Bukefalos 28 år!

Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

pastejja

Trådstartare
Jag drömmer om att betäcka med en multitalang, och det finns ju några hingstar som är dressyrstammade som hoppar kanske 8/9, och det finns ju hoppstammade som hoppar 7/8.
Sedan finns det hoppstammade hingstar som har bättre poäng på dressyren än hoppningen. Hur ska man tänka? Kan jag förvänta mig att avkomman kommer att hoppa drägligt om jag tar mitt hoppsto till en dressyrstammad hingst som hoppar bra? Eller är det bara ett tillfälle att just den hingsten hoppar så bra som den gör, och inget man ska räkna med nedärvs?
För att ta hopphingstar som rör sig bra kan man ju tänka att de får hoppston som kanske rör sig mindre bra och därför får de inte så många avkommor som rör sig fantastiskt.
Och samma fast tvärt om med dressyrhingstarna.
För att ta ett exempel:
De La Gardie är för mig en dressyrstammad hingst
han fick 98 i skritt o trav på det exteriöra utlåtandet och 98 på hoppningen. Jag har en gammal (2005) hingstkatalog som visar att han har 6 dressyrdiplom och inget hoppdiplom. Kan man då anta att hans avkommor inte hoppar så bra, eller är det så att han bara fått dressyrston?
Ulrika (funderar som vanligt..)
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

den jag känner De la Gardie-kaliber är EJ en bra hopp häst trots att den används till det....tyvärr!

Kanske du har rätt där!! att det skulle vara intressant att ta en riktigt fin dressyrhäst till en bra hopphäst med riktigt bra gångarter...

Men man kanske kan räkna med mindre bra hoppförmåga då...
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Kunde mamman till den där avkomman hoppa?
Finns det ingen "Hästuppfödning för Dummies"?
Ulrika
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Kan ju inte hjälpa att fundera.. Om jag jämför en hoppstammad hingst som har 7/8 i hoppning, ger han bättre hoppförmåga på ett sto än dressyrhingsten med 8/9.. Alltså samma sto.
Ulrika
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Lite intressanta åsikter tagna från Ängagårdens hemsida...

Hingstvalet

Om stoet har en hoppstam byter vi aldrig inriktning och använder en ren dressyrhingst som inte kan hoppa, utan använder en hoppstammad hingst med höga betyg i hoppanlag i sitt bruksprov eller goda tävlingsmeriter och vi försöker också att välja en hopphingst med så höga ridbarhetsvärden som möjligt och så bra gångarter, framför allt galopp, som möjligt. Typ och hingstkaraktär är också faktorer som vi lägger stor vikt vid.

Om stoet har en dressyrstam försöker vi behålla tyngdpunkten i stammen genom att använda en hingst med konsekvent dressyrhärstamning, men här kan vi även tänka oss en hoppstammad hingst med höga gångarts- och ridbarhetsvärden i sitt bruksprov om hingsten i övrigt har en härstamning som rymmer mycket ridbarhet och rörlighet och om den har det rörelsemönster som vi är ute efter till vårt sto.

Det finns hoppstammade hingstar som exempelvis har bra frambensaktion, bra galopp och mycket lätt för samling, piaff och passage. En del har också bra trav och god elasticitet men tyvärr har hopphingstar ofta för dålig arbetstrav, vilket kan ge problem i dressyraveln.

Hälsningar Monika
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Ja det ligger kanske en del i det, men är det inte speciellt om man avlar för en viss inriktning? Om jag vill avla för ren dressyr eller ren hoppning. Men om jag vill avla en som ska kunna gå fälttävlan, som har så höga krav på många plan nuförtiden, vad ska jag då helst satsa på?
Mycket kan göras med ridning. Men jag vet faktiskt inte om man KAN rida till en fantastisk trav på alla som har 6 eller 7 på steget. Mycket kan man ju göra, men hur mycket? Lära en häst hoppa som inte alls har talang känns som ett större projekt.
För att ta en hingst som jag anser ha en superfin stam för hoppning, Highlight så tror jag han hoppade 88/77 på bruks, men han har lämnat avkommor som hoppar bra, men man var ju inte vad det har varit för ston. Jag tycker verkligen att han ser ut att vara fin och han ser ut att ha en fantastisk utstrålning, iallafall på bild. Hur mycket bättre hoppavkomma kan jag räkna med där än om jag tar Ravell som hoppar 8/8? Eller ska man inte titta så mycket på siffrorna på bruks och istället fokusera på stammen, om nu hingsten tävlat i fel gren?
Ulrika
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Intressanta funderingar!:)

När jag skulle betäcka(-00) så var just att få en multitalang mitt mål.
Min egen mest framgångsrika gren var fälttävlan och det var det jag ville ha avkomman till också.
Alla får vi ju utgå ifrån vad det är för sto vi har och i mitt fall så var det ett xx-sto. Hon var ganska ok exteriört, något lågt ansatt hals och väldigt bra bogar, rygg och kors men tyvärr lite inåttåad och parallellförskjuten. Gångartsmässigt var hon ok, hoppmässigt var hon bländande (!!) extremt bra teknik.

Jag sökte då efter en hingst med god exteriör, korrekta ben (minst 8) och en jämnhet i hopp och gångarter. Resonerade som så att avkomman hade bäst förutsättningar för gångarter och hållbarhet om exteriören är korrekt och hingsten kan kompensera mammans brister.
Samtidigt så ville jag gärna ha hoppblod och en inte allt för gammal hingst och han skulle heller inte vara rasande dyr då det var lite av ett projekt och stoets första föl. Så ett lite obeprovat kort med ung hingst (inga avkommor att se) och förstagångsmamma
Funderingarna landade på Majim G, LuckyLight, Montgommery och AerlineH.
Åkte på hingstvisning och såg Montgommery vägra, sura och slänga av sin ryttare...one down-three to go.
Åkte på en unghästhoppning och såg Majim G busa runt en bana lekande lätt. Hälsade på honom och hans karisma fullständigt knockade mig så han blev det.
Resultatet blev...
Så klart den finast häst jag någonsin sett:angel:
Mer opartiskt, väldigt lik sin mamma ...parallellförskjuten och ngt. låg halsansättning även om det är betydligt bättre än mamman. Bländande hoppteknik och helt ok gångarter och fruktansvärt ridbar och lätthanterlig.
Men iom att mammans exteriöra avvikelser så tydligt gått igenom även om de är i mindre grad så fick hon inga fler föl och avkomman kommer jag inte avla på.
Men jag är än idag väldigt nöjd med mitt hingstval och önskar att jag hade ett bra sto att avla på och massor av pengar!!
Leta rätt hingst (frossa i siffror och magkänslor) är ju så underbart spännande.
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Näst intill alla "multi-talang" hingstar jag känner till är hoppstammade hingstar som även lämnar mkt gång. Tvärtom kan jag faktiskt inte komma på en enda. När jag pratar multitalang så menar jag inte som lämnar allround utan som lämnar avkommer som är riktigt bra till de höga klasserna i båda disiplinerna.
Come Back II är ett lysande exempel på en multitalang hingst utöver det vanliga. Hoppstammad (Cor de la Bryer - Landgraf) gett många avkommer med riktigt höga poäng i båda disiplinerna. Han tävlar själv GP dressyr och tyvärr får sällan hoppryttarna händerna på dessa avkommer då det anses som synd och skam att använda en häst som rör sig så bra till hoppning (har fått höra det mer än en gång ang mitt tävlingssto). Så av den anledningen så finns majoriteten av hans avkommer på dressyrsidan (trots att många av dem har både 9 och 10 på hoppet).
En annan multitalng är Carano om än inte i samma genomgående omfattning som CB II. Han är också ren hoppstam (Capitol - Cor de la Bryere). Lämnar många avkommer med riktigt bra gång.
En sak att tänka på också är att på hopphingstarna så läggs oftast inte så mkt energi på att "förvalta" tex traven och därför är den inte utvecklad som den skulle kunna varit när de kommer till visning. Som dressyrfolket säger hoppryttarna fördärvar traven.
Samtidigt vill inte de prof hoppryttarna ha en dressyrryttare i närheten av en bra hopphäst då de anser att då tappar man på hoppningen. Lite status Q på det hela.
På min hingst helbror hade de parallelt en dressyrryttare på honom inför hans sista visning (de visas mer än en gång i danmark) och vad hände, jo han höjde sig från 7 till 9 på traven.
Jag hade samma planer på min inför sista bruksprovet men hoppryttaren sa stopp, dressyrryttaren var uppe ett par gånger och faktiskt så påverkades hoppningen negativt på bara dessa gånger därför lade vi ner projektet igen. Och faktiskt är det så att när man får en ren dressyrhäst och skall göra hopphäst av dem så är det ett ganska stort arbete att skola om dem just ridbarhets mässigt. Detta kan ju naturligtvis även påverka på andra hållet och vara anledning till att många dressyrhästar hoppar dåligt.
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

...och ändå begär folk att en fullblodshingst som gått löp på banan i flera år ska gå svår i någon ridhästgren efter avslutad löpkarriär, annars är de skit som avelshingst i varmblodsaveln :angel:
Märkligt, märkligt...
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Blev lite nyfken - på vilket sätt gjorde dressyrridningen att hästen genast började hoppa sämre?
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Hästen blev tjaffsigare i munnen, högre i formen och sämre i ryggverksamheten.
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Men tjafsig mun och dålig ryggverksamhet är väl inget man eftersträvar i dressyrridningen heller???

Låter mer som att felet var en dålig ryttare, än att det var just en dressyrryttare.
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Nej det var ingen dålig ryttare utan en mkt välansedd sådan. Min hoppryttare varnade för detta redan när vi började då han sett detta fenomen förr och ack så rätt han fick.
En sak som sedan slagit mig är att om man tittar på gångartshästarnas hoppkritik var är det oftast det brister, jo just i ryggverksamheten. Jag var inne på samma linje som dig tidigare att vadå dressyrryttarna vill ju också ha en stark ryggverksamhet men uppenbarligen ser jag nu med facit i hand så arbetas den inte fram på samma sätt och går inte att aktivt använda från den ena grenen till den andra (alltså en bra ryggverksamhet för hoppning är inte densamma som för dressyr). Fråga mig inte varför, det kan jag inte svara på.
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Kanske du har rätt där!! att det skulle vara intressant att ta en riktigt fin dressyrhäst till en bra hopphäst med riktigt bra gångarter...

Jag ska berätta nästa år hur det gick med den kombinationen :angel:
Jag har nämligen kombinerat hingst med utpräglat hoppblod (med mkt bra gångarter och typ) med utpräglat dressyrblod. Förhoppningen är däremot inte att få en multitalang utan en maximalt perfekt dressyrhäst, jag struntar i om den kan hoppa och det är tämligen otroligt om den skulle kunna det med tanke på att stostammen aldrig gjort bättre ifrån sig i hoppning än ungefär en 6:a.
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Hästen blev tjaffsigare i munnen, högre i formen och sämre i ryggverksamheten.

Fast det låter ju jätte konstigt!
När man ska rida fram hästens gångarter tar man ju inte upp nacken, utan rider hästen riktigt "rund", så att den verkligen arbetar genom hela kroppen. När dom sen är starka i det, kan man ta upp nacken, men då måste ryggen orka följa med, annars är det rund som gäller igen. Och hästen blir klart finare i munnen när den rör sig genom hela kroppen och inte bara rör på benen. Mina egna hästar hoppar i allafall betydligt bättre ju finare dom är på marken.
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Det var alltså ryggverksamheten över hinder som var problemet, inte på marken?

Annars finns det iofs en del exempel på hästar som gjort bra ifrån sig i flera grenar, exempelvis Nostradamus, om jag minns rätt. Tränad som dressyrhäst som unghäst, och har sedan blivit en utmärkt hopphäst som vuxen. Eller tvärtom: Bourbon var hopphäst som unghäst och blev dressyrhäst sedan.

Den skillnaden jag fått förklarad för mig är kanske snarare att man inte hopptränar vuxna dressyrhästar pga skaderisken, och att man på sikt vill ha lite annorlunda svar på skänkeln (mer tempo jfr med mer energi) för hopp- respektive dressyrhästen.

En häst utan ryggverksamhet och tjafsig mun, som bara blivit hög i formen, låter för en lekman som en häst som har blivit samlad mer än den har balans och styrka till, och som inte arbetar genom kroppen. Där man inte arbetar långsiktigt utan mer vill nå resultat på kort sikt, för att pressa fram gångarterna till ett visst tillfälle.
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Javist mina tankegångar har gått helt som dina, och har själv samma erfarenhet av att jobbar de bra i rund form genom kroppen ja då har de en bättre språngkurva. Min kille ifråga jobbar just så runt och genom kroppen och detta går tydligt igenom hans språngkurva också, nu är det ju dock inte denna låga runda djupa form som dressyrryttaren eftersträvar till visningen utan ville mkt ha upp honom i en högre form (vilket han gärna också går i) mkt också för att han ville framhäva hans höga framben och hans hasarbete. Och vist såg han läcker ut att titta på då men som sagt påverkade ridningen i denna höga form klart hoppningen negativt. Så snart han fick gå ett tag i sin runda lägre form igen så kom språngkurvan tillbaka igen. Nu var han som småtting sådan att vi fick kämpa ett tag för att få honom att trivas i en låg form, han är ju byggd och rör sig väldigt mkt i uppförsbacke av sig själv och hade därför en tendens att bli för hög i formen från början. Dock hade som sagt ryttaren sett detta fenomen flera gånger innan så det verkar ju inte vara specifikt för honom.
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Ja det var ryggverksamheten på hinder som blev lidande. (Och det är ju också den man ser ofta klagas på när gångartshingstarna hoppar så något samband borde det ha).
Nej han jobbade bra genom kroppen även med dressyrryttaren på ryggen och styrkan i ryggen är jag övertygad om att den fanns där.
Ryttaren har även stor erfarenhet av att plocka fram unghästar så man tycker att h*n borde veta vad h*n sysslar med. Vist jag reagerade på att h*n samlade upp honom lite väl mkt redan vid första passet men det såg som sagt väldigt bra ut vad gällde gången som nådde en annan dimention men som sagt när det påverkade hoppningen negativt (och han är ju i första hand hopphäst) då valde vi att avbryta det hela.
Jag har också haft hästar som gått bra i mer än en gren MEN då med en omskolningsperiod emellan och då faktiskt ofta fått börja med att få de att jobba långa och låga för att få dem bra till hoppningen . Så när jag funderar börjar jag mer och mer luta åt att problemet ligger i den högre dressyrformen.
 
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Looping 876
1:a hopp 2:a dressyrhingst vid BP i Herning. Lämnat 7 D-diplom och 6 H-diplom. Årets resultat inte medräknat.

Looping nedärver bra psyke och ridbarhet, suverän galopp med superbalans och mekanik.

Looping är helt klart en undervärderad hingst. Men man bör ej betäcka ston av "äldre modell" då han inte han räknas som en förädlare. Det är stor skillnad på hans avkommor i Danmark där stomaterialet var av den lättare typen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höga hopp-poäng på dressyrhingstar/gångarts på hopphingstar?

Då förstår jag, det låter genast mkt klarare :idea: .
 

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Avel Tanken har väckts att kanske lägga en hopphingst på ena stoet något år för att få fram en multitalang mot hoppning. Stoet hoppar själv...
2
Svar
25
· Visningar
3 932
Senast: Långnos
·
Avel Är det någon som vet vad denna hingst nedärver? Ska betäcka ett av mina ston nu( henne första föl), som är efter en dressyrhingst som...
Svar
3
· Visningar
1 676
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 863
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp