Bukefalos 28 år!

Hög i rang- ett problem?

N

NomenNescio

Ni som har högrangade hästar - upplever ni att det blir ett problem i ridning och daglig hantering? Att hästen "tar över" eller har svårare att lita på er?

Jag har en häst som är väldigt hög i rang (den tog över direkt när den gick ihop med en häst som enligt min erfarenhet aldrig tidigare varit ranglåg.. :crazy: ) och egentligen upplever jag den som ganska lydig, men det känns som att den "vill ha koll" och inte riktigt litar på mig i stresade situationer. Både vid ridning och från marken.
Det är väl ingen stor grej hittills, mer än att den hoppat till och galopperat ett par språng halvt på stället från marken när den blivit skraj, att den blir väldigt "tittig" så snart det är ny miljö, men den har hittills alltid fogat sig såpass att den inte stuckit eller orsakat någon skada.
Från ryggen kan den bli väldigt tveksam och tittig, den går fram överallt jag testat hittills med mer eller mindre övertalning, men det börjar nästan kännas som en dominansfråga snarare än att den är rädd. Åtminstone när den gör samma sak på ridbanan där den inte är skraj för något och ändå går och tittar (kan iofs vara tristess eller brist på motivation ;p)

Hur har ni upplevt dominanta hästar? Har ni behövt arbeta bort problemet eller har ni t o m kommit runt det genom lydnad/respekt/tillit? Har "vem som helst" kunnat rida och hantera dom eller måste man vara väldigt säker och dominant som person?
Tror ni man kan lyckas med en mycket högrangad häst även om man vet med sig att man inte har den naturliga pondusen? :o

Tacksam för svar!
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Min gammelskrutt är väldigt ranghög, har bossat över sina hästkompisar i alla år trots att det hela tiden kommit till nya hästar. Då vi driver inackorderingsstall kommer och går det hästar lite nu och då. I hagen är de 9st.
Vissa nya hästar som har kommit in har varit ranghöga och ägarna har varit nervösa över ihopsläpp men hittils har det aldrig varit någon som har utmanat honom om positionen. Peppar peppar, dock är han ju nu till åren (25 år ) så man tycker ju att han borde fundera på att lämna över.
Dock är han inte alls tuff med människor utan den snällaste som finns, då försvinner alla hans tuffa sidor och han skulle aldrig drömma om att bossa övr människor, så personligen tror jag att hästar är rätt så duktiga på att skilja på människor och hästar.
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Ah, det låter ju positivt! :)

Det som gör mig misstänksam är ju just att den egentligen verkar "snäll" men när det inte passar den så är den inte lika snäll längre (även om man inte heller kan kalla den "dum" för den lyssnar ju efter den värsta reaktionen, och den har hittills aldrig stregrat/bockat/skenat/bitit/sparkat). Och man tycker ju att den borde lita på mig mer och mer, inte på samma nivå eller sämre med tiden.. Får säkert ta på mig det själv på ett eller annat sätt, det är bara det där lite oberäkneliga som oroar mig. Att jag får intrycket av att den testar mig då och då, och eftersom det inte blivit "bättre med tiden" börjar jag bli orolig att det kan bli värre om man inte klarar hästens test... =/
Och även om den inte har någon av de olaterna jag räknade upp, så kanske det där med att den slutar lyssna eller tar mycket egna initiativ är den hästens sätt att visa att den har kontroll? Eller att den bara lyder så länge det är på sina egna villkor?

Ja jag vet, jag är paranoid! :p
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Har ett väldigt ranghögt sto (har aldrig träffat dess like trots alla hästar som passerat igenom åren ;)) dock är hon inte rädd för något utan trygg i sig själv. Har jobbat mkt NH och har varit mkt blod svett och tårar innan det funkat (i alla fall 98% av tiden :rofl:). Hon kämpade för att få sin vilja fram och kunde ha en hel del hyss för sig dock aldrig för att verkligen få av en utan så man tappade kontrollen så hon kunde göra som hon ville. Dock hade hon stått i 2år och bossat en flock med hästar så därav de riktiga fighterna om ledarskapet.

Tror det blir jobbigt om man inte är stark i sig själv att ha en ranghög häst som försöker ta över. Dock funkar det säkert om man har bra hjälp med träning.

Har du testat några NH övningar?
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Ja det är lite så jag misstänker. Jag har inte NH-tränat den något i den bemärkelsen, att lära dom flytta för tryck (vilket den till viss del kunde sen tidigare) har jag testat en del, pyttelite friendly game för att testa om den var spörädd, och så har jag löslongerat. Men det var knappast i "NH"-syfte eller vad man ska säga. Den gick bra att driva iväg, men så snart den blev trött eller less på att springa kom den och ställde sig vid mig och förföljde mig som en hund. Om man sen försökte driva ut den igen så tittade den så förebrående med valpögon att man fick för dåligt samvete :rofl:

Jag har inte vågat testa några gränser än, dels för att jag inte vet vad jag gör, har bara varit på 2(?) NH-träningar i mitt liv, och dels för att den där misstanken ligger och gror - att enda anledningen till att hästen är såpass snäll och lätthanterlig kanske är för att den vet att den i slutändan alltid har kontrollen?
Det positiva är att den aldrig har verkat aggressiv, även om den någon enstaka gång betett sig respektlöst och råkat dunka in i någon, för en aggressiv häst skulle jag aldrig våga träna. :p

Har du några NH-övningar att testa så får du gärna skriva här eller PM:a! :) Gärna någon övning där det går lättare att avgöra om man har hästen med sig eller inte, eller något sätt att öva upp det på. Tror den i grund och botten litar ganska bra på människor men behöver kanske bli bättre på att följa, inte dras med i brist på annat.? :D
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Skulle nog hellre rekomendera att ta ut någon intruktör eller åka iväg och träna. Är betydligt lättare än att försöka jobba på egen hand. Man gör så mkt omedveten som kan göra allt mkt svårare. Har man sedan en ranghög häst så krävs det mer av dig.

Finns det några duktiga på NH runt omkring dig?
Många instruktörer skiljer sig väldigt i sin syn och träning så gäller att hitta någon som passar dig och din häst.
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Ah, just det!
Nu när jag tänker efter så när jag hade jobbat en del från marken, och var ganska sträng med att den skulle lyssna, eller konsekvent och krävde uppmärksamhet snarare, då blev den faktiskt mycket med "med". Fast det kändes som att den fick ett lite uppgivet uttryck, "suck, ja jag gör väl som du säger då..." så för just den situationen blev den bättre. Men från marken när man går bredvid eller framför hästen har man väl bättre koll än om man går bakom eller sitter ovanpå? Typ att hästen fortfarande känner sig fri vid ridning men att den nästan blivit lite kuvad vid jobbet från marken?
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Skulle nog hellre rekomendera att ta ut någon intruktör eller åka iväg och träna. Är betydligt lättare än att försöka jobba på egen hand. Man gör så mkt omedveten som kan göra allt mkt svårare. Har man sedan en ranghög häst så krävs det mer av dig.

Finns det några duktiga på NH runt omkring dig?
Många instruktörer skiljer sig väldigt i sin syn och träning så gäller att hitta någon som passar dig och din häst.

Nej tyvärr inte som är tillräckligt nära för att åka regelbundet till, hade varit lättare om man kunnat ta ut en tränare själv men de som finns åker inte ut om det inte är många ekipage. Men jag håller med, man borde inte experimentera med sånt som man känner sig osäker på.

Det bästa skulle nog vara att hitta en tränare inom ridning som kan se till såna aspekter också, så man inte riskerar att fiffla för mycket från marken mellan träningarna..?
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Jag har ett ranghögt sto (förstås):angel: som tog över nästan med detsamma hon kom hit och jag har låtit henne bestämma det mesta och nån mera ärlig och lyhörd individ får man nog leta länge efter. Hon tänder på alla fyra :devil: när det är fråga om bus och drar sig inte heller för att måtta ett hugg eller en spark men hon skulle aldrig drömma om att göra allvar av sina hot. Hon är helt enkelt en skitrolig häst med mycket vilja och bus trots att hon nu är 23 år och under våra 16 år tillsammans så har hon fått bestämma nästan allt men inte på nåt elakt sätt utan det har mera blivit så att hon+jag=teamet.

Hon är hur lätt som helst att sköta om och rider henne gör jag i bara grimma (äger inget träns):angel: Jag har aldrig ens bundit upp henne utan hon står jämt lös när jag ryktar eller pysslar.:)

Jag har haft hand om flera ston, och dom har också fått bestämt men vi har dragit åt samma håll och aldrig kivats så det har gått hur bra som helst.
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Hej!

Min tjej har gått från att vara en "normalrangad" häst till värsta ranghöga monstret och visst har jag märkt att vissa har problem med henne.

"Ranglåga" människor som försöker leda henne har antingen ett rabiat monster som bara reser sej och stressar runt, eller en häst som på värsta ponnymanér vägrar röra sej alls! Är personen tillräckligt ranglåg får dom inte ens på grimman på min häst.

Men tilläggas bör att jag sett små 12-åringar leda min häst till och från hagen utan något problem alls, medan de som får störst problem är de medelålders damer som tror sej bestämma över pållan.

Själv har jag sällan problem, men visst hade vi våra diskussioner i början och jag kan fortfarande inte ge pärlan för mycket frihet, då försöker hon ta över igen.. Men hon gör vad hon ska, både i ridningen och hanteringen.

Nybörjare och rädda människor är pållan alltid snäll med, små kaxiga "jag-vet-bäst"-personer brukar hon skrämma med öronen bakåt (då springer dom oftast). Så jag tycker inte hennes ranghöghet är ett problem, men visst har vi tränat massor för att komma hit.

/ Lavinia, vars häst går att parkera varsomhelst och lämna utan att hon sticker.. (om det inte finns mat förstås- maten regerar över pålle mer än matte)
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Två av mina hästar är "naturligt" ranghöga, dvs de går bara in i en ny hage och säger: "Jag tänkte bestämma här i fortsättningen". De andra hästarna brukar bara säga: Ok! Om det skulle vara någon som utmanar så blir de blixtrande arga och sen brukar det vara klart, utan bråk..
Den ena är det snällaste och mest lätthanterliga man kan tänka sig, men han kan testa folk han tycker har dålig koll. Det värsta han gör är typ att dra i grimskaftet (bråttom till havren) på väg in från hagen. Han var mycket försiktig i början och ville inte lämna stallplan och ville gärna vända när han såg något läskigt (sten, stubbe, träd...) Men det kom vi över och sen red jag fälttävlan på honom och han stannade aldrig! Han såg sig för och hoppade sedan.
Den andra är också snäll, men har mycket mer humör så honom får man lirka med lite mer, oftast fungerar det att berömma honom, då gör han som man vill! :) Han kan bli sur om jag är inkonsekvent, men det tycker jag är ok..
Vid all vardagshantering är han mycket snäll och hetsar inte upp sig i onödan, ibland kan det kännas som att han är lite överseende med oss korkade människor.. :D
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Mina hästar är precis tvärtom, ju lägre i rang, ju mer tuffa mot människor...som om de vill ha någon att försöka bestämma över i alla fall....
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Har i alla år hört att de ranghöga och tuffa hästarna offtast blir de bästa tävlingshästarna.. när den är skolad ..)
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Har i alla år hört att de ranghöga och tuffa hästarna offtast blir de bästa tävlingshästarna.. när den är skolad ..)
släpp en bomb bredvid dem och de bara blinkar, va hände...? (ursäkta att jag svarade på mitt, blev lite fel här..)
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Jag har 2 ranghöga shettisar, ett sto på 4 o en valack på 9. Stoet kan försöka gå rätt över mig när hon testar sina gränser men det sätter vi stopp för ganska fort, valacken är aldrig på människor vid hantering men jobbig vid ridning däremot. Dessa 2 kan slåss ganska rejält i hagen periodvis, ibland har dom dessutom fått gå i separata hagar.
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

slog mig precis ett annat exempel på att ranghög /tuff mot människor inte hänger ihop.
Under alla de år och alla de hästar jag har hanterat och som har passerat här (stort inackorderingsstall) så är det värsta jag stött på vad gäller ranghög häst, en häst som kom in för några år sedan.

Ägaren hade köpt en ny häst och visste inte mycket om hur han var md andra hästar. Hästen verkade dock trevlig och var väluppfostrad så vi släppte honom i en hage brevid de andra vallackarna som vi brukar med nya. Han var nyfiken på de andra och de pep lite som de brukar i början när de hälsade men det var öronen framåt och efter några dar gick de lugnt brevid varandra och hälsade nu och då över staketet.
Så efter ca 1 vecka släppte vi in honom till de andra 7 vallackarna och ägaren och jag står och tittar när han travar emot dem andra med öronen framåt. ( jag had inte en tanke på att det skulle kunna bli problem.
Han Springer fram till första hästen (som är en ranglåg en ) och hälsar på den, båda med spända nackar och öronen fråmt. Den andra piper till och viftar lite med ett framben varpå den nya får totalspel och går fullständigt till attack , den andra försöker fly men med den bjässen efter sig , nu med slickade öron och som när han kommer ikapp helt sonika hugger tag över manken och lyckas så gott som fälla hästen som skriker av skräck och smärta. Både jag och ägaren skriker och jag springer in för att få honom att släppa, vilket han gör när jag kommer tillräckligt nära, men bara för att sikta på nästa häst att "döda" , det var det värsta jag sett. Hästarna sprang som skållade råttor och jag med i panik, jag hann tänka att han kommer döda en häst eller så spränger de staketet i panik.

Som tur var lyckades jag dock relativt snabbt mota in honom i en hörna och då han var så väluppfostrad lyckades jag med hög röst få honom att stanna kvar där tills ägaren på skakiga ben fick fram en grimma!
Även jag var ordentligt skakig i benen efteråt.

För första gången någonsin övervägde jag att ha en häst ensam i en hage! När jag hämtat mig efter några dar löste vi det dock så att han fick gå i en egen hage med en eller 2 riktigt ranglåga hästar och då var det inga problem,,, men det jag ville säga var att denna häst var också en av de snällaste (med människor) och väluppfostrade hästarna vi någonsin haft på gården! :confused:
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

jag har en häst som är väldigt ranghög..har inga som helst problem i hanteringen, däremot så har ja märkt att han tar över väldigt lätt..men han är orädd, modig, och gör/går precis överallt dit ja vill.

däremot i ridningen är han sån att han tar över så fort han känner att han kan, med mig gör han ingenitng, går jättebra..men vi bråkade en helt del i början...funderade tillome på att lämna tillbaka honom..men väldigt väldigt glad att ja inte gjorde de.

kan tänka mig att han skulle kunna bli farlig om han fick ta över..kan väl dom flesta men han är väldigt stark psykiskt så de hade inte vart kul om han tog över.

vad ja vet så är de ingen häst som han träffat som har vart högre i rang, men han är otroligt snäll mot andra hästar..biter/sparkar aldrig nån..sålänge de inte är mat inblandat..
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

slog mig precis ett annat exempel på att ranghög /tuff mot människor inte hänger ihop.
Under alla de år och alla de hästar jag har hanterat och som har passerat här (stort inackorderingsstall) så är det värsta jag stött på vad gäller ranghög häst, en häst som kom in för några år sedan.

Ägaren hade köpt en ny häst och visste inte mycket om hur han var md andra hästar. Hästen verkade dock trevlig och var väluppfostrad så vi släppte honom i en hage brevid de andra vallackarna som vi brukar med nya. Han var nyfiken på de andra och de pep lite som de brukar i början när de hälsade men det var öronen framåt och efter några dar gick de lugnt brevid varandra och hälsade nu och då över staketet.
Så efter ca 1 vecka släppte vi in honom till de andra 7 vallackarna och ägaren och jag står och tittar när han travar emot dem andra med öronen framåt. ( jag had inte en tanke på att det skulle kunna bli problem.
Han Springer fram till första hästen (som är en ranglåg en ) och hälsar på den, båda med spända nackar och öronen fråmt. Den andra piper till och viftar lite med ett framben varpå den nya får totalspel och går fullständigt till attack , den andra försöker fly men med den bjässen efter sig , nu med slickade öron och som när han kommer ikapp helt sonika hugger tag över manken och lyckas så gott som fälla hästen som skriker av skräck och smärta. Både jag och ägaren skriker och jag springer in för att få honom att släppa, vilket han gör när jag kommer tillräckligt nära, men bara för att sikta på nästa häst att "döda" , det var det värsta jag sett. Hästarna sprang som skållade råttor och jag med i panik, jag hann tänka att han kommer döda en häst eller så spränger de staketet i panik.

Som tur var lyckades jag dock relativt snabbt mota in honom i en hörna och då han var så väluppfostrad lyckades jag med hög röst få honom att stanna kvar där tills ägaren på skakiga ben fick fram en grimma!
Även jag var ordentligt skakig i benen efteråt.

För första gången någonsin övervägde jag att ha en häst ensam i en hage! När jag hämtat mig efter några dar löste vi det dock så att han fick gå i en egen hage med en eller 2 riktigt ranglåga hästar och då var det inga problem,,, men det jag ville säga var att denna häst var också en av de snällaste (med människor) och väluppfostrade hästarna vi någonsin haft på gården! :confused:

En sån häst är INTE ranghög. De beter sig inte så.

Ranghöga hästar är mycket självsäkra. De är lugna och säkra i mötet med andra hästar. Visst kan de bråka, om de anser det nödvändigt, men som nya i en hage tar de enligt min erfarenhet över ganska lugnt och stilla och nästan utan att man märker att de har gjort det.:angel:
Jag skrev om en sån i en annan tråd nyligen, (Sara-Idas)
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Mina hästar är precis tvärtom, ju lägre i rang, ju mer tuffa mot människor...som om de vill ha någon att försöka bestämma över i alla fall....

Hoppas det är så då! :)

Har nog bara stött på EN såpass ranghög häst tidigare (annars har det varit mellanting, aldrig riktigt ranglåga) och det var en unghäst som jag bara sadelvande lite. Den var också väldigt snäll i hanteringen, men man märkte att ville den något annat så hade man inte mycket att säga till om. Riktigt stor fux dessutom... :rofl:

Allmänt riktat:
Tror ni det kan vara så att de ranghöga är med på leken så länge man inte försöker köra över dom eller ta över ledarskapet?
Att så länge dom ser det som ett samarbete snarare än ledare -följare så fungerar det?
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Shit, det låter skumt! :confused:

Den här är iaf väldigt snäll mot andra hästar, eller ja, den kan bli lite bossig men inte aggressiv.
När vi släppte in den andra kusen (som alltså också är ganska ranghög, har aldrig sett den vara ranglåg bland andra hästar) så kom min bara travandes och ville busa, den andra såg förnärmad ut och försökte dra sig iväg men blev förföljd/lite driven och så var det klart, man såg genast vilken som var ranghög. Såg dom aldrig sparkas eller bitas, nafsa lite möjligtvis. Däremot var han rätt "ägande" MIN vattenbalja, MIN hög med hö, MINA människor. När vi släppte in den andra kusen så såg han nästan ut som "yay, en leksak till mig!" :rofl:

Enligt förra ägarna så köpte de en häst från en ridskola där den hästen hade varit flockledare för alla ridskolehästar (15-20st?), men när dom släppte ihop den med den här hästen (min) så tog han över direkt :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 101
Senast: Lager
·
Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 559
Senast: RonjaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp