Bukefalos 28 år!

Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

Sv: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

Fint av er att ni kämpat för den lilla älgen. MKT söt :love:

Hoppas allt löser sig nu, det är tur att d finns människor som er:bow:
 
Sv: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

Så underbart söt liten flicka, hoppas allt ordnar sig! :love:
 
Sv: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

Ja, verkligen helt underbart söt den var.. Verkligen tur att ni tog hand om den..
Hur går det för den lillen nu?
 
Jo, nu är det jätte bra! Vi trodde en kväll förre vecka att vi skulle förlura honom, Han hade en feber och var väldigt svag. Jag har varit där varje dag med att ger en spruta och det är väldigt rolig att ser för varje dag hur han har blivit starkare och starkare. Nu är han frisk förklarat.

Vi också upptäckt att den var en hanne här om dagen. Jag hade gjort undersökning när han kom in i stallet och tog det för givet att när jag såg två små spenor att den var en flicka. Men jag visst inte att älgar kan har båda "boobs" och en "spak":o. Learn something new everyday!;)

Vi vänta för de sista paper från naturvårdsverket att komma. Men det ser lovande att han får stanna kvar.:banana:

Jag infoga en bild av kalven med min dotter Jasmine från före veckan. Han tycker om barn och är social och ropar ut när du kommer och gråtar när man går från hans inhäng. Vi till o med använder Moose-man-ship :rofl: med han som har fungerat väldigt bra. Han står stilla får sina sprutar och temp tagning och man kan plockar up alla foter för inpektion.
JasandHanna.jpg

Liggkalv.jpg
 
Sv: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

Härligt CS!
Hoppas bara att vår världsberömda byråkrati inte sätter käppar i hjulet.

LIA
 
Sv: Re: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

Vad skönt att det börjar ordna! Helt underbar liten krabat :love:
 
Sv: Re: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

sååååååååå jäkla söt!!!!!!! :love: :love: :love:


tack för uppdateringen också! håller vi tummarna för att dom sista papprena ordnar upp sig också! :bow:
 
Sv: Re: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

Grattis! Vad roligt att det gick bra. Och vilken tur att hägnet kunde ta emot honom! :D

Skicka gärna uppdateringar.
 
Sv: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

hur har det gått??
blir du inte av med den så hojta :) jag tar gjärna hand om den då vi har en flock på 13älgar här :)
 
Sv: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

Vilka underbara bilder! :love:
Speciellt den med lillmatte också...
Hörde att den blivande nya lilla vovven är jättesöt också...:rofl:
 
Sv: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

KL.
Ja guu va gullig!
Ge fan i vilda djur!
I de flesta fall när folk räddar dessa hindrar de helt enkelt mamman att ta hand om dem!
I resten av fallen "räddar" man ett djur till ett liv i fångenskap!
PL
 
Sv: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

Myndigheterna inser att det är ett större djurskyddsproblem om folk "tar hand om" djurungar till höger o vänster än om vissa avlivas eller dör en naturlig död.
PL
 
Sv: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

I de flesta fall när folk räddar dessa hindrar de helt enkelt mamman att ta hand om dem!
I resten av fallen "räddar" man ett djur till ett liv i fångenskap!
I CS:s fall var det uppenbart att mamman var borta ur bilden.

Du har fel om du tror att endast dessa två alternativ finns. Det går utmärkta att föda upp och återbörda djur till det fria, förutsatt att man gör allt på rätt sätt. Inte alls speciellt svårt.

LIA
 
Sv: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

De människouppfödda älgkalvar jag känner till har hamnat i hägn eller hållit sig alldeles för nära människor för att det skall fungera.
Men du har säkert förvildat en hel hög älgar eftersom du vet att det är lätt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

En sån trevlig ton! :smirk:
Förväntar du dig verkligen svar efter det inlägget?

LIA
 
Sv: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

Normalt är det ett väldigt svårt projekt att "förvilda" djur( därför sparar man normalt sådana resurer för utrotningshotade arter dit knappast älgen hör) men du påstod att det inte alls var svårt därför utgick jag från att du hade stor erfarenhet.
Känner du till en enda älg som är uppfödd i fångenskap o fungerar som vild?
PL
 
Sv: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

I CS:s fall var det uppenbart att mamman var borta ur bilden.

Du har fel om du tror att endast dessa två alternativ finns. Det går utmärkta att föda upp och återbörda djur till det fria, förutsatt att man gör allt på rätt sätt. Inte alls speciellt svårt.

LIA
älgar kan man inte skicka ut i det fria igen..

det är överhuvudtaget väldigt svårt att sätta ut handtama vilddjur i det fria igen, speciellt efter det att de blivit uppfödda av människan från präglingsåldern (hos älgar är den 4 månader, kalven i CS fall är ca 2 mån)

har du kankse läst om den "halvtama" älgen som gjort 13 attacker mot människor innan jägare tillslut lyckades skjuta den? det är resultatet efter att ha utfodrat en vild älg som blivit lite tam.. den vet att människor=få mat.. vilket inte alls är fallet om en oförberedd människa ställs öga mot öga mot den älgen..
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
679
Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Sarah415
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 422
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag hittade en dikt som jag tycker är så klok och så vacker att jag vill dela den med någon. Har även bett min svägerska läsa den på...
Svar
2
· Visningar
721
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp