Bukefalos 28 år!

Hobbyföretag

Trollslända

Trådstartare
Är det någon här som faktiskt driver ett hobbyföretag? :D

Jag hoppas på att kunna ha ett sådant vid sidan av mina studier, men har inte riktigt kommit på någon "affärsidé" som skulle vara både lönsam och rolig.

Skulle helst gjort något i hästväg. Någon typ av hästtjänst som man kan tjäna lite småpengar på.

Ni som har hobbyföretag - vad gör ni och tjänar ni något på det?

Jag tänker även att det kan vara en bra erfarenhet ifall jag någon gång vill starta eget, fast det kanske är som att jämföra äpplen och päron? :confused:
 
Sv: Hobbyföretag

Börja inte med att tänka att du vill ha ett företag. Börja med iden och se om det finns en marknad och tänk sen på företagsbiten. Konkurrensen inom hästbranchen är stenhård.

Jag började min verksamhet som hobbyverksamhet, men han knappt registrera det innan det blev heltid. Har man något att erbjuda som andra inte gör, så kan det snabbt bli mycket jobb.

Vad kan just DU erbjuda hästfolk? Spåna därifrån och fundera sen på om det är något som hästfolk är beredda att betala för - det tenderar att vara största problemet. Allt ska vara nästan gratis...
 
Senast ändrad:
Sv: Hobbyföretag

Börja med att skilja mellan hobbyverksamhet och företagande. Hobbyverksamhet är precis vad det låter som, verksamhet som bedrivs som hobby. För företag däremot finns det uttalade krav på hur det bedrivs (varaktighet, lönsamhet och självständighet).

Jag tycker Migo har bra punkter. Det viktigaste är att hitta en verksamhet som det finns marknad för.
 
Sv: Hobbyföretag

Att ha ett hästföretag är ju roligt och lärorikt. Men lönsamt..? Knappast. Är det ett extraknäck du är ute efter rekommenderar jag dig att skaffa dig ett helgjobb på en mack eller kanske timvikarie i vården. Det är betydligt mindre jobb och betydligt bättre timpenning än ditt företag, det kan jag lova dig.

Men detta sagt, så kan du utan att starta företag ha en hobbyverksamhet som går med vinst. Vinsten är pengarna du drar in minus kostnaderna i verksamheten och den ska du ta upp till beskattning. Nackdelen med att ha din verksamhet som hobbyverksamhet är att du inte får F-skattsedel och alltså inte kan ha företag som kunder. Fördelen är att det är betydligt mindre krångel. Du slipper moms, t ex.

Vill du ha F-skattsedel för en mindre näringsverksamhet kan du starta en enskild firma, det är enkelt och kostar inte mycket.

Men du ska ha klart för dig att du jobbar ganska många timmar med ditt företag innan du kan ta betalt för en enda timme. Så om du gör det för att du har en affärsidé som du tror på för framtiden eller något du brinner för att göra, sätt igång.

Och då gör du såhär: Läs på Skatteverkets sida och PRV:s sida angående att registrera företag och skaffa F-skattsedel. Lär dig om bokföring och moms och gå gärna en starta-eget-kurs. Utveckla din affärsidé - vad är det dina kunder ska betala för? Hur når du dina kunder? Gör en kalkyl över kostnader och investeringar som du behöver göra det första året. Lokaler, arbetskläder, dator, telefon, bokföringsprogram/redovisningstjänster, lager etc. Sen räknar du ut hur mycket du behöver dra in för att täcka dessa kostnader. Det är alltså vad du måste sälja innan du gör en enda krona i vinst. Och sen lägger du på hur mycket du tänkt kunna ta ut i timlön och ser hur mycket mer du måste sälja för att kunna göra det (kom ihåg att du också lägger ned ganska mycket tid på att sköta själva företaget, bokföring, fakturering, websida, marknadsföring osv).

Nu har du förhoppningsvis en bild av ifall det är realistiskt att gå vidare. Jag drev mitt företag i tre år som bisyssla och det var roligt men med tiden tappade jag orken att ta hand om andras hästar för småpengar när jag inte hann med min egen häst och familj. Lönsamheten blev aldrig så stor att jag kunde gå ned i arbetstid på mitt vanliga jobb, vilket var tanken från början.
 
Sv: Hobbyföretag

Det är svårt med så liten insats att tjäna pengar, om man inte sitter på bra utbildningar och/eller erfarenhet.

Om det involverar att investera i hästar/utrustning osv - blir det genast något man måste göra "mer än vid sidan av". För att investeringarna är så stora att man måste ha rejäla intäkter ganska direkt med understöd i väl underbyggda affärsplaner.

Om du har en tränarutbildning - kan man alltid sälja tränartjänster i någon omfattning. Eller hovslageri om du har den utbildningen bakom. Med lite mindre utbildning (kanske bara "gymnasiehästis") kan man bedriva avbytarverksamhet - men det är görsvårt att bara göra "litegrann", ofta blir det perioder där man jobbar järnet. Och då är man snabbt utanför hobbyverksamhet.
 
Sv: Hobbyföretag

*delvis knapplån*

Stort tack för alla svar och utförlig information! :bow:

Jag får väl också lov att inse att det är lite att börja i fel ände när jag vill starta verksamhet utan att veta vad jag vill göra. Men det är aldrig fel att sitta med lite kunskap när jag väl kommer på det. :D

Jag har varit lite inne på just det, avbytare typ. Eftersom jag gillar att jobba i stall och är hästskötare kändes det som en bra idé, men får jag inte jobba för företag är det nog rätt kört. Det blir ju ännu svårare av att jag är billös... :angel:

Jag har redan ett extraknäck vid sidan så det är inte akut med pengar. Jag räknar faktiskt inte med att tjäna något på 1-2 år. Så jag har ingen drömbild att jag ska bli rik eller så. ;)

Jag ska fundera vidare på vad det är jag vill göra så ska jag läsa på om den infon ni tipsat om under tiden. Starta egen kurs vore superbt, ska kolla upp det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 607
Senast: manda
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 397
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 542
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 571
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp