Bukefalos 28 år!

Hjärnsläpp!

L

LiselotteA

När man flyttar undan skänkeln.. skänkelvikning.. hur ställer du hästen?

Ställer du i eller från rörelseriktningen?

TACK! för att ni med hjärnan med er hjälper mig!

:banana:
 
Sv: Hjärnsläpp!

Du har hästen lite ställd i nacken från rörelseriktningen. Den ska alltså bara vara lite ställd i nacken, inte böjd. Har man en häst där bogen gärna flyter ut i rörelseriktningen gör man en "motställd" skänkelvikning - då har man hästen ställd i rörelseriktningen (för att kunna hålla in bogen). Alltså finns det båda varianterna men den du frågar efter är den vanliga som man använder sig mest av.
Ska du göra skänkelvikning åt höger har du hästen något ställd i nacken åt vänster. Hästen ska vara rak och framdelen ska gå före bakdelen.
Hoppas du fattar? Är inte jättebra på att förklara.
 
Sv: Hjärnsläpp!

Asbra att du vill hjälpa mig! Tack!

Så alltså om de begär att man ska göra en skänkelvikning korrekt.. om man säger så... så är det alltså mot rörelseriktningen som man ställer...

Säg om man gör en skänkelvikning där man ställer i samma rörelseriktning, kallar man inte det sluta då?

Jag är fortfarande lite förvirrad.. : ):confused:
 
Sv: Hjärnsläpp!

Ja, hästen ska vara ställd från rörelseriktningen. Undan för vänster skänkel = vänsterställd häst.

Nej, det är fortf en skänkelvikning om än motställd. I en sluta är hästen böjd (jfr med skänkelvikning där hästen är rak i kroppen)
 
Sv: Hjärnsläpp!

Ahaaaaa... nu känner jag mig genast klokare... : )


TACK! snälla :bump:
 
Sv: Hjärnsläpp!

blir det inte en öppna eller sluta (blandar alltid iho dom :angel: ) om man har hästen lite ställt i rörelseriktningen?

Och en skänkelvikning när man har den lite ställd från rörelseriktningen?

Iochförsig är ju själva hästen alltid rak...

Så vad skiljer från en öppna/sluta (ja, vilken var det nu? :D) och en "förvänd skänkelvikning"??


Ursäkta lite trådkapning men jag har alltid undrat!
 
Sv: Hjärnsläpp!

Öppna är precis som att börja rida in på en volt men när hästen är formad fortsätter man rakt fram istället för att fortsätta in på volten. Sluta är slutet på en volt så om du rider en volt och innan du kommer ut på fyrkantsspåret behåller du hästens rumpa innanför spåret och rider rakt fram. Hästen är då alltid formad runt skänkeln i sluta och öppna men rak i skänkelvikning. När hästen är ställd i rörelseriktningen i en skänkelvikning kallar men det motställd skänkelvikning. Bra övning för att ha koll på ytterbogen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag minns att jag var nervös. Att flickan som borstade hästen verkade så kunnig och världsvan. Kanske var hon lite ledsen också, att...
Svar
3
· Visningar
787
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 510
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 055
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp