Hjul till rockard och massa annat

T

Tjalfe

Nu har jag äntligen blivit lovad att få hjälp att börja köra min ponny!
Han är "grund-inkörd" utav uppfödaren men inte körd på ett bra tag nu. Och eftersom jag inte kan så mycket om körning så är jag jätte tacksam för att jag kan få hjälp!

Men först måste jag ju ha utrustning plus en vagn!

Har både händig pojkvän och pappa(svettsare och snickare) så vagnen ska vi fixa på egen hand. Men till att börja med måste vi ju ha några bra hjul. Men vart hittar man sånna? Det är tänkt att vi ska bygga och väldigt lätt och enkel modell av rockard med så låg vikt som möjligt. Så vill ha ganska "nätta" hjul men som ändå är hållbara. Tips på vart man kan hitta det?

Sen vill jag även ha lite förslag med mått och sådär.
Ponnyn är en c-ponny som troligtvis kommer bli maxad c. Han är ganska lång i kroppen.
Har för mig att jag läst mycket info om hur en rockard ska se ut på någon internetsida men hittar den inte nu?

Sen är det ju selen. Hos uppfödaren är han körd med travsele, kan man använda en sån till rockard eller funkar det bättre med en bröstsele då(ska bara hobby-köra här hemma på grusvägar, väldigt få backar)?
Har kollat på den bröstselen som Pffif säljer. Lös brösta, baksele, draglinor och allt. Dock väldigt billigt men har hört att det ska vara ganska bra grejer ändå?
Hur vet man vad hästen ska ha för storlek på selen?

Har säkert fler frågor men dom här får räcka så länge.:laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjul till rockard och massa annat

Bröstsele (då den med lös brösta!) och loksele är mkt bättre för hästen att dra med, om ni inte ska ha en jättelätt typ speedcart att köra snabbjobb med. En normal rockard väger ändå en del och det bästa är då att köra med en ordentlig sele tycker jag.
:)
Sedan om att göra vagnen lätt: det spelar ganska liten roll för hästen då den inte ska bära utan dra, det viktigaste är att den är riktigt stabil och verkligen håller för om ni kör i ett gupp eller så. Träningsmässigt kan det vara bättre att köra i lugnare tempo med en tyngre vagn än att köra fort med lättare, beroende på vad man vill ha ut av träningen förstås. Men det är slitsamt att trava väldigt fort med en häst som inte ät född till det.

Storlek på selen: både kraftiga maxade c-ponnyn och kallblodsstoet på 150 har storlek cob hos mig, troligtvis passar samma storlek på din.
 
Sv: Hjul till rockard och massa annat

Jag har 4 st hjul av nättare typ - bredare än cykelhjul men smalare än mopedhjul. Har suttit på ponnyrockard förut, är som nya=väldigt lite körda med. PM:a om du är intr.
 
Sv: Hjul till rockard och massa annat

Jag har en maxad c-ponny, Haflinger. Till honom har jag en Ideal sele stl cob, vilket jag tycker är i största laget för honom, är därför tveksam om vilken stl som passar din ponny. Vagnen är från Jensa.nu. Den är lätt o smidig men ändå rejäl. På din hjul fråga hade jag köpt rejäla järnekerhjul som antingen är gummibeklädda el med luftgummidäck, finns hos bla www.tidaholmsvagnar.se

Här kommer bilder på oss
19693012.jpg


19162039.jpg
 
Sv: Hjul till rockard och massa annat

Jo men frågan är ju nu om jag kan anväda travsele?:confused:
Blir ju ändå ganska tungt med två personer plus vagn byggd i trä och rostfri stål. Men det känns på något vis mycket enklare med travsele. Det är ju det hästen är van vid och den ser inte lika komplicerad ut som andra selar.:angel:
Men eftersom jag inte kan något själv så får jag lita på er andra.:D
 
Sv: Hjul till rockard och massa annat

E tt hett tips är att ta hjälp första gångerna om du är ovan att köra. En häst som enbart är körd med rockard och travsele KAN reagera rätt ordentligt på de selar och vagnar som rek här på körforum.

Varför? Travselen har ingen baksele och som regel används inga draglinor + att vagnen sitter högre upp.

Sen tror jag att om du trots allt tänker kör med travsele att det är billigare att köpa en beg travrockard än att tillverka en vagn själv, såvida du inte har allt material gratis dvs.
 
Sv: Hjul till rockard och massa annat

Hjälp har jag. Ett "travproffs"(;)) och en som gått "vanlig" körning på gymnasiet. Men jag funderar ändå på att kanske köra med travsele om det inte har så stor betydelse? Eftersom hästen är van vid det, det ser lättare ut. Om det nu inte gör någon "skada" på hästen?

Vi har ju det mesta gratis. Eftersom pappa är svettsare fixar han det matrialet. Vi har massa virke ligger sen vi tog ner skog. Så det är bara hjul(och tillbehören till det) och sele som kommer kosta. Så det blir nog billigare än att köpa en.

Vad räknas förresten till en "travrockard"? Menar du en sån sulky som travhästarna har på bana eller en lättare modell av rockard(speedcart?)?
 
Sv: Hjul till rockard och massa annat

Nej, sulky, speedcart och travrockard är olika vagnar. En travrockard har plats för två men är i regel lättare än en vanlig rockard, däcken är ungefär liknande mopedhjul med samma typ av ekrar. Speedcarten är ensitsig och sulkyn avsedd för tävling.

Allt beror ju på vilken typ av körning du tänkt utöva - är det endast hobbykörning i skritt o trav och på mestadels plan mark, lätt terräng och hästen är van vid travutrustning så hade jag inte krånglat med att byta vagntyp och sele.

Bygga vagn själv kräver kunskap, det är ännu viktigare om du använder travsele att vagnen är lätt och rätt avvägd. En travrockard ska vila LÄTT i selen. Jag har sett bra vagnar hos Grafströms - kolla in deras hemsida så ser du alla vagnstyperna. Har själv en hemmagjord vagn ( inte jag som byggt den dock ) och den är bra men jag skulle vilja ha den ngt lättare.

Jag tänker inte ge mig in i diskussionen vidare eftersom det brukar bli mest en massa tjafs:( Fel forum att prata travutrustning ) PM:a gärna om du har mer frågor kring travutrustning, tar det hellre där.
 
Sv: Hjul till rockard och massa annat

Vagn ska vi nog fixa. Farsan och killen brukar klara det mesta. Har hittat info om hur en vagn ska vara uppbyggd men det är ju en vanlig rockard det gäller. Ska den vara byggd på samma sätt när man ska dra den med en travsele? Eller ska den vara byggd på något annat sätt då med skaklarna och så? Det finns ingen sida eller liknande där man kan hitta info?
 
Sv: Hjul till rockard och massa annat

Jag vågar inte svara på det men en travrockard bör antagligen vara annorlunda avvägd, den sitter ju betydligt högre upp och ska vila stadigt i selen utan att för den skull ligga FÖR tungt. Hela vagnen är ska vara så lätt som möjligt.

Bilder hittar man ju på t ex Grafströms eller andra tillverkare av travrockards men de lär väl inte vara så pigga på att dela med sig av detaljer i tillverkningen misstänker jag:D

Jag tycker att man ser många dåliga hemmabyggen som är alldeles för tunga för travselen, har för tunga hjul etc. Min är helt o k men jag tycker egentligen att den borde varit ngt lättare. Den har dock en bra tyngdpunkt, ligger stabilt. Fjädring hade ju också varit önskvärt.

Sorry att jag inte kan ge dig mer råd om själva tillverkningen! Har du hört efter på travforum om där finns någon som kan ge detaljerade tips?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 936
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 365
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 294
Senast: Whirlie
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 933
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp