Pumpen kan ju ha blivit sämre under årens lopp, den kanske var precis på gränsen från början.
 
Kanske ska förtydliga lite. Hur högt den kan suga beror på hur stor tryckskillnad pumpen kan skapa mellan lufttrycket och trycket inne i pumpen. Den största tryckskillnaden blir det om pumpen skapar ett totalt vakuum och då kan den suga 10 meter ungefär, därav den teoretiska maxgränsen.
 
Prova fylla på lite mer luft till att börja med . På sommaren spolar man ju mer och under längre tid vilket kanske gör att luftbubblan inte hänger med ?
 
Fast då undrar man ju hur det kan komma sig att man inte satt i en sån pump från början.
För att vattennivån alltid har räckt förut kanske?
Varför byta ut något som fungerar?

Men jag tror för min del att det är tryckkontakten.
Det är dumt att köra pumpen med trasig tryckkontakt, den kan gå sönder om den är 3-fas och bara får en eller 2 faser.
 
Prova fylla på lite mer luft till att börja med . På sommaren spolar man ju mer och under längre tid vilket kanske gör att luftbubblan inte hänger med ?
När det är dåligt med luft brukar det höras på att pumpen står och slår, inte att den surrar. Men ska ändå kolla det! Någon som vet vilket tryck det ska vara???
Mer vatten använder vi nog inte på sommaren, snarare att jag duschar mindre, badar istället i älven. Hästarna dricker ju iofs mer, men det borde jämna ut sig
@athena_arabians , vi var inte med i de områden som berördes av vad jag förstod, det var runt Garpenberg och det ligger ju mycket högre upp.
 
När det är dåligt med luft brukar det höras på att pumpen står och slår, inte att den surrar. Men ska ändå kolla det! Någon som vet vilket tryck det ska vara???
Mer vatten använder vi nog inte på sommaren, snarare att jag duschar mindre, badar istället i älven. Hästarna dricker ju iofs mer, men det borde jämna ut sig
@athena_arabians , vi var inte med i de områden som berördes av vad jag förstod, det var runt Garpenberg och det ligger ju mycket högre upp.

Jo, men med tanke på att det varit så torrt så tänkte jag att det lokalt kan vara lågt grundvatten ändå.
 
Ja jag har försökt hitta info, får helt sonika snåla på vatten över helgen och försöka kolla upp på måndag
 
Mm, surrandet har jag nig bara hört när jag pumpade ur allt vatten , så det har du nog rätt i. Min mätare går till sex och står på lite under tre vilket jag tror är för lite även om den inte står och slår på ännu ? Jag har bara fyllt på genom att tömma ut och fylla upp . Trycka i luft är nog effektivare . OBS , jag är ingen expert :).
 
kolla en enkel grej, kolla så att du inte har för mycket vatten i tryckkärlet. Vatten kan inte tryckas ihop, har samma volym oavsett vilket tryck som råder. Därför ska det finnas en luftkudde i kärlet som komprimeras vid tryck och som i sin tur gör att pumpen inte löser ut, går så länge.
 
Ja jag har försökt hitta info, får helt sonika snåla på vatten över helgen och försöka kolla upp på måndag
Grannfarbrorn hade ett långt snöre med en tyngd. Den släppte han ner i brunnen och när han kände att den nådde botten (slutade tynga i snöret) drog han upp och mätte hur långt snöret var torrt och hur lång den blöta delen var. Hur långt till vattnet och hur mycket vatten.

Enkelt och genialt. :)
 
kolla en enkel grej, kolla så att du inte har för mycket vatten i tryckkärlet. Vatten kan inte tryckas ihop, har samma volym oavsett vilket tryck som råder. Därför ska det finnas en luftkudde i kärlet som komprimeras vid tryck och som i sin tur gör att pumpen inte löser ut, går så länge.
Hur kollar man det?

Har ju även googlat på lufttryck osv men det känns som en STOR vetenskap så det lutar åt att försöka få tag på en rörmokare på måndag istället...
 
Grannfarbrorn hade ett långt snöre med en tyngd. Den släppte han ner i brunnen och när han kände att den nådde botten (slutade tynga i snöret) drog han upp och mätte hur långt snöret var torrt och hur lång den blöta delen var. Hur långt till vattnet och hur mycket vatten.

Enkelt och genialt. :)
Men då måste man väl först få upp pumpen? Känner mig helt vilse...:o
Långt snöre har jag ju iofs (vad gjorde man utan balsnören??:D ), det ska ju vara 36 meter djupt. Hur långt upp i borrhålet bör det i såna fall finnas vatten?:confused:
 
Hur kollar man det?

Har ju även googlat på lufttryck osv men det känns som en STOR vetenskap så det lutar åt att försöka få tag på en rörmokare på måndag istället...
Du har förmodligen ett glasrör på utsidan tanken, som visar vattennivån, det ska val var ca 50%vatten så glasröret ska väl visa 1/2 med vatten.
 
Pratade nyss med en händig granne som trodde att det är tryckströmbrytaren som krånglar, dvs att pumpen inte slår ifrån som den ska. Låter betydligt bättre än slut på vattnet:p
Blir till att kontakta elektriker få se om han har rätt;)
 
För att vattennivån alltid har räckt förut kanske?
Varför byta ut något som fungerar?

Men jag tror för min del att det är tryckkontakten.
Det är dumt att köra pumpen med trasig tryckkontakt, den kan gå sönder om den är 3-fas och bara får en eller 2 faser.
Är det en trefasare så händer ingenting om den bara får en fas, jag har själv nödreparerat en tryckströmbrytare som en kontakt havererat på genom att helt enkelt låta motorn få en fas inkopplad till nätet konstant. Två faser däremot går inte, den startar inte ens och säkringarna ryker ganska snabbt och finns det ett motorskydd så löser det omgående om en fas försvinner. Vill man köra en trefasmotor på en eller två faser så fordras startkondensator och en helt annan typ av intern koppling.

// Han som även lindat om motorer// :)
 
Du har förmodligen ett glasrör på utsidan tanken, som visar vattennivån, det ska val var ca 50%vatten så glasröret ska väl visa 1/2 med vatten.
Fel, det ska vara 2/3-delar när trycket är på 6 kg, vilket innebär att vattenpelaren i röret ska hamna 1 till 3 decimeter från toppen på röret beroende på hydroforens volym.
 
Mm, surrandet har jag nig bara hört när jag pumpade ur allt vatten , så det har du nog rätt i. Min mätare går till sex och står på lite under tre vilket jag tror är för lite även om den inte står och slår på ännu ? Jag har bara fyllt på genom att tömma ut och fylla upp . Trycka i luft är nog effektivare . OBS , jag är ingen expert :).
Manometrarna brukar ge upp efter 6-7 år och jag brukar byta ut dom om dom är äldre för då visar dom oftast (alltid) fel. Dessutom är dom billiga.
 
Lösning om det nu är felet hos er är en sprängning berättade någon, för att vidga.


Mvh Thomas
Det har man slutat med iom. att man då får in en massa nitrösa gaser i sprickorna och det vill man inte ha. Numera använder man högtryck och så suger man ren borrhålet efter tryckningen.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 196
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Nu är det en ciruklationspump som är grubbleriet. Varning - långt. Mitt värmesystem läcker vatten. Det är en övertrycksventil som inte...
Svar
12
· Visningar
1 474
Senast: BobberiBoo
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 091
Senast: Efwa
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 172
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp