Bukefalos 28 år!

höftproblem?

L

Liniz

Tänkte bara höra om det är fler än jag som får värk i höfterna av ridning, och om man kan göra något åt det? tacksam för svar!!
 
Inte av ridningen i sig men av all uppsittning har jag fått ont i vä. höft. Löste det med en pall. Sparar på höften, sadeln och hästen! :)
 
jag vet inte om jag får ont i själva ridningen, men i bland (speciellt när man är i stallet) så kan det lixom "hoppa" till i höften och det börjar göra ont på ett speciellt sätt. inte så jättefarligt ont men det tar emot när man går.
sen så brukar det släppa efter en liten stund.

min mamma brukar ha exakt samma problem.
 
jag får ont efter att ajg flög av en galen häst, elelr så är det så att ajg har blivitgammal... bästa sättet att undvika är väl att skaffa sig mer muskler, så kroppen blir stabilare.
det ska jag försöka få i alla fal. :p
 
Hade det innan jag började rida i sadlar med smalare midja som gjorde att jag inte behövde våldsöppna upp mina höfter vid ridningen.

Så hos mig låg problemet till största del i att sadeln var för bred för mig.

MVH/
 
Ja, jag har samma problem. Inte kul!! Jag är väldigt kort, har en häst som är stor och jättebred. Kräver XW bom på sina sadlar. Dessutom passar inte vad som helst på honom. De sadlar som passar mig med smal midja kan han inte ha så nu sitter jag i en jättebred sadel :crazy: Bra för hästen men absolut inte för mig. Får jätteont när jag just suttit upp, när man ska räta på sig och sträcka ut/öppna höfterna är det katastrofkänsla. Sedan går det över under ridpasset för att sedan vara som f*n när jag kliver av. Det känns som att höfterna fastnat i vidöppet läge och det gör jätteont att få dem tillbaka till normalläge. :cry:

Nån som har nåt bra tips?? Har provat alla sadlar kända för att ha smal midja (Edinburgh, Wellington, County, Stübbens modell med smal midja mfl) men ingen av dessa passar på kusen. Sadeltips mottages tacksamt!!
Tilläggas kan att hästen har rejäl manke trots att han är mkt bred. Allt som är tillräckligt brett ligger på manken och det som inte ligger på manken är för smalt. Har nu en Olympic Jessica som ligger kanonbra men som sagt så fungerar den inte så bra för mig....
 
Sadeltips? Jensen Amiral :love: kan du få måttillverkad för både hästen och dej själv! Jag har en sådan till min extremt breda kallblodstravare och den är alldeles underbar att rida i.
Och jag håller med om att höftproblem kan bero på bred häst alternativt sadel utan midja. Jag har provat många andra sadlar på Besten och fått ont i höfterna av dem...

Immer
 
När jag hade foglossning klarade jag inte punkttrycket i mitten (typ tvärtom mot ditt problem) och då lade jag ett tjockt skumunderlägg med ett utskuret hål i ovanpå sadeln.

På samma sätt borde man kunna bygga upp sadeln så den blir högre/smalare där du sitter? Om man tex tar ett sånt där gelpadskydd man har för att sadeln ska bli mjukare att sitta i och bygger upp med liggunderlagsliknande bitar i mittlinjen mellan det och sadeln, och limmar ihop dem när man hittar rätt recept?

Bomlösa sadlar finns ju ibland med "uppbyggnader" för att få smalare "midja", kanske kan du titta på en sådan som inspiration?
 
Jag har haft ont i höfterna och fick några stretchövningar av en osteopat. Problemen kom inte från höfterna utan från ländryggen :confused:
En övning gick ut på att böja ryggen bakåt försiktigt. Ligg på mage på golvet och sätt handflatorna i öronhöjd. Res dig upp på armbågarna och titta framåt (slappna av i rumpan och håll höftbenen kvar i golvet). Lägg dig ner och slappna av. Sätt sen handflatorna i axelhöjd och räta försiktigt ut armarna (om du kan) samma sak här, slappna av i rumpan och ha höftbenen kvar i golvet.
Sen skulle jag stretcha ut sätesmuskeln (djupa?). Jag ställde mig framför något (typ ett bord) så jag kunde lägga upp benet med 90 grader både i höft och knäveck. Så försiktigt luta framåt med lätt svank. Det är viktigt att knät hamnar rakt framför höften och att stödbenets fot pekar rakt fram.
Jag kom knappt upp med benet första gångerna jag gjorde denna övning, än mindre kunde jag luta mig över benet!
Svårt att förklara så här, men det har hjälpt mig iaf.
 
jag kan inte göra galoppskänkel pga mina höfter, varje gång jag för fram skänkeln å ska trycka till så känns det som hela höften hoppar ur led :crazy: då måste jag alltid stanna upp och "vrida" tillbaka höften..det gör verkligen asont :(
 
Jag bytte sadel efter att det blev konstaterat att sadeln var för bred för mig. Då försvann höft problemen.
 
Hej!

Jag är överrörlig i lederna och får ibland ont i höfterna. Det har blivit bättre efter att jag slutat plåga mej med att hoppa upp från marken. Jag använder alltid pall. När jag gick på hästskola fick vi inte använda pall och då låg jag hemma på kvällarna och skrek av smärta i höfterna. En pall vid uppsittning är ett bra tips alltså.
Nu förtiden får jag mer ont när jag inte rider. Jag lät häst vila 2 veckor och fick ont i höften efter 2 dagar.. Det börjar äntligen gå över.. / Lavinia, som snart måste åka o träna..
 
Sv: Re: höftproblem?

Hej!
Jag har själv haft mkt problem med att hitta sadel till min häst, har också varit med om att jag ridit i en sadel med för bred midja och fått väldigt ont i höfterna. Har en haflinger som är helt rund och har en helt rak rygg och också väldigt kort rygg. Har ni en liknande häst kan jag rekommendera Albion (finns upp till XW vilket i vanliga storlekar är XXW) eller Globus (finns upp till 38 vilket är XW) och det som är bra är att dom finns upptill 18" och passar v'ldigt bra på en kort rygg.
Kan också tillägga att Albion sadlar ligger på mellan 15-20 000 och Globus på 8500-10 000.
 
Senast ändrad av en moderator:
Höft som flyttar sig??

Har problem med axlarna och nacken sedan länge.(lite sned med tror jag)
På senaste tiden har jag fått ont i höft/bäcken när jag rider,ant pga att min bomlösa sadel gör att jag sitter för brett vad jag själv tror.
Har försökt få upp sitsen lite med en gelépad,en sådan man har på sadeln som stötdämpning,men den hjälper inte så mycket.
När jag sitter upp så knakar det ordentligt i min höft/bäcken och idag gjorde det j...ligt ont också!!
Kortade upp stiglädrena ett hål,haft väldigt långa och det hjälpte väl litegrann.

Tips på varför och vad man kan göra?

Borde väl gå till en naprapat eller liknande men tycker dels att det är obehagligt och så är det dyrt...

Att köpa en annan sadel känns ju också lite jobbigt med en tom plånbok..Eftersom hästen trivs med sadel så går det i första hand,men inte kul & ha ont.

Har inte haft sådana problem innan,började med sadeln tror jag.
Var på zonterapi för ca ett år sen och då frågade hon om jag hade dessa problem.
 
Sv: Höft som flyttar sig??

Hejsan!
Jag tycker du ska skippa sadeln, och köpa en bomlös med uppbyggt säte, det finns flera på marknaden och i bättre kvalite som du kan ha i åratal , samt med avtagbara bossor som ligger bättre på hästryggen. och gör att du kommer upp med sadeln och sitter bekvämt!
Har själv en sådan:idea:
Hade själv samma bekymmer:crazy:
Sen ska du absolut besöka en naprapat , priset kostar ca 300:- och det behövs bara ett fåtal behandlingar...jag ska själv ta mig i kragen och gå dit i samband med när hästarna ska vila, då jag antagligen måste de det lungt ngr dgr efteråt...lycka till och ta dig i kragen:)
 
Sv: Höft som flyttar sig??

Tack för svar!:)
Vilken sadel är det du har?
Ja,man borde kanske våga gå till en naprapat.Jag har varit hos en en gång,men tyckte knakandet var obehagligt och blev väldigt "dålig" efteråt.Sen har man hört så olika om nacken,om att det är en skada på den så ska man inte knäcka & ha sig.
Men tror nog att det kanske kan behövas ett besök..:crazy:

Kostar det runt 300:-? Inte så mkt som tex zonterapi besök,men trist att det blir en del pengar om man går varje vecka.Fast man kanske inte går så ofta?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 063
Senast: tott
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 399
  • Artikel
AFU
Dagbok I måndags och igår har jag varit på AFU. Först träffade jag en fysioterapeut. Jag fick svara på en del frågor och sen fick jag göra...
Svar
2
· Visningar
467
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp