Bukefalos 28 år!

Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

C

CaliforniaSwed

I am going to take this in english becouse swedish takes to long for me to write. And we are in a hurry.

Long story short. A baby moose has come in to our horse field and we have on two occations taken her out,and back in to the forrest it has gone almost two days and no mother has come.

We have her now in our stall and she is eating and is very calm. Have talked to diffrent people and there is a moose park nearby that is willing to take her in, but Naturvårdsverket wants us to kill her instead.

If she was sick i would see the point, but i don't see it for a healthy animal.

Have called and talked to Falu kuriren. But it is moving to slow. Trying to get some action but i have no idea who to call to get the "beslut" stopped.

Can anyone help us? Please! Who can we call? Who is above naturvårdsverket. I know there are a lot of you savvy bukalister out there....
 
Sv: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

Prova Expressen eller Aftonbladet istället.

Och gråt lite.

De är mycket snabbare och så kan du få det rikstäckande!!
 
Sv: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

Har ni alltså vaktat den i 48 timmar hela tiden eftersom ni vet att mamman inte varit där......
eller har ni sett den döda mamman?
Man rör inte vilda djur!!!!
 
Sv: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

jag har personen för dig som du ska kontakta. men jag PMar om info till honom.
Han har redan tagit emot 2 stycken älgar och kan Säkert komma med både tips på hur ni ska gå tillväga med naturvårdsv. och hur den lilla ska utfodras.

Jag måste bara hitta honom på nätet först.
Ring direkt!
 
Jag har ringt lokala tidningar och aftonbladet är min nästa samtal. Tack
 
Ja vi har avvaktat den. Vi kunna ser den även från sovrums fönster. Inte äns spår av mamma i trakten. Och ingen spår av en död mamma heller. Normalt skulle jag aldrig lägga mig i. Men när den försöker vara med hästarna i hagen då kliva jag i bilden. Jag personligen vill inte ser ena hästar sparka/trappa ihjäl den.


Sammet Jag tackar otrolig mycket om du kan hitta denna person. Allt hjälp är vi tacksamt för.

Before anyone else wants to give me lecture on natures way, please save it. What i should have or should not have done is irrelevant.
 
Sv: Re: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

jag har PMát dig lite info.




Fö. kan jag tillägga att jag tvivlar på att CS är en person som daltar runt med vilda djur.
Hon har nog koll på att man inte är och petar på vilda djur utan att man är säker på att mamman är borta.
Och att den är med hästarna istället för med mamman tyder på att mamman inte är i närheten.
 
Sv: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

Ring till Viltjouren och fråga om råd!
Viltjouren på Ekerö, alla Viltfrågor
Tele: 08 - 560 241 82/ 070-418 28 10

Prova även KFV; Katastofhjälpen för Fåglar och Vilt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

Om polisen hotar med att komma o skjuta lillälgen kan ni säga till polisen att lilla älgis har rymt och dom inte behöver bekymra sig längre. Sen kan ni ge den till "rätt" person/älg i lugn o ro.

The moose is loose!
 
:bow::bow::bow:

Vi tackar för allt tips som har kommit in. Det har gett resultalt och nu är det länstyrelse och polisen som bråkar i mot! :bump:

Det verkar att hon är "safe" för ikväll. Men vi har ett kamp fram för oss att hon får en permenent hem.

Med hjälp av media och er jag...:bow: Tack igen.
 
En uppdatering för er som är intresserad.

Har fått ett samtal från polisen i morse och att älgparken försöker att söker tillstånd att ta emot "Lillan" (om ko var på körd så skulla det var ingen problem med tillstånd :confused:) så har polisen backat ur totalt. dvs att de inte ta på sig att komma ut och skjuta henne. :banana:

Nu är det bara Länsstyrelse att bråka med. Men de är iretterad att vi inte satt kalven i bilen körde någonstans i skogen och slängde ut henne sen kör iväg. Ingen Älgko i närheten (har varit ut och sökt) och chansen att hon skulle svälta ihjäl är enormt. Så små som hon är, några dag till så skulle hon var död.

Hon är pigg och väldigt kelig. Och springer after och ropar ni vi går (after matningen).

Sammet Tack igen din tips hjälp enormt och satt oss på den rätta spår!!!:bow:
 
Sv: Re: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

Vill bara ge dig ett :bow: som kämpar för älgen!
 
Sv: Re: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

Vad glad jag blir att höra att det ser ljusare ut för er.

och klart man hjälper till när någon är i nöd och man har tips ;)


Kunde han jag tipsade om ge dig något råd om hur du skulle göra med Länsstyrelsen?
Och det är ju löjligt att de påstår att det ska vara annorlunda om mamman blivit påkörd! Det finns en orsak till att kalven sökte sig till dina hästar och det var inte för att den tyckte om gräset.
Mamman är med all sannorlikhet död eller i ett läge att den inte kan komma till kalven.
hoppas det löser sig och att de inte är så insnöade att de kan hjälpa er.

Har du några bilder på den lille?


En uppdatering för er som är intresserad.

Har fått ett samtal från polisen i morse och att älgparken försöker att söker tillstånd att ta emot "Lillan" (om ko var på körd så skulla det var ingen problem med tillstånd :confused:) så har polisen backat ur totalt. dvs att de inte ta på sig att komma ut och skjuta henne. :banana:

Nu är det bara Länsstyrelse att bråka med. Men de är iretterad att vi inte satt kalven i bilen körde någonstans i skogen och slängde ut henne sen kör iväg. Ingen Älgko i närheten (har varit ut och sökt) och chansen att hon skulle svälta ihjäl är enormt. Så små som hon är, några dag till så skulle hon var död.

Hon är pigg och väldigt kelig. Och springer after och ropar ni vi går (after matningen).

Sammet Tack igen din tips hjälp enormt och satt oss på den rätta spår!!!:bow:
 
Sv: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

åhh, vad jobbigt att de vill skjuta henne..
om en gård med godkända hägn vill ta emot henne borde det ju inte vara några problem tycker man ju. Snacka om Sverige i ett nötskal :(

Mysigt med en lite älgkalv. de är ju bara så söta :love:
 
Här kommer en link till en av artikeln som var ut.

Lillan's Artikel

Det finns också en artikel med en video klipp på Svt Gävladala Senaste inlägg

Jag kan in doenload från kamera just nu.

Grejen är när jag läst denartikeln i dalarnastidning :smirk: är att denna Tommy sa inget till mig eller de som äger älgparken att det finns ett "tillstånd" att söker efter. Han sa bara det till den första raporten som ringde honom. Lite o-snällt! Till oss var det, "INGET vi kunde göra" så sjkuta henne eller låt henne svälta i skogen på egen hand. Vem är det äntligen som gör fel?:confused:

Och sa inte äns att det var olagligt till mig, bara att vi ska bli av med den att det var olagligt att "behålla det som husdjur". Vi vill inte behålla den men han sa att vi fick inte lämna bort den till älgparken heller (då kunde han sagt detta om tillstånd). Tur var det eras tips kom det om detta "tillstånd" med Länsstyrelse fram.

Så det var ansökt, och Älgparken idag på eftermiddag har fått ett "munligt tillstånd" att acceptera/ta hand om kalven tills detta är utträttat!:banana::banana:

Men jag tycker det är fult att de finns att hjälp/ta hand om naturen och oss och sen göma de info som kunde hjälpa henne. Vi kunde har gått förbi detta utan problem om han bara sagt att det finns en särskilt tillstånd att ansöka. FULT FULT FULT!!!!


Men just nu är jag jätte glad att hon har mår bra. Jag är en för "Naturens Lag" men ibland jag tro att den (naturen) behöver lite hjälp då och då sen vi alla dela den.
 
Sv: Re: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

så hemskt söt den var! :love:

skönt att höra att älgparken fick tillståndet åtminstone så länge! :bump:
 
Sv: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

CS, hoppas det fixar sig.
Annars får du smuggla hit den. ;)

LIA
 
Sv: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

Så Underbart söt hon är den lilla tjejen :love:
Inte får dom avliva henne :cry: Hoppas att allt ordnar sig! Håll oss uppdaterade.
 
Sv: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

Kan vi inte fixa någon protestlista eller något som visar dom att vi tycker att hon ska få leva. :idea: Du får gärna smuggla hit henne till mig också!
 
Sv: Re: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

Vad bra att de fått ett muntilgt tillsvidare godkännande.

Jag skriver gärna under en protestlista mot att den ska bli avlivad!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
442
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: 95johsv
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
697
Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
650
Senast: Sarah415
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp