Ninis

Trådstartare
visst ska de gå upp o ner i träningen, men när hon bara drar ner huvuvd o drar iväg har man ingen chans att hålla kvar, dom gångerna hon gör de blir ja så less på henne o vet inte vad ja ska göra:(
hon gör så här ibland o vill inte arbeta helst, hon har inte ont nånstans, men ja blir så less bara. :crazy:
Vad ska ja göra??
vill helst inte ha henne inspänd, men över väger de, men vet att när man slutar med att ha henne inspänd, efter ett tag så gör hon så igen.
varför går de nerför känns de som, när man väl börjat ta tag i de hela ???
 
Sv: hmmm...=(

Lyft upp huvudet på henne med hjälp av innertygeln. så fort du känner att hon är på väg att dyka lyfter du innerhanden rakt upp.
 
Sv: hmmm...=(

glömde säga att de gällde tömkörning, då ridningen funkar på henne,men fömkörning:crazy: hon är ju travare så hon är körd o tävlad, men nu ???
 
Sv: hmmm...=(

Varför i allsindar hålla på med något som inte ger varken dig eller hästen någon bra?

Låt bli och tömkör då.
 
Sv: hmmm...=(

Jag har jobbat en hel del hästar de senaste tio åren (NH) och ibland dyker man på en individ som ofta svarar på press genom att dra iväg. Detta för att det har fungerat förstås - hästar gör bara det som fungerar.

Därför vore det bra att se till att det INTE fungerar för henne. Men med såna här hästar kan det också vara bra att vända hennes motivation, dvs att hon hellre vill vara kvar hos dig än springa ifrån dig.

Först och främst så skulle jag vänta med tömkörningen till att det fungerar 100 % att ha henne kvar på volten när du longerar. Jag tycker däremot INTE som tidigare inlägg att du ska strunta i tömkörningen då det är, i min mening, meningslöst att rida en häst som inte klarar av en så grundläggande övning. Tömkörningen etablerar alla hjälper INNAN man sitter upp och fungerar det inte på marken kommer problemen förr eller senare. I ditt fall antagligen senare då du säger att ridningen fungerar bra nu.

Två saker:
1. Långt, låååååångt rep och inhägnad "arbetsplats". Detta gör att även om hon drar så kan du springa efter lite på avstånd och få tillbaka henne då hon slappnar av. Efter en tid kommer hon att ge upp försöken då det inte är någon större mening.

2. För att skynda på lite och också vända hennes attityd så kan du klickerträna henne med godis när hon är kvar på volten. Be henne om något enkelt, tex att gå framåt och när hon har hållit sig på volten utan att dra iväg i typ 5 meter så säger du ditt klickerord (tex "duktig", "rätt", "fint" eller annat som du i vanlig fall inte säger så ofta), stannar henne (ber henne komma in till dig om du "NH-longerar") och ger henne godiset (tex morotsbitar). Sen begär du mer och mer innan hon får berömmet och godiset, tex att vara kvar på volten ett halvt varv, ett helt varv, klara av att byta varv och stanna kvar, klara av tempoväxlingar, halter, ja du förstår vad jag menar.

Hästar som drar brukar ofta vara rätt så komplicerad i psyket - de upplevs som burdusa och starka samtidigt som de är veka inuti. Många av dem är innerst inne rädda och försvara sig genom det som har fungerat hittills - att fly. Om din häst är en sån och du spänner in henne så kommer hon bara att tycka att det är än mer obehagligt eftersom hon nu inte ens kan fly.

Jobba med att få kontrollen mentalt - inte genom våld. Då får du också en gladare och villigare häst som är kvar hos dig för att hon VILL inte för att hon MÅSTE.

Lycka till!

/Camilla
 
Sv: hmmm...=(

BTW - jag ser att du i din profil hänvisar till din häst som "piss-märr" - det tyder på att hon är en av dessa individer som drar sig inom sig och är ovillig att samarbeta.

Se till att motivera henne med positiva saker! Och du - sluta kalla henne "piss-märr" :D - självuppfyllande profetia, du vet.

Se henne som världens underbaraste, goaste, snällaste, duktigaste, osv. Då kommer du att utstråla det vid arbete med henne och inte att du redan från början ogillar hennes beteende.

/Camilla
 
Sv: hmmm...=(

:angel: ja vet ja kallar henne så, men ja är positiv när hon sköter sig o när hon beter sig så blir ja bara arg o brukar ge upp för annars blir bara hon surare. Ja är väl lite "lat" som låter henne bestämma oxå (nån har påpekat de för mig:angel::D), dom 3ggr innan detta hände har hon sköt sig som en ängel. men vissa dar orkar ja inte med att tjafsa med henne. longering funkar hyfsat. hon lyssnar mer på rösten än på ett på spö när hon "arbetar" fast ja märkt att hon går bättre när ja inte har spö i handen bara,men nu när ja inte hade de var de när hon drog. Har bara leriga hagar o väg att jobba på så synd att man inte har en paddock längre:cry:
 
Sv: hmmm...=(

Förutom Camilla_H:s kloka kommentarer kan jag bidra med detta:

Håll dig till tömkörning på volt. Innertömmen tar du direkt från din hand genom bettringen och sätter fast den i gjorden. På så sätt blir innertömmen mer ledande, men det blir också en "hävstångsverkan" på innertömmen så man får vara lätt på hand. Ytterligare ett alternativ är att sätta fast tömmen direkt från din hand i bettringen om du är rädd att det förra förslaget är för skarpt.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 984
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Nepenthe
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 027
Senast: Mauen
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp