Hjälp! Vattenpumpen "surrar"

En sugpump kan max suga upp typ 10 meter enligt fysikens lagar, pumpen måste vara nere på botten och trycka upp om det ska fungera.

I realiteten är det mindre än 10 meter för man vill ju ha lite flöde och flöde ger tryckfall i ledningarna. Sen skall det helst inte bli kavitation i pumpen. Så 7-8 meter är en rimlig praktisk gräns oftast.
 
@MacGyver Ok, kanske blivit billigare t.o.m. Hade varit bra då vi troligtvis åker på det med vår gamla brunn.

Missade att det faktiskt kommer vatten enligt beskrivningen.
Med liten luftdel och för mkt vatten i hydroforen brukar effekten hos oss bli tättare till och frånslag pump samt lågt tryck/flöde ut i kranarna.
När vattnet tar slut i brunnen försöker den pumpa och vatten kan komma i "små stötar/omgångar" bara.
 
I realiteten är det mindre än 10 meter för man vill ju ha lite flöde och flöde ger tryckfall i ledningarna. Sen skall det helst inte bli kavitation i pumpen. Så 7-8 meter är en rimlig praktisk gräns oftast.
Med en helt ny pump 8 meter, med en pump som gått ett år 7 meter max. Kolvpumpar går ner till 9 meter oavsett ålder på pumpen.
 
@MacGyver Ok, kanske blivit billigare t.o.m. Hade varit bra då vi troligtvis åker på det med vår gamla brunn.

Missade att det faktiskt kommer vatten enligt beskrivningen.
Med liten luftdel och för mkt vatten i hydroforen brukar effekten hos oss bli tättare till och frånslag pump samt lågt tryck/flöde ut i kranarna.
När vattnet tar slut i brunnen försöker den pumpa och vatten kan komma i "små stötar/omgångar" bara.
Kör du på det viset med torrgång mer än max några få minuter "eldar du upp" pumpen på nolltid. Om det riskerar att hända så skaffa en nivåvakt så det aldrig kan hända. Pumpar är dyra och pajar alltid när allt är stängt och firmorna tagit semester.
 
@MacGyver Att saker går sönder vid fel tillfällen märkte mamma och pappa.
Pumpen gick sönder på julafton.
Deras brunn var djupborrad till runt 80-90 meter har jag för mig enligt intyget, så hinka gick ju inte.
 
Fel, det ska vara 2/3-delar när trycket är på 6 kg, vilket innebär att vattenpelaren i röret ska hamna 1 till 3 decimeter från toppen på röret beroende på hydroforens volym.
Kan nog stämma, jag hade i stort sett bara vatten när jag råkade ut för problemet. Med 50/50 så funkade det hela bra. Bytte tryckkärl straxt efter pga ett pyttelitet hål som läckte ut luften så nu är bra tryck i duschen igen :)
 
Kan nog stämma, jag hade i stort sett bara vatten när jag råkade ut för problemet. Med 50/50 så funkade det hela bra. Bytte tryckkärl straxt efter pga ett pyttelitet hål som läckte ut luften så nu är bra tryck i duschen igen :)
Pyttesmå hål beror till 99% på att dom missat med galvningen, då tar man en rostfri skruv med mutter, bricka och en fiberpackning och så borrar man hål i läckan och tätar den. Jag har gjort så på åtskilliga hydroforer, den största är på 10,000 liter och står i ett vattenverk och är fortfarande tät efter 21 år sen lagningen gjordes.
 
Pyttesmå hål beror till 99% på att dom missat med galvningen, då tar man en rostfri skruv med mutter, bricka och en fiberpackning och så borrar man hål i läckan och tätar den. Jag har gjort så på åtskilliga hydroforer, den största är på 10,000 liter och står i ett vattenverk och är fortfarande tät efter 21 år sen lagningen gjordes.
Jodå men tanken var ca 50 år, pumpar och ledningar med så rubbet byttes ut mot en ny vatten renare, hydrofon så nu ska de väl rulla tills jag lämnar in....
 
Har ännu inte fått tag i elektrikern....
Surrar nog bara lite extra mycket när den fyller (så nåt fel är det ju), men slår ifrån som den ska. Att det skulle vara dåligt med vatten trodde inte grannen, dom tar vatten från en källa som brukar sina och har fortfarande vatten. Att vår djupborrade brunn skulle sina trodde han inte riktigt.
Tills vidare snålar vi med vatten för att inte anstränga pumpen

Fortsättning följer...
 
Nu blir jag konfunderad av vad ni skriver. Mina föräldrar har en brunn som gav 300 liter i timmen på 25 meters djup och borrade till 53 meter men fick inte mer vatten. De har alltid haft sugande pump! Och den suger på större djup än tio meter. När så jag byggde mitt hus bara 25 meter från deras och borrade min brunn 20 meter från deras (jag stövlade tomten runt som tidigare varit en åker och visste att i den hörna jag valde borra så brukade matjorden vara något fuktigare än resten trots att det var högsta punkt (sluttande). Nåväl, vi började borra och inte en droppe vatten på varken 25, 50, 75 eller 90 meters djup. På 91 meter sa det poff och det stod som en fontän, vi borrade rätt på ådern och kan ta upp 2700 liter i timmen sen klarar inte pumpen mer, givetvis en tryckande och vi hängde den på 90 meter. Men för några år sedan då föräldrarnas pump ville gå i pension så kopplade de in sig på mitt eftersom de ansett sig har snål tillgång.

Min morfar tar sitt vatten med sugande pump på 18 meter och hivar lätt upp 1000 liter i timmen. (ca 100 meter från min brunn), så ådern måste ju dykt duktigt lagom där jag lät borra.

Så jag blev jätteställd av att läsa att flera skriver att sugande pump inte skulle klara mer? Eller var de bättre förr?
 
Nu blir jag konfunderad av vad ni skriver. Mina föräldrar har en brunn som gav 300 liter i timmen på 25 meters djup och borrade till 53 meter men fick inte mer vatten. De har alltid haft sugande pump! Och den suger på större djup än tio meter. När så jag byggde mitt hus bara 25 meter från deras och borrade min brunn 20 meter från deras (jag stövlade tomten runt som tidigare varit en åker och visste att i den hörna jag valde borra så brukade matjorden vara något fuktigare än resten trots att det var högsta punkt (sluttande). Nåväl, vi började borra och inte en droppe vatten på varken 25, 50, 75 eller 90 meters djup. På 91 meter sa det poff och det stod som en fontän, vi borrade rätt på ådern och kan ta upp 2700 liter i timmen sen klarar inte pumpen mer, givetvis en tryckande och vi hängde den på 90 meter. Men för några år sedan då föräldrarnas pump ville gå i pension så kopplade de in sig på mitt eftersom de ansett sig har snål tillgång.

Min morfar tar sitt vatten med sugande pump på 18 meter och hivar lätt upp 1000 liter i timmen. (ca 100 meter från min brunn), så ådern måste ju dykt duktigt lagom där jag lät borra.

Så jag blev jätteställd av att läsa att flera skriver att sugande pump inte skulle klara mer? Eller var de bättre förr?

Naturlagarna har inte ändrats speciellt mycket de senaste åren. :) Jag är inte expert på pumpar, men det finns jet-pumpar där man trycker ner vatten i brunnen till ett speciellt munstycke som använder venturieffekten och genom detta så kan man "suga" upp vatten en längre sträcka än med en vanlig sugpump.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 196
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Nu är det en ciruklationspump som är grubbleriet. Varning - långt. Mitt värmesystem läcker vatten. Det är en övertrycksventil som inte...
Svar
12
· Visningar
1 476
Senast: BobberiBoo
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 104
Senast: Efwa
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 172
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp