Bukefalos 28 år!

Hö och betonggolv

T

Tufsen

Vet att man inte kan förvara hö direkt på betonggolv. Vi ska därför lägga pallar under höet i den del av ladan som har betonggolv och använda detta hö först. Läst att många även har halm i botten, men det har vi inte (svårt få tag på i närheten). Vad är bäst - bara pallarna, eller pressening underst och sedan pallar, eller pallar och sedan pressening? Eller ska mna bara ha pressening och inga pallar (har haft så en gång under en kortare period och det fungerade då, men det kanske bara var tur beroende på tid och luftfuktighet?)
 
Sv: Hö och betonggolv

Vet egentligen inte vilket som är bäst men vi har bara pallar under det höet som en kort period förvaras på betonggolv. Alternativ två skulle för mig vara att ha halm under. Jag skulle inte välja att lägga press någonstans, det känns som risken för fukt och mögel ökar då. Ju mer luft det kommer till höet desto bättre håller det.
 
Sv: Hö och betonggolv

Jag skulle köra med bara pallarna, så mycket luft som möjligt kan cirkulera.
 
Sv: Hö och betonggolv

Hur länge ska du förvara höet på betonggolvet? Det beror mycket på vädret och luftfuktigheten hur höet klarar förvaringen. Är det bara en kort period och vädret är hyfsat räcker det nog med bara pallar under.

Jag tror inte pressening är det bästa då det kan bildas kondens under en pressenning. Däremot är fiberduk mycket bra att lägga över hö då fiberduk andas bättre än pressening som ju ofta är av plast. Fiberduk brukar finnas på de flesta större varuhus. Var försiktig med den bara den går lätt sönder.

Ska höet förvaras en längre tid skulle jag lägga pallar under sedan halm, även halm runt om och fiberduk över höet
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 435
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 903
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 490
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 994
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp