Bukefalos 28 år!

Hög i rang- ett problem?

Sv: Hög i rang- ett problem?

Mitt sto är högst i rang bland de flesta andra, och hon är inte med och "piper" när man släpper ihop. Hon går undan och sen börjar hon driva de andra när de redan gjort upp.. Vandrar i all evighet, till slut följer alla henne.. Men hon är även fullt medveten om mitt ledarskap, jag är "tryggheten" och den som bestämmer, hon flyttar undan. Den enda hon har lite problem med är min shettis då han är så jäkla ettrig.. Men även han flyttar undan och respekterar mitt ledarskap. Vi har en bra balans i flocken med andra ord..
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Eftersom jag har flera hästar i eget stall har jag alltid en flockledare.

Gammelmärren som dog i december var oinskränkt, aldrig ifrågasatt ledare för hästarna. Hon kunde flytta på de andra genom att titta lite snett på dem.
Men aldrig att hon skulle ifrågasatt min ranghöghet över henne. Kom jag in i hagen så var det jag som bestämde, jag kunde bryta rangordningen och släppa fram en ranglåg häst till vattenkaret om jag tyckte det behövdes.

Stoet som har tagit över ledningen i flocken nu har också alltid accepterat att hon är ledare över hästarna, och jag är ledare över henne. Hon har dock inte accepterat mina barn som högre i rang än, men det kommer när de får lite bättre självförtroende gentemot henne.
I bland får jag säga till henne när hon försöker köra bort hästar med lägre rang från mig, men det accepterar hon direkt.

Härligt med välfungerande flock :)
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Min häst är och har alltid varit högst i rang.
Hon är en god ledare av flocken (dom andra hästarna) och vill gärna bestämma även över människor.
Dom som får hennes förtroende är hon väldigt lojal mot men folk som hon ser som svaga sätter hon sej gärna på.Hon är världens snällaste men kräver en fast hand (bär omkring en nybörjare om jag ber henne om det men kan ställa till ett helvete för en rutinerad ryttare som hon inte tycker om )
Det är underbart men krångligt att ha en så ranghög häst!
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

En sån häst är INTE ranghög. De beter sig inte så.

Ranghöga hästar är mycket självsäkra. De är lugna och säkra i mötet med andra hästar. Visst kan de bråka, om de anser det nödvändigt, men som nya i en hage tar de enligt min erfarenhet över ganska lugnt och stilla och nästan utan att man märker att de har gjort det.:angel:
Jag skrev om en sån i en annan tråd nyligen, (Sara-Idas)
Har aldrig sett någon ranghög häst bete sig som hingstsugen beskrev.

Mitt sto är som flashlight skrev och det är bara med ett annat sto som kan försöka komma upp i rang det kan vara gnissel med ibland (verkar bara vara vid brunst). Tyra (mitt sto) är genomsnäll med barn och min 4åriga systerson rider henne själv i paddocken. Liter på henne totalt när det gäller barn och det "värsta" som händer är att hon går och betar med dom. Det gäller dock inte vuxna som får bevisa sitt ledarskap :angel:
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Tycker inte heller att det var ett korrekt eller trevligt beteende men nog är den hästen ranghög allt, eller vad kallar man annars den häst som styr flocken, oavsett om det sker med våld eller ej.
Det som var intressant med denna häst var att de hästar han hann ge sig på under den korta tiden han härjade var bara de hästar som hade en någorlunda hög rangposition, (såg i mitt första inlägg att jag skrivit del ,den första hästen han hälsade på var inte ranglåg utan ranghög) ingen av de långrangade åkte på däng. Förmodligen hade han över staketet under veckan skapat sig en god uppfattning om vilka som behövde puttas ner för att han skulle kunna vara kung. Och sen när han fick chansen skulle han helt enkelt se till att han fick den postion han förtjänade även om det i våra ögon var onödigt våldsamt, jämför med en hingst i det vilda som utmanar en annan hingst om flocken , den känslan var det.

Hade jag inte varit säker på att det här var just en dominanshandling (som dock var oväntat aggresiv) hade jag aldrig vågat släppa ihop honom med några andra hästar övrehuvudtaget, utan helt enkelt avfärdat honom som galen, men nu kände jag mig så pass säker på att han "bara "ville vara kung att jag vågade släppa honom i en egen hage med ranglåga hästar och de var under de år han stod här sen aldrig några problem.

En BRA flockledare styr sin flock med bestämd men lugn "hand" en dålig med utbrott och "våld" så även om en häst är en dålig flockledare betyder det inte att den inte är just flockledare förmodligen i brist på någon som är bättre lämpad. När en bättre lämpad kommer in i flocken brukar dessa hästar tämligen snart ge upp sin roll.
Vi har 36 hästar på gården fördelade i 6 hagar, 6 i den minsta flocken 9 i den största, alla har flockledare som i sin tur har ett antal underhuggare.
Min gamling som jag berättade tidigare om är den ultimata ledare med så mycket naturlig auktoritet att det aldrig ifrågasätts, viftar han med ett öra flyttar sig sig de andra utan att blinka. Han är en naturlig flockledar och har aldrig blivit ifrågasatt.
I de andra hagarna är de lite ojämnare i en hage delar 2 hästar på flockledarpostion , i en annan regerar en äldre vallack som egntligen inte vill ha uppgiften och i en stohage styr en riktig ragata som egentligen inte alls är en bra flockledare då hon egentligen är alldelles för ombytlig och osäker , dock är hon ranghögst trots att hon inte sköter uppgiften så där lysande.
Poängen är att olika hästar har olika metoder att nå toppen ( precis som människor) oavsett vad vi anser om det.:eek:.

Hade den här hästen fått hållas är jag övertygad om att han tämligen snart hade gett sig och sen lugnat ner sig i vetskapen att han visat alla vem som bestämde, problemet var bara att han förmodligen skulle ha lyckats skada någon av de ranghöga hästarna på vägen dit!
 
Senast ändrad:
Sv: Hög i rang- ett problem?

En BRA flockledare styr sin flock med bestämd men lugn "hand" en dålig med utbrott och "våld" så även om en häst är en dålig flockledare betyder det inte att den inte är just flockledare förmodligen i brist på någon som är bättre lämpad.

Ja det håller jag med om. De kan markera hårt och bestämt när det är nödvändigt i deras ögon, men det brukar inte behövas mer än en gång i så fall........
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

En BRA flockledare styr sin flock med bestämd men lugn "hand" en dålig med utbrott och "våld" så även om en häst är en dålig flockledare betyder det inte att den inte är just flockledare förmodligen i brist på någon som är bättre lämpad. När en bättre lämpad kommer in i flocken brukar dessa hästar tämligen snart ge upp sin roll.

Mitt sto har dominerat och styrt över alla hästar jag släppt ihop henne med under 6 år (ca 20 hästar). Hon har använt en del våld eller snarare hot i samband med fodring och har då inte passat in i rollen som den lugna ranghöga hästen. För övrigt har hon varit lugn.

Sedan ett år har hon dock mött ett sto som inte blir rädd för henne. Det konstiga var att de blev vänner utan bråk, de äter ur samma höhög och verkar respektera varandra pga att de är starka båda två. Det nya stoet verkar ha tagit över, men de är mycket beroende av varandra.
Annars är mitt sto en tuff orädd häst, testar regelbundet gränserna, men är trygg att rida och köra.
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Nej...inga problem här. Min förra valack var så pass hög i rang att han aldrig behövde "fightas" för sin roll. Räckte med hans blotta närvaro så gav sig omgivningen för honom. Enda gången han ruttnade ur var när ston blev överförtjusta i honom och försökte få honom att bli "hingst"...han hatade när ston larvade sig inför honom:cool:

De ranghöga stona har heller inte behövt "fightas" utan dom har fått med sig de andra hästarna "bara ändå". De som har fightats är ofta de som inte är höga och som är osäkra på var i flocken dom hör hemma...men dom har aktat sig för de som verkligen varit ledare utan att ledarna behövt visa någon aggression överhuvudtaget.

I samvaron med människor så har det varit respekt och tillit som gällt. Har inte haft några problem med de ranghöga hästarna utan mer då med de som inte vet sin plats.
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Jag har ett sto på snart fyra år som är väldigt hög i rang. Det är lite konstigt, för innan har hon varit mycket låg och blivit satt på plats av andra, äldre hästar. Nu har hon dock kommit upp sig ordentligt i rang och är den som bestämmer i hagen. Hon går tillsammans med två äldre ston som viker undan för henne. Jag kan tycka att det är lite jobbigt, med tanke på att hon är såpass ung.

Men hon är ändå en bra ledare för sin lilla flock. Jag är dock högre i rang än vad hon är, och om hon ska gå på någon av de andra hästarna om jag är i närheten så räcker det att jag ger henne en blick för att hon ska vika undan.

I hanteringen fungerar hon väldigt bra, hon är lugn och trygg i sig själv, och skulle aldrig få för sig att hota någon människa. Vårt andra sto fick vi nyss hem, hon är 16 år i år och hög i rang. Men min lilla madam har nu kommit fram till att hon är en bättre ledare än det nya stoet, och det har den andra hästen helt sonika funnit sig i. Men vi får se hur det hela utvecklar sig, kanske blir det det äldre stoet som tar över. Jag hoppas faktiskt det, för jag tror min häst skulle må bra av att ha en flockledare....

Blev långt det här, men så har jag det :)

//Ebba
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Vi har två ranghöga i stallet, men de är både jätte lätthanterliga i övrigt!
Det enda jobbiga är att de hugger efter varandra och slår i väggarna och jagar varann i hagen. Ingen av dem vill eg upp heller så man får se vad det blir..
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

min gamle tant som går ihop med 2 andra yngre ston är bossig men jag har abslut inga problem med att hon försöker ta över över mej snarare tvärt om. hon ställer alltid upp och ifråga sätter aldrig sin ställning till mej. de e skönt
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Enligt förra ägarna så köpte de en häst från en ridskola där den hästen hade varit flockledare för alla ridskolehästar (15-20st?), men när dom släppte ihop den med den här hästen (min) så tog han över direkt :crazy:


min erfarenhet när man släpper ihop många hästar är att det finns betydligt mer än en flock och en ledare. om man studerar hästarna i hagen (givetvis krävs stora hagar när det är många hästar för att kunna urskilja deras "språk") jag jobbade på -80 talet i ett stort stall med 60-70 hästar i olika storlekar och åldrar (givetvis inga hingstar ihop där. dom gick själva i mindre hagar), alla gick i samma gigantiska hage. där kunde man tydligt se hur dom delade in sig och hur hirakin i dom små grupperna fungerade ;)

dom delar ofta in sig i "grupper" i olika storlekar dvs. många mindre flockar som alla har "sin" hiraki och sin "ledare".

jag har aldrig sett något samband mellan "ranghög" häst i hagen och "svår" att hantera av människor. även riktigt undergivna pållar i hagen kan hanteras/ha hanterats på ett mindre lämpligt sätt av människor och därför bli "svårhanterade", just för att dom lärt sig att dom är starka, eller blivit osäkra med människor. likaväl som det kan bli så med en ranghög häst.

oavsett rang i hagen så behandlas alla lika av oss - vänligt, rättvist men bestämt, jag ser mig definitivt inte som "en i flocken" för häst, det vet både dom och jag att jag inte är ;) därimot (sysslar inte alls med NH utan bara sunt handhavande av häst) försöker jag i den mån en människa kan, att tänka häst för hästen kan aldrig någonsin lära sig tänka människa :angel:
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Ah, det låter ju positivt! :)

Det som gör mig misstänksam är ju just att den egentligen verkar "snäll" men när det inte passar den så är den inte lika snäll längre (även om man inte heller kan kalla den "dum" för den lyssnar ju efter den värsta reaktionen, och den har hittills aldrig stregrat/bockat/skenat/bitit/sparkat). Och man tycker ju att den borde lita på mig mer och mer, inte på samma nivå eller sämre med tiden.. Får säkert ta på mig det själv på ett eller annat sätt, det är bara det där lite oberäkneliga som oroar mig. Att jag får intrycket av att den testar mig då och då, och eftersom det inte blivit "bättre med tiden" börjar jag bli orolig att det kan bli värre om man inte klarar hästens test... =/
Och även om den inte har någon av de olaterna jag räknade upp, så kanske det där med att den slutar lyssna eller tar mycket egna initiativ är den hästens sätt att visa att den har kontroll? Eller att den bara lyder så länge det är på sina egna villkor?

Ja jag vet, jag är paranoid! :p

Jag tycker din beskrivning stämmer ganska bra och visst är det så att det förmodligen finns lägen där den "bestämmer" - när den tycker att frågan är tillräckligt viktig för att bråka om:angel:

Mkt hög rang förknippat med stor klokhet och om hästen blivit väl behandlad så är det en underbar typ av häst.

Du kanske får vara mkt "vänlig men bestämd" de gånger ni stöter på lägen där hästen tycker att det är dags att en skarpare hjärna tar över:cool:

Jag upplever att det kan ta ett tag innan en sån häst litar 100 procent, inte pga dåliga erfarenheter utan för att den anser sig själv som den bästa problemlösaren. Men att det aldrig blir riiktigt dumma påhitt, aldrig att hästen "tappar huvudet" och när den litar på dej så kanske den försöker framföra sin synpunkt men den kommer att göra som du ber och vara bussig.

En sån häst kan ha en överseende men lite "dryg" attityd mot omgivningen, människor och hästar. Vem som helst kan inte komma och domdera med dem, men de hästarna är helt underbara pga sin stora självtillit och klokhet.

Det är bla vad jag letar efter hos en häst, faktiskt.
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Vi har ett ranghögt sto av den där typen som aldrig ens behöver bråka för att visa vem som bestämmer. När hon släpps ihop med nya hästar kollar hon först in läget en stund, sedan vallar hon runt dem lite. I början får ingen annan än hon äta och dricka, men efterhand som de andra accepterat hennes överhöghet så släpps de in i gemenskapen.
Denna dam är stabil i psyket och lätt att hantera av alla. Om barn eller nybörjare rider henne är hon världens snällaste (troligtvis eftersom hon känner att hon kan göra vad hon vill med dem). Om en duktig ryttare ställer krav kan hon dock bli riktigt arg, då gäller det att vara envis, skrika och slå hjälper ju inte direkt. Det gäller att på ett lugnt sätt insistera på att man själv ska få sin vilja igenom, och inte ge upp. När hon sedan fatta vem som bestämmer är hon hur glad och trevlig som helst igen!

Mitt tips till TS är att vara konsekvent och noga med gränserna i alla hantering av den ranghöga hästen. Hästen ska göra alla små lätta saker du ber om, som till exempel ta ett steg åt sidan i stallgången när du ber om det eller vänta med att gå genom en dörr eller in i hagen tills du ger tillåtelse. Jag tror att dessa små detaljer är viktiga, särskilt i det inledande skedet när man bygger upp en relation med en häst som man vill ha ett bra sammarbete med i många år.
Jag tror int du kommer få några problem med din häst om du bara är lugn och konsekvent! Lycka till!
 
Sv: Hög i rang- ett problem?

Min tvååring har blivit värre i hantering allt eftersom han blivit högre i rang, DOCK går han med sin mamma (ja dom är avvanda) och från henne får han ju mycket stöd, hon är ju högst i rang så. Han har lite för bra självförtroende för sitt eget bästa ;)

Men det är ju upp till mig att han blir tillfreds med att jag bestämmer, att han är hög i rang borde inte spela någon roll - egentligen. Visst att han kanske blir tuffare men då är det upp till mig att bli tuffare.

Men däremot verkar han ha väldigt mycket förtroende för mig, han gr på transporten som om det var naturligaste saken i världen, går inte ut förrän jag säger till. Går dit jag går, gör det jag gör... men sen när man ska ställa lite krav...då ifrågasätter han - direkt. Sen visst kanske han går med på att göra det, men inte utan att först ifrågasätta och det vill jag gärna ha bort.

Ska flytta på mamma nu så fort som möjligt, kanske blir någon skillnad men tror knappast det, han vet ju vad jag går för, så det är väl jag som måste skärpa mig :D
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 101
Senast: Lager
·
Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 559
Senast: RonjaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp