Hjälp!!!!!!!!

K

Katina

Kan katter som är steriliserade löpa :confused: Min ena honkatt håller på att göra mig tokig. Hon skriker och har även kissat inne ett antal gånger nu. I fåtöljen, i sängen och i makens matväska :mad: Inte alls populärt. Hon trycker även upp ryggen under fåtöljer och sängar.

Hon kunde kissa inne förut också, men bara på vårkanten. Det var innan hon var steriliserad. Nu har hon varit inne- katt sedan oktober. Allt har gått bra hitills,utom sönderrivna tapeter :o Men nu börjar detta bli jobbigt. Kanske man måste ta bort henne :cry:
Inte kul att inte lita på om hon har kissat någon annanstans än i lådan eller inte.

Tacksam för svar.
 
ja. så vitt jag fattat löper steriliserade medans KASTRERADE inte gör det. Så kastration är att föredra om man inte vill ha kvar löpbeteendet. :confused: rätta mig någon om jag har fel :angel:
 
Vad skulle vara skillnaden mellan sterilisering och kastrering? Jag säger att de är kastrerade, men då säger andra att hankatter är kastrerade och honkatter steriliserade.
Ska ringa vet. på måndag. Han ville inte jobba i dag när det var klämdag.
 
dom steriliserade förrut, nu är det väl mest kastrationer på båda könen. Så ta reda på om dina är steriliserade eller kastrerade så får du nog förklaringen :) Hoppas det går över :cool:
 
När man kastrerar honkatter tar man bort livmoder och äggstockar, när man steriliserar knyter man bara av allt. Man tar inte bort nåt, därmed finns även alla hormoner och beteendet kvar.
 
Kastrering är när man tar bort hela reproduktionsapparaten. Ingen löpning, inget könsbeteende, osv.
Sterilisering kapar äggledare/sädesledare, och gör alltså djuret infertilt men det har fortfarande kvar hormonproduktionen och beteendet.
Det är sällan man steriliserar idag, eftersom steriliserade honor kan få alla de problem med juvertumörer och livmoderinflammationer som fertila honor har. Dessutom sliter det på honan att löpa (och på ägaren :crazy:).

Katter som gått okastrerade länge kan ha kvar en del av det beteendet fast de är kastrerade (har en sån själv), men skrikande och innekissande kan också vara ett allmänt uttryck för ogillande.
 
Det kan vara så att man inte
har fått med all hormonproducerande
väv vid kastrationen.
 
Tack för alla svar. ;)
Ska kontakta den vet. som opererade dom på måndag och höra vad han säger. Den andra katten är lugn och inte skrikig. Denna som skriker svarade ine heller bra på p-piller som de fick först, utan verkade behöva en större dos.
 
P-piller är inte bra på längre sikt heller. De kan orsaka juvertumörer. Det är bättre att kastrera.
 
Har talat med vet. i dag. När äggstockarna tas bort kan det finnas lite vävnad kvar som gör att katten har kvar beteendet. Detta händer mycket sällan, men tydligen var min katt med bland dessa. Ska prova med p.piller under löpperioden. Hjälper inte detta får jag ta bort henne :cry:
Hon ska svara på behandlingen inom en vecka. Hoppas på tur.
 
Det kunde vara i bukhinnan och lite var som helst som jag fattade. Går inte att ta bort. Tyvärr!! De hade haft två fall tidigare.
 
Det låter obehagligt. P-piller är ju inre direkt något man vill ha dem på. Kanske räcker det med piller under det ljusa halvåret?

Berodde det på ett medfött fel, eller är det något som kan hända alla?
 
Kan nog hända alla, men det är som sagt väldigt sällsynt som tur är. Hon ska bara äta piller för att komma ur löpperioden sedan ska jag trappa ner för att sedan sluta. Får se hur det går nästa vår.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, Snälla ge mig råd på hur jag ska göra. Jag har en 10 årig katt som hatar min 5 månaders valp. Eller ja hatar kanske är att ta...
Svar
5
· Visningar
1 188
Senast: Pudlan
·
Katthälsa Jag har en honkatt på ca 2,5 år, osteriliserad och som löper väldigt ofta (med ca en veckas mellanrum från det att hon slutar till att...
Svar
14
· Visningar
7 028
Katthälsa Hej, tänkte höra om nån har nåt bra tips eller hjälp till mitt problem som jag inte tänkt på. För 3 månader sedan tog jag hand om en...
Svar
6
· Visningar
1 348
Senast: Annostar
·
Katthälsa Har en gammal katt som ändrat beteende de sista två dagarna. I förrgår åt hon och var på lådan som vanligt men igår noterade mamma (hon...
Svar
10
· Visningar
6 555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp