Bukefalos 28 år!

G

GoldenPearl

min lilla häst är underbar att rida ( tycker inte bara jag:)) men hon är världens bitch i boxen, strycker örona bakåt och så där, ibland hugger hon oxå! men mest då bara i luften.hon är allmänt sur och bråkig i boxen men så fort hon få komma ut är hon jätte snäll! när jag har henne i stallgången är det lite bättre men då lägger hon öronen bakåt åt alla i närheten.
Vrf gör hon så här?? jag blir både arg och ledsen över hennes beteende!:(
Hjälp!:confused:
 
Sv: HjÄlp!

Har hon alltid betett sig på det sättet? Eller har hon börjat med det på sista tiden?
Min häst är likadan, han är jättesur i boxen, hugger i luften och hotar lite med bakbenen. På stallgången är han snällare, men blir även då lite sur ibland. Jag har dock inget problem med att han är sån, jag vet att det delvis ligger i hans gener.
Två av mina favorithästar (ston) är också riktigt sura. De är värre än min valack, den ena till och med biter folk ibland och sparkas när man selar osv.
Jag vet inte om det hör till saken att alla tre är travare, de brukar ju kunna ha humör och det gör ju inte så mycket så länge de fungerar på bana (min valack har dock varit ridhäst i 10 år).

Ibland kanske det fungerar om man säger till på skarpen, men det finns ju hästar som bara blir argare av det. Jag vet tyvärr inte vad man ska göra för att få dem att sluta. Det kan ju kanske ha med hormonerna att göra (spec på ston), och det finns några örter eller liknande som man kan fodra med för att de ska bli mer balanserade i humöret. Det kan även hjälpa med massage. Jag gick en ganska omfattande massagekurs, och massören berättade om argsinta travhästar som hade fått massage under en tid och sedan blivit hur snälla som helst (fast de blev ju inte lika vassa på tävlingsbanan sen :D ).
 
Sv: HjÄlp!

Hennes mamma är oxå ganska sur men jag har inte märkt någonting när jag köpte henne, är hon kanske osäker på mig? hur ska jag vinna hennes förtroende??
 
Sv: HjÄlp!

Jag har också en suris!
Kanske inte så mkt som din, men hon är väldigt känslig och vill ha mkt eget utrymme.
Har bitit den ena av de andra två hästägarna i stallet och sparkat efter den andra... aldrig gjort ngt mot mig dock.
I min hästs fall handlar det mest om att man måste förstå henne och kunna läsa hennes signaler. Ingen stress, inte störa i maten osv.
Jag byter oftast inte täcken på henne i boxen utan tar ut henne i stallgången. I boxen får hon vara ifred, det är hennes plats liksom, där ska hon kunna känna sig trygg. Det är bara där hon "varit dum" mot de andra.

Det är så svårt att säga vad sånt beror på. Det kan vara stress, smärta någonstans, oro, bara humör osv.
Hos min häst är det nog mest bara humör, ett fuxsto med bläs som min ska väl vara det värsta man kan äga har jag hört ;)
Men mkt fjäsk, lugna rörelser, ingen stress och massor av kärlek hjälper. Men skulle hästen bita/sparka måste man naturligtvis säga ifrån ordentligt, det är INTE okej.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 215
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp